Candydarling Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Hejsan! Igår gjorde jag ett medvetet avsteg från lchf då vi var bjudna på 25 års fest och et blev mycket vin, en del tilltugg osv. Idag har jag hållit mig till lchf men lyxat till det med lchf-glass på kvällen. Ingen ångest eller dåligt samvete alls, men eftersom detta var mitt första avsteg hitiills så undrar jag hur jag på bästa möjliga sätt ska komma tillbaka imorgon.Köra periodisk fasta?Äta mejerifritt?Äta lite mindre?Eller spelar det kanske ingen roll alls?Jag är ingen person som har svårt för att hålla diciplinen eller som lätt tappar kontrollen, har jag bestämt mig att köra strikt imorgon så gör jag det no matter what. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag hade bara kört på som vanligt utan att titta bakåt Jag har gjort många avsteg genom min viktresa - både planerade och totalt oplanerade men inte gjort något speciellt efter det mer än att jag dagen efter kört på som vanligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhenrixon Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Mår du inte dåligt dagen efter så behöver du inte ändra någonting. Mejeriprodukter är farligt så akta dig för det i vardagen, jag mår så otroligt mycket bättre sedan jag la ner mjölk och allt som är gjort av mjölk. Har jag ätit för mycket socker så att jag verkligen mår dåligt pga det dagen efter så fastar jag 12-48 timmar, det botar ALLTID sockersuget Gällande rött vin så kan du dricka tills du blir bakis. Har du druckit dig bakfull så bör du äta mer fett gärna i form av Bacon (som innehåller lite extra salt). Även grädde kan hjälpa till att återhämta vätskebalansen men man ska ju vara restriktiv med mjölkprodukterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Gjort får man inte ogjort så varför ens bry sig om det ? Låter nästan som att du har samvetskval ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Limp: Nej nej, inte alls några samvetskval, jag är mest nyfiken och dubbelkollar så jag inte missar något. Jag har egentligen ingen vikt att bli av med så för mig spelar ett avsteg ingen större roll förutom att de omställningsbesvären jag haft sedan avsteget varit bedrövliga. Det finns så mycket att lära och jag tar gärna del av era tips och trix som varit med lite längre. Att man kommer i fas hyfsat snabbt om man sköter sig vet jag ju, tänkte bara om det fanns några knep för att snabba på processen eller tjah, vet egentligen inte vad jag ville med denna tråd. Mest kolla hur ni själva gör efter ett avsteg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag fortsätter bara med LCHF efter ett avsteg. Försöker inte kompensera för något. Efter några dagar är det som om inget har hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Altså.. det där är en del av ditt nya liv.. och det beror främst på att du har bestämt dig att äta på ett speciellt sätt! Har man inte bestämt sig för något så faller man ju alldrig av, så enkelt är det! Så man får lära sig något av det hela.. egentligen så lär man sig bara av egna misstag! Det handlar dels om att lära sig hur man hanterar sina tillkortakommanden, hur man förebygger, och så lär man sig hur kroppen reagerar/mår.. om det inte ledde till några större katastrofer så har man iallafall lärt sig att man inte är så känslig.. vilket då kan få en att fundera på om man måste köra allra striktaste varianten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Jag personligen resonerar såhär: - jag gick hungrig jämt tidigare när jag åt kolhydrater. Det vill jag aldrig återuppleva när jag numera är mätt hela tiden. Varför skulle jag då stoppa kolhydrater i min mun. - jag mådde pyton när jag fick mina blodsockerfall, så varför skulle jag vilja uppleva dem igen. - jag var rätt så grinig mest utan orsak och vill inte länge uppleva det heller. - den euforin jag upplever i dag, slår den gamla sockerkicken med hästlängder och det vill jag inte längre återuppleva - jag får äta den maten jag älskar, varför skulle jag äta något annat P.g.a ovanstående har jag inte haft några återfall överhuvudtaget. Jag vill ju inte medvetet bli dålig... inga baksmällor för mig längre, tack ! Även sprit går att njuta av utan och behöva bli dålig dagen efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Det är bara att klättra upp på "hästen" igen så fort som möjligt Redan när jag kommer hem från en fest brukar jag se till att få i mig nåt som jag betecknar som "mat" dvs nåt med protein och fett I allmänhet blir det inga konsekvenser av ett enstaka avsteg utom möjligen lite vattenbindning i kroppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts