Jäderås Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Många av er känner säkert redan till Dr Michael Rothman. Men han fick mig att tänka till kring Hur jag lagar min LCHF-mat i denna utmärkta föreläsning. Jag får nog börja koka mina ägg framöver I övrigt pratar han mkt om kolesterol, vitaminer, mineraler, mediciner, kost mm. Förespråkar i stort sätt LCHF. Obs! titeln på videon är något missvisande/ironisk. http://www.youtube.com/watch?v=ddtTJPZGt6s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Den videon ger en tankeställare. Han förordrar i princip LCHF utan att säga det rent ut. Med det enda undantaget att man inte ska steka kött ochinte heller värma ägg för mycket. Ovanligt lite visningar på den videon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Den videon ger en tankeställare. Han förordrar i princip LCHF utan att säga det rent ut. Med det enda undantaget att man inte ska steka kött ochinte heller värma ägg för mycket. Ovanligt lite visningar på den videon. Jag fick tipset om Dr Rothman i någon annan nyligen skriven tråd, minns inte vem det var som tipsade (men tack!) Rothman har också en egen kanal med andra intressanta föreläsningar. Gillar han tänk kring "stress" dvs: flykt eller kamp-responsen, och hur våra moderna dåliga mat (mjöl, margarin, socker) sätter oss i konstant stress. Även tänkvärda föreläsningar kring hur mineralbrister påverkar oss i hans youtube-kanal. Verkar som de flesta lider av Jod-brist enligt han, undrar om det är så även för oss svenskar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Honom skulle jag vilja ha som familjeläkare!!! Jag har tittat på föreläsningen som TS länkar till, samt den här http://www.youtube.com/watch?v=FoEyq9eJn4A&list=PL_gkIUNGg-MPQw1uUAexCsxCDUpW87gp_ Och jag gillar verkligen hans tänk om att det ska vara balans i kroppen. Och att ge sig på orsaken till sjukdomen och inte bara lindra symptomen. Han påpekar ofta att man inte ska experimentera för mycket med kosttillskott, eftersom den ena kan slå ut det andra. Vilket leder till obalans. Dock är det tre saker, som enligt honom, de flesta lider brist på. Jod, magnesium och D3. Intressant.......jag googlar och läser vidare En annan grej som slog mig, är att han ser så mycket yngre ut än vad han är. I videon är han 49, men ser definitivt mycket yngre ut. Om inte det är tack vare skönhetsoperationer, så gör han tydligen rätt i fråga om kost mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Vi har en svensk läkare som säger i princip samma saker. Stig Bengmark: https://www.youtube.com/watch?v=Z8ibMm4g6hc Speciellt föreläsning 2 är bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Efter en hel del läsande om jod, så har jag bestämt mig för att öka mitt intag. Det finns verkligen delade åsikter om hur mycket som är ok att konsumera. Hur kommer det sig, undrar jag att RDI här i väst är ca 100 ggr mindre än vad en japan får i sig. De verkar ju må bra av det. Så vid nästa längre ledighet ska jag bege ut till kusten och plocka tång. Förutom jod, så innehåller det en massa annat nyttigt. Jag hittade en kul blogg med en massa recept på tång och alger. http://nordicalgae.blogspot.se/2011/03/varm-kokad-skrappetare-laminaria.html Men jag kan inte hitta näringsinnehåll för färsk tång (blåstång). Någon annan som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Efter en hel del läsande om jod, så har jag bestämt mig för att öka mitt intag. Det finns verkligen delade åsikter om hur mycket som är ok att konsumera. Hur kommer det sig, undrar jag att RDI här i väst är ca 100 ggr mindre än vad en japan får i sig. De verkar ju må bra av det. Så vid nästa längre ledighet ska jag bege ut till kusten och plocka tång. Förutom jod, så innehåller det en massa annat nyttigt. Jag hittade en kul blogg med en massa recept på tång och alger. http://nordicalgae.blogspot.se/2011/03/varm-kokad-skrappetare-laminaria.html Men jag kan inte hitta näringsinnehåll för färsk tång (blåstång). Någon annan som vet? Hör av dig om du "märker nån skillnad" Själv kommer jag nog testa något kosttillskott med Jod, även jag generellt är tveksam till sådant.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Då har jag äntligen tagit mig tid och plockat(klippt) blåstång. Att äta den färsk var ingen höjdare, men i en fisksoppa var det gott. Jag hängde upp tången på tork, och tänkte mala ner några i min greensmoothie var dag. Omedelbar positiv reaktion var en otrolig energi. Jag var uppspelt och pigg som aldrig förr!! En annan kul bieffekt var grannarnas blickar när jag torkade tången på min torkvinda Negativt: racerbajs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Då har jag äntligen tagit mig tid och plockat(klippt) blåstång. Att äta den färsk var ingen höjdare, men i en fisksoppa var det gott. Jag hängde upp tången på tork, och tänkte mala ner några i min greensmoothie var dag. Omedelbar positiv reaktion var en otrolig energi. Jag var uppspelt och pigg som aldrig förr!! En annan kul bieffekt var grannarnas blickar när jag torkade tången på min torkvinda Negativt: racerbajs Jag har köpt ett salt med tång i, ska vara bra för jod... Vi får se hur det går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag har köpt ett salt med tång i, ska vara bra för jod... Vi får se hur det går Om det är Trocomare eller Herbamare du har köpt, så lär du inte märka nån skillnad. Mängden jod i saltet är så liten, att det spelar ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag tror det var den här jag beställde http://www.iherb.com/Maine-Coast-Sea-Vegetables-Sea-Seasonings-Sea-Salt-with-Sea-Veg-1-5-oz-43-g/34229 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Då har jag äntligen tagit mig tid och plockat(klippt) blåstång. Att äta den färsk var ingen höjdare, men i en fisksoppa var det gott. Jag hängde upp tången på tork, och tänkte mala ner några i min greensmoothie var dag. Omedelbar positiv reaktion var en otrolig energi. Jag var uppspelt och pigg som aldrig förr!! En annan kul bieffekt var grannarnas blickar när jag torkade tången på min torkvinda Negativt: racerbajs Intressant med sådan omedelbar reaktion på energin! Enligt min gamla näringslära-bok kan brist på jod, indirekt leda till "...trötthet, frusenhet, håglöshet och nedsatt kondition" Enligt min bok reglerar jod (indirekt) också ämnesomsättningen i kroppen vilket bör vara extra intressant för oss matintresserade. Enligt denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3204293/ trycker japanarna i sig mellan 1000-3000 μg jod/dag !!!! Jämfört med våra rekommendationer på 150..... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag tror det var den här jag beställde http://www.iherb.com/Maine-Coast-Sea-Vegetables-Sea-Seasonings-Sea-Salt-with-Sea-Veg-1-5-oz-43-g/34229 Mängden jod står inte specifiserad, så jag tror den är försumbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Intressant med sådan omedelbar reaktion på energin! Enligt min gamla näringslära-bok kan brist på jod, indirekt leda till "...trötthet, frusenhet, håglöshet och nedsatt kondition" Enligt min bok reglerar jod (indirekt) också ämnesomsättningen i kroppen vilket bör vara extra intressant för oss matintresserade. Enligt denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3204293/ trycker japanarna i sig mellan 1000-3000 μg jod/dag !!!! Jämfört med våra rekommendationer på 150..... Ja, exakt. Det var japanerna som fick mig att testa. Efter att ha kollat på Dr Rothmans föreläsningar, så blev jag påmind om när jag var i Japan.......jag har varit där i tre omgångar och rasat mina överflödskilon, trots att jag ätit som en häst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Energin kommer inom en timme. Och det är så markant att jag vet, att det kommer sig av ätandet av tången. Undrar fortfarande hur mycket jod jag får i mig via blåstång....kan inte hitta siffror på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Undrar fortfarande hur mycket jod jag får i mig via blåstång....kan inte hitta siffror på det. Skriv eller ring till Alg-Börje. Jag fick siffror av dom tidigare men hittar inte dom nu. Knöltångens innehåll av diverse näringsämnen finns med i deras broschyr. Knöltången innehåller enligt tabellen 500 mg/kg i torkat skick. Det är vad jag vet något mer jod än blåstången. Alger innehåller ju dessutom mer nyttigheter än bara jod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Alg-Börje har algmjöl som man kan smyga in lite här och där... (jod mängden stod lite längre ned förresten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Tack för tipset, ska ringa dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Saltet som jag nämde är gjort på havssalt, kelp och dulce och 1/4 tsp innehåller enligt förpackningen 240% av något som kallas "daily value". Detta daily value är beräknat för en diet på 2000 kcal. Jag antar att detta är ett amerikanskt sätt att skriva innehållsförteckning, deras RDI så att säga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Är man bara intresserad av joden i algerna så har Alg-Börje i alla fall tidigare sålt en alg som heter "Laminaria digitata", en kelp, som innehåller väldigt mycket jod. Men man måste fråga efter den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Alg-Börje har algmjöl som man kan smyga in lite här och där... (jod mängden stod lite längre ned förresten) Jag måste va blind, hittar inte mängden jod. Det står bara att produkten är rik på jod. Så nu har jag skrivit till dom och hoppas på snabbt svar. Saltet verkar bra. Daily value är nog "rekommenderat dagligt intag". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Är man bara intresserad av joden i algerna så har Alg-Börje i alla fall tidigare sålt en alg som heter "Laminaria digitata", en kelp, som innehåller väldigt mycket jod. Men man måste fråga efter den. Tack, detta låter intressant. Kanske en bra alg att ha i om man gör benbuljong? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Jag måste va blind, hittar inte mängden jod. Det står bara att produkten är rik på jod. Så nu har jag skrivit till dom och hoppas på snabbt svar. Saltet verkar bra. Daily value är nog "rekommenderat dagligt intag". Har för mig jag läst att USA´s daily value är samma som i Sverige, 150 microgram / dag. Jag misstänker att det är ganska lågt satt. Här är Dr Rothmans video där han pratar om bland annat jod (iodine)-brist, orsaker, doser mm: http://www.youtube.com/watch?v=j2YJOm2MHFg själv har jag köpt ett vanligt kosttillskott, Kelp som är gjort på knöltång, bara 85 microgram /tablett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Tack, detta låter intressant. Kanske en bra alg att ha i om man gör benbuljong? Kanske det. Eller också tar man vilken alg som helst. Det krävs i vilket fall väldigt lite alger för att man ska överskrida RDI flera gånger om vad det gäller jod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Har för mig jag läst att USA´s daily value är samma som i Sverige, 150 microgram / dag. Jag misstänker att det är ganska lågt satt. Här är Dr Rothmans video där han pratar om bland annat jod (iodine)-brist, orsaker, doser mm: http://www.youtube.com/watch?v=j2YJOm2MHFg själv har jag köpt ett vanligt kosttillskott, Kelp som är gjort på knöltång, bara 85 microgram /tablett Tack för länken, trodde det var den jag hade klistrat in i mitt inlägg #4, men det var det inte tydligen. Man ska inte ha för bråttom. Det var inte mycket i dom tabletterna. Blir till att svälja många för att komma upp i åtminstone 1 mg. Idag drack jag en greensmoothie med gurka, avocado, morotsblast, mynta, lime och ca 30 cm torkad tång. Effekten lät inte vänta på sig. Men det kanske blev för bra idag. Känner mig pigg och full av energi, men även lite darrig och "stirrig". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag blev lite orolig när det varnades för salt utan tillsatt jod. Hade köpt algmjöl av Alg-Börje till hunden och blandar numera en sked algmjöl i saltet varje gång jag fyller på saltkaret, hoppas det räcker. Ett tips är att blötlägga wakamealger, hacka och blanda i när du steker lök, gott! Och så brukar jag blötlägga arame och blanda i soppor när det återstår 5-10min. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Idag drack jag en greensmoothie med gurka, avocado, morotsblast, mynta, lime och ca 30 cm torkad tång. Effekten lät inte vänta på sig. Men det kanske blev för bra idag. Känner mig pigg och full av energi, men även lite darrig och "stirrig". Om jag var du skulle jag ta det lite försiktigt med algerna. Om det nu är dom som gör dig "darrig och stirrig"? Har du eller har haft problem med sköldkörteln? Om sköldkörteln inte fungerar som den ska så ska man vara försiktig med att överdosera jod. En frisk sköldkörtel tar upp det den behöver tills den blir mättad, resten kissar vi ut vad jag har förstått. Stirrig (speedad?) ska man inte bli. Börja med att ta små bitar ett tag, och öka sen på successivt. Och känn efter. Förtydligande: Med små bitar menar jag små bitar, 2-3 gram typ. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Om jag var du skulle jag ta det lite försiktigt med algerna. Om det nu är dom som gör dig "darrig och stirrig"? Har du eller har haft problem med sköldkörteln? Om sköldkörteln inte fungerar som den ska så ska man vara försiktig med att överdosera jod. En frisk sköldkörtel tar upp det den behöver tills den blir mättad, resten kissar vi ut vad jag har förstått. Stirrig (speedad?) ska man inte bli. Börja med att ta små bitar ett tag, och öka sen på successivt. Och känn efter. Förtydligande: Med små bitar menar jag små bitar, 2-3 gram typ. Det måste ha blivit för mycket på för kort tid. För något annat kan jag inte tänka mig. Jag äter inga mediciner, och har inga problem med sköldkörteln. Inte vad jag vet iaf. Tog prover för några år sen och de visade inget galet. Jag får ta det lite lugnare framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 En 1/4 tsk (eller amerikansk tsp) av det salt jag hade köpt innehåller 370 mikrogram jod tydligen. Här har dom näringsinnehåll hos alla sina produkter http://www.seaveg.com/shop/index.php?main_page=page&id=15&chapter=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 En ny intervju med Dr Rothman http://www.youtube.com/watch?v=Zrcm9Tdit44 (ca 28 min). Enkel och Inga nyheter men man gläds alltid åt hans genuina engagemang! Har vi alla iodophobia? Här är hans bok (Jag har ej läst men fått fin kritik på amazon). "Edibolic Stress: How The Lies You Are Being Fed Are Making You Sick" http://www.amazon.com/Edibolic-Stress-Lies-Being-Making/dp/0985817100" Fulaste omslaget ever? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts