Jump to content

Hjelp, mitt kolesterol øker

rogerfag

Recommended Posts

Jeg er helt ny med LCHF og har spist lavkarbo (ikke strengt LCHF - spiser en del frukt) de siste 15 ukene. Før jeg startet, tok jeg en måling av mitt kolesterol. Total kolesterol var da 6,4; triglyserider var 1,1; HDL 1 og LDL 4,3. Jeg målte på nytt i forrige uke. Verdiene var da total 9,5; triglyserider 0,6; HDL 2,4 og LDL 6,5. Positivt at triglyserider har gått ned og HDL opp. Forholdet total/HDL er jo også fint, men min doktor er svært bekymret for det høye totalnivået. Jeg er 178 cm høy, veier 77 kg og er rimelig fit. Trener styrke 4-5 ganger pr. uke. Mitt kroppsfett har gått ned i løpet av de 15 ukene. Har noen samme erfaringer? Bør jeg være urolig? Vurderer å gå tilbake til "vanlig" kost igjen hvis den høye totale verdien indikerer fare.

Dina värden ser bra ut. HDL ökat, TG minskat, kvoten som Anders A skrev fin. Också enig att Apo-kvot skulle bekräfta det man måste förmoda, nämligen att ökningen av LDL är de nyttiga "stora fluffiga". Rädslan för högt totalkolesterol saknar vetenskapligt stöd, det är mer av en policy som många följer därför att de tror eller vill.

• Like 1

6,4/1=6,4

9,5/2,4=3,95

Bör vara 6 eller lägre, gärna 5, jättebra om det är 4 eller lägre!

Du har altså gått från en kvot som antyder metabolt syndrom.. eller så var du inte fastande, till ett som indikerar god hälsa!

Kika på dina HDL-värden de antyder samma sak dvs metabolt syndrom.. men nu är de skyhöga.. vilket är bra!

Men det e klart vill du göra din läkare glad så kan du alltid sluta träna, för det sänker HDL, sen så kan du minska på fett och öka på kolhydrater, så sjunker HDL ännumera.. och totalkolesterolet sjunker.. men trg ökar!

Som sagt vad.. APO-kvot säger en del, främst då huruvida dina LDL är stora eller små.. det är små som är de som kan ställa till det!

Det är altså APOb100 som är VLDL, IDL, LDL!

Om man ändå vill hyfsa till LDL kan man dra ner på mättade fetter och ersätta dem med omättade fetter.

Min egen erfarenhet är detta :-)

Fast, menar jag, till priset av ökad risk för kardiovaskulär sjukdom. Speciellt om du ersätter med fleromättade omega-6 såsom soja-, majs- eller solrosolja.

• Like 1

Det normala är altså att LDL ökar.. men det är för de flesta en felaktig slutsats av vanliga lipidtester, man räknar fram LDL, och den ekvationen stämmer rätt dåligt om triglyceriderna är låga som dina.

Men.. även om man mäter dessa så brukar de ha ökat, men minskat i antal.. det är bra!

Såå.. varför pysslar man då med sådana prover om de spretar i olika riktningar?

Jo, för fördelningen kan säga något om ditt allmänna hälsotillstånd, dvs risken för välfärdssjukdommar, metabolt syndrom, diabetes, hjärtkärlsjukdom, osv.

Det lite lustiga är att man oftast får anmärkning på LDL, men ingen noterar HDL och triglycerider som en tonåring!

Ha ha har lige selv siddet med den største angst over et i følge lægen alt for høt kolesterol total 7,5 TGC 1 HDL 3,4 LDL 3,6 . Var hos lægen for at blive sat ind i et skema for statistik for hjertesygdom - 0% risiko inden for de næste 20 år - primært på grund af det høje og sunde HDL - vi bliver beskyttet af et højt tal i længden ;0)

• Like 2

• 3 weeks later...

Betryggende lesning, folkens. Mange takk.  :D

Då det gäller det totala kolesterolet så producerar kroppen den mängd som den behöver. Då detta kolesterol ökar så beror det på att kroppen utsatts för stress, inflammation eller förslitning. Du har styrketränat 4-5 gånger per vecka vilket tyder på att kroppen utsatts för förslitning och räcker nog som förklaring till det ökade kolesterolet. Jag tycker du ska vara lite snällare med kroppen och träna mindre, kanske ersätta några styrketräningspass med lite lättare konditionsträning så ska du se att det totala kolesterolet minskar. Att styrketräna mer än 3 gånger i veckan förstår jag helt enkelt inte varför du gör det.