Jump to content

Viktuppgång och extremt socker och alkoholsug efter avslutad kur med antidepressiv

Junirak

Recommended Posts

Hej alla!

Min läkare viftar bort mina funderingar och bekymmer som om de skulle vara irriterande flugor..! Så jag ställer mina frågor här istället: Har någon upplevt ökat sockersug (och alkoholsug!?) efter avslutad kur med antidepressiv medicin (SSRI-preparat)? Jag har tagit medicinen under 9 månader, pga förlossningsdepression, men nu fick det vara slut på detta! medicinen gjorde mej trött och orkeslös och totalt ointresserad av min man, så jag bestämde mej för att sluta för ca 2 mån sen, och sen dess har sockersuget och suget efter öl rytit i min kropp! Jag har också gått upp i vikt (ca 5 kg) under den här tiden, trots motion!

Är det nån som upplevt något liknande? Och har det blivit bättre med tiden? Eller har nån någon smart förklaring eller några smarta tips åt mej? Som det är nu vågar jag inte åka och handla ensam, blir bara öl, blöjor och godis i vagnen! ;)

Jag har i hela mitt vuxna liv lidit av djupa vinterdepressioner och fick dessutom en mycket djup förlossningsdepression när mitt första barn föddes för 19 år sen. Då sattes jag för första gången på antidepressiva. Jag gick alltid upp på vintern eftersom depressionen kallade efter stimulantia, i mitt fall i form av socker, socker, socker. 

Det låter lite som om du fortfarande dras med någon form av ledsenhet, kan det stämma? För mig var nyckeln strikt LCHF och daglig motion: socker gör mig dyster även i ganska små mängder och det sitter i ett par dar. Tack vare det har jag nu varit frisk i tre år utan att ha behövt kämpa mot vinterdepressionen! Alkohol driver också på depression. Fråga mig inte varför kroppen ylar efter saker som är rena giftet för den men så är det visst ibland. 

Det här är ju komplicerade grejer men mina bästa råd är motion och tämligen strikt LCHF. När socker- och ölsuget kommer så kan det hjälpa att tänka på hur du kommer må sen. Se det som en fiende som har flyttat in objuden och som vill dig illa, den som viskar om att vila, inte motionera, som viskar om att köpa lite godis, ta en bärs, att fienden vill se dig svag och ledsen. Och sen ger du henom en stor fet mental smäll på käften och säger nej, du gillar dig själv och du VILL och FÖRTJÄNAR att må bra.Du kan också prova naturläkemedel. Johannesört är t.ex. det tyska läkare använder i första hand för patienter med depression och det hjälpte mig.

Lycka till!

• Like 3

Jag har i hela mitt vuxna liv lidit av djupa vinterdepressioner och fick dessutom en mycket djup förlossningsdepression när mitt första barn föddes för 19 år sen. Då sattes jag för första gången på antidepressiva. Jag gick alltid upp på vintern eftersom depressionen kallade efter stimulantia, i mitt fall i form av socker, socker, socker. 

Det låter lite som om du fortfarande dras med någon form av ledsenhet, kan det stämma? För mig var nyckeln strikt LCHF och daglig motion: socker gör mig dyster även i ganska små mängder och det sitter i ett par dar. Tack vare det har jag nu varit frisk i tre år utan att ha behövt kämpa mot vinterdepressionen! Alkohol driver också på depression. Fråga mig inte varför kroppen ylar efter saker som är rena giftet för den men så är det visst ibland. 

Det här är ju komplicerade grejer men mina bästa råd är motion och tämligen strikt LCHF. När socker- och ölsuget kommer så kan det hjälpa att tänka på hur du kommer må sen. Se det som en fiende som har flyttat in objuden och som vill dig illa, den som viskar om att vila, inte motionera, som viskar om att köpa lite godis, ta en bärs, att fienden vill se dig svag och ledsen. Och sen ger du henom en stor fet mental smäll på käften och säger nej, du gillar dig själv och du VILL och FÖRTJÄNAR att må bra.Du kan också prova naturläkemedel. Johannesört är t.ex. det tyska läkare använder i första hand för patienter med depression och det hjälpte mig.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

Skrämmande hur lika vi funkar! :) jag har också haft vinterdepressioner ända sen tonårstiden och under vintern är det nästan omöjligt att stå emot sockerdjävulen, och det är nästan likadant nu! krävs en stor portion tålamod och en ännu större portion självdiciplin för att låta bli. Håller hårt i mina motionsvanor ;) ger bokstavligen sockerdjävulen på käften när jag tränar konditionsboxning!

Just socker, alkohol, gluten  och för mycket koffeinär sånt som triggar igång depression hos mej, och även sånt som min kropp skriker efter just nu! med LCHF har det varit lättare att stå emot frestelserna men snart tar självdiciplinen slut.. och det skrämmer mej :o och det som skrämmer mej verkligt mycket och det som fortfarande gör mej nedstämd är att ingen inom sjukvården tar detta på allvar, jag saknar helt och hållet stöd, min läkare sa rent ut att det är på mitt eget ansvar om jag slutar med medicinen, från henne får jag ingen hjälp! "Lite viktuppgång får du tåla! spring en extra runda i veckan så kan du ju äta lite godis!

Säger jag Johannesört, gör fru Doktorn korstecken ;) så hur började du med det? hur väljer man preparat? och hade du några biverkningar?

Ditt svar hjälpte mej jättemycket, ska printa ut det och sätta upp det på badrumsspegeln! :)

• Like 1

inte nu, men när det  konstaterades att jag hade förlossningsdepression i höstas, då togs det blodprov som visade låga halter. Sen dess har jag dock slurpat i mej D-vitamin nästan dagligen (högsta dosen) så det borde ju inte vara nåt problem nu..? eller kan man ha dåligt upptag av d-vitamin? borde jag kolla igen?

inte nu, men när det  konstaterades att jag hade förlossningsdepression i höstas, då togs det blodprov som visade låga halter. Sen dess har jag dock slurpat i mej D-vitamin nästan dagligen (högsta dosen) så det borde ju inte vara nåt problem nu..? eller kan man ha dåligt upptag av d-vitamin? borde jag kolla igen?

Vilken dos tog du exakt? Den man köper på apoteket har låg dos. Och ja man kan ha dåligt upptag av d-vitamin, din läkare borde ha följt upp och tagit ditt värde efter ett tag igen.

Snart blommar Johannesörten, passa då på att plocka och torka. Gör en kopp te innan läggdags under vinterhalvåret. Man kan använda både blommorna och bladen. Jag brukar blanda ut med någon annan ört, eftersom jag inte gillar smaken av endast Johannesört.

Om du äter medicin, så tänk då på att kolla upp om Johannesörten går ihop med den. Örten gör vissa mediciner verkningslösa. P-piller bl a.

• Like 2

Det är ett tag sen jag tog johannesört. Har du möjlighet att komma i kontakt med en homeopat eller annan örtkunnig? För som Naturist tar upp är ju örterna verksamma och kan krocka med vanliga läkemedel. 

Har du möjlighet att byta läkare? 

Ett annat gott råd är, inför vintern, att införskaffa en dagsljuslampa (med ljusstyrka på minst 10.000 lux). Jag använde en sån innan jag blev helt besvärsfri med hjälp av LCHF och den gjorde att jag slapp medicinera. Jag blev inte bra av den men jag BLEV lika bra som på de antidepressiva och det helt utan biverkningar. Och biverkningarna hade sett till att jag som störst drog en stl. 50. Det gör ingen jävel glad.

Prova också att ladda skafferiet med godsaker som inte triggar ledsenhet. Jag kan t.ex. äta frukt och bär och "unnar" mig det helt skamlöst (mm, mosade bär med grädde..) när jag blir sugen. ALLT är bättre än de lömska, blixtsnabba sockerkolhydraterna.Ångest och depression är lömska kräk att bo ihop med och man måste ta hjälp av alla finter och vapen man kan komma på i den kampen.

Hej alla!

Min läkare viftar bort mina funderingar och bekymmer som om de skulle vara irriterande flugor..! Så jag ställer mina frågor här istället: Har någon upplevt ökat sockersug (och alkoholsug!?) efter avslutad kur med antidepressiv medicin (SSRI-preparat)? Jag har tagit medicinen under 9 månader, pga förlossningsdepression, men nu fick det vara slut på detta! medicinen gjorde mej trött och orkeslös och totalt ointresserad av min man, så jag bestämde mej för att sluta för ca 2 mån sen, och sen dess har sockersuget och suget efter öl rytit i min kropp! Jag har också gått upp i vikt (ca 5 kg) under den här tiden, trots motion!

Är det nån som upplevt något liknande? Och har det blivit bättre med tiden? Eller har nån någon smart förklaring eller några smarta tips åt mej? Som det är nu vågar jag inte åka och handla ensam, blir bara öl, blöjor och godis i vagnen! ;)

vilken typ av motion?

Tog du "högsta dosen" enligt myndigheternas råd? Då är risken att du tog alldeles för lite. 2500-5000 IE per dag verkar behövas för att ligga på bra nivå.

• Like 1