Jump to content

På radio om kött

IcelandicFan

Recommended Posts

I går lyssnade jag på P1Kropp och Själv där ämnet var "vem behöver kött". Där tog de upp forskning som visade på hur konsumtionen av allt rött kött ökar risken för olika cancerformer.

Måste erkänna att jag blev en smula orolig, har ju ökat min köttkonsumtion rätt rejälv efter att ha ätit mest grönsaker, bönor och linser, fast med en del tvåbent kött och fisk.

Hur tänker ni andra?

Jag tänker att bara för att jag gärna vill äta LCHF och också tror att det på många sätt är bra för min kropp att äta utan kolhydrater så kan jag ju inte bara stänga av forskning som inte passar in.

http://ettsotareblod.se/hur-farligt-ar-rott-kott-for-hjartat/

Den som skrivit bäst om detta är dock Taubes. Varning låång :-)

http://garytaubes.com/2012/03/science-pseudoscience-nutritional-epidemiology-and-meat/

Summa summarum så finns det lika bra belägg för att rött kött är hälsofarligt som för att animaliskt fett är det. Dvs inga!

Rent logiskt känns det ju också vääldigt underligt. Vi har ätit kött under hela vår evolution. Och vad är det i just det röda köttet som skulle vara farligt?

Men i epedemolgins värld behöver man ju inte tänka logiskt. Vaska bara fram det du tycker stämmer överrens med din egen förutfattade mening. Låt dig inte besväras av att de som åt rött kött även proppar i sig chips, godis och att de dricker och röker.

• Like 1

Jaa.. till rött kött räknas tex pizza, måltider på MC Donalds, socker och kemikaliestinna charkuterier!

Grejen är snarare att det handlar om att man hittar folk som främst lever av sk snabbköpsmat!

Sen så.. vad köttkonsumtion handlar om är främst fett och proteinintag.. och iomed att fettet numera är frikänt från ansvar så hamnar då altså anklagelserna på proteinet!

Protein är essentiellt.. eller rättare sagt aminosyrorna som är proteinets byggstenar.. och de är de samma som i vegetabiliskt protein!

Protein är altså främst en byggsten i kroppen och inte egentligen en energiråvara.. även om de kasserade aminosyror som blir över i kroppen egen proteinsyntes i stor utsträckning annvänds i glukoneogenesen om behov finns eller kissas ut!

Såå.. vad är det i rött kött som är så farligt när det inte handlar om fett eller proteiner?

• Like 2

Jaa.. till rött kött räknas tex pizza, måltider på MC Donalds, socker och kemikaliestinna charkuterier!

Grejen är snarare att det handlar om att man hittar folk som främst lever av sk snabbköpsmat!

Sen så.. vad köttkonsumtion handlar om är främst fett och proteinintag.. och iomed att fettet numera är frikänt från ansvar så hamnar då altså anklagelserna på proteinet!

Protein är essentiellt.. eller rättare sagt aminosyrorna som är proteinets byggstenar.. och de är de samma som i vegetabiliskt protein!

Protein är altså främst en byggsten i kroppen och inte egentligen en energiråvara.. även om de kasserade aminosyror som blir över i kroppen egen proteinsyntes i stor utsträckning annvänds i glukoneogenesen om behov finns eller kissas ut!

Såå.. vad är det i rött kött som är så farligt när det inte handlar om fett eller proteiner?

Vad ska man tro om sånt här kött - hästkött på pizza under namnet oxfilé. Två pizzerior hade hästkött i sin frys, den ena hävdade att det var för privat bruk, den andra var troligen lurad, hade handlat i god tro! Man kan ju undra hur mycket "dåligt hästkött" som serverats under annat namn och hur det bidragit till det röda köttets farlighet? Det har nog pågått i många år, i köttfärs, i storköken, på restauranger... säkert har både konsumenter och detaljister blivit förda bakom ljuset. Hästkött i all ära, men hästarna har ju en tveksam uppfödning.

http://www.expressen.se/gt/tva-pizzerior-salde-hastkott-som-oxfile/

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/209828?programid=1272

Man kan ju undra hur mycket "dåligt hästkött" som serverats under annat namn och hur det bidragit till det röda köttets farlighet? 

Det tror jag inte. Förutsatt att det inte är skämt eller kommer från ett djur som fått stark medicin eller varit sjukt så är hästkött lika nyttigt som annat kött. I asien äter man hundar och orm. Motståndet mot hästkött är kulturellt.

Men man vill ju veta vad man köper. Är det hästkött i pizzan ska det uppges.

• Like 1

Jag lyssnade också på programmet. Helt obalanserat och okritiskt!

Jag äter lilka mycket (eller lite) kött som innan LCHF. Så det har inte så mycket med LCHF att göra. Man kan ju vara vegitarian och äta LCHF om man vill. Grönsaker och komplettera med ägg och mejeriprodukter så blir det en helt utmärkt kost. Slinker det ner någon fisk ibland blir det super!

Det tror jag inte. Förutsatt att det inte är skämt eller kommer från ett djur som fått stark medicin eller varit sjukt så är hästkött lika nyttigt som annat kött. I asien äter man hundar och orm. Motståndet mot hästkött är kulturellt.

Men man vill ju veta vad man köper. Är det hästkött i pizzan ska det uppges.

Det tveksamma är ju att man inte vet om det är livsmedelsproducerande djur?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forbjudet-lakemedel-i-hastkott/

..."Fenylbutazon är en antiinflammatorisk substans som inte får användas till livsmedelsproducerande djur då inga gränsvärden för godtagbar nivå är satta. Eva Lander-Persson, veterinär på Läkemedelsverket, säger att det som presenteras i utredningen är sådant som hon känner till sedan tidigare."...

Att märka köttet som nötkött är ju klart misstänkt, både innehållsmässigt och ekonomiskt.

I går lyssnade jag på P1Kropp och Själv där ämnet var "vem behöver kött". Där tog de upp forskning som visade på hur konsumtionen av allt rött kött ökar risken för olika cancerformer.

Måste erkänna att jag blev en smula orolig, har ju ökat min köttkonsumtion rätt rejälv efter att ha ätit mest grönsaker, bönor och linser, fast med en del tvåbent kött och fisk.

Hur tänker ni andra?

Jag tänker att bara för att jag gärna vill äta LCHF och också tror att det på många sätt är bra för min kropp att äta utan kolhydrater så kan jag ju inte bara stänga av forskning som inte passar in.