Jump to content

Hjälp- jag tappar kontrollen!


annakarin
 Share

Recommended Posts

Jag mår jättebra på LCHF men det kommer en o annan period då jag tappar kontrollen - vad göra?

Jag vet ju att ledvärken kommer tillbaka och värktabletterna kommer fram, men just nu hittar jag inte riktigt tillbaka.

Jag går inte upp något speciellt i vikt utan står still.

Och vad är det som får mig på fall????

POTATIS! i alla former, trots att jag hittat sådant som ersätter hur bra som helst. Jag gillar inte bröd färska frallor undantaget,  äter inte pasta , ris någon enstaka gång o har aldrig ätit särskilt mycket frukt eller bär- men potatis, pommesfrites, kokta, stekta, mos och förstås en o annan friterad lökring.

jag äter sällan eller aldrig godis och har aldrig haft behov av det, gillar inte choklad inte heller läsk då jag inte gillar kolsyra inte heller öl som jag liknar vi kopiss huu vad äckligt..

Jag anser mig inte som sockerberoende använder inte ens stevia eller sukrin som många gör, det enda jag vill söta lite är kaffe o då blir det suketter annars kan jag inte dricka kaffe.

Det är klart att jag vill komma i balans igen och helst gå ner de sista 5-10 kilona men i första hand bli av med värken.

Kan man ha en ätardag i LCHF o då äta potatis en fralla o några chips? eller förstör jag alltihop då? Jag längtar också efter äpplen men där har alltid min galla satt stopp så jag har ännu inte vågat prova färska äpplen men stekta äpplen med lite kanel o kardemumma på är mitt godis o det borde man väl kunna äta en gång i veckan?Fler som faller offer för frestelserna ? o då särskilt chips.'

Link to comment
Share on other sites

Det är inte potatisen som får dig på fall... Utan det som får dig att äta potatisen... Men för att slippa att gå i terapi i 10år och fundera över varför ;) gäller det att hitta ett sätt att komma runt det. Dufvas förslag är bra. Ätardag, tja kanske men klarar du att gå tillbaka då? Kanske lättare att säga att söndag brunch = 1 fralla, tisdag = 2 potatisar till middag och fredag = 100g chips eller något sådant?

För mig som lade om kosten pga just värk funkar "lite hela tiden" bättre än "allt på en gång", det ger mer värk (dvs låg andel men något liberalare). Nackdelen för mig med "lite hela tiden" är att jag får ett sug så jag försöker undvika helt av den anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte potatisen som får dig på fall... Utan det som får dig att äta potatisen... Men för att slippa att gå i terapi i 10år och fundera över varför ;) gäller det att hitta ett sätt att komma runt det. Dufvas förslag är bra. Ätardag, tja kanske men klarar du att gå tillbaka då? Kanske lättare att säga att söndag brunch = 1 fralla, tisdag = 2 potatisar till middag och fredag = 100g chips eller något sådant?

För mig som lade om kosten pga just värk funkar "lite hela tiden" bättre än "allt på en gång", det ger mer värk (dvs låg andel men något liberalare). Nackdelen för mig med "lite hela tiden" är att jag får ett sug så jag försöker undvika helt av den anledningen.

får försöka med det :) frallan kan jag vara utan det är på semestern som jag vet att det kan bli någon ,potatis kanske en gång i veckan och chips funkar om jag äter en gång var femte vecka  förhoppningsvis , har en rutin med en kompis när det gäller chipsen ha ha. kanske är det så att man ska tillåta sig det man saknar mest för då vet man att man får , men måste inte ..tack för svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag försöker hitta "säkra" ersättningar när jag fastnar för mat som inte är bra för mig. Tex så har jag ätit för mycket nötter på sistone och får då också värk. Så nu dricker jag en kaffedrink på 1 ägg och 1 msk kokosfett, kanel och kardemumma mixat med 2 dl kaffe, verkar funka för mig.

Link to comment
Share on other sites

Om du planerar när du ska synda är det troligt att du inte kommer att trilla dit helt plötsligt och frossa. Bestäm ett datum, då har du nåt att se fram emot, och det hjälper självkontrollen. Gör det gärna till en belöning för nåt du gjort samma dag, t ex dammat och dammsugit hela bostaden, så slipper du dåligt samvete. Dåligt samvete äs farligt, då kan det lätt kännas att eftersom man ändå tappat taget kan man göra det rejält! Är det planerat så känns det fint, och då kan du njuta än mer!  Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...