Hanna Malmqvist Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag drabbades av vinterkräksjukan och ligger fortfarande lite öm om magen och tagen av en jobbig period av ja ni vet vad som ingår. Efter flera dagar av vätskeförlust och oförmåga att få i mig vätska började jag fundera. Hade läst att man ska dricka vätskeersättning innehålllande vatten socker (6tsk) och salt (1tsk) det hittade jag på landstingets sida. Ska jag dricka sockerlösning nu när jag är sjuk, jag som aldrig äter socker i någon form??! Jag mäter mina ketoner och ligger på 2.5 som talar om för mig att jag får den energi jag behöver av mina egna fettreserv. Eller? Känner mig osäker. Om man skulle bli väldigt sjuk och hamna på sjukhus. Ger de mig sockerlösning då? Intravenöst. Hur mår jag då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Du behöver inte mer socker som sjuk än vanligt (tror tom att det tar längre tid att bli frisk med socker)). Vatten, salt (och kanske några andra mineraler) är bra att få i sig (och vitaminer kan hända). Du har troligtvis en rejäl fettreserv att ta av så du klarar dig i många dagar (om du inte är pinnsmal).Tror tyvärr inte något sjukhus har börjat med ketondropp än, men kommer förhoppningsvis i framtiden. Så man blir illa tvungen att få i sig giftigt socker och chockas av det. (Moderator borde flytta tråden) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag flyttade tråden. Ditt behov av socker lär vara mindre eftersom du är i djup ketos och får energi från dina fettreserver. Det lär vara viktigare att få i sig vätska och lite salt. Men lite socker kan göra att vätskan tas upp snabbare och kanske är det en aning uppiggande för dig. Så länge du mår ok skulle jag föreslå att låta bli. Annars kan man väl göra lite undantag när man är sjuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Malmqvist Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Tack för svaret. Jag klarar mig utan socker. I och med det här har jag börjat undra bara hur mår jag på sjukhuset med sockerlösning inteavenöst, om olyckan skulle vara framme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag tror inte att lite intravenöst socker (glukos) är någon katastrof i det läget. Du har ju alltid en del glukos i blodet hur som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, Jag rekommenderar hemkokad kyckling buljong för magen! Den är både antibakteriell och anitinflammatoriskt. Med salt i och lite annat gott så klarar man sig länge! Kan du inte koka egen så köp en fin dyr kykling buljon/fond gärna ekologisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Malmqvist Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Tack för svaret, tror jag kokar själv en fin buljong! Det gör jag för vätskans skull och kanske mineraler och vitaminer som ev finns. Energi verkar min egen kropp producera nog av egna reserv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Tack för svaret. Jag klarar mig utan socker. I och med det här har jag börjat undra bara hur mår jag på sjukhuset med sockerlösning inteavenöst, om olyckan skulle vara framme. Kan bara säga vad som hände mig. Jag op bort min sköldkörtel. I normalfall får man åka hem på samma dygn och det fick alla som op samma dag som jag utom undertecknad. Jag hade sagt till att jag inte intog socker och blev dålig av det utifrån tidigare erfarenhet men det hjälpte inte. Fick glykosdropp x antal påsar med påföljd att jag mådde som jag brukar de fåtal gånger som jag intagit socker i någon form - ett huvud som värkte och som kändes som bly samt illamående. Visste inte att jag fick glykosdropp förrän jag piggnade till lite och ssk kom in med nästa dropp. Jag frågade vad det var i det. Vårdpersonalen hade tydligen pratat om mig och undrat varför jag inte återhämtade mig och inte ens kunde stå på egna ben. När jag då sa att "men är där glykos i så ska jag väl inte ha det, jag intar ju inte socker sen flera år" så sa ssk "oj, men då ska du inte ha detta utan du måste dricka själv". Tog några timmar sen var jag uppe för egen maskin men fick stanna ett dygn extra tyvärr. När jag nu i december kom in akut för en förstoppning som inte ville ge sig utan ledde till vätskebrist så fick jag bara ett vanligt dropp och fick åka hem efter att det gått in och förstoppningen släppt, ca 6 timmar senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts