Popular Post pannaanna Posted June 19, 2013 Popular Post Share Posted June 19, 2013 Vill berätta om mitt möte med en läkare idag, som oplanerat kom in på lågkolhydratkost: Var på vårdcentralen med ett urinprov (misstänkte urinvägsinfektion igår och fick en tid idag). Får vänta länge på läkaren. Känner att det är nog inte någon infektion i alla fall, men nu är jag där, och lika bra att kolla....snart helg osv. Läkaren kommer in och ser bekymrad ut. "Inga bakterier kan påvisas men vi skickar en odling ändå, och jag är lite orolig för det är annat som inte ser bra ut"... Han frågar om jag druckit ovanligt lite sista dygnet - Nej, jag dricker alltid MINST 1½ liter vatten per dag! Har jag mått dåligt sista tiden? Haft illamående, huvudvärk, varit yr eller matt? Nej, jag mår hur bra som helst nu för tiden och har dessutom gått ner 16 kg de senaste 5 månaderna svarar jag glatt! "Aha! Där har vi förklaringen till att du ligger på minus" säger han då, lite lättad! Minus??? frågar jag! "Ja, du har alltså ketoner i urinen"! Men vad bra, svarar jag - bara det inte finns bakterier är jag nöjd! Han frågar hur jag lyckats gå ner så bra och vad jag äter, och jag svarar "LCHF" med ett leende och berättar att jag inte mått så här bra på många år, har fått mer energi och bättre sömn bl a ! Då försvinner leendet och han säger - "Vad bra att det funkar för dig, och det förklarar verkligen ketonerna, men du vet väl att du inte kan äta så här en längre tid för det är farligt!"! Jag frågade då, hur han förklarar att så många som äter lågkolhydratkost och mättat fett blir bättre från IBS, diabetes, värk mm...? Det hade han ju inte "tid" att prata om eftersom han var ensam jourläkare, om jag uttrycker mig så... Men jag gick därifrån, nöjd med mina ketoner och att det fanns en våg på rummet så jag fick vägt mig för fösta gången sedan jag började äta "riktig mat"! Just nu, alltså -17 cm i midjan och -16 kg på vågen! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Haha. Man blir friskare, smalare, piggare, alla värden ser bättre ut men vänta bara. Fortsätter man äta så att man mår sådär bra kommer man dö knall och fall. Varför vet jag inte riktigt. Kanske finns det någon ilsken Du-skall-banta-och-vara-hungrig-hela-livet-gud som slår till som hämnd efter ett tag? Btw. Grattis till att må så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ja, det kan vara bra att tala om för läkare att man står på en ketogen diet.. så de inte tror att det är något annat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Jag väcker liv i den här tråden och frågar er alla som vet med er att ni är i ketos om ni har upplevt urinvägsinfektionsliknande besvär? Sveda, trängningar, stickningar i de nedre regionerna eller täta toabesök? Intressant att veta då jag fick frågan av en bekant som med stor stolthet berättade om att denne var i ketos, men med vissa bekymmer av ovanstående karaktär, efter ketosens inträde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Nej aldrig under mitt år med <20kh /dygn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Jag får lätt urinvägsinfektion, typ det räcker med att bara titta på en kall sten. Jag är i ketos sedan två månader tillbaka, känner av lite symptom om jag inte dricker ordentligt med vatten och får i mig tillräckligt med salt. Så tipsa om att sköta vatten och saltintaget! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts