Candydarling Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Idag var min första dag på periodisk fasta + mejerifritt och det har gått kanonbra hela dagen. Har hållit mig mätt, njöjd och helt sjukt energisprudlande hela dagen (även nu!) har powerwalkat i två omgångar, 1h/pw och i kostväg har det blivit två mål. frukost:- 3 ägg stekta i smör- 1 tsk kokosolja i kaffet- 1 msk majonäs- 6 skivor salami middag:- 1 kokt ägg m. 1,5 tsk majonäs- 1 stor laxfilé bit stekt i smör- ca 3 msk hemagjord bea- 3 skivor salami- 1 tsk kokosolja i kaffe Valde att (trots att jag hatar att räkna!) slå upp allting i shapeup appen bara för att få en liten överblick i hur mycket jag fr i mig och blev förvånad över att jag bara fått i mig ca 1500 kcal. Är detta i kombination med pdf för lite? Hur ska jag tänka? Ska man ha någon koll på kalorier alls??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Hur ser fördelningen fett/protein/kolhydrater ut? Lägg gärna upp cirkeldiagrammet från Shapup - ger en bra översiktsbild! Och kör du pf, så ska du ha en "ätarpaus" på ca 16 timmar - gick det så långt mellan frukost och middag? EDIT: Mår du bra och kosten ger den effekt du vill ha ska du inte krångla till det :-) Men rent spontant tycker jag att det verkar vara lite fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Vet inte hur man slänger upp diagammet här? har det på telefonen men det står att jag fått i mig 60g protein, 3g kolhydrater och 127g fett. jag åt min "frukost" kl 12 och middagen blev inte förrän kl 20. Var liksom inte hungrig och glömde helt av att äta. Har aldrig hänt förr! Är en väldigt inrutad och van äta-var-tredje-timme tjej från början! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Det är det höga fettratiot som håller hungret borta. Sänker du mängden fett i förhållande till summan av proteiner och kolhydrater, kommer också hungret smygandes. Håll därför fettet högt även i fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Så sålänge jag är nöjd och inte hungrig spelar det ingen roll hur ofta under mitt ätfönster jag äter och hur mycket/lite kcal jag får i mig? Jag kan lugnt bara go with the flow? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Nu när jag ser siffrorna ser det helt ok ut :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Så sålänge jag är nöjd och inte hungrig spelar det ingen roll hur ofta under mitt ätfönster jag äter och hur mycket/lite kcal jag får i mig? Jag kan lugnt bara go with the flow? Precis. Men då är det inte periodisk fasta :-) Då äter man t ex mellan 12-20, och fastar däremellan. Alltså äter dina mål under åtta timmar, och fastar dygnets resterande 16 timmar. Kortare fasta än så anses inte kunna ge de effekter som 16 timmars fasta ger. Men som sagt: funkar ditt upplägg finns det ingen anledning att börja mecka för mycket! Kör på :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Jomenvisst, det är så kaloriräkning skall användas.. dvs att hålla koll så man ligger inom rimliga gränser.. och man skall även räkna in det man går ner i vikt, dvs de kalorier man förbrukade av fettdepåerna. Mellan tummen och pekfingret ger ett halv kilo i veckan cirka 500 Kcal om dagen i underskott via munnen. Sen så är du nybörjare.. och jag glömde oxå ibland att äta, man blev ju alldrig vrålhungrig, och det blir man sällan på den här kosten, utan det hungern känns helt annorlunda.. lite som en smygande känsla att snart är det nog dags att laga mat.. och när väl maten står på bordet så brukar den vanliga hungern oxå infinna sig. Går man för länge så brukar man bli lite hängig och få en svag huvudvärk.. som försvinner efter att man har ätit. Man brukar säga att man inte skall understiga 20 Kcal per kilo och dag i snitt.. och då räknas även uppätet kroppsfett in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Fasta är väl inte kopplat till klockan ? M.a.o kan ätfönstret placeras var man vill. Våra kroppar fungerar olika liksom dygnsrytmen. En del sover på dagen och andra på natten. Jag äter frukost mellan kl 0700 och 0800, middag ca. kl 1700 sju dagar i veckan och tror mig ha alla de positiva effekterna man kan få. Jag läste nyligen annorstädes ett påstående om att LCHF ger egentligen redan kroppen just alla de effekterna som fastan påstås göra. Därför skulle egentligen en fastande LCHF:are inte få något ut av sin fasta. Vad säger ni om det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Man brukar säga att man inte skall understiga 20 Kcal per kilo och dag i snitt.. och då räknas även uppätet kroppsfett in. "Uppätet kroppsfett", vad menar du med det? Ska man alltså bara väga sig och räkna ut kaloribehovet efter det? (dvs. 20 x vikten i kg?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Fasta är väl inte kopplat till klockan ? M.a.o kan ätfönstret placeras var man vill. Våra kroppar fungerar olika liksom dygnsrytmen. En del sover på dagen och andra på natten. Jag äter frukost mellan kl 0700 och 0800, middag ca. kl 1700 sju dagar i veckan och tror mig ha alla de positiva effekterna man kan få. Jag läste nyligen annorstädes ett påstående om att LCHF ger egentligen redan kroppen just alla de effekterna som fastan påstås göra. Därför skulle egentligen en fastande LCHF:are inte få något ut av sin fasta. Vad säger ni om det ? Nej, det är inte kopplat till klockan. Klockslagen är bara ett exempel (som dock passar många). Har också hört talas om detsamma. Själv kör jag pf sedan länge, men det är inget aktivt beslut. Jag är inte helt enkelt inte hungrig på morgnarna :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Jag läste nyligen annorstädes ett påstående om att LCHF ger egentligen redan kroppen just alla de effekterna som fastan påstås göra. Därför skulle egentligen en fastande LCHF:are inte få något ut av sin fasta. Vad säger ni om det ? Det är nog så. Fastans positiva effekter beror antagligen på att man förbränner alla kolhydrater och går in i ketos. På LCHF är man ju redan i ketos. Däremot tycker jag fortfarande om att fasta trots lchf. "Periodisk fasta" har jag egentligen alltid hållit på med, det är ju bara ett annat ord för att hoppa över frukost och det har jag gjort sedan tonåren. Jag tror också att det kan vara bra för LCHF:are därför att man kan lära sig att överäta på LCHF också. Eftersom det bara är skönt och tidsbesparande så är det ju ingen uppoffring heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 "Uppätet kroppsfett", vad menar du med det? Ska man alltså bara väga sig och räkna ut kaloribehovet efter det? (dvs. 20 x vikten i kg?) Ja altså om man räknar på sin kropps förbrukning av kalorier.. om man vill göra det altså, skall man även räkna med de kalorier som tas ur interna förråd! Och har man ätit LCHF över en månad så får man räkna med att det man går ner i vikt är fett som förbrukats, och det egna fettet brukar sättas till 7 Kcal/gram! 25 Kcal per kilo är mer normalt för en som inte är allt för aktiv.. och det stiger lätt till 30 för den mer aktiva personen! Är man sjuk kan man lätt dra 35 Kcal/kilo.. då sjukdom drar en massa energi.. speciellt om man har feber! Det handlar altså om tumregler som stämmer hyfsat för hela befolkningar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 OK, då fattar jag!Men då är frågan hur stort uttag av eget fett som är rimligt att räkna med innan det blir så att kroppen känner sig hotad och börjar dra ner på muskler istf för att förbränna fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ungefär ett halvt kilo i veckan, verkar vara rätt vanligt vid snabb viktnedgång att gå ner på ett hälsosamt sätt, utan att förlora muskler. Och det blir altså cirka 500 Kcal underskott om dagen.. via munnen. Så säg att du äter cirka 1500 kcal om dagen och du är mätt och nöjd.. samtidigt som du går ner ett halvt kilo per vecka.. då förbrukar du cirka 2000 Kcal om dagen i snitt! Felet som många gör är att de läser någon tabell om hur mycket de borde förbruka, sen så sänker de intaget med 500 Kcal från det och räknar med att de skall tappa ett halvt kilo i veckan.. riktigt så enkelt fungerar det inte! Musklerna säkrar du genom att äta tillräckligt med protein och genom att använda dem.. sen så verkar ketos i sig muskelbesparande.. iomed att ketonkropparna ersätter stora delar glukos, som annars skulle ha gjorts av dina muskler och interna organ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Jag har ju en sån där våg som mäter fettprocent osv. Den visar också ett kalorivärde. Antar att det är vad min kropp gör av med i normalfallet (dvs utan extraordinära ansträngningar). Den visar just nu på lite drygt 1900 kalorier. Alltså ska jag se om jag kan klara mig på c:a 1400... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ta oxå en spann med vatten och kliv upp på vågen.. och se hur den räknar.. antagligen förvandlar den stora delar av vattnet till fett.. med hjälp av elektronik kan man göra magiska saker! Altså.. sådana där vågar mäter inget annat än vikten, sen så har den ett program som utgår från statistik.. och så räknar den ut allt annat från den statistiken.. så det stämmer för hela befolkningar, men inte för dig! "Felet som många gör är att de läser någon tabell om hur mycket de borde förbruka, sen så sänker de intaget med 500 Kcal från det och räknar med att de skall tappa ett halvt kilo i veckan.. riktigt så enkelt fungerar det inte!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Jag vet, därför är det noga att väga sig under så likartade förhållanden som möjligt. Men inte räknar den enbart efter statistik. Vi har testat att väga lite olika personer som har samma ålder och kön men olika kroppskonstitution, och den visar faktiskt rejält olika, precis som den borde, så nåt gör den! Men jag tar ändå inte det där på så stort allvar, det var mest en kul grej som jag ville unna mig för att jag är så duktig på att gå ner i vikt. Något bättre att unna sig som belöning än att vräka i sig en massa lösgodis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Så säg att du äter cirka 1500 kcal om dagen och du är mätt och nöjd.. samtidigt som du går ner ett halvt kilo per vecka.. då förbrukar du cirka 2000 Kcal om dagen i snitt! Felet som många gör är att de läser någon tabell om hur mycket de borde förbruka, sen så sänker de intaget med 500 Kcal från det och räknar med att de skall tappa ett halvt kilo i veckan.. riktigt så enkelt fungerar det inte! Men för oss som tränar då? Alltså om jag äter mina två vanliga mål mat om dagen så har jag det senaste hamnat på ca 1500 kcal, iblande mer ibland mindre. De dagarna jag är ute och springer milen då? Ska jag inte äta mer då menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 För mig fungerade PF och kaloriräkning bra för att lära min hjärna ett normalt ätbeteende och att inte vara rädd för hungern (jag hade en tendens att överäta). Nu kör jag PF igen, men jag går på känsla när det gäller matmängd och fördelning av protein och fett (äter strikt). Vissa dagar blir det mer mat och andra mindre. Min PF varierar i tid, men minst 14 timmar. I går åt jag t.ex. sista målet kl 14, tränade tre timmar på kvällen (tyngdlyftning, så det är en del pauser) och bröt fastan kl 7.30 i morse. I dag kommer jag troligtvis att äta en hel del. Eller inte Kontentan av mitt svamlande; räkna kalorier och fasa ut efterhand för din kropp (och ögonen) kommer att lära sig vilka mängder mat du behöver; ibland mer, ibland mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Men för oss som tränar då? Alltså om jag äter mina två vanliga mål mat om dagen så har jag det senaste hamnat på ca 1500 kcal, iblande mer ibland mindre. De dagarna jag är ute och springer milen då? Ska jag inte äta mer då menar du? Ja altså det var bara ett exempel! Du har en inbyggd kaloriräknare.. för de allra flesta är det den som skall bestämma hur mycket du skall äta, men då måste man lära sig att lyssna på den. Och då är det inte helt ovanligt att aptiten ökar av ansträngning.. vilket är en rimlig funktion av ansträngningens behov av extra energi. Men det funkar bara om man ger kroppen mat som den är anpassad för att känna igen och hantera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts