foodhacker Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Hur ställer man sig till nubben till sillen på midsommarafton - samt övrig liknande dryck . Är det "haram" eller "halal" för en rättrogen LCHF.are? Risk för bakslag i viktkurvan när "helan går"? -Vilka är era erfarenheter av bruket av rusdrycker och resultatet med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Det finns mycket att läsa om alkohol här på forumet. Jag representerar ingen rättrogen LCHF-rörelse och det gör ju ingen annan heller. Erfarenheterna är olika att döma av det som skrivs här på forumet, jag är en måttlighetsdrickare och märker ingen skillnad mot forntiden när jag var sockerberoende, andra har andra erfarenheter. Det har hänt vid några tillfällen att jag druckit mig berusad men inte ens då har jag märkt någon skillnad. Det man ska tänka på är ju här som i övrigt kolhydrater, äter man LCHF blir ju öl en riktig lyxvara som man bör undvika. Rött vin med låg kolhydrathalt och whiskey är vad jag använder. Lilla nubben innehåller ju inga kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Nubbe och sill är väl ok, men öl har i alla fall jag mycket svårt att njuta av numera, när man vet hur mycket socker det innehåller. Jag tar nog en öl och sen mineralvatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag har märkt att jag taal mindre mängd alkohol sedan jag gick över till LCHF. Liknande erfarenheter har andra här paa forumet ocksaa gett uttryck för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liza Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Det finns ju lågkolhydrat öl också, Spendrups Bright, om man gillar öl. En burk på 50 ml innehåller ca 4 kolisar.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag är sådan som tycker att sill inte kan ätas utan nubbe. Så de få gånger jag äter sill med nubbe så får jag ta smällen med stopp i fettförbränningen med en riktigt god nubbe eller två eller... Innan lchf så älskade jag öl. Jag tycker fortfarande om öl och kan inte tänka mig att dricka något substitut som kolhydratfritt öl, nästan samma ide som att äta sockerfritt godis. De på en hand räknade gångerna som jag numera dricker öl under året så skall det vara riktig öl, annars får det vara. Igår kväll efter Vättern så kostade jag på mig en riktig öl till en asiatisk rätt, det var precis så gott och smakade precis som jag minns att det senast smakade. Då det bara var en öl så klagade inte magen alltför mycket. Jag är dessutom precis som andra mycket känsligare för alkoholen eftersom jag avstår oftast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Ah! Det är iaf ett problem som jag slipper eftersom jag aldrig nyttjat rusdrycker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Jag brukar lägga på mig något kg (vattenvikt) om jag dricker mer än två glas vin (dricker aldrig starksprit, öl, cider eller annan alkohol så om det kan jag inte uttala mig alls). Det största problemet tycker jag är att det är lätt att tappa omdömet och överäta/äta fel saker, men sålänge man är tillbaka på banan dagen efter och det inte händer för ofta tror jag inte att bakslaget i viktkurvan blir så stort. Jag tycker att det kan vara bra att säga till någon vad man har tänkt tillåta sig under kvällen/dagen så kan denne påminna en om man går för långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Jag testade ett alkoholfritt (Ok, 0,5%) mousserande rosévin, Arc-En- Ciel som jag tyckte var jättegott. Mycket bubblor och smak av bär. Kolhydratinnehållet 2,2gram per 100 så det är väl Ok? Kostar en knapp femtiolapp på bolaget. Får bli mitt midsommarval. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Jag satt nyss och Googlade Absolut vodka med olika smaksättning, t.ex. pears och mandarin. det står på deras hemsida att det inte är tillsatt socker. Är det någon som vet om det finns glukossirap i? Vad jag förstår är just glukossirap en ingrediens de inte behöver innehållsdeklarera? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Jag ska också ta mig en sillrumpa och en nubbe eller 2. Men tror att jag skippar Ölen, smakade en klunk från min Mans Staro i pingst, men FYY vilken besvikelse! Min smak har ändrat sig. Det var inte gott, faktiskt en stor besvikelse, samtidigt bra för jag kommer inte att dricka det, utan det får bli kolsyrat vatten till. Däremot kommer jag på kvällen att dricka vitt vin Marques De Riscal, minde än 3mg socker/l. Kvällen blir det grillad Lamkotlett med sallad av spetskål, Babyspenat tomat i olja, Kronärtskocka i olja och salladslök och en klick VitlöksBea (Lohmanders). Glad Midsommar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Till midsommar blir det sill, potatis, jordgubbar, vin, öl och snaps och kanske någon annan onyttighet. Ketosen får sig en fet smäll och vågen pekar åt fel håll några dagar efteråt. Men snart är allt som det ska vara igen och det är länge till nästa midsommar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Mamma, 87 år, kommer ut för att få lite grönbete på landet. Hon och jag delar på en av mina favoritöl, Sort guld. Troligen blir det över, men det tar maken hand om. Ingenting får förfaras! Nubbe ska vi naturligtvis ha hemkryddat med romersk malört för mor och make och citronmeliss för mej som inte gillar besk. Jag går ut och skördar och fyller en glasburk 4 timmar före maten och det blir perfa! Maten blir väldigt enkel. Anjovispate (recept finns på forumet) matjessill med nyplockad gräslök och creme fraiche (min är också 16 g kolisar, men det skiter jag i) och jordgubbar med vispad grädde. Om vi är hungriga sen finns entrecote eller ostbricka, beroende på vad vi är sugna på, och Mauro... Ett OK vin sockermässigt Om nån vill göra Janne funkar kålrabbi bra som potatissubstitut 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Mamma, 87 år, kommer ut för att få lite grönbete på landet. Hon och jag delar på en av mina favoritöl, Sort guld. Troligen blir det över, men det tar maken hand om. Ingenting får förfaras! Nubbe ska vi naturligtvis ha hemkryddat med romersk malört för mor och make och citronmeliss för mej som inte gillar besk. Jag går ut och skördar och fyller en glasburk 4 timmar före maten och det blir perfa! Maten blir väldigt enkel. Anjovispate (recept finns på forumet) matjessill med nyplockad gräslök och creme fraiche (min är också 16 g kolisar, men det skiter jag i) och jordgubbar med vispad grädde. Om vi är hungriga sen finns entrecote eller ostbricka, beroende på vad vi är sugna på, och Mauro... Ett OK vin sockermässigt Om nån vill göra Janne funkar kålrabbi bra som potatissubstitut Besk som är så gott! Den snapsen låter jättegod! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Besk som är så gott! Den snapsen låter jättegod! Jo de gillar den. Det är jagsom behöver fruntimmersdricka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts