Robban Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Jag är lite av en lchf-periodare och den främsta anledningen till att jag slutar är att jag efter några veckor kanske en månad märker att jag blir onormalt trött och trögtänkt. Detta märks både i min träning och i mitt arbete där jag tappar fokus och geist. Jag får betalt för att tänka, inovera och motivera så det är ett problem. Jag har koll på min näringsvärden som är normala och jag får i mig vad jag ska av vitaminer och mineraler. Någon som varit med om något liknande? Fyller jag på med kolhydrater ungefär var tredje helg funkar jag normalt ja förutom att ett mildare sötsug uppstår efter en ätarhelg. Några tankar om problemet? Någon som känner igen sig? Eder tillgivne och nytillkomne till forumet Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Det beror nog på att du inte blir riktigt omställd Du kommer till "twighligt-zone" där du varken är fettdriven eller har tillräckligt med glukos för att känna dig pigg Man ska ju helst "ut genom dörren" på andra sidan och bli "verkligt fettdriven" Att vara i mellanläget är som du säger inte förenligt med några högre hjärnfunktioner Själv körde jag mot rött ett par gånger vid mina första försök kan jag väl erkänna Botemedlet är att köra strikt en längre period så kroppen verkligen fattar att den har ett nytt bra bränsle att ta till och sluta "hatta" mellan sockerdrift och fettdrift Semestern är väl ett jättebra tillfälle att fixa detta utan att riskera göra bort dig på jobbet När du sen kommer tillbaka till hösten kommer dina arbetskamrater nog att tycka att det kommer tillbaka en "skarpare version" av dig än dom någonsin sett När kroppen väl är omställd kan man faktiskt göra en hel del avsteg utan att drabbas av nya problem vid skifte av bränsle 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Hmm ok. Ett lite aber i det hela är att jag går in och ur ketos hela tiden. Min fru avskyr när jag är i ketos och tycker att jag luktar illa när jag befinner mig där. Jag har en relativt strikt lchf men stoppar i mig lite extra nötter eller mörk choklad för att ligga precis utanför ketos när frugan klagar. Jag har gått ner bra och träningen har funkat bra. Jag upplever en bra muskeltillväxt trots tämligen låg belastning och även i löpspåret står jag mig väl. Jag får väl helt enkelt köra tre veckors cykliskt schema för att behålla skärpan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Hmm ok. Ett lite aber i det hela är att jag går in och ur ketos hela tiden. Min fru avskyr när jag är i ketos och tycker att jag luktar illa när jag befinner mig där. Jag har en relativt strikt lchf men stoppar i mig lite extra nötter eller mörk choklad för att ligga precis utanför ketos när frugan klagar. Jag har gått ner bra och träningen har funkat bra. Jag upplever en bra muskeltillväxt trots tämligen låg belastning och även i löpspåret står jag mig väl. Jag får väl helt enkelt köra tre veckors cykliskt schema för att behålla skärpan. Det där med aceton lukten försvinner också efter ett tag. Man måste bara vänta in omställningen. Men lite nötter och mörk choklad borde inte vara så farligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Som mest har jag varit i Ketos två veckor i sträck utan att bli pigg. Sen var vi på bröllop och jag syndade och blev sen pigg igen i ca tre veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Som mest har jag varit i Ketos två veckor i sträck utan att bli pigg. Sen var vi på bröllop och jag syndade och blev sen pigg igen i ca tre veckor. 3 veckor är ungefär vad det brukar ta vad jag har förstått. Själv tyckte jag det tog 5 veckor innan jag blev riktigt pigg igen men de första 3 veckorna var värst. Aceton lukten tog ungefär lika långt att försvinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Ok, får fundera om vi orkar med fem veckor Ketos i sommar..... Tack för era svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Det kanske fungerar bättre för dig om du lägger dig på en mer liberal LCHF, än hattar hit o dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Nja då blir jag godissugen istället och jag vet inte om det är så hattigt tre veckor där jag ligger kring 25 g kolhydrater per dag följt av en ätar dag. Jag ska testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Frågan är ju då om du blir godissugen om du lägger till en (1) potatis eller någon sked ris till maten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Om du luktar illa när du är i ketos, så prova med att undvika alla mjölkprodukter utom smör. Det gjorde en enorm skillnad med min make. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 I mitt fall försvann godissuget sakta och säkert när jag valde att aldrig bli hungrid samt minskade kolhydraterna ner till nivå som höll mig borta från frestelserna. Jag har också ersatt allt sött med sundare och "legala" LCHF-substitut. Numera är jag helt godisfri och utan återfall. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Tror det är mer vanligt än inte att folk blir lite trögtänkte första veckorna efter man ändrat till LCHF - det är därifrån myten att vi blir osmarta kommer. Finns mycket dåliga studier som konstaterar att man visst fått lägre IQ efter nån vecka. Undrar hur många tester som finns där man kollar om rökare blir irriterade efter första veckans uppehåll?Men håller man ut så blir man faktiskt i vissa fall en aningens smartare - speciellt om man har ADHD liknande besvär eller andra svårigheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 För min del hade jag endast två jobbiga veckor i början men så har jag inte fuskat på något sätt. Därefter märkte jag att hjärnan fick en extra skärpa, djup och balans. Blev inte heller irriterad av småsaker. Det passar perfekt till ett intellektuellt arbete. Orsaken till att det gick så lätt för mig är att jag de sista 15 åren inte ätit godis, konditorivaror eller läsk. Det jag saknade lite i början var ÖL men var inget större bekymmer egentligen. Det finns inget utrymme för att vara Dr Jekyll & Mr Hyde där den ene kämpar på med LCHF och den andra stoppar i sig godis i smyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts