Jump to content

Hjälp! (beroende av chips)

Recommended Posts

Försöker att köra strikt LCHF men nån gång varje vecka trillar jag dit. Har haft vad jag skulle kalla ett beroende av chips. Har kunnat äta tre till fyra 300grams påsar i veckan och därför bär jag nu på en ett BMI som klassas som fetma. Vet någon om man kan vara beroende av chips? Och i sådana fall vad man är beroende av?

Den där chipspåsen dansar framför ögonen som en hägring och jag känner att den representerar mycket mer än dess faktiska innehåll...när jag väl äter den är den inte hälften så god som i min fanatsi. Vad kan man tänka på när man har dessa problem? Har i dags läget inte råd att bekosta någon form av terapi utan vill arbeta med mig själv på egen hand.

Tacksam för svar

MVH Fettbobban

Chips innehåller massor av snabba kolhydrater i form av stärkelse, som kroppen snabbt spjälkar till glukosmolekyler, vilka raskt höjer blodsockret. Sedan stimuleras frisättning av insulin, som raskt städar bort det förhöjda blodsockret samt även fettet i chipsen och lagrar det i fettdepån. Sedan får man lågt blodsocker och kanske äter lite mer chips... Så kan man hålla på. När blodsockret höjs får man också en sorts belöning i hjärnan, som liknar den man får av olika droger.

Så förmodligen är du sockerberoende, men orsakat inte av klassiskt socker t.ex. i läsk eller godis, utan stärkelsen i chipsen.

Den enda boten är att du håller kolhydratintaget på ett minimum, så går det över så småningom. Kan ta veckor men det är värt kampen!

Lycka till och glöm inte berätta här hur det går i fortsättningen  :)

• Like 1

Efter 2 års strikt LCHF utan fusk förutom häromdagen, så är chips det enda jag fortfarande saknar. Se detta beroende är inte lätt alls tyvärr. Hela chipset har ett innehåll som är en perfekt beroendeframkallande blandning. Både fett och kolhydrater kombinerat.

Det fysiska beroendet är nog dock bara kvar i ca 2 veckor. Har du testat att inte äta chips på så "lång" tid? Kan vara ett bra mål.

• Like 1

Jag tror att även kryddblandningarna i vissa chips hjälper till att driva på beroendet. Det är nog som både Kjell och Leo säger här ovan, att enda chansen att slippa beroende är att "avgifta" sig under några veckor.

Försök att hitta något annat som stillar behovet, ölkorv kanske? vilket har en ganska angenäm kryddning det också :)

• Like 3

Du skulle kunna prova att ersätta chipsen med bättre alternativ. T.ex. göra egna chips av sötpotatis eller grönkål. Mandlar rostade i tamarisås. Då får du saltet och "knapret" fast mindre tillsatser och mindre kolhydrater. :-)

Jag saknar också chips, men har lyckats klara mig rätt bra. Jag åt 2 på Valentin dagen då vi tagit in på hotell och fick vin, chips och choklad i välkomstkorgen, så inte så illa! Precis som Bobban2013 kunde jag vräka i mig chips, ostbågar och popcorn. Jag har inte nåt sötsug att tala om, så det har gått bra. Precis som de andra säger så är chips en "perfekt" blandning av allt som kickstartar belöningscentrat i hjärnan, och det är så lätt att trilla dit. 

Ha inga chips hemma, och gå fort förbi den avdelningen när du handlar. Jag har upptäckt att vitkål faktiskt är en hygglig ersättning, fast det låter patetiskt, jag vet! Man får knapret, och det smakar lite pepprigt. Du kan ju också göra en dipsås; grekisk yoghurt med dill och vitlök t ex. Mycket hänger nog också ihop med gamla vanor som  fredagsmyset, belöning för att ha städat, för att man känner sig lite nere, att det är fest osv. Personligen gillar jag ett tillltugg när man tar sig ett glas vin, och vitkål går väl sådär ihop med vin.......Nötter passar fint, men har man en tendens att smälla i sig en påse så kan det ställa till det då också. Senaste tiden har jag fått sug på djupfrysta hallon, och det är toppen med rödvin. Tycker jag ialla fall, men jag gillar ju vitkål också, så kanske det bara är jag? 

Titta på den här videon, en timme väl spenderad:

http://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw

Du kommer förstå bättre varför det är så svårt att ge upp ett beroende, och då blir det lite lättare att stå emot. Lycka till!

• Like 2

Jag är (eller har varit i alla fall) också chips-o-man. Åt inte chips flera ggr i veckan, men kanske 3-4 ggr i månaden i alla fall. För min del så tror jag att det är saltet som lockar mest. Känner jag chipssug, så saltar jag maten lite extra (ett ägg med salt tex), och det brukar funka ganska bra.

Tidigare så hade jag bestämt mig för att till midsommar så ska jag göra avsteg från LCHF'andet och äta lantchips, men jag har ångrat mig. Tror att det går bra att låta bli - bara det inte bjuds på chips, för då kanske jag inte kan stå emot.

Lyca eller Lyka flaeskesvaer (tror jag att det stavas, fläsksvålar på danska) finns lite varstans, har sett dem både på ICA och Hemköp. Tycker det luktar läbbigt när man först öppnar påsen, så jag brukar hälla upp i en skål och låta det "lufta" lite. Annrs finns även märket Mr Chipps.

Min man kommer hem från England på torsdag kväll, och han ska ha med sig fläsksvålar till mig, yippie! Äter man en hel påse själv så mår man rätt illa, men det är svårt att sluta. Jag fyller år på lördag, så det blir mitt kalasgodis att frossa i, och lite illamående får man väl ta  :P

Kolla innehållsförteckningen innan du köper, vissa innehåller ganska mycket stärkelse, fast inte alls så mycket som chips.

Försöker att köra strikt LCHF men nån gång varje vecka trillar jag dit. Har haft vad jag skulle kalla ett beroende av chips. Har kunnat äta tre till fyra 300grams påsar i veckan och därför bär jag nu på en ett BMI som klassas som fetma. Vet någon om man kan vara beroende av chips? Och i sådana fall vad man är beroende av?

Den där chipspåsen dansar framför ögonen som en hägring och jag känner att den representerar mycket mer än dess faktiska innehåll...när jag väl äter den är den inte hälften så god som i min fanatsi. Vad kan man tänka på när man har dessa problem? Har i dags läget inte råd att bekosta någon form av terapi utan vill arbeta med mig själv på egen hand.

Tacksam för svar

MVH Fettbobban

Varför inte göra egna chips, inte av potatis men annat. Ett bra sätt att komma ur beroenden är att använda fantasin för att hitta alternativ.

• 4 weeks later...

Tack för alla berikande svar!

Efter några veckor till i kolhydratträsket med ett par påsar chips är jag nu inne på min sjätte lchf dag. Kör inte lika strikt nu utan äter ovanjord grönsaker fritt och räknar inte kolhydaterna. Försöker bara bli av med det värsta sockersuget för att sedan gå in för viktminskning. Jobbar hela tiden med mina tankar och känner mer och mer att detta ska bli mitt sätt att äta, mitt sätt att leva för att må bra.

Min IBS är redan förbättrade och midjan har minska 4cm- kanske bara är vatten?

Härligt med detta forum där man bli hejad på och får dela andras kunskap och tankar.

Ha det gott!!

• Like 4

Känner VERKLIGEN igen mig i chipskärleken... har inte saknat lösgodis nämnvärt (förutom när jag drömt om det på nätterna) men att hälla upp en stor skål med Sourcream and onion med två olika dippsåser till. Ahhhh! FÖR gott. 

Men, chips får höra till det gamla livet. LCHF innehåller så mycket som är minst lika gott. Hellre ett chipsfritt liv med goda saker jämt än ett liv med majoritet tråkiga saker och chips ibland. Hoppas att du klarar din chipsdetox! 

• Like 3

Vad brukar du göra på och hur?

Jag kan tänka mig att man kunde göra chips på andra rotfrukter än potatis, vilka inte har så högt GI, t.ex. rödbetor, kålrot, morot, rättika, palsternacka. Fritera i kokosfett kanske och så lite salt på? Sedan dipsåser på creme fraiche  :)

• Like 3