Jump to content

Kan man äta for lite?


Recommended Posts

Jag har precis borjat med LCHF och jag ar inte helt saker pa om jag gor ratt. Jag ater inga kolhydrater, inget socker nastan ingen frukt (hallon eller jordgubbar 1 gang per dag). Jag mar bra och har inget sotsug men vikten star still. Jag at nastan aldrig godis, lask eller fatt innan. Vad gor jag for fel.?

Link to comment
Share on other sites

Vad äter du? Mycket animaliskt fett?

 

Av egen erfarenhet vet jag att vissa (typ jag) inte behöver en massa animaliskt fett. testa och ersätt animaliskt fett med andra produkter, typ havregrädde etc

 

Frukt är toppen ät på bara, fiberrika frukter som äpple är bra för magen eftersom de blöta fibrer får tarmarna att fungera.

 

Kolhydrater är inte en enhet utan man skall skilja på raffinerade o oraffinerade - en osötad rågmacka är inget att avstå från.

 

Jag begränsar mitt animaliska fettintag till morgonen och det har gjort att jag kan känna hur kroppen surplar i sig sina upplagrade fett förråd.

 

Bästa sättet att få koll på vikten och hälsan är inte att bekänna sig till en bantningsmetod utan att lära sig hur kroppen funkar och respektera det. Kort sagt samarbeta med din kropp och den samarbetar med dig!

 

Kostdoktorn har mycket matnyttig info.

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur länge har du hållit på?

Har hallit pa i tva veckor Jag bor i Usa och har pratar man inte mycket om LCHF .Jag har kjopt Sten Sture Skaldeman boken pa engelska men skulle garna hitta en bok som ar mer spesifik pa hva man ska ata och hur mycket.  Jag har gatt ner 1 1/2 kg men om jag at sa lite som jag har gjort hade jag nog gatt ner anda? Tror jag i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Vad äter du? Mycket animaliskt fett?

 

Av egen erfarenhet vet jag att vissa (typ jag) inte behöver en massa animaliskt fett. testa och ersätt animaliskt fett med andra produkter, typ havregrädde etc

 

Frukt är toppen ät på bara, fiberrika frukter som äpple är bra för magen eftersom de blöta fibrer får tarmarna att fungera.

 

Kolhydrater är inte en enhet utan man skall skilja på raffinerade o oraffinerade - en osötad rågmacka är inget att avstå från.

 

Jag begränsar mitt animaliska fettintag till morgonen och det har gjort att jag kan känna hur kroppen surplar i sig sina upplagrade fett förråd.

 

Bästa sättet att få koll på vikten och hälsan är inte att bekänna sig till en bantningsmetod utan att lära sig hur kroppen funkar och respektera det. Kort sagt samarbeta med din kropp och den samarbetar med dig!

 

Kostdoktorn har mycket matnyttig info.

 

Lycka till!

Jag bor i Usa och har finns det inte sa mycket info om LCHF metoden. Vantar pa en kokbok som jag bestallde och har aven lest Sten Sture Skaldemanns bok men den ger inte spesifika instruktioner sa det ar svart att veta exsakt hur man gor.  Finns det nagon bok du skulle rekomendea som ar lattare att forsta? Tack pa forhand. Wenche

Link to comment
Share on other sites

Du gör antagligen inget fel.. och Skaldemans bok är så himla bra!

 

Du har precis börjat, det tar ett tag innan kroppen ställt om till att förbruka stora delar fett.

 

När den väl har gjort det så brukar portionerna minska, likaså måltidfrekvensen.. det är rätt vanligt att man bara äter två gånger om dagen.

 

Du skall äta så mycket att du står dig mellan måltiderna och blir lagom hungrig starx före nästa planerade måltid.

 

Grundrekomendationerna är minst ett gram protein per kilo kroppsvikt och dag i snitt, rätt lite kolhydrater.. typ 20-30 gram om dagen.. resten fett.. upp till ditt nuvarande energibehov.. det kan sjunka när kroppen väl tar mer fett från fettdepåerna.

 

Googla bara LCHF recept så får du hur många som helst!

 

http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-huvudratter/

Link to comment
Share on other sites

Vad äter du? Mycket animaliskt fett?Av egen erfarenhet vet jag att vissa (typ jag) inte behöver en massa animaliskt fett. testa och ersätt animaliskt fett med andra produkter, typ havregrädde etcFrukt är toppen ät på bara, fiberrika frukter som äpple är bra för magen eftersom de blöta fibrer får tarmarna att fungera.Kolhydrater är inte en enhet utan man skall skilja på raffinerade o oraffinerade - en osötad rågmacka är inget att avstå från.Jag begränsar mitt animaliska fettintag till morgonen och det har gjort att jag kan känna hur kroppen surplar i sig sina upplagrade fett förråd.Bästa sättet att få koll på vikten och hälsan är inte att bekänna sig till en bantningsmetod utan att lära sig hur kroppen funkar och respektera det. Kort sagt samarbeta med din kropp och den samarbetar med dig!Kostdoktorn har mycket matnyttig info.Lycka till!

 

Frukt är INTE LCHF och det är tveksamt om det är bra.

 

Mackor sötade eller osötade är INTE LCHF!

 

...sen är det bra att du verkar hittat något som fungerar för dig. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att äta LCHF... inget mjöl, inget bröd, ingen pasta eller kolhydrater. Man bibehåller proteinerna och ersätter kolhydraterna med fett, som ger energin och mättnaden. Det kan ätas när som helst och speciellt om man skulle bli hungrig. Den vanligaste orsaken till att man inte blir ohungrig, är oftast för lågt fettintag. Den vanligaste orsaken tll att man inte går ner i vikt, är normalt att man ökat proteinerna. För att komma till rätta med problemen och säkerställa viktnedgången, kan man behöva registrera maten i början. Det är en mycket nyttig övning och man lär sig garanterat hur undvika fallgroparna i längden.  

 

En annan viktig sak att lära sig, är att slakta alla gamla "seder" och "sanningar" om att äta på ett visst sätt. T.ex att man äter något speciellt till frukost. Var orädd ! Det går hur bra som helst att börja dagen med en biff och krysddmör samt avsluta med bacon och ägg. Låt dig inte styras av andras begränsningar ! Ta tag i livet ditt och omgivningen och skaka om det. Omgivningen din behöver också anpassas till ditt nya liv. 

 

Man behöver inte heller nödvändigtvisd motionera och LCHF är inte heller någon bantningskur, utan en livstilsförändring. Satsar man heljärtat på ett friskare och sundare liv med nytt ätmönster, går man ner i vikt också... bara man inte har för brottom.

 

Ät väl och må därefter...dvs. oförskämt bra !

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att äta LCHF... inget mjöl, inget bröd, ingen pasta eller kolhydrater. Man bibehåller proteinerna och ersätter kolhydraterna med fett, som ger energin och mättnaden. Det kan ätas när som helst och speciellt om man skulle bli hungrig. Den vanligaste orsaken till att man inte blir ohungrig, är oftast för lågt fettintag. Den vanligaste orsaken tll att man inte går ner i vikt, är normalt att man ökat proteinerna. För att komma till rätta med problemen och säkerställa viktnedgången, kan man behöva registrera maten i början. Det är en mycket nyttig övning och man lär sig garanterat hur undvika fallgroparna i längden.  

 

En annan viktig sak att lära sig, är att slakta alla gamla "seder" och "sanningar" om att äta på ett visst sätt. T.ex att man äter något speciellt till frukost. Var orädd ! Det går hur bra som helst att börja dagen med en biff och krysddmör samt avsluta med bacon och ägg. Låt dig inte styras av andras begränsningar ! Ta tag i livet ditt och omgivningen och skaka om det. Omgivningen din behöver också anpassas till ditt nya liv. 

 

Man behöver inte heller nödvändigtvisd motionera och LCHF är inte heller någon bantningskur, utan en livstilsförändring. Satsar man heljärtat på ett friskare och sundare liv med nytt ätmönster, går man ner i vikt också... bara man inte har för brottom.

 

Du gör antagligen inget fel.. och Skaldemans bok är så himla bra!

 

Du har precis börjat, det tar ett tag innan kroppen ställt om till att förbruka stora delar fett.

 

När den väl har gjort det så brukar portionerna minska, likaså måltidfrekvensen.. det är rätt vanligt att man bara äter två gånger om dagen.

 

Du skall äta så mycket att du står dig mellan måltiderna och blir lagom hungrig starx före nästa planerade måltid.

 

Grundrekomendationerna är minst ett gram protein per kilo kroppsvikt och dag i snitt, rätt lite kolhydrater.. typ 20-30 gram om dagen.. resten fett.. upp till ditt nuvarande energibehov.. det kan sjunka när kroppen väl tar mer fett från fettdepåerna.

 

Googla bara LCHF recept så får du hur många som helst!

 

http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-huvudratter/

Hej. Du skriver att man ska ata 1 gram protein per kilo kroppsvikt per dag men det ar ju bara 95 gram protein per dag nar man som jag vager 95 kilo. Stammer det sa vet jag inte hur det ska fungera for om jag tar bort  allt utom fatt och proteiner sa ar ju det inte mycket att klara sig pa  pa en hel dag.  Jag ater nu 2 ganger om dagen for det mesta men jag ater mer protein ann 95 gram per dag. Kan du forklara? Tack pa forhand.

Link to comment
Share on other sites

95 gram proteiner är nästan 500 gram nötkött. Det är mängden protein i livsmedlet som räknas och kött har c:a 20 gram per 100 gram i rått tillstånd.

Sa da har jag inte forstatt hur det fungerar. Jag trodde 95 gt betod 95 gr protein. Tack for informationen. Jag ater mest kyckling, fisk och skaldjur emn kott och bacon i bland. Galler samma dar? Det finns int sa manga bocker att kopa har annu. 

Link to comment
Share on other sites

MINIMUM 1 gram per kilo och dag.. vid en ketogen diet, vid normalkost kan det räcka med 0,8 gram!

Däremot så är det inget farligt att äta lite mer, och är man en aktiv person så kan man äta 1,5 gram!

 

Du vet, det är protein i det mesta.. räknar man 20% protein i kött/fisk/fågel/ ägg/ ost så lär man ligga på den säkra sidan!

 

http://www.amazon.com/The-Art-Science-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Link to comment
Share on other sites

Sa da har jag inte forstatt hur det fungerar. Jag trodde 95 gt betod 95 gr protein. Tack for informationen. Jag ater mest kyckling, fisk och skaldjur emn kott och bacon i bland. Galler samma dar? Det finns int sa manga bocker att kopa har annu. 

Vet inte hur det ser ut i USA med näringsinformation men en sida som jag tycker är bekväm för att ta reda på näringsinnehåll är http://kostbevakningen.se/

 

Koppar, pund och uns får du nog först översätta till metriska enheter förstås.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det ser ut i USA med näringsinformation men en sida som jag tycker är bekväm för att ta reda på näringsinnehåll är http://kostbevakningen.se/

 

Koppar, pund och uns får du nog först översätta till metriska enheter förstås.

Har forsokt men den fungerar inte helt pa engelska och tyvarr gar det inte att skriva pa svenska med min dator. Verkar vara en bra sida. Finns nagot liknande att kopa i Sverige i bokform med tabeller etc? Tack.

Link to comment
Share on other sites

MINIMUM 1 gram per kilo och dag.. vid en ketogen diet, vid normalkost kan det räcka med 0,8 gram!

Däremot så är det inget farligt att äta lite mer, och är man en aktiv person så kan man äta 1,5 gram!

 

Du vet, det är protein i det mesta.. räknar man 20% protein i kött/fisk/fågel/ ägg/ ost så lär man ligga på den säkra sidan!

 

http://www.amazon.com/The-Art-Science-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Har i dag bestalld denna boken och hoppas pa lite mer info om hur man raknar. Tack for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag bestalld denna boken och hoppas pa lite mer info om hur man raknar. Tack for tipset.

Räkna inte så förbannat mycket.. gör överslag bara.. det aspelut viktigaste är att äta riktig mat.. sådan man lagar själv från råvaror!

 

Sen när man kommit in i det så kan man börja fundera på macronutrientfördelningar!

 

Protein är konstanten i födan, då det är en byggsten i första hand, för muskler, benstomme, hormoner, ensymer, signalsubstanser och en massa annat!

 

Så oavsett vad vi äter så skall man äta sitt proteinbehov.. gärna animaliskt då det innehåller exakt de aminosyror som vår kropp behöver i rätt sammansättning.. annars så får man äta ännumera!

 

Skillnaden mellan normalkost och en ketogen diet är att vi gör en del glukos av en liten del av proteinet.. därav skillnaden mellan 1 och 0,8!

 

Äter man inte allra striktaste LCHF så kan man ligga kvar på 1 gram per kilo, då har man marginal.

 

Sen så.. utöver det så skall man ha energi.. och det är fett eller kolhydrater.. såå minskar man på kolisarna så får man öka på fettet.

 

Grejen är att fett är himla energirikt.. mer än dubbelt mot kolhydrater och protein.. därav de gamla fettskrämda kostråden.

 

Men.. fett har en helt annan inverkan på aptiten.. försök att äta smör via sked.. du blir illamående om du äter för mycket!

 

Däremot går det ofta hur bra som helst att sätta i sig ansenliga mängder om man tillsätter socker och någon god smak.. för då gör sockret dels att aptiten ökar.. och dels att en stor del av fettet lagras.. och i långa loppet så är det tillgänglig energi i blodet som gör om du är hungrig/ohungrig!

 

Med andra ord.. det finns ingen magisk diet som automatiskt gör att man mår bra och går ner i vikt.. däremot så kan man se till att de lagrande hormonerna hålls på mattan och att kroppen uppreglerar sin förmåga att bränna fett.. har man då tur så kan man leva på lagren mellan måltiderna.. utan att gå hungrig.. speciellt om man har väl tilltagna fettlager!

 

Om du vill så kan du få flera olika sätt att räkna på.. här på forumet, men det är inga magiska räkneövningar som behövs!

 

Det endaste som existerar är din egen magiska kropp.. och knopp.. som har sina speciella behov!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Räkna inte så förbannat mycket.. gör överslag bara.. det aspelut viktigaste är att äta riktig mat.. sådan man lagar själv från råvaror!

 

Sen när man kommit in i det så kan man börja fundera på macronutrientfördelningar!

 

Protein är konstanten i födan, då det är en byggsten i första hand, för muskler, benstomme, hormoner, ensymer, signalsubstanser och en massa annat!

 

Så oavsett vad vi äter så skall man äta sitt proteinbehov.. gärna animaliskt då det innehåller exakt de aminosyror som vår kropp behöver i rätt sammansättning.. annars så får man äta ännumera!

 

Skillnaden mellan normalkost och en ketogen diet är att vi gör en del glukos av en liten del av proteinet.. därav skillnaden mellan 1 och 0,8!

 

Äter man inte allra striktaste LCHF så kan man ligga kvar på 1 gram per kilo, då har man marginal.

 

Sen så.. utöver det så skall man ha energi.. och det är fett eller kolhydrater.. såå minskar man på kolisarna så får man öka på fettet.

 

Grejen är att fett är himla energirikt.. mer än dubbelt mot kolhydrater och protein.. därav de gamla fettskrämda kostråden.

 

Men.. fett har en helt annan inverkan på aptiten.. försök att äta smör via sked.. du blir illamående om du äter för mycket!

 

Däremot går det ofta hur bra som helst att sätta i sig ansenliga mängder om man tillsätter socker och någon god smak.. för då gör sockret dels att aptiten ökar.. och dels att en stor del av fettet lagras.. och i långa loppet så är det tillgänglig energi i blodet som gör om du är hungrig/ohungrig!

 

Med andra ord.. det finns ingen magisk diet som automatiskt gör att man mår bra och går ner i vikt.. däremot så kan man se till att de lagrande hormonerna hålls på mattan och att kroppen uppreglerar sin förmåga att bränna fett.. har man då tur så kan man leva på lagren mellan måltiderna.. utan att gå hungrig.. speciellt om man har väl tilltagna fettlager!

 

Om du vill så kan du få flera olika sätt att räkna på.. här på forumet, men det är inga magiska räkneövningar som behövs!

 

Det endaste som existerar är din egen magiska kropp.. och knopp.. som har sina speciella behov!

Som du sakert vet sa har detta presis kommit till USA och du/ni i Sverige som har hallit pa lange kanske tycker att det ar sjalvklart och latt och veta hur man gor. Jag ar inte sa upphangd pa att rakna men jag har lite svart att forsta hur mycket av varje grej jag ska ata per dag.Jag kanske ar trog men jag saknar info. Det finns massor med recept men alla som skriver verkar ha lite olika asikter. Jag ater inte brod, kakor,pasta eller rotfrukter. Jag dricker endast vatten (ingen lask, vin eller annat) jag har uteslutit allt socker men jag ser ingen skillnad i vikten. Jag ater ingen frukt och valdig lite gront.Jag vet att det ar halsan som ar viktigast men jage bade vill och behover ga ner ca 25 kilo. Sa vad jag efterlyser ar till exempel tabeller som talar om hur mycket du far i dig via det du ater. Jag ar inte sa hungrig men ater garna mer om det hjalper. Om du har nagra konkreta tips vart jag kan fa lite mera info vore det fint. Maste man ata fett varje gang man ater protein till ex och vise versa. Boken nagon recomenderade med 14 dagars forslag finns inte att kopa har. Tack pa forhand

Link to comment
Share on other sites

Ja altså.. nog finns LCHF i USA, där heter det Atkins, Low Carb, Primal Diet och lite annat.. samma tankegångar, olika författare!

 

Och så finns det forum.. tex http://www.lowcarb.ca/

 

Men.. vad jag förstår så handlar det om att du är nybörjare.. och förvirrad.. det var jag oxå en gång i tiden.. för mig tog det tre månader innan jag fattade!

 

Det jobbiga är att det handlar om näringslära och biokemi.. och problemet i början är att översätta det till måltider.

 

Du kan få ett tips här av mig.. på hur du skall tänka vad gäller måltider.. ta en fet kött/fisk-bit och stek i smör/cocosfett, ta upp biten och slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås, slå såsen på köttbiten och ät med valfria grönsaker!

 

Det är inget magiskt alls, utan det handlar mest om att äta riktig mat, undvika allt light och dra ner drastiskt på kolhydraterna, främst bröd, pasta, socker, läsk godis och sådant och inte vara rädd för naturligt fett.. ej heller det mättade eller det animaliska.

 

Så.. vad är då tanken att det skall hända.. ja först så får du glukosbrist.. då sjunker ditt insulin som en sten, du får omstälningsproblem och till slut så blir kroppen tvungen att gå över till att använda fett som huvudsakligt bränsle.

 

Det i sin tur gör att fettoxidationen uppregleras, likaså lipolys och glukoneogenes, äter man lite kolhydrater så kan även ketos och ketolys öka.. och då får man en helt annan metabolism.. inget stigande och sjunkande blodsocker som skapar sug, man är ohungrig längre på mindre, så portionerna minskar och likaså måltidsfrekvensen.

 

Många finner sig efter ett tag i något som kan liknas vid intermitent fasta.. men det är i själva verket något naturligt när man uppövat förmågan att leva på lagrad energi mellan måltiderna.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså.. nog finns LCHF i USA, där heter det Atkins, Low Carb, Primal Diet och lite annat.. samma tankegångar, olika författare!

 

Och så finns det forum.. tex http://www.lowcarb.ca/

 

Men.. vad jag förstår så handlar det om att du är nybörjare.. och förvirrad.. det var jag oxå en gång i tiden.. för mig tog det tre månader innan jag fattade!

 

Det jobbiga är att det handlar om näringslära och biokemi.. och problemet i början är att översätta det till måltider.

 

Du kan få ett tips här av mig.. på hur du skall tänka vad gäller måltider.. ta en fet kött/fisk-bit och stek i smör/cocosfett, ta upp biten och slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås, slå såsen på köttbiten och ät med valfria grönsaker!

 

Det är inget magiskt alls, utan det handlar mest om att äta riktig mat, undvika allt light och dra ner drastiskt på kolhydraterna, främst bröd, pasta, socker, läsk godis och sådant och inte vara rädd för naturligt fett.. ej heller det mättade eller det animaliska.

 

Så.. vad är då tanken att det skall hända.. ja först så får du glukosbrist.. då sjunker ditt insulin som en sten, du får omstälningsproblem och till slut så blir kroppen tvungen att gå över till att använda fett som huvudsakligt bränsle.

 

Det i sin tur gör att fettoxidationen uppregleras, likaså lipolys och glukoneogenes, äter man lite kolhydrater så kan även ketos och ketolys öka.. och då får man en helt annan metabolism.. inget stigande och sjunkande blodsocker som skapar sug, man är ohungrig längre på mindre, så portionerna minskar och likaså måltidsfrekvensen.

 

Många finner sig efter ett tag i något som kan liknas vid intermitent fasta.. men det är i själva verket något naturligt när man uppövat förmågan att leva på lagrad energi mellan måltiderna.

Tack for hjalpen. Det verkar som om jag gor ratt men som jag forstar av ditt svar sa tar det tid. Jag har inga problem med att halla detta sa jag hoppas att detta ska ga bra.Jag ska testa i en vecka och sedan aterkomma med forhoppningsvis goda resultat. Ja det ar ganska forvirrande i borjan.

Link to comment
Share on other sites

Du får nog testa lite längre, för det tar åtminstone 2-3 veckor för hjärnan att ställa om från glukos till att ta uppemot 70% av energin från ketonkroppar!

 

Musklerna kan ta månader, men det finns trix för att minska omställningsbesvären, tex att dricka buljong eller salta mer och så cocosfett för musklerna.

 

Och du var inte rädd för grönsaker, speciellt inte gröna bladgrönsaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...