Penilla Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Jaha, då sitter jag här en lördagkväll 2 veckor efter min strikta LCHF start. Besviken på mig själv. Jag skulle ju göra 1 avhopp i veckan till att börja med (eftersom jag ändå är så duktig resten av veckan). Men dessa avhoppsdagar brukar bli avhopp från morgon till kväll. Och jag intalade mig att så skulle det inte bli idag (det skulle bara bli 1 glass).... men så blev det icke utan istället en massa fel mat. Och kvällen är inte slut än så mer Kh kommer nog slinka ner.... Trots att jag inte mår bra av det, både psykiskt och fysiskt! Det värsta är nog att jag vet att det blir detsamma nästa vecka, för "jösse namn", det är ju Midsommar, klart jag ska äta och må gott!!! Hur dum är jag egentligen? Förlåt att jag skriver av mig här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Allt beror väl på vilken tidshorisont du har satt upp som mål. Hade du tänkt dig att tappa några kilo inför "beach 2013"? Eller har du problem med stor övervikt som skall bort över en längre period - då är det ju bara att starta om det hela efter midsommar igen och köra på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Allt beror väl på vilken tidshorisont du har satt upp som mål. Hade du tänkt dig att tappa några kilo inför "beach 2013"? Eller har du problem med stor övervikt som skall bort över en längre period - då är det ju bara att starta om det hela efter midsommar igen och köra på. Ja... det är mycket övervikt så inga bikiniplaner i år! Jag har ett långsiktigt mål.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Det är bra att skriva av sig lite så att man får det ur sig... Undrar vad det är du inte kan hålla dig borta ifrån ? Midsommar och alla de andra ätarhelgerna är inget problem för mig för då får man verkligen äta god mat. God lchf-mat som lax, ägg, majonnäs, andra fisk och skaldjur och så jordgubbar och vispgrädde till efterrätt. Ät och njut och njut av att välja de rätta rätterna... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Just midsommar och inlägget "ljusblo" skrev här ovan får mig att tänka på en midsommar när jag var liten... Jag skulle inte få jordgubbar och grädde efter maten eftersom jag vägrade äta potatisen... Jag tyckte inte om potatis utan ville bara äta ägg, majonäs, jordgubbar och grädde!!!! Ha en GOD midsommar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Lyckas du bara hålla dig 2 veckor blir det lättare och lättare när sötsuget minskas. Sätt upp det som mål. Mål som aldrig mer går inte att tänka sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Det är de första två veckorna som är värst, sedan tycker jag att det flutit på jätte bra. Någonstans får man liksom bara sätta ner foten och bestämma sig för vad man verkligen vill. Vad är värt mest? I början satte jag peppande påminnelser på telefonen som påminde mig om att äta cleant och gå ut och röra på mig, varje dag kl 12 och 18. Fungerade fint för mig och nu går allt per aoutomatik! Vi har alla våra sätt att komma igång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Just midsommar och inlägget "ljusblo" skrev här ovan får mig att tänka på en midsommar när jag var liten... Jag skulle inte få jordgubbar och grädde efter maten eftersom jag vägrade äta potatisen... Jag tyckte inte om potatis utan ville bara äta ägg, majonäs, jordgubbar och grädde!!!! Ha en GOD midsommar! Tänk om man hade vetat ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Lyckas du bara hålla dig 2 veckor blir det lättare och lättare när sötsuget minskas. Sätt upp det som mål. Mål som aldrig mer går inte att tänka sig. Har märkt det, men åker dit så fort jag ser något sött (efterrätter, glass, bakelser..... osv) Jobbar på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Det är bra att skriva av sig lite så att man får det ur sig... Undrar vad det är du inte kan hålla dig borta ifrån ? Midsommar och alla de andra ätarhelgerna är inget problem för mig för då får man verkligen äta god mat. God lchf-mat som lax, ägg, majonnäs, andra fisk och skaldjur och så jordgubbar och vispgrädde till efterrätt. Ät och njut och njut av att välja de rätta rätterna... Instämmer, maten är ju god.... mitt problem är sötsakerna (efterrätter och fika). Så länge jordgubbar & grädde serveras går det bra, men ställer dom fram en midsommartårta åker jag dit! (men jag jobbar på min disciplin...men kommer ta tid) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Vet precis vad du menar Pernilla Jag min stjärna utbildade mig till bagare en gång i världen och jag kliar mig på hakan och gissar att det inte var dom tidiga morgnarna som lockade. Kämpa på och njut av allt det goda du får äta. Vi hejar på dig... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag resonerade som så att jag "fick" äta onyttigt om det bjöds på fika på jobbet. Bara det att på mitt jobb så kan det vissa veckor vara fika varje dag! (Andra veckor ingenting.) Så jag slutade med det. Jag tycker att det är lättare att hålla sig till LCHF varje dag, för då slipper man få "suget". Jag tror att man måste komma till en punkt där man bestämmer sig för att helt enkelt bara sluta med det man vet är onyttigt för en själv. (Kan säga att Matrevolutionen gav mig en riktig nytändning, och jag ska läsa om den ifall jag trillar dit på mjöl och socker någon mer gång.) Men OM du "syndar", så se till att njuta av det och se det som ett aktivt val. Ingen idé att bli besviken på dig själv, för då mår du ju bara dubbelt dåligt liksom. Om du inte tror att du klarar midsommar utan socker och mjöl, så kanske du istället ska bestämma dig för att starta med LCHF efter midsommar? Lycka till! Och oavsett vad du äter, se till att njuta av midsommar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag tror inte det är någon bra idé med ett avhopp i veckan. För det första (och det har du redan märkt) så är det lätt att det blir mer än man tänkt. För det andra signalerar det att "lchf är ganska tråkigt, så jag lovar mig något gott ibland som omväxling". Och om det är så tråkigt med lchf, varför äter du det då? Avvikelser ibland kan vara ok (det vet bara du själv om det är). Men planera dem, och gör det bara om det är värt det. Och se misslyckanden som erfarenheter, och lär av dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag har också haft perioder då jag ätit onyttigt hela dagar eller hela helger. Ett stort fel jag gjort är att jag efter en pannkaksfrukost tänkt; "Nu är dagen ändå förstörd så jag kan lika gärna passa på att unna mig lite goda kolhydrater", och ju mer kolhydrater man äter desto mer blir man sugen på kolhydrater. Man kan ofta märka att man äter massor på en kolhydratsdag och vaknar med kurr i magen dagen efter och är sugen på just kolhydrater, för min del är det mest bröd och gröt som lockar (sött smakar inte gott längre och ingen tycker om mina bakverk längre "Den här pajen är ju bara sur och salt!"). Numera brukar jag se till att det onyttiga kommer i slutet på en nyttig dag så att det inte blir en hel dags frossande och efter kolhydraterna så tar jag en kolhydratstömmardag, oftast äter jag ingenting förrän på kvällen den dagen och då äter jag bara sallad med magert kött. Under dagen ser jag till att röra mycket på mig för att förbränna allt glykogen och komma in i ketos igen. De dagarna brukar starta med att jag är trött och hängig och sluta med att jag känner mig duktig och vital vilket gör det lätt att upprepa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Jag tror inte det är någon bra idé med ett avhopp i veckan. För det första (och det har du redan märkt) så är det lätt att det blir mer än man tänkt. För det andra signalerar det att "lchf är ganska tråkigt, så jag lovar mig något gott ibland som omväxling". Så sant, så sant..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Jag har också haft perioder då jag ätit onyttigt hela dagar eller hela helger. Ett stort fel jag gjort är att jag efter en pannkaksfrukost tänkt; "Nu är dagen ändå förstörd så jag kan lika gärna passa på att unna mig lite goda kolhydrater" Som jag känner igen mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Det finns så många goda kolhydrater...! Efter 2,5år med LCHF, ganska strikt, så trillar jag dit ändå emellanåt. Varför berättar jag det? Det kanske inte är så peppande att veta att det kan vara så... Du behöver utrusta dig med jävlar anamma, kunskap och en egen Muminmamma!Kunskap om kroppens funktioner och matens innehåll hjälper dig välja. Jag läste t ex i Näringsmedicinsk Tidskrift om besprutade jordgubbar och tappade lusten att äta jordgubbar...Bortsett från att Muminmamman serverar saft och bullar till ledsna och besvikna mumindalsinvånare så har hon en fantastisk förmåga att älska dig för den du är och förlåta dina misstag. Så när hon gjort sitt jobb så fram med jävlar anammat och börja om igen! Med tiden blir återfallen färre och färre. Varje gång du står emot är en framgång! Eller kortare uttryckt: Förlåt dig själv och på't igen! Styrkekram! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts