Jump to content

Kostdoktorn, Blodgruppskost

Antonius
 Share

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Vad kan ni om blodgruppskost? för jag har blodgrupp A och enligt den blodgruppen så är varken älg, ren, lamm eller nötfärs någonting för mig. Det känns lite tråkigt eftersom jag känner mig inte helt mätt när jag endast kan äta i princip fisk & fågel (enligt blodgruppskosten).

Kostdoktorn (Andreas Eenfeldt) om du ser detta så är denna frågan främst riktad till dig, vill gärna veta hur du ser på saken och vad det finns för vetenskapligt underlag för blodgruppskosten?

Jag saknar i varje fall de vanliga köttslagen. Hoppas ni kan ge en klarare bild av det hela!

Personligen tror jag det inte ligger något i blodgruppsdiet. Jag är också A och om jag åt övervägande vegetariskt som det sägs att vi A-figurer ska göra skulle jag vara både för tung och olycklig. Jag behöver mina animalier; mina inälvor pajar om jag äter en massa bönor, jag tål inte alls vete och kan inte äta några större mängder kolhydrater utan att få ett vansinnigt sötsug.

Om du inte mår dåligt av de andra köttslagen så tycker jag du ska äta dem och njuta. Innan LCHF hade jag svårt att smälta nötkött men när jag uteslöt socker och vete ur min diet visade det sig att det var där skon klämde, inte i köttet.  ;)

Jag testade blodgruppsdieten i våras. Jag har blodgrupp B, som är väldigt lämpligt för LCHF, så jag gjorde inga större justeringar: undvek kokos i alla dess former, undvek avocado, tomat, kyckling och något mer som jag ändå sällan åt. Åt mejeriprodukter igen, och flatbröd (eftersom jag skulle undvika spannmål, men knäckebröd var bra - ?), ett par skivor/dag. Resultat: Förkylning med känning åt bihålorna (som jag inte haft sedan jag började med LCHF), och några kg upp. Jag tog bort flatbrödet, men märkte inga fördelar med kosten ändå. Jag har nu svårt att komma tillbaka på banan igen (är väldigt förtjust i fil, keso, grädde), och svårt att bli av med de där kilona. Jag kommer inte att testa den dieten igen. Men det finns tydligen de som mår bra av den.