Jump to content

näringstillskott, synpunkter!

Maskros

Recommended Posts

Har en väninna som har börjat äta FitxxLine näringstillskott, ett pulver som rörs ut i vatten. Detta inhandlas på homeparties och kostar närmare 1000 kr per månad.

Enligt försäljaren har det otroliga egenskaper - man blir som en helt ny människa! " Många läkare tar detta själva, men får ej skriva ut det till sina patienter."

Jag tycker detta verkar vara bluff.

Jag frågade min väninna vad det innehåller, men det finns ingen innehållsförteckning på förpackningen.

Jag är övertygad om att min väninna blivit grundlurad och lika gärna hade kunnat köpa en burk vitaminer till en mycket billigare penning.

Har en väninna som har börjat äta FitxxLine näringstillskott, ett pulver som rörs ut i vatten. Detta inhandlas på homeparties och kostar närmare 1000 kr per månad.

Enligt försäljaren har det otroliga egenskaper - man blir som en helt ny människa! " Många läkare tar detta själva, men får ej skriva ut det till sina patienter."

Jag frågade min väninna vad det innehåller, men det finns ingen innehållsförteckning på förpackningen.

Jag är övertygad om att min väninna blivit grundlurad och lika gärna hade kunnat köpa en burk vitaminer till en mycket billigare penning.

Håller med dig om att hon blir NOG lurad.

Att sälja produkter med hänvisning till att "många läkare" får mig att tänka på tobaksreklamen som med en läkare medverkade i en reklamfilm om att rökning inte var skadligt.

Min högst personliga åsikt att detta är rent bondfångeri.

Hade tänkt göra en ny tråd om detta http://www.kostdoktorn.se/asea-varldens-dyraste-saltvatten som påminner om ovanstående litegrann. Så jag passar på att fråga här om det är någon som känner till denna "mirakelmedicin", då vi ändå är inne på så kallade pyramidspel.

Det är lite skrämmande tycker jag att man kan lansera vad som helst, för dyra pengar när det gäller hälsa. Man lanserar sin vara till en redan sårbar grupp människor, för jag kan tänka mig att som en helt frisk person lägger man nog inte ut 1000 kronor i månaden på en sådan vara :(

Har släktingar och vänner som använder detta och säger sig ha märkt skillnad och mår mycket bra. De vill att jag skall prova också, men jag är inte säker på att jag behöver så mycket extra tillskott idag eftersom jag med LCHF-kosten får i mig det mesta av det jag behöver.

Men det är det inget pyramidspel, det är ett seriöst företag som följer de regler och bestämmelser som gäller för direkthandel. Sen kan man ha åsikter om priset, men om man går till en hälsokost och köper produkter, så är det minsann inte så billigt heller! Annars tror jag det är helt OK produkter som man kan ha glädje av. Men det gäller nog främst icke-LCHF:are. Vi mår ju så bra ändå på vår kost  :P

Har släktingar och vänner som använder detta och säger sig ha märkt skillnad och mår mycket bra. De vill att jag skall prova också, men jag är inte säker på att jag behöver så mycket extra tillskott idag eftersom jag med LCHF-kosten får i mig det mesta av det jag behöver.

Men det är det inget pyramidspel, det är ett seriöst företag som följer de regler och bestämmelser som gäller för direkthandel. Sen kan man ha åsikter om priset, men om man går till en hälsokost och köper produkter, så är det minsann inte så billigt heller! Annars tror jag det är helt OK produkter som man kan ha glädje av. Men det gäller nog främst icke-LCHF:are. Vi mår ju så bra ändå på vår kost  :P

Jo, fast om man går till hälsokosten har man ju dels ett större urval dels innehållsförteckning. 

Jag har en bekant som säljer detta (och tjänar mycket bra på det!) som fick mig att prova detta i tre månader, man köper nämligen tremånadersabonnemang. Hon berättade om alla fantastiska hälsovinster hon och andra fått, och då jag är hälsointresserad tänkte jag att jag åtminstone kunde testa. Eftersom jag var lite skeptisk krävde jag att få innehållsförteckningen först och på första plats står fruktos. Ska kolla om jag har förteckningen kvar någonstans.

Antagligen tålde jag inte fruktosen (ev. fruktosmalabsorption som ca 50% av västvärldens befolkning ska lida av), men i vilket fall som helst gick min fina, lugna LCHF-mage till att bli konstant lös varje dag i tre månader, samt att jag under dessa tre månader inte märkte några som helst hälsovinster och dessutom gick upp fem kilo i vikt! Och jag är en sån som har vägt likadant i 20 år.

Jag tror att det är som så att käkar man skräp och fyller på med vitaminer och mineraler man antagligen har brist på, så kommer man att må bättre. Jag som äter LCHF hade nog redan fått mina hälsoförbättringar via maten. Fit Line funkade inte heller för mig då jag tyckte att det smakade supersliskig avslagen Fanta.

• 6 months later...

Det är klart att det är ren bluff. Man pratar om att vitaminerna och mineralerna är i nanoform och att allt är vattenlösligt och hittar "rätt" i kroppen. Hm...skulle inte tro det var så bra för kroppens celler.

Det är ett pyramid företag som hjärntvättar sina säljare. Kollar man noga så märker man att alla är sk TP vilket betyder teampartner. Den som är TP rekkomnederar preparaten till sina "vänner" som köper ett startpaket vad jag har förstått. I det paketet ingår böcker och brochyrer om hur fantastiska medlen är. Man provar och mår väl i bästa fall ok. Då får man "chansen" att bli TP! Den som rekkomenderar dig får en fjäder i hatten mao får köpa produkterna billigare. Alltså var preparaten så underbara som dom säger så vore nobelpriset inte långt bort. Man säger att man nu testar preparaten på KS. Där säger man att man absolut inte gör det.

"Alla" vet någon som blivit frisk från alla åkommor vad det än är. Det är inte dokumenterat någonstans.

Man säger att LCHF är humbug pga anekdoter. Vad är då det här?

Hej, jag anvànder FitxxLines kosttillskott sedan tvà àr tillbaka och jag àr vàldigt nòjd. Har haft en hel del effekter under denna tid. 

Innehàllet àr frukt och grònt som àr omvandlat till frystorkat pulver, Och iallafall pà mina burkar stàr innehàllet klart och tydligt. Kànner stort fòrtroende fòr fòretaget som verkar seriòst och svarar alltid pà fràgor. Ni som pròvat vet sàkert ocksà att om man inte àr nòjd har man 30-dagars returràtt, àven tomma burkar.

Har en god vän med Parkinson som blev medbjuden/medlurad på ett informationsparty. Sedan var han fast! Fitxxline skulle vara fantastiskt mot ett stort antal sjukdomar, bl a Parkinson.

Allt som har hänt är att plånboken blivit tunnare. Själv mår han snarare sämre än när han började med detta undergörande preparat.

Det är fruktansvärt med företag av den här sorten, som tjänar storkovan på svaga och sjuka människor.

Har en god vän med Parkinson som blev medbjuden/medlurad på ett informationsparty. Sedan var han fast! Fitxxline skulle vara fantastiskt mot ett stort antal sjukdomar, bl a Parkinson.

Allt som har hänt är att plånboken blivit tunnare. Själv mår han snarare sämre än när han började med detta undergörande preparat.

Det är fruktansvärt med företag av den här sorten, som tjänar storkovan på svaga och sjuka människor.

Ja man ska nog inte ha några metabola störningar när man kör sånt här. Har inte provat FitxxLine, men körde Herbalife i åtskilliga år och tyckte jag mådde bra på det och trivdes med det.... Same, same, but different. För mej blev det ju inte särskilt dyrt heller, eftersom jag ersatte frukost och lunch med vaniljsmak och lättfil.

Skulle aldrig våga mej på det nu när jag vet vad bra mat gör med kroppen och vad dålig mat kan åstadkomma

ja harregud, det är nästan så man vill gratulera företaget. Kände en kompis som köpte helande droppar, en sån liten pipett-flaska ni vet, från någon guru i öst (???). Man skulle ta massa droppar morgon och kväll och en flaska kostade 700 :- om jag inte minns fel.

*grattis till en bra affär*  :wacko:

• 3 weeks later...

Man har givetvis rätt att tycka precis vad man vill om kosttillskott, men när man yttrar sig och påstår saker kring detta är det lämpligt att ha fakta bakom sig. Att påstå att Pm bedriver pyramidspel är en LÖGN för det första. Det säljs via direkthandel, och de är också medlemmar i Svensk Direkthandel. Jag skulle definitivt inte använda mig av dessa produkter och betala 849:- i månaden om jag inte hade märkt någon förbättring i min kropp. Men det har jag gjort, och använder produkterna sen 2 år tillbaka. Jag blev av med mina klimakteriebesvär på 6 månader, min tröga mage som jag har haft sedan barnsben fungerar som en klocka idag, Jag går på toaletten varje dag numera, och gör nr 2. Ni som har de besvären vet precis hur fruktansvärt jobbigt det är med en tarm som inte fungerar. Min man har haft fruktansvärd jobbig gräspollenallergi i hela sitt liv. Varje sommar har han varit tvungen att ta 1 cortisonspruta för de besvären. Efter 2 års användning med Fitxxlines produkter så försvann detta. Han fick under en ganska lång tid besvär med exem i sina handflator som kliade nåt djävulskt med sår och infektioner. De har nu läkt ut.

Vill tala om för er som tror att ni är experter på detta område vad det gäller näringstillskott, och som har synpunkter man faktiskt skrattar åt, att i vår tunntarm sitter det mesta utav vårt immunförsvar. Är det obalanser där, kan vi utveckla olika kroppsliga symtom. En tarm som är läkt och mår bra gör att vi kan ta upp näring till vår kropp. Att säga att vi får i oss all näring som vi behöver genom maten visar också på stor okunskap. Våra jordar är så utarmade att det mesta utav exempelvis viktiga mineraler är helt borta. Fitxxline är ett mycket bra kosttillskott, Pm finns etablerat i 43 länder, har funnits på marknaden i 20 år. Deras produkter skickas till Swiss Vitamin Institute (googla gärna på det), TROTS att det enligt lag inte behöver testa dessa produkter. Många idrottare världen över använder sig utav produkterna, och produkterna dopingtestas regelbundet utav det internationella dopingförbundet. Pm har valt att inte sponsra en enda idrottare utav produkterna, utan vill de använda sig utav dom, så får de köpa precis som alla andra. När det gäller fructosen i produkten, så motsvarar mängden 1 äpple. 

Ja det var ju ett bra sätt att tjäna pengar... stoppa socker, koffein, citronsyra, sötningsmedel, en del vitaminer o mineraler i en manick och gör ett pulver av det... När det finns riktig mat  :)

Är du vänlig och lägger upp lite fakta här tillsammans med dina argument.

Har en väninna som har börjat äta FitLine näringstillskott, ett pulver som rörs ut i vatten. Detta inhandlas på homeparties och kostar närmare 1000 kr per månad.

Att det inte skulle finnas någon innehållsförteckning på burkarna är lögn. ALL info står där, finns även på Pm:s sida, under produkterna.

Finner ingen information på Fitlines hemsida vad pulvret innehåller. Bättre än sådana pulver är att äta en kost som innehåller alla näringsämnen man behöver.

Det finns alldeles utmärkt info om innehållet på Pm: sida om innehållet i tillskotten

Här kommer ett Inlägg från en kvinna gällande Fitline:

.jag är 53 år, har morbus crohn sedan -83. Stomi.op -86. Har haft fruktansvärda problem, har tappat räkningen på alla op, och tarmvred, varit döende flera ggr, hästdoser med cortison, vattniga diaréer, katastrofalt dåligt näringsupptag, brister i det mesta som kalk, (kommit in i kramper pga kalkbrist två ggr) järn, kalium (fick diagnos hjärtinfarkt en gång, men det visade sig att det var kaliumbrist) zink, B-12 som nästan ledde till neurologiska skador, stora kordinatiosproblem, minnesluckor, kronisk trötthet, vätskebrister, håravfall sedan -93, ledproblem, smärtor till och från i lever och galla, ofta då i samband när avföringen varit vit och skummande, myrkrypningar i vaderna, randiga vågiga sköra naglar...ja listan kan göras längre..vad har hänt.

Började dricka mars-10, redan efter ett par dagar märkte jag att min mage blev så mkt bättre i både konsistens och lukt, succesivt blev jag piggare, behövde inte sova middag pga ren utmattning, myrkrypningarna försvann efter en vecka, mina ledbesvär är nästa helt borta, har givit mig själv B-12 inj. sedan -95, har inget behov av inj. längre, märkte det efter ca 6 månader, behöver inte ligga till sängs i två dagar av ren utmattning om jag skulle bli lös i min mage en dag, jag har fortf. ork och energi kvar att vara social, efter sju månader avtog mitt håravfall betydligt, fick ett nytt hårfäste som tog ny form, märkte i samma stundom att mina naglar började bli släta och fina, jag sprudlade med energi, fick ett nytt ansikte, inte lika torr i huden, jag bara log i spegeln, började verkligen känna mig balanserad i min kropp efter 9 månader intag av denna underbara dryck. Tack fitline till mitt nya energirika liv, gissa om jag är lycklig, kommer aldrig att sluta med dessa produkter.

Ps. Oj!! det blev visst ganska långt.......
Jag började med cellenergisetet grund-dos och omega-3, efter en månad lade jag till Q10, efter två el. tre månader ökade jag både två och ibl, tredubbellt med acivize och restorate, har även lagt till yogurten..Jag är 53 år...skitsnack...jag är bara 23 känns det som, från att ha känt mig som 93... Kramar....Marie..

Så gärna. Här finns en innehållsförteckning på pulvret: http://www.pm-international.com/shop/?action=product&p_id=36301&cid=203&c_id=5043&s_id=180

Alltså: Glukos, pulver från guaranaextrakt, surhetsreglerande medel (citronsyra), rödbetspulver, vitamin C, arom, niacin, sötningsmedel (steviolglykosider), pantontenat, algpulver, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyra, biotin, vitamin B12.

Glukos är det samma som blodsocker, vilket våra kroppar antingen får genom vanlig kost eller glatt tillverkar av överskott på aminosyror från vårt proteinintag eller av glyceroldelen i de triglycerider som blir av fett vi äter. Check, inget att betala för.

Guarana är detsamma som koffein, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Guarana. Check, inget att köpa detta pulver för (väl?).

Citronsyra är en kemikalie som kroppen inte behöver. Check, inget att betala för.

Rödbetspulver kan ersättas av riven färsk rödbeta i salladen. Check, inget att betala för.

Sedan följer ett gäng vanliga vitaminer som finns i riktig mat. Check, inget att betala för.

Sötningsmedel i form av steviolglykosider är inget kroppen behöver. Check, inget att betala för.

Algpulver förmodar jag ska vara en källa till långkedjiga omega-3-fettsyror (DHA och EPA), vilket finns i fisk. Check, inget att betala för.

Det är ju roligt att du upplever positiv effekt av detta medel, men det är absolut inget man kan rekommendera på populationsnivå, då det är ett enormt pris att betala för så få näringsämnen.

Så gärna. Här finns en innehållsförteckning på pulvret: http://www.pm-international.com/shop/?action=product&p_id=36301&cid=203&c_id=5043&s_id=180

Alltså: Glukos, pulver från guaranaextrakt, surhetsreglerande medel (citronsyra), rödbetspulver, vitamin C, arom, niacin, sötningsmedel (steviolglykosider), pantontenat, algpulver, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyra, biotin, vitamin B12.

Glukos är det samma som blodsocker, vilket våra kroppar antingen får genom vanlig kost eller glatt tillverkar av överskott på aminosyror från vårt proteinintag eller av glyceroldelen i de triglycerider som blir av fett vi äter. Check, inget att betala för.

Guarana är detsamma som koffein, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Guarana. Check, inget att köpa detta pulver för (väl?).

Citronsyra är en kemikalie som kroppen inte behöver. Check, inget att betala för.

Rödbetspulver kan ersättas av riven färsk rödbeta i salladen. Check, inget att betala för.

Sedan följer ett gäng vanliga vitaminer som finns i riktig mat. Check, inget att betala för.

Sötningsmedel i form av steviolglykosider är inget kroppen behöver. Check, inget att betala för.

Algpulver förmodar jag ska vara en källa till långkedjiga omega-3-fettsyror (DHA och EPA), vilket finns i fisk. Check, inget att betala för.

Det är ju roligt att du upplever positiv effekt av detta medel, men det är absolut inget man kan rekommendera på populationsnivå, då det är ett enormt pris att betala för så få näringsämnen.

Citronsyran i Fitline är inte framställd utav mögel, eller syntetiskt. Du vet uppenbarligen inte den effekt som dessa produkter har på kroppen, för att du väljer att inte prova. Fine, det är ditt val. Men tycker bara det blir oerhört löjligt att ens uttala sig om att det inte skulle ha effekt, på ett mycket positivt sätt. Vet du att du behöver äta 5-7 kg frukt och grönsaker VARJE dag för att få i dig tillräckligt med näring utav vitaminer och mineraler. Eftersom produkterna är ekologisk odlad frukt och grönsaker, så kostar de en del ja. Det gör allt som är ekologiskt framtaget. Och du vet kanske också att vissa ämnen behövs för att det ska bli optimalt upptag utav vitaminer och mineraler i kroppen, ett slags transportsystem i kroppen. Guarana som finns i Fitlines produkter är inte heller de kemiskt framställda. Guaranafrön innehåller många fytonäringsämnen, sunda saponiner, energigivande xantiner och reglerande tanniner. Den innehåller itne tillsatt koffein utan innehåller naturligt koffein från örter. 

Citronsyran i Fitline är inte framställd utav mögel, eller syntetiskt. Du vet uppenbarligen inte den effekt som dessa produkter har på kroppen, för att du väljer att inte prova. Fine, det är ditt val. Men tycker bara det blir oerhört löjligt att ens uttala sig om att det inte skulle ha effekt, på ett mycket positivt sätt. Vet du att du behöver äta 5-7 kg frukt och grönsaker VARJE dag för att få i dig tillräckligt med näring utav vitaminer och mineraler. Eftersom produkterna är ekologisk odlad frukt och grönsaker, så kostar de en del ja. Det gör allt som är ekologiskt framtaget. Och du vet kanske också att vissa ämnen behövs för att det ska bli optimalt upptag utav vitaminer och mineraler i kroppen, ett slags transportsystem i kroppen. Guarana som finns i Fitlines produkter är inte heller de kemiskt framställda. Guaranafrön innehåller många fytonäringsämnen, sunda saponiner, energigivande xantiner och reglerande tanniner. Den innehåller itne tillsatt koffein utan innehåller naturligt koffein från örter. 

Jaha. Inga undermedel direkt, alltså. 

Utdrag från ett nytt dokument från PM international/ Pm Sweden ja FitLine företaget. Naturligtvis innehåller FitLine® produkterna endast naturliga färgämnen och inga 

konserveringsmedel eller hormoner alls. Tack vare den stora mängden antioxidativa vitaminer, mineraler och grönsaksföreningar behövs inga extra konserveringsmedel. 

Socker, i detta fall fruktos är nödvändigt i produkterna för att vissa näringsämnen/kombinationer av näringsämnen (t.ex. 

vitaminer) ska kunna transporteras på bästa sätt. Utan fruktosen skulle vi behöva nästa 200 

gånger så hög koncentration av näringsämnen för att kunna tillgodogöra oss samma mängd. 

Vi anser att det gynnsamma glykemiska indexet, den goda resorptionen, och utbudet av 

näringsämnen, vitala substanser och det förbättrade utbudet av syre till cellerna är en större fördel än en minimal mängd av sötningsmedel.

Kan du utveckla det Ulf? Du är alltså insatt i sammansättningen i produkterna och kan då alltså redogöra för hur DÅLIGA de är! Är det så???

Varsågod, jag tar gärna emot ett svar!

Jag påstår inte alls att de är särskilt usla, men onödiga – eller snarare onödigt dyra. Väldigt dyra. 

Innehållsförteckningen är följande: Glukos, pulver från guaranaextrakt, surhetsreglerande medel (citronsyra), rödbetspulver, vitamin C, arom, niacin, sötningsmedel (steviolglykosider), pantontenat, algpulver, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyra, biotin, vitamin B12.

Det ser ut som att FitxxLine kan ersättas med en burk algpiller, ett B-vitaminkomplex och någon grönsak då och då (som de flesta ändå äter). Kostnaden blir försumbar i jämförelse med FitxxLine.

Jag tar själv tillskott, men FitxxLine verkar kraftigt överdriva fördelarna med sina produkter och skinna kunderna.

Citronsyran i Fitlxxine är inte framställd utav mögel, eller syntetiskt. Du vet uppenbarligen inte den effekt som dessa produkter har på kroppen, för att du väljer att inte prova. Fine, det är ditt val. Men tycker bara det blir oerhört löjligt att ens uttala sig om att det inte skulle ha effekt, på ett mycket positivt sätt. Vet du att du behöver äta 5-7 kg frukt och grönsaker VARJE dag för att få i dig tillräckligt med näring utav vitaminer och mineraler. Eftersom produkterna är ekologisk odlad frukt och grönsaker, så kostar de en del ja. Det gör allt som är ekologiskt framtaget. Och du vet kanske också att vissa ämnen behövs för att det ska bli optimalt upptag utav vitaminer och mineraler i kroppen, ett slags transportsystem i kroppen. Guarana som finns i Fitlixxnes produkter är inte heller de kemiskt framställda. Guaranafrön innehåller många fytonäringsämnen, sunda saponiner, energigivande xantiner och reglerande tanniner. Den innehåller itne tillsatt koffein utan innehåller naturligt koffein från örter. 

Citroncyra är ett specifikt ämne, så det spelar iofs ingen roll för dess eventuella verkan på människa om den utvunnits av mögelsvampar eller från omogna citroner. Vilken effekt har citronsyran i Fitxxline på vår organism?

5-7 kg frukt och grönsaker har ingen nu levande population av människor ätit dagligen, inte heller under vår evolution de senaste 2-3 miljonerna år. Därmed följer att människor inte behöver äta den mängd. Diskussionen om prisskillnad mellan ekologisk och icke ekologisk frukt/grönsaker blir därmed överflödig, menar jag. 

Vad menar du med att "vissa ämnen behövs för att det ska bli optimalt upptag utav vitaminer och mineraler i kroppen, ett slags transportsystem i kroppen"? Näringsämnena som sådana behövs så klart, och om de befinner sig i tunntarmen ta de upp automatiskt genom tarmväggen, helt enkelt genom att de är i storlek att slinka igenom de små hål som där finns.

Guaranafrön innehåller, säger du, fytonäringsämnen (=antioxidanter), vilket kan vara bra men kroppen kan iofs själv tillverka sådana i tillräcklig mängd om man inte äter en kost som bidrar till oxidativ stress (t.ex. LCHF). De innehåller vidare "sunda saponiner", men det finns vad jag kan finna inga bra vetenskapliga studier som visar att det finns sådana, däremot mycket som tyder på att de kan vara farliga.

Xantin skriver du är energigivande - det är ett kemiskt förstadium till urinsyra, hur kan det vara energigivande? Huruvida tanniner (eller andra polyfenoler) är nyttiga för vår organism är kontroversiellt, men hur menar du att de som finns i guaranafröna är "reglerande"? Jag förstår att man inte artificiellt tillsatt extra koffein till guaranafröna, och det kan ju vara skönt att veta.

Utdrag från ett nytt dokument från PM international/ Pm Sweden ja FitLxxine företaget. Naturligtvis innehåller FitxxLine® produkterna endast naturliga färgämnen och inga 

konserveringsmedel eller hormoner alls. Tack vare den stora mängden antioxidativa vitaminer, mineraler och grönsaksföreningar behövs inga extra konserveringsmedel. 

Socker, i detta fall fruktos är nödvändigt i produkterna för att vissa näringsämnen/kombinationer av näringsämnen (t.ex. 

vitaminer) ska kunna transporteras på bästa sätt. Utan fruktosen skulle vi behöva nästa 200 

gånger så hög koncentration av näringsämnen för att kunna tillgodogöra oss samma mängd. 

Vi anser att det gynnsamma glykemiska indexet, den goda resorptionen, och utbudet av 

näringsämnen, vitala substanser och det förbättrade utbudet av syre till cellerna är en större fördel än en minimal mängd av sötningsmedel.

Här kommer kanske försök till förklaring på det jag frågade nyss - det är alltså fruktos som gör att näringsämnen transporteras till tunntarmen? Det förstår jag inte. Jag trodde allt man åt hamnade först i magsäcken, där det börjar smältas, och sedan kommer till tunntarmen, där sådana näringsämnen som passar i tarmväggens små kanaler tas upp i blodbanan, exempelvis fruktos och vitaminer. Men att transporten av ett näringsämne skulle ske på bättre sätt i närvaro av fruktos skulle jag gärna vilja se en förklaring till.

Den innehållsdeklaration som jag länkade till ovan visar förresten ingen fruktos, utan glukos. Det skulle behöva klargöras vilket som är korrekt. Är det glukos som avses så gäller behovet av förklaring av den transportunderlättande mekanismen i stället glukos, förstås.

Den sista meningen är ännu en sådan med ord efter ord som har mycket distinkt betydelse men lämnar många frågetecken. För det första ställs i meningen fem saker i relation till sötningsmedel. Vad är det som föranleder denna jämförelse?

Sedan undrar jag vad skillnaden är mellan "näringsämnen" och "vitala substanser"?

Slutligen behöver detta med "förbättrade utbudet av syre till cellerna" förklaras. Varigenom kommer detta syre och vilka celler är det som har nytta av detta? Syre kommer normalt till kroppens celler genom att vi andas in luft.

Det är klart att det är ren bluff. Man pratar om att vitaminerna och mineralerna är i nanoform och att allt är vattenlösligt och hittar "rätt" i kroppen. Hm...skulle inte tro det var så bra för kroppens celler.

Det är ett pyramid företag som hjärntvättar sina säljare. Kollar man noga så märker man att alla är sk TP vilket betyder teampartner. Den som är TP rekkomnederar preparaten till sina "vänner" som köper ett startpaket vad jag har förstått. I det paketet ingår böcker och brochyrer om hur fantastiska medlen är. Man provar och mår väl i bästa fall ok. Då får man "chansen" att bli TP! Den som rekkomenderar dig får en fjäder i hatten mao får köpa produkterna billigare. Alltså var preparaten så underbara som dom säger så vore nobelpriset inte långt bort. Man säger att man nu testar preparaten på KS. Där säger man att man absolut inte gör det.

"Alla" vet någon som blivit frisk från alla åkommor vad det än är. Det är inte dokumenterat någonstans.

Man säger att LCHF är humbug pga anekdoter. Vad är då det här?

Det är klart att det inte är en ren bluff. Lägg gärna fram bevis för dina påståenden här. Skulle var väldigt intressant att ta del utav. Vårt immunförsvar sitter i vår tunntarm, och där tas produkterna upp. Upptaget är 95-98% vilket företaget har bevisat, och produkterna är även testade av Swiss Vitamin Institute i Lausanne. Jag är användare sedan 2 år tillbaka och är verkligen inte hjärntvättad, som du också påstår här ovan. Jag var mycket skeptisk till produkterna, MEN jag anser att ska man kunna göra en bedömning på en produkt, och veta vad man talar om, så måste man faktiskt prova. Man kan tycka att det är dyrt med 849:- i månaden, och då ska man låta bli att använda produkterna. Men de är ekologiskt odlade grönsaker och frukt som är basen i produkterna. Och alla som någon gång handlar ekologiskt vet att det kostar mer. Det finns berättelser återgivna på hur människor med olika åkommor har blivit hjälpta eller t om friska med dessa produkter. Gå in på www. frisk.n.nu och läs. PM har aldrig påstått att dessa produkter BOTAR någonting, men produkterna ger kroppen bättre förutsättningar för att må bättre, och som jag skrev, somliga har blivit friska från sina åkommor. Jag vet inte hur du tänker, men jag blir fantastiskt glad av att läsa när någon kan bli frisk eller må mycket bättre utav naturligt framställda produkter istället för en helvetes massa mediciner, som visserligen kan "bota" symtomen,men nödvändigtvis inte den underliggande orsaken till varför personen har blivit sjuk från första början. Kan meddela att många sjukdomar bryter ut på grund av obalanser i kroppen, som orsakas utav brister på viktiga vitaminer och mineraler. Pm:s produkter går ner på cellnivå, där de ska vara. Vår kropp tar upp det den behöver och resten kissar vi ut. Jag tycker att du ska vända dig till PM i Ängelholm och begära ut dels dokument om hur produkterna fungera och även de domstolsprotokoll från Tyskland där motsvarande Högsta Domstolen har gått igenom hela Pm:s verksamhet och alla påståenden om att företaget skulle vara ett Pyramidspel. Måste tyvärr göra dig besviken, men domstolen kom fram till att så INTE är fallet.

Hade tänkt göra en ny tråd om detta http://www.kostdoktorn.se/asea-varldens-dyraste-saltvatten som påminner om ovanstående litegrann. Så jag passar på att fråga här om det är någon som känner till denna "mirakelmedicin", då vi ändå är inne på så kallade pyramidspel.

Det är lite skrämmande tycker jag att man kan lansera vad som helst, för dyra pengar när det gäller hälsa. Man lanserar sin vara till en redan sårbar grupp människor, för jag kan tänka mig att som en helt frisk person lägger man nog inte ut 1000 kronor i månaden på en sådan vara :(

Ursäkta, men för att använda ett göteborgsk uttryck; Nu får du väl ta och kamma dig. "Man lanserar sin vara till en redan sårbar grupp människor"!!! De som är nyfikna på produkten är välkomna att helt frivilligt få information kring produkterna. Om de är friska eller har några åkommor, är helt orelevant. Produkten ger mer energi, och man sover fantastiskt bra utav mineralerna man tar på kvällen. Det ges information på hur produkterna tas upp i kroppen. 

Ska man köra mirakelmedel för att bli frisk kan man köra nonifrukt. Eftersom frukten i sej smakar och luktar ren spya är den uppblandad med blåbär för att bli drickbar juice för oss västerlänningar.

Sonens krossade tå fick kommentaren på sjukhuset att de aldrig sett ett benbrott läka så snabbt. Makens krossade ryggkota läkte alldeles för väl så den gick inte justera i efterhand. Mammas svaghet och yrsel gick över efter 2 månader och hon kunde gå ner i tvättstugan igen själv...

Om du bemödar dig att ta reda på saker ordentligt så kan du också läsa dig till att kroppen kan reagera med vad många tror är försämringar och att man mår sämre. Hur konstigt det än må låta så är de reaktionerna i kroppen positivt, för det betyder att produkterna gör det de ska, dvs gå ner på cellnivå och tillföra näringsämnen till en kropp som är urlakad på just detta, och som skapar obalanser i kroppen. Jag kan med all säkerhet säga att ifall den bekante hade valt att fortsätta med produkterna, så hade det vänt, och "hen" hade börjat må bättre. Men vi alla gör våra egna val, och vill man inte fortsätta, nä då ska man låta bli.

Jag påstår inte alls att de är särskilt usla, men onödiga – eller snarare onödigt dyra. Väldigt dyra. 

Innehållsförteckningen är följande: Glukos, pulver från guaranaextrakt, surhetsreglerande medel (citronsyra), rödbetspulver, vitamin C, arom, niacin, sötningsmedel (steviolglykosider), pantontenat, algpulver, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyra, biotin, vitamin B12.

Det ser ut som att FitxxLine kan ersättas med en burk algpiller, ett B-vitaminkomplex och någon grönsak då och då (som de flesta ändå äter). Kostnaden blir försumbar i jämförelse med FitxxLine.

Jag tar själv tillskott, men FitLine verkar kraftigt överdriva fördelarna med sina produkter och skinna kunderna.

Men vänta lite nu.. är det så att Fitxxline-användare tvingas att ta produkten? Man avgör väl själv ifall man tycker att det är värt pengarna! Eller?

@ Linda

Så bra! Då kan du väl vara vänlig och lägga upp innehållsförteckningen när du ändå tycks ha gjort dig ett konto bara för att kunna svara på den här tråden. Tack!

Jag är medlem i Kostdoktorn enbart av de själ att de han skriver om är väldigt bra. Det var någon annan som startade tråden med Fitxxline, och jag anser mig ha rätten att argumentera om det, precis som övriga här. Några är motståndare och jag älskar produkterna. Innehållsförteckning har redan blivit upplagd utav 2 andra på sidan, hoppas att du är nöjd med det. Jag kallar mig inte @ Linda, utan Lillan.

Nu blir jag ännu mer förvirrad av dina och Fitlines påståenden. I innehållsdeklarationen ovan listas väl inga mineraler? En vidare undran är vilka mineraler gör att man sover bra?

Jaha, du visste alltså inte allt om produkterna. Men du, min kunskap på området sträcker sig bara till en viss gräns, och jag behöver inte sitta på Wikipedia eller andra sajter för att slå någon på fingrarna med mina kunskaper. Så om du är verkligt intresserad av att få veta mer så kontakta Pm i Ängelholm, och ställ dina frågor där. I teamet bakom produkterna finns Näringsexperter och Läkare, då tyska läkare läser näringslära i 2 år under sin utbildning. De ligger ljusår före Sverige och många andra länder vad det gäller obalanser i kroppen och vikten av vitaminer och mineraler till kroppen. Produkten du undrar över vad det gäller mineraler heter Restorate.

Jaha, du visste alltså inte allt om produkterna. Men du, min kunskap på området sträcker sig bara till en viss gräns, och jag behöver inte sitta på Wikipedia eller andra sajter för att slå någon på fingrarna med mina kunskaper. Så om du är verkligt intresserad av att få veta mer så kontakta Pm i Ängelholm, och ställ dina frågor där. I teamet bakom produkterna finns Näringsexperter och Läkare, då tyska läkare läser näringslära i 2 år under sin utbildning. De ligger ljusår före Sverige och många andra länder vad det gäller obalanser i kroppen och vikten av vitaminer och mineraler till kroppen. Produkten du undrar över vad det gäller mineraler heter Restorate.

Tack för det, men jag är inte intresserad av medlet för egen del. Jag vill bidra till att inga medlemmar eller besökare i forumet får intrycket att pulvret har magiska egenskaper som går utöver de ingredienser som faktiskt finns i det.

Men vänta lite nu.. är det så att Fitline-användare tvingas att ta produkten? Man avgör väl själv ifall man tycker att det är värt pengarna! Eller?

Jag noterar att du inte motsäger min slutsats, men slår ett slag för kundernas rätt att betala onödigt höga priser.

Självklart får man spendera sina egna pengar som man vill. Det jag vänder mig emot är att FitLine kränger dyra produkter med pseudovetenskapligt snömos och "vittnesmål" – en klassiskt oseriös marknadsföringstaktik. 

Det enda som är bra med FitLine är att produkterna i alla fall verkar vara oskadliga. Hoppas att de är det också.   ;)

Under de tre månader (tremånadersabonnemang) som jag använde FitLine så skulle man använda sig av tre olika produkter per dag. Det var själva basen. Går man in på deras hemsida idag så har de betydligt fler produkter än som fanns då.

På morgonen skulle man dricka Activize (första namn på innehållsförteckningen är glukos). Det som folk blev så impade av med Activize var att man fick en "flush", dvs man blev varm och huden rodnade. Det berodde såklart på att det finns niacin i burken. Dessvärre har jag inte burken kvar så jag vet inte hur stor dos det var. Numer finns visst Activize med niacinamid, som inte ger någon flush. Jag tar hellre en tablett niacin om jag vill ha en flush och slipper glukosen.

Mitt på dagen skulle man dricka Basics (med första namn fruktos). Den burken har jag faktiskt kvar och om man kollar innehåll per 100 gram så står det kolhydrater 66,6 gram (13,3 g/portion) varav socker 64,4 gram 12,9g/portion), varav fruktos 63,7 gram (12,7 g/portion). I övrigt står det per 100 gram: Fett < 0,3g, protein 0,7g, kostfiber 25g, natrium <0,1g, selen 150ug, C-vitamin 300mg, E-vitamin 50mg samt A-vitamin 1667ug. 

På kvällen skulle man dricka mineraler i form av Restorate (första namn fruktos).

Jag som tycks ha svårt med fruktos mådde inte alls bra av FitLine. Det smakade avslagen Fanta och var jävligt sött, det gjorde mig lätt illamående och jag fick lös mage dagligen i tre månader, jag märkte inga som helst hälsofördelar och dessutom gick jag upp fem kilo i vikt. Jag har oberoende av vilken kost jag ätit och nivån på fysisk aktivitet de senaste 20 åren behållit samma vikt, så att på tre månader gå upp fem kilo pga FitLine ser jag som anmärkningsvärt. Det tog mig sedan en månad att få bort dessa fruktos-kilon. Men det lätta illamåendet var nog värst.

Det finns betydligt renare och bättre kosttillskott på marknaden.

Under de tre månader (tremånadersabonnemang) som jag använde FitLine så skulle man använda sig av tre olika produkter per dag. Det var själva basen. Går man in på deras hemsida idag så har de betydligt fler produkter än som fanns då.

På morgonen skulle man dricka Activize (första namn på innehållsförteckningen är glukos). Det som folk blev så impade av med Activize var att man fick en "flush", dvs man blev varm och huden rodnade. Det berodde såklart på att det finns niacin i burken. Dessvärre har jag inte burken kvar så jag vet inte hur stor dos det var. Numer finns visst Activize med niacinamid, som inte ger någon flush. Jag tar hellre en tablett niacin om jag vill ha en flush och slipper glukosen.

Mitt på dagen skulle man dricka Basics (med första namn fruktos). Den burken har jag faktiskt kvar och om man kollar innehåll per 100 gram så står det kolhydrater 66,6 gram (13,3 g/portion) varav socker 64,4 gram 12,9g/portion), varav fruktos 63,7 gram (12,7 g/portion). I övrigt står det per 100 gram: Fett < 0,3g, protein 0,7g, kostfiber 25g, natrium <0,1g, selen 150ug, C-vitamin 300mg, E-vitamin 50mg samt A-vitamin 1667ug. 

På kvällen skulle man dricka mineraler i form av Restorate (första namn fruktos).

Jag som tycks ha svårt med fruktos mådde inte alls bra av FitLine. Det smakade avslagen Fanta och var jävligt sött, det gjorde mig lätt illamående och jag fick lös mage dagligen i tre månader, jag märkte inga som helst hälsofördelar och dessutom gick jag upp fem kilo i vikt. Jag har oberoende av vilken kost jag ätit och nivån på fysisk aktivitet de senaste 20 åren behållit samma vikt, så att på tre månader gå upp fem kilo pga FitLine ser jag som anmärkningsvärt. Det tog mig sedan en månad att få bort dessa fruktos-kilon. Men det lätta illamåendet var nog värst.

Varför finns det ”så mycket” socker i Fitline produkterna? 
FitLine produkterna har bara skenbart högt sockerinnehåll. Sockret i FitLine produkterna är inte bara 
viktigt som ”transportör” av alla värdefulla ämnen såsom vitaminer, mineraler, sekundära 
phytoämnen, enzymer, fibrer, lactobaciller etc. utan vi undviker helt användandet av gelatin, oljor, 
emulgatorer, bindemedel etc. som används vid framtagning av kapslar och tabletter. Sockret bidrar 
även till den goda smaken men detta är inte det primära. 
Detta gäller naturligt vis inte bara för FitLine produkterna utan gäller generellt alla produkter. 
Låt oss t.ex. jämnföra Basics Plus med en färskpressad apelsinjuice: 
Basics innehåller tillrätt (20g pulver och 200ml vatten) per 100ml mindre än 7g socker. Apelsin Juice 
av erkända producenter innehåller minst 9g sokcer per 100ml. 
Som alla fruktjuicer innehåller Basics Plus det naturliga fruktsockret, som även används vid 
produktionen av livsmedel för diabetiker. Även om koncentrationen av vitamin C är likvärdig i en fruktsaft och Basics Plus, innehåller Basics 
Plus avsevärt mer fibrer, sekundära phytoämnen och flera andra värdefulla vitalämnen. Basics Plus är 
ett högvärdigt livsmedelskoncentrat som består av ett flertal hälsofrämjande näringsämnen. 
Som allt i livet är den ”höga” sockerkoncentration i våra produkter relativ. Denna jämförelse kan 
göras med andra juicer som t.ex. äpplejuice. Hos färskpressad äpplejuice ligger 
sockerkoncentrationen ofta över 10g per 100 ml. 
Med andra ord så är sockret i FitLine produkterna inte problemet utan den mängd ”gömt” socker vi 
får i oss via sockerberikade livsmedel, godis, kakor, nudlar, choklad, kaffe, te, glass etc. 
FitLine produkterna gör inte konsumenten tjock utan tvärtom, hjälper kroppen att få i sig värdefulla 
näringsämnen för att skapa en god hälsa, ökad energiförbränning och god prestationsförmåga. 

Är innehållsämnena i FitLine produkterna naturliga eller syntetiska? 
Används syntetiska färgämnen eller konserveringsmedel i någon av 
produkterna? Hur säkra är FitLine produkterna? 
Hos FitLine produkterna kommer bredvid effekt, kvalitet och renhet, säkerheten i första hand. 
Näringstransportkonceptet (NTC®) säkerställer produkternas unika effekt. Våra noggrant utvalda 
tillverkare som alla jobbar enligt GMP standard (högsta internationella renhet – och säkerhets 
standard) och som uppfyller DIN ISO 9001 garanterar produkternas höga kvalitet, renhet och 
säkerhet. 
Noggranna råvaru- och produkt slutkontroller, hållbarhetstester, undersökning av mikrobakteriell 
belastning, tungmetaller, pesticider, herbicider, effektivitet av t.ex. lactobacillerna m.m. genomförs 
av våra leverantörer på vårt uppdrag. T.o.m extrakt från råvaror från ekologiska odlingar genomgår 
dessa rigorösa tester. De flesta av våra tester och analyser finns det inget lagstadgat krav att 
genomföra. Våra produkter når bara kunden om de uppmätta värdena ligger långt under 
gränsvärdena. 

Självklart använder vi bara naturliga färgämnen, inga konserveringsämnen eller hormoner. Pga. den 
stora mängden antioxidanter i form av vitaminer, mineraler och phytoämnen krävs inga andra 
konserveringsämnen.  
Produkternas säkerhet stärks ytterligare av att vi numera säljer produkter i över 30 länder. Detta 
betyder kontroll och övervakning av lokala hälsovårdsmyndigheter med helt olika tyngdpunkter. 
Företag som uteslutande säljer sina produkter via Internet undgår ofta dessa kontroller och deras 
produkter utgör i många fall därför en överhängande säkerhetsrisk för konsumenten. 

100% säkerhet kommer dock aldrig att finnas någonstans. Du kan dock vara säker på att vi genomför 
högsta möjliga renhets- och säkerhetskontroll på alla våra produkter. En säkerhetsnivå som få 
ekologiskt odlade produkter uppnår och som enligt vår kunskap ingen annan tillverkare av 
kosttillskott i världen kommer i närheten av. 
Det bästa är om man själv besöker vår tillverkare, Nutrichem, för att övertyga sig om den höga 
kvalitén, renheten, säkerheten och det naturliga i våra produkter.

Tack för det, men jag är inte intresserad av medlet för egen del. Jag vill bidra till att inga medlemmar eller besökare i forumet får intrycket att pulvret har magiska egenskaper som går utöver de ingredienser som faktiskt finns i det.

Magiska egenskaper? Vem har påstått detta? Det är ett kosttillskott som hjälper kroppen att komma i balans. Vi alla gör egna val. Jag är supernöjd, och det var inte någon som sa till mig att detta skulle vara någon form utav mirakelmedel med magiska egenskaper. Men det jag tycker är lite typiskt svenskt, är dock, att när det läggs fram något negativt om Fitline, då klickas det på gillaknappen. Säger mer om er som människor, än om produkterna. Självklart väljer ni ifall ni vill prova produkterna eller ej. Men jag säger som en pappa skrev vars hela familj numera använder produkterna; Att säga att de är bluff, utan att prova under minst 6 månader, skyll er själva. 

• 18 inlägg

Postad 30 January 2014 - 11:18

Här kommer ett Inlägg från en kvinna gällande Fitline:

.jag är 53 år, har morbus crohn sedan -83. Stomi.op -86. Har haft fruktansvärda problem, har tappat räkningen på alla op, och tarmvred, varit döende flera ggr, hästdoser med cortison, vattniga diaréer, katastrofalt dåligt näringsupptag, brister i det mesta som kalk, (kommit in i kramper pga kalkbrist två ggr) järn, kalium (fick diagnos hjärtinfarkt en gång, men det visade sig att det var kaliumbrist) zink, B-12 som nästan ledde till neurologiska skador, stora kordinatiosproblem, minnesluckor, kronisk trötthet, vätskebrister, håravfall sedan -93, ledproblem, smärtor till och från i lever och galla, ofta då i samband när avföringen varit vit och skummande, myrkrypningar i vaderna, randiga vågiga sköra naglar...ja listan kan göras längre..vad har hänt.

Började dricka mars-10, redan efter ett par dagar märkte jag att min mage blev så mkt bättre i både konsistens och lukt, succesivt blev jag piggare, behövde inte sova middag pga ren utmattning, myrkrypningarna försvann efter en vecka, mina ledbesvär är nästa helt borta, har givit mig själv B-12 inj. sedan -95, har inget behov av inj. längre, märkte det efter ca 6 månader, behöver inte ligga till sängs i två dagar av ren utmattning om jag skulle bli lös i min mage en dag, jag har fortf. ork och energi kvar att vara social, efter sju månader avtog mitt håravfall betydligt, fick ett nytt hårfäste som tog ny form, märkte i samma stundom att mina naglar började bli släta och fina, jag sprudlade med energi, fick ett nytt ansikte, inte lika torr i huden, jag bara log i spegeln, började verkligen känna mig balanserad i min kropp efter 9 månader intag av denna underbara dryck. Tack fitline till mitt nya energirika liv, gissa om jag är lycklig, kommer aldrig att sluta med dessa produkter.

Ps. Oj!! det blev visst ganska långt.......
Jag började med cellenergisetet grund-dos och omega-3, efter en månad lade jag till Q10, efter två el. tre månader ökade jag både två och ibl, tredubbellt med acivize och restorate, har även lagt till yogurten..Jag är 53 år...skitsnack...jag är bara 23 känns det som, från att ha känt mig som 93... Kramar.