Jump to content

Mygg

Leopold Roos

Recommended Posts

Vad är det hos en människa som gör att vissa får mycket fler myggbett än andra? Mygg drar sig till koldioxid, men alla avger ju det. Så vad är det för annan skillnad?
Jag får så otroligt mycket bett, medan de andra bredvid kan slippa helt.

Har ni nå bra tips på nån mygg fälla?

Ja, det är väl något i blodet som lockar och mygg har även alltid älskat mig! :) Nåväl, vill man skydda sig en tid då det är som värst kan man ta B1-vitamin (Tiamin) och det hjälper! Även B-vitaminkomplex hjälper men vad det verkar så är det just B 1 som gör susen.... Nog bättre än smörja in sig med kemiska medel! Sen finns det säkert många andra knep... exvis vitlök...

Samma med mig. Jag är en mygg-magnet. Har förmodligen något med blodet att göra. Har också hört att om myggen gillar en gör fästingarna det inte. Och det stämmer på mig. Har såvitt jag vet aldrig haft en fästing som bitit sig fast. Däremot många som krupit på mig...

Har nu investerar i en svindyr "mosquito magnet" som sägs kunna hålla en större område rent från mygg. Vi få väl se...

Jeg er også fyldt med myggestik hver sommer og forår. er begyndt at tage et kost tilskud med b-vitamin( b6 og b12) der hedder mygomax de hjælper. færre og mindre stik og mindre kløe.

Just den B 1 vitamin jag använder mot mygg, när det är som värst är inköpt  i DK."Natur drogeriet". 25 mg tabletter och 1 tablett dagligen i samband med måltid! Både mygg och fästingar gillar mig så det är nog samma sak/smak som dom gillar! :)

Att nu även B 6 och B 12 skulle skydda visste jag inte. Däremot läst i litteratur att just B 1 lämpar sig som myggskydd och det fungerar för mig! :)

Får inte färre myggbett nu med LCHF (utan att äta sött) än tidigare. Så ordspråket att mygg biter de med sött blod tror jag inte ett dugg på. Även att om man får många myggbett så får man inte fästingar gäller, för jag har fått 3 fästingar och 50 myggbett sista 3 dagarna.

Jag måste nog säga att jag får mycket mindre myggbett med LCHF. Detsamma gäller sonen, myggorna satt på oss två, de andra klarade sig, i och för sig så åt inte de som klarade sig från myggbett LCHF. Klurig fråga det här, då ingen här åt LCHF blev jag och sonen bitna, nu när alla äter LCHF blir inte vi två som tidigare blev bitna, bitna, och inte de andra heller. Kan det även bero på vilken blodgrupp man tillhör?  Är ni "nollor" ni som blir bitna, eller tidigare blivit bitna innan LCHF :)

Midsommaraftonskvällen var den första kväll någonsin som andra människor var mer störda av mygg än undertecknad. Jag har alltså fått enormt många myggbett i mitt liv och snudd på utvecklat myggfobi... Igår satt större delen av sällskapet och svor över myggen, medan jag var helt oberörd (och orörd). Märklig upplevelse. För övrigt har jag blodgrupp 0.

Läste nyligen att vältränade människor drar till sig betydligt mer myggbett... Kan det vara nåt?

Ja, det där kan väl stämma vad gäller vätränade..... lite svett, drar väl till sig både mygg och flugor! ;)

Det att blodgruppen skulle ha en inverkan tror jag inte på utan något annat lockar mer för dom där myggen som älskar vissamer...

Tror väl inte heller att det är ett sötare blod även om nu exvis myror älskar sött/socker och tom. dör av det..... dränker sig lätt i flädersaft!!