Anders A Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Det var ju ett inlägg med tillhörande debatt om lågkolhydrat-öl idag på bloggen. Har själv inte testat några av dess innan. För mig har ölen varit det svåraste att avstå sen jag började med LCHF. Avstå bröd, potatis, ris, läsk, godis och allt annat olämpligt - inget problem. Allt sug efter detta försvann på några dagar! Men ölen... suck... Har dock klarat det genom att dricka ett glas rödvin på helgen istället. Men så har jag unnat mig en god öl då och då. 1-2 gånger i månaden eller så. Och då har det ju blivit en god Nils Oscar lager eller en Erdinger Weissbier eller nåt sånt. Garanterat ingen pripps blå! Och som jag njutit då! Innan var det ju "Ja - nu är det fredag kväll och arbetsveckan är slut. Ut i kylen och hämta en öl. Pschhh - klunk - klunk - klunk - Brrrrrrpp - slut. Dags för nästa". Men icke så längre! Nu öppnar man, häller upp i glas, ser färgen, hör porlet, känner lukten. Smuttar försiktigt och njuter för fullt av smaken. Och ja - jag har fått bättre smaklökar sen jag började med LCHF. Jag började med LCHF i september, dvs när grillsäsongen var slut. Nu har den kommit igång igen och då har vi ju ett problem. Grillölen. Dvs. den ölen som man dricker medans man grillar den (numera) feta, goda köttbiten. När man sitter i solen och passar grillen, pratar lite skit med nån kompis och njuter av den svenska sommarens varma sköna kvällar. Den ölen är helig. Lika helig som nubben till sillen på midsommar, som Kalle Anka på julafton, som kräftorna i augusti - ja, ni förstår nivån! Eftersom vi såklart hoppas på en lång, varm sommar, så finns ju risken att det blir ganska många grillöl. Och eftersom grillölen är mer av en kall, läskande, porlande dryck än en stor smak-upplevelse så kanske en lågkolhydratöl funkar. Jag antar att det i alla fall är bättre än en vanlig om man nu dricker lite oftare under sommaren. Sitter faktiskt i skrivandes stund med en Pripps Pure och jag tycker faktiskt den är helt OK som grillöl. I morgon (eller vid nästa grill-tillfälle) testar jag Spendrups Bright och därefter en Saxon (glutenfri) så får vi se hur de fungerar :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Eller en grillwhisky!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Har man inte direkt reaktion att man inte är sugen eller ens behöver öl längre, så betyder det med all sannolikhet att man fortfarande är beroende av socker/kolhydrater. Det är just i det här man måste vara väldigt försiktig så inte beroendet vaknar på full skala och drogen tar över igen.Själv tittar jag bara på andra som äter kolhydrater, bröd, öl med mera.. det första jag tänker är.. stackars jävlar.. ni fattar verkligen inte hur allvarligt det är.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Hmm.. det ligger något i vad du skriver. Jag drack ett glas Cola zero tidigare i våras efter uppehåll sedan maj förra året. Jag fick en konstig känsla i skallen efteråt och ville gärna ta ett glas till, men hejdade mej. Det handlade egentligen inte om suget, utan snarare om känslan att det gick ju bra och jag kunde ta ett glas till, eftersom det var ingen fara. Märkligt vad hjärnan kan få för sig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Jag blir inte sjuk av kolhydrater, jag får inget sockersug. Jag äter ganska strikt och då kan jag unna mig lite lite kolhydrater någon gång. En öl innehåller ca 20 gram kolisar så det kan jag ta någon enstaka, var och varannan vecka. Annrs gör jag nästan inga avsteg alls. För mig funkar det bra. Vid festliga tillfällen på tex fest eller bättre restaurang kan jag även ta tex en liten bit bröd om det är något speciellt gott. I går kväll gjorde jag en kanongod chokladglass. Den gjorde jag med kakao, osockrad "diabeteschokladkaka" och Hermesetas lättströ i stället för socker. Och så äggulor, mjölk och vispgrädde som vanligt. Det blev kanongott. Även min dotter som inte äter LCHF gillade den skarpt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjabo Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Det var ju ett inlägg med tillhörande debatt om lågkolhydrat-öl idag på bloggen. Har själv inte testat några av dess innan. För mig har ölen varit det svåraste att avstå sen jag började med LCHF. Avstå bröd, potatis, ris, läsk, godis och allt annat olämpligt - inget problem. Allt sug efter detta försvann på några dagar! Men ölen... suck... Har dock klarat det genom att dricka ett glas rödvin på helgen istället. Men så har jag unnat mig en god öl då och då. 1-2 gånger i månaden eller så. Och då har det ju blivit en god Nils Oscar lager eller en Erdinger Weissbier eller nåt sånt. Garanterat ingen pripps blå! Och som jag njutit då! Innan var det ju "Ja - nu är det fredag kväll och arbetsveckan är slut. Ut i kylen och hämta en öl. Pschhh - klunk - klunk - klunk - Brrrrrrpp - slut. Dags för nästa". Men icke så längre! Nu öppnar man, häller upp i glas, ser färgen, hör porlet, känner lukten. Smuttar försiktigt och njuter för fullt av smaken. Och ja - jag har fått bättre smaklökar sen jag började med LCHF. Jag började med LCHF i september, dvs när grillsäsongen var slut. Nu har den kommit igång igen och då har vi ju ett problem. Grillölen. Dvs. den ölen som man dricker medans man grillar den (numera) feta, goda köttbiten. När man sitter i solen och passar grillen, pratar lite skit med nån kompis och njuter av den svenska sommarens varma sköna kvällar. Den ölen är helig. Lika helig som nubben till sillen på midsommar, som Kalle Anka på julafton, som kräftorna i augusti - ja, ni förstår nivån! Eftersom vi såklart hoppas på en lång, varm sommar, så finns ju risken att det blir ganska många grillöl. Och eftersom grillölen är mer av en kall, läskande, porlande dryck än en stor smak-upplevelse så kanske en lågkolhydratöl funkar. Jag antar att det i alla fall är bättre än en vanlig om man nu dricker lite oftare under sommaren. Sitter faktiskt i skrivandes stund med en Pripps Pure och jag tycker faktiskt den är helt OK som grillöl. I morgon (eller vid nästa grill-tillfälle) testar jag Spendrups Bright och därefter en Saxon (glutenfri) så får vi se hur de fungerar :-) Ditt problem verkar snarare vara av "Södermlams"-typ. Att det är viktigt att dricka en hipp öl. Släpp det där och drick ett par Bright/Pure i stället. Det kommer inte att påverka din LCHF spec mycket. Vill du ha en racerfylla rekommenderas vodka eller annan starksprit. Så svårt är det inte. Ät, Drick och var glad ; ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts