Jump to content

LCHF för hund

Penilla

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av att ge sin hund LHCF mat? Jag är trött på allt hundfoder som vi testat som mina hundar inte mår bra av. Ibland kokar jag ris, lever och morötter till dom som dom älskar.

Ibland funderar jag på att helt gå över och laga mat till dom, men jag vill ju att de ska få i sig rätt mat. Så om någon har erfarenhet, vad/hur skulle ni koka för mat?

Det finns trådar om detta här i forumet, diskussioner ang olika hundmatsmärken liksom om BARF. Sök runt lite, det var ett tag sen diskussionen var uppe. Oerhört intressant ämne som är minst lika viktigt som kosten för oss själva. Jag ger förresten min hund Vom og Hundemat, ett norskt färskfoder jag tror på.

Tillaga inte maten alls. 

Det finns bra färskfoder att köpa som innehåller slaktrester, blod m.m..

Ska man göra eget så måste man blanda blod, inälvor och kött och det blir ganska jobbigt i längden. Jag har en liten hund och lite egen produktion så jag gör själv till stor del och resten fryst norskt färskfoder som jag köper på djurmagasinet (godast är tydligen den med mycket tarmar i som luktar bajs).

Hej, jag och vår hund gick över till LCHF för ca 5 år sen. Efter ca ett halvår vaknade vi inte längre om nätterna för att gå upp och kissa. Innan var det som så att hunden väckte mej eller så vaknade han när jag gick upp. Så var det varje natt. Vi är båda två killar i den övre medelåldern.

Hundfodret, som vi hittade i en djuraffär, heter ORIJEN och tillverkas i Kanada. Fodret innehåller inga som helst spannmålsprodukter, bara kött, fett, fisk, grönsaker, frukt/bär m.m. Det är inget lågbudget-foder.

Hunden hade förmodligen artros så vi gav honom värktabletter, men det kunde vi sluta med efter ett par manader på detta foder.

• Like 1

Jag ger min hund lchp, low carb high protein, sen 6 år tillbaka.

2008 fick hon konstaterat artros, och därmed medicin samt ett särskilt foder som veterinären rekommenderade.

Men hon blev bara sämre och sämre....vilket gjorde att jag började läsa allt jag kom över angående hund och dess mat.

Och kom fram till att kött/fisk/fågel/ben/brosk/inälvsmat är det bästa för henne. Efter ca 3 mån märkte jag skillnad. Hon verkade må bättre, pälsen blev finare och bajshögarna minskade radikalt :) NU, sex år senare, är hon mer rörlig och jag märker på henne att hon inte har så ont.(hon är 13 år)

Medicinen har jag kunnat dra ner på, från en tablett/dag till en ½ varannan dag.

• Like 1

Glömde tillägga att min hund hatar rå mat. Försökte med BARF, men det gick bara inte. Testade med att inte ge henne något annat, med tanken att "hon äter när hon blir riktigt hungrig". Men nej, hon rörde inte köttet på 2 dagar. Så för att inte köttet skulle gå iväg av sig självt...så slängde jag det och tänkte att varför ska jag tvinga i min hund nåt som hon verkligen inte gillar. 

Jag kokar därför allt till henne. 

Naturist:
Du kan säkert vänja hunden att äta rått. Hundar precis som människor vänjer sig vid att maten ska vara tillagad och då smakar inte det råa så gott. Men vänjer de sig vid rå mat så börjar de tycka att det är gott. 

Fast med en så gammal hund behöver man ju inte hålla på och bråka. Hennes uppgift är ju bara att njuta av den tid hon har kvar.

Naturist:

Du kan säkert vänja hunden att äta rått. Hundar precis som människor vänjer sig vid att maten ska vara tillagad och då smakar inte det råa så gott. Men vänjer de sig vid rå mat så börjar de tycka att det är gott. 

Fast med en så gammal hund behöver man ju inte hålla på och bråka. Hennes uppgift är ju bara att njuta av den tid hon har kvar.

Ja, det går säkert att vänja en hund till att äta rått. Ingen tvekan om det. Men jag tycker som du. Hon, som är så gammal, ska ha det gött och bara njuta.

• Like 1

Min hunds kost består av: kyckling med ben,lever, märgpipa, svål, fisk, ägg med lite skal. Han får det rått en gång om dagen oftast. Kan bli lite broccoli eller nån annan grönsak ibland på kvällen. Man ska passa sig för att ge dom lök, paprika mm. 

Jag gav honom ett krav-märkt hundfoder innan men då jag äter LCHF så kikar man mycket på vad sakerna innehåller och hans foder bestod av 48,5% kolhydrater. Så då blev det BARF. 

Positiva effekter som jag märkt är att han aldrig är dålig i magen och han kräks väldigt sällan numera (peppar peppar). 

Negativa effekter är att han är väldigt liten och glupsk så han tuggar inte sönder kycklingbenet riktigt och det har fastnat en gång men nu delar jag på det åt honom. 

Jag håller med ovanstående om Orijen, inte testat på hund men på mina kattor :) 
Plöstlig åt de mindre, blev alltså mättare å nöjdare på mindre, honan blev lite nättare om magen, båda fick bättre pälskvalité och sköter lådan bättre och de känns mycket mer harmoniska och lugna. Då fick de ändå royal canin innan som ändå ska föreställa ett kvalitetsoder.
Min mor som jobbar i djuraffär hade varit på "utbildning" för ekukanuba. Den som ska vara så bra med så mycket protein. Vet ni vad proteinet kommer ifrån? MAJS. Det är alltså samma skit som de gör med våran mat!

Så jag rekommenderar verkligen orijen, hund eller katt :)