Jump to content

Smör, bland det godaste som finns

Syster
 Share

Recommended Posts

Jag smälte idag smör för att göra en fisksoppa. Det uppenbarade sig då för mig hur ljuvligt gott smält smör doftar och hur vansinigt gott det smakar.

Kom då att tänka på en liten anekdot då jag funderade på om folk egentligen vet vad skillnaden på smör och margarin är.

En bekant till mig skulle stå för bland annat smör för att vi ett gäng skulle laga mat (ej LCHF tyvärr). Han dyker upp med margarin, Milda närmare bestämt.

Jag frågar lite lamt -var är smöret då? Här säger han och pekar på margarinet, det är ungefär samma sak, men margarin är billigare! Det smakar likadant!

Som tur var hade jag egen mat med, kan skylla på min glutenallergi.

Men Hallå! Detta är en mycket intelligent och välutbildad person i vanliga fall. Men kursen om Smör vs margarin får han underkänt på :o

• Like 7

Det är tyvärr väldigt många som inte vet skillnaden mellan smör och margarin.

Jag kommer ihåg när jag fortfarande åt bröd... jag blev ökänd på jobbet för att jag pillrade fram små Bregott-askar och vägrade äta deras Milda bordsmargarin. När jag sa att "jag vägrar äta margarin" tittade de bara konstigt på mig. Det var ju en SMÖR-ask enligt dem. Margarin är väl det man steker i? (Du'h).

De hade ingen aning om vad jag syftade på. Det var klart.

• Like 1

För många är smör = margarin.  :(

När jag skulle äta dagens för ett tag sen, så frågade jag om smör (för att hotta upp räksalladen). Lite smält smör över ägget och räkorna är ljuvligt.

Då pekade servitrisen på lätt o lagom, samt lätta-förpackningarna.

Näääää, jag vill ha smör, sa jag.

Men det är ju där, sa hon. Med en blick typ  "e du dum, eller"

Nej, det är margarin, sa jag. Jaha??? fick jag till svar.

Det bästa är att när jag var där senast, så sa hon: Nu har vi smör. Och jajjamen, där fanns riktigt smör.

• Like 2

Det bästa är att när jag var där senast, så sa hon: Nu har vi smör. Och jajjamen, där fanns riktigt smör.

Härligt att höra. Hon lärde sig nog tack vare dig. Kul när människor blir nyfikna och forskar vidare när de inte förstår en sak. :-)

Ja folk vet i allmänhet inte skillnaden.

Blev lite "irriterat" mellan mig och en arbetskollega - vi handlar till de äldre i vårt samhälle som inte kan handla själv.
En dam skulle ha 500 gr smör (en äldre dam som VET skillnaden) och min kollega tog Milda.

Jag råkade se det och sa att "näää men det var ju smör hon skulle ha".

Jaaa, säger min kollega - det HAR jag ju tagit! (lite irriterat)

Det är inte smör - det är margarin, påpekade jag.

Samma sak men betydligt billigare! svarade min kollega och bytte inte ut det.

Vad hände: jo damen protesterade så klart med "men detta är ju inte smör - margarin vill jag inte ha!"

Ha ha ha tänkte jag inombords men sa förstås inget till min kollega som nu fick köpa margarinet själv eftersom vi inte får byta kylvaror som vi kört runt med i bilen. Sedan tillbaks till affären och köpa SMÖR! :P 

• Like 3

På förskolan där jag jobbar har jag lyckats införa smör i stället för margarin. Förskolechefen är på min sida (efter att jag lobbat en del..) men kokerskan har trilskats. Officiellt har vi nu smör och bregott, men jag kommer lite nu och då på kokerskan med att smussla med sitt margarin. Själv smusslar jag med ett flatbröd med MASSOR med smör... :P

• Like 2