Jump to content

Elisabeth S

Recommended Posts

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå det här! Jag har länge försökt få svar på mitt mående, vad det beror på och framförallt vad jag kan göra åt det! Jag äter sk "vanlig" husmanskost för tillfället men ska snart övergå till att äta LCHF och hoppas det hjälper mig.

Jag har två barn, en pojk på drygt 2,5år och en flicka på 9mån. Jag ammar fortfarande delvis och pga flickans komjölks- och äggallergi äter jag specialkost (havreprodukter). Både när jag ammade mitt första barn (ej allergisk) och nu har jag STORA problem med mitt mående en stund efter mat. Jag dippar, oftast 2-2,5 timmar efter en måltid ("vanlig kost" ex spagetti köttfärssås, potatis och dillkött, klyftpotatis och kött, lax och potatis etc, alltid med sallad till). Jag kallar det att bli "hungrig i huvudet" inte "hungrig i magen". Sådär kul när jag vill gå ner de sista graviditetskilona att behöva äta även om jag inte är hungrig.

Det är dock mitt mående som är värst. Jag blir ledsen, nedstämd, deprimerad, sur, kort stubin, hjärnan är på semester. Om det går för långt kan det tom bli så att jag vet att jag behöver mat men kan inte äta. Jobbigt för mig och för hela familjen. Har testat ämnesomsättning etc som var ok, testat blodsocker som var något lågt. Jag tänkte försöka med LCHF efter jag slutat amma eftersom jag tycker det är svårt nu pga dotterns komjölks- och äggallergi. Jag har svårt att få i mig tillräckligt för att bli mätt med de produkter jag nu får äta.

Den stora fråga är, vad händer i min kropp? Varför? Jag har sökt svar på detta på vårdcentralen, hos diabetikermottagningen, en dietist osv men inte lyckas få svar. När måendet och humöret svänger känner jag mig som Dr Jekyll and Mr Hyde och det är hemskt! Tror ni LCHF kommer hjälpa mig? Jag är mycket tacksam för svar!

Prova att kolla upp stenålderskost. Det utesluter mjölkprodukter och det är ju något ni kommer få leva med i alla fall eftersom din dotter har problem med det. Riktig mat och god mat. 

Lycka till!

Tack för ditt svar och ditt tips. Jag vill inte utesluta mjökprodukter för egen del så jag längtar efter att få börja äta detta igen :-) Kan ju vara aktuellt för min dotter möjligen, men förhoppningsvis växer hennes allergi bort.

Hej. Jag helammar på LCHF och gjorde lika med dottern född 2010 också. Det funkar bra. Men på LCHF verkar det vara som om Jag lättare får vätskebrist. Jag hade graviditetsdepression både denna och den förra graviditeten men det är borta sen efter förlossningen. Minstingen är 5 månader nu och jag sover gott och har avlagt 15 studiepoäng universitetsmatematik under dessa 5 månader. Nu just är jag i ärlighetens namn i behov av semester. Men det har inte varit övertungt. Jag tackar kosten för det!

Jag klarar mig nästan hur länge som helst utan mat nu på LCHF trots att jag ammar. Men mycket vatten behövs. Annars blir jag illamående.

Hoppas mitt inlägg inspirerade dig att testa!

• Like 3

Hej. Jag helammar på LCHF och gjorde lika med dottern född 2010 också. Det funkar bra. Men på LCHF verkar det vara som om Jag lättare får vätskebrist. Jag hade graviditetsdepression både denna och den förra graviditeten men det är borta sen efter förlossningen. Minstingen är 5 månader nu och jag sover gott och har avlagt 15 studiepoäng universitetsmatematik under dessa 5 månader. Nu just är jag i ärlighetens namn i behov av semester. Men det har inte varit övertungt. Jag tackar kosten för det!

Jag klarar mig nästan hur länge som helst utan mat nu på LCHF trots att jag ammar. Men mycket vatten behövs. Annars blir jag illamående.

Hoppas mitt inlägg inspirerade dig att testa!

Tack för ditt inlägg! Kul att höra att det fungerar för dig med LCHF samtidigt som du ammar. Jag har eg inget emot att äta LCHF samtidigt som jag ammar, det är bara pga att jag ej kan äta komjölksprodukter och ägg som gör att jag väntar. Alltid kul att bli inspirerad! Tack :-)

• 2 weeks later...

Jag tycker det låter som en rejäl blodsockerdipp som du märker av, speciellt när du äter vanliga kolhydrater så att säga och att du känner dig låg 2-2,5 h efter måltid. Jag tror att LCHF kommer att jämna till humöret för dig, men det vet du bara efter du testat. Kom ihåg att äta ordentligt med fett så att du blir mätt. Det är då man står sig och inte blir halvhungrig mellan måltiderna. Lycka till!

• Like 1

• 2 weeks later...