Minou Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Efter att ha läst en del inlägg känner jag ett behov av att dela med mig av mina insikter - baserade på min kropps reaktioner och allmän näringslära. Energi - för att förstå kroppens energi uttag kan man tänka sig kroppens energi som pengar. Kontanter - kolhydrater som lätt omvandlas till energi. Kontokort/personkonto - fett som är lite bökigare att plocka ut men som man inte skall ha allt för mycket av. Sparkapitalet - proteiner som man absolut inte skall röra om det inte är absolut nödvändigt eller man gör en investering (tävlar) då det är oifrånkomligt att använda sitt "kapital. Om man ser det så inser man att det bästa sättet att spara är i muskler Att spara i kolhydrater går inte eftersom de omvandlas till fett om man får ett överskott. Fett är ok - i lagom mängd och i rätt form. Att sätta i sig kopiösa mängder av mättat fett är som att lagra pengarna i madrassen - och kommer sannolikt för de flesta att kännas så också. Att arbeta upp ett sparkapital i form av muskler är det bästa man kan göra för sin kropp eftersom mycket bra saker händer i musklerna Att sätta i sig raffinerade (näringsfria/fiberfria) kolhydrater blir samma sak för kroppen som när man vinner potten i en enarmad bandit - och de går rakt in i fettceller. Att beröva kroppen nyttigt fleromättat fett, fiberrika fullkorns kolhydrater eller proteiner är att arbeta mot kroppen - oavsett om det resulterar i en viktnedgång eller ej. Ketos är ett tillstånd som flaggar för obalans. Att tro att man kan tvinga kroppen att bete sig på ett sätt den inte är konstruerad för är oförnuftigt för att uttrycka det milt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Vem hävdar att ketos är något onaturligt.. och att tröskavfall har något med mänsklig hälsa att göra? Ketos är snarare ett tillstånd av ypperlig balans.. man skall inte tro att man kan tvinga kroppen att bete sig på ett särskildt sätt genom att undvika ketos, våra kroppar är konstruerade för ketos! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Fullkorn är totalt överflödigt. Finns gott om bättre fibrer i ovanjordgrönsaker och vissa stärkelsefattiga rotfrukter (persiljerot och rättika. Fett äter man för omedelbar förbrukning, inte lagring. Fleromättade fetter behövs men i små mängder, typ enstaka gram. Mättat fett orsakar inte oxidativ stress men höjer HDL istället. För mycket kolhydrater höjer den farliga sortens LDL och triglycerider. Nu pratade du om dina egna erfarenheter och det säger jag inte så mycket mer om än att jag inte håller med helt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 När blev en diet en troslära? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Ketos är en icke önskvärd krisreaktion - och att försöka bestämma vilken form av energi kroppen helst vill ha är lika smart som att försöka vända ryska floder (ett av sovjetstatens sista och tack o lov aldrig genomförda projekt) Mer info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Fullkorn är totalt överflödigt. Finns gott om bättre fibrer i ovanjordgrönsaker och vissa stärkelsefattiga rotfrukter (persiljerot och rättika. Fett äter man för omedelbar förbrukning, inte lagring. Fleromättade fetter behövs men i små mängder, typ enstaka gram. Mättat fett orsakar inte oxidativ stress men höjer HDL istället. För mycket kolhydrater höjer den farliga sortens LDL och triglycerider. Nu pratade du om dina egna erfarenheter och det säger jag inte så mycket mer om än att jag inte håller med helt. Fett är för lagring, kolhydrater är för omedelbar användning. Om du inte tror mig kolla näringsläran i vilken uppslagsbok som helst. Som bekant finns det inga kolhydratceller men däremot riktigt av fettceller. Triglycerol är för övrigt ett fett som är vattenlösligt och som därför fraktas i lipidceller till cellerna där det används i cellväggarna. Så fett är oändligt mycket mer än energi. Kolhydrater däremot är kroppens förnämsta energimedel och används direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Näringslära????? Skojar du lr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Vem hävdar att ketos är något onaturligt.. och att tröskavfall har något med mänsklig hälsa att göra? Ketos är snarare ett tillstånd av ypperlig balans.. man skall inte tro att man kan tvinga kroppen att bete sig på ett särskildt sätt genom att undvika ketos, våra kroppar är konstruerade för ketos! Kolla länken i mitt svar längre ner. Ketos bör undvikas - eller är det skönt att lukta illa? Det är helt ok om du själv vill ägna dig åt destruktivt beteende men lura inte in andra i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Om du vill bli trovärdig här.. läs på lite ? Ketos är ett naturligt tillstånd ! " Det är helt ok om du själv vill ägna dig åt destruktivt beteende men lura inte in andra i det " Det är väl du här som vill tvinga oss att ägna oss åt ett destruktivt beteende med fibrer i mängder ? Har du testat ketos själv ? Man kan lukta aceton ett tag .. en vecka eller så ? Sen försvinner det ! Men varför ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Fibrer = IBS Kolhydrater = Igentäppta kärl Frukt i massor = Nära till toa Grönt = Gräsätare LCHF = I love u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ketos är en icke önskvärd krisreaktion - och att försöka bestämma vilken form av energi kroppen helst vill ha är lika smart som att försöka vända ryska floder (ett av sovjetstatens sista och tack o lov aldrig genomförda projekt) Mer info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd) Wikipedia är ingen tillförlitlig källa. Vem som vill kan gaa in och skriva vad som helst där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 " Ketos är en icke önskvärd krisreaktion - och att försöka bestämma vilken form av energi kroppen helst vill ha är lika smart som att försöka vända ryska floder (ett av sovjetstatens sista och tack o lov aldrig genomförda projekt) " Min kropp försöker inte bestämma vilken form av energi den vill ha , den GÖR bara nu ! Ketondriven är överlägset bäst för skärpa tycker jag ! Se Mattias Ribbing mm ! Minnesmästaren ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ketos är en icke önskvärd krisreaktion - och att försöka bestämma vilken form av energi kroppen helst vill ha är lika smart som att försöka vända ryska floder (ett av sovjetstatens sista och tack o lov aldrig genomförda projekt) Mer info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd) Njaa, på wikipedia-sidan du länkar till står det mycket riktigt att ketos är en krisreaktion, men orden "icke önskvärd" har du lagt till. Det är väl någorlunda ok att kalla det "krisreaktion" som resultat av brist på kh i kosten, för utan det parallella fettförbränningssystemet så hade det blivit kris. Men det förändrar inte faktum att ketos / fettförbränning är helt naturligt och ett av de system för energiförsörjning till kroppsceller som djur på jorden använt i hundratals miljoner år. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Lustigt om ketos skulle vara en krisreaktion då vi alltid har ketonkroppar i blodet, speciellt på morgonen. Normalt värde för kolisätare är 0-0,6 fastande och upp till 1,0 vid ansträngning/motion. Så med andra ord.. livet är en kris, speciellt om man är foster i magen då antar jag, för då är man väldigt ofta i ketos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Vist är livet en kris,inte nog med det, förr eller senare så dör vi. Så även gräsätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Fett är för lagring, kolhydrater är för omedelbar användning. Om du inte tror mig kolla näringsläran i vilken uppslagsbok som helst. Som bekant finns det inga kolhydratceller men däremot riktigt av fettceller. Triglycerol är för övrigt ett fett som är vattenlösligt och som därför fraktas i lipidceller till cellerna där det används i cellväggarna. Så fett är oändligt mycket mer än energi. Kolhydrater däremot är kroppens förnämsta energimedel och används direkt. Det går alldeles utmärkt att direktbränna fett. Bortsett från det så kan kroppen lagra kolhydrater i levern och musklerna. Det förrådet är dock inte särskilt stort så det är ju tur att vi även kan bränna fett. Triglyceriderna är vattenlösliga, annars skulle vi inte kunna transportera fett i blodet. Det är annars riktigt att kroppen bränner kolhydrater i första hand så vi slipper förhöjda glukoshalter i blodet. Äter vi då samtidigt fett kan kroppen inte bränna det utan tvingas lagra det för att först bli av med kolhydraterna. En riktigt fiffig mekanism men med dagens tillgång på livsmedel slår det bakut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Äntligen en som vet lite om näringslära till skillnad från ämnesförfattaren ! Som svar på er typ Minou ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Svaren jag fått visar att LCHF anhängare är just så skruvade som alla säger - mitt svar är bara: Suck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Fibrer = IBS Kolhydrater = Igentäppta kärl Frukt i massor = Nära till toa Grönt = Gräsätare LCHF = I love u Svaret visar att det inte handlar om en diet utan en troslära, antagligen hade jag fått samma reaktioner om jag skrivit något ifrågasättande på ett religiöst forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Här är en till som har koll på näringslära! "Most of the calories we get from food come from protein, carbohydrates and fat. These are referred to as macronutrients. We also get other important nutrients from food, such as vitamins and minerals. These don’t constitute a significant source of calories, so they’re called micronutrients. For the last 50 years we’ve been told to follow a diet low in this or that macronutrient. From the 1950s up until the present day the American Heart Association and other similarly misguided and pharmaceutically-financed “consumer organizations” have advocated a low-fat diet. More recently, low-carbohydrate diets are all the rage. Not all macronutrients are created equalThe problem with these approaches is that they ignore the fact that not all macronutrients are created equal. There’s a tremendous variation in how different fats and carbohydrates affect the body, and thus in their suitability for human consumption. Grouping them all together in a single category is shortsighted – to say the least. What many advocates of low-fat or low-carbohydrate diets conveniently ignore is that there are entire groups of people around the world, both past and present, that defy their ideas of what constitutes a healthy diet. For example, the low-fat crowd will tell you that eating too much fat – especially of the saturated variety – will make you fat and give you a heart attack. Tell that to the traditional Inuit, who get about 90% of calories from fat, and were almost entirely free of obesity and modern degenerative disease. The same is true for the Masai tribe in Africa, who get about 60-70% of calories from fat (almost entirely from meat, milk or blood.) And then there’s the modern French, who have the lowest rate of heart disease of any industrialized country in the world – despite the highest intake of saturated fat. The low-carb crowd is very much aware of these statistics, which are often used in defense of low-carb diets as the best choice. Tell that to the Kitavans in Melanesia, who get about 70% of calories from carbohydrate and, like the Inuit and Masai, are almost entirely free of obesity, heart disease and other chronic, degenerative diseases that are so common in industrialized societies. We see a similar absence of modern diseases in the Kuna indians in Panama and theOkinawans of Japan, two other healthy indigenous populations that get about 65% of calories from carbohydrate. These rather inconvenient exceptions to the low-fat and low-carb dogma vigorously promoted by advocates of both approaches show us that humans can in fact thrive on a wide range of macronutrient ratios, ranging from extremely high fat (Inuit, Masai) to very high carb (Kitavans, Kuna & Okinawans). They also hint at the idea that perhaps not all carbohydrates are the same in terms of their effects on human health. Human fuel: food that nourishes the bodyWe need to shift away from the idea of macronutrients – as Dr. Kurt Harris of PaleoNu recently suggested – and move towards the idea of nourishment or fuel. This means we classify foods not based on their macronutrient ratios, but on their ability to provide the energy and nutrition the body needs to function optimally. Gasoline and diesel are both fuel that cars can run on. If you put gasoline in a diesel engine, or vice versa, the engine may run but it won’t run well – or for very long. In a similar way, the human body can run on the entire range of fats, carbohydrates and proteins. But it runs much better on the ones it was designed to run on, and if you put too much of the others in, the body will eventually break down. With this classification in mind, let’s look primarily at how the different types of fat and carbohydrate (our primary sources of energy) affect us, and which of them we should choose as our preferred “human fuel”." http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jerker Posted June 21, 2013 Popular Post Share Posted June 21, 2013 Svaret visar att det inte handlar om en diet utan en troslära, antagligen hade jag fått samma reaktioner om jag skrivit något ifrågasättande på ett religiöst forum. Det är intressant att nästan alla som kommer in här på forumet med avsikten att "ifrågasätta" börjar snacka om religion när deras argumentation inte håller för en sakkunnig granskning. Det är ju ett klassiskt härskarknep att avfärda en meningsmotståndares argumentation som troslära. Kom med nåt bättre! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Äh! Minou har ju helt fel. Är faktiskt riktigt ute och cyklar. Förmodligen vet han/hon mycket väl att han/hon har fel, men sitter nu framför datorn och riktigt myser av att ha fått igång en reaktion från oss "religiösa". Den okunskap och provokationsvilja Minou visar upp är det bäst att ignorera bort, tror jag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Att diskutera LCHF och ketos med någon som aldrig tillämpat det själv, är som att försöka diskutera sex med en 5-åring.De har helt enkelt inte en aning om vad de pratar om eller hur det känns i kroppen när den mår som allra bäst. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Att diskutera LCHF och ketos med någon som aldrig tillämpat det själv, är som att försöka diskutera sex med en 5-åring. De har helt enkelt inte en aning om vad de pratar om eller hur det känns i kroppen när den mår som allra bäst. Så sant ! Verkligheten verkar ju aldrig gälla utam det kan pekas på diverse musstudier eller dylikt.. ja mussstudier kan vara relevanta ibland men endast vägleda ! Kan ju aldrig spegla människans verklighet oavsett utfall.. men en del musstudier verkar ju spegla oss som människa ibland.. vi får se det som verklighet ! Är inte erfarenhet verklighet ? Nån kan stoppa upp studier i min näsa , men om dom inte överensstämmer med MIN Wirkleirheit visar dom fel , och oftast kan man visa på felaktigheter i den studien.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Att beröva kroppen nyttigt fleromättat fett, fiberrika fullkorns kolhydrater eller proteiner är att arbeta mot kroppen - oavsett om det resulterar i en viktnedgång eller ej. Ketos är ett tillstånd som flaggar för obalans. Fleromättat fett = inflammation Fullkorn = lektiner och fytinsyra = not a good idea För mycket proteiner = högproduktion av IGF-1 = för tidigt åldrande När det gäller ketos mår jag oerhört bra i det tillståndet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Fleromättat fett = inflammation Fullkorn = lektiner och fytinsyra = not a good idea För mycket proteiner = högproduktion av IGF-1 = för tidigt åldrande När det gäller ketos mår jag oerhört bra i det tillståndet Väl talat ! Dom som inte varit i ketos vet inte vad dom snackar om ! Sån skillnad från glukoskomat man var i ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 vad gäller ketos har ni helt fel, det vet jag vad det är och det är inget jag vill att min kropp skall behöva pyssla med. Vad som förvånar mig är de aggressiva reaktionerna. Men kanske beror de på ketosen ;-) I mitt eget fall har jag studerat hur min kropp fungerar och den fungerar bäst på en kost som till mer än 50 procent är baserad på grönsaker och frukt, vad gäller fett mest fleromättat men med en liten den mättat i mejeriprodukter. Vad gäller kött är det endast en accent i min kost. Snabba kolhydrater - zero såklart (utan minsta sug). Naturligt socker (honung, kokossocker mfl) likasom fullkorn ingår såklart. Och jag upplever den underbara känslan av att kunna äta en eller två egengjorda praliner men inte känna minsta lust att äta upp alla trots att de är fyllda av marsipan (egengjord på mandel o honung spetsad med apelsin) och doppade i 100% choklad. Det var denna känsla av tillfredsställelse jag inte kunde uppnå så länge jag åt raffinerade kolhydrater eftersom de triggade igång blodsockret etc.... Vad gäller socker är det en central del i hela ekosystemet och vållade fram till införandet av det raffinerade sockret inga problem. Om man inte frossade - vilket få människor hade möjlighet till. Ni som hävt ur er en massa ilska verkar representera en rätt vriden form av lchf där det verkar ingå att frossa i kött o animaliskt fett samt hata grönsaker. Detta upplever jag som helt galet och som något som kommer att ge er problem på sikt. det är denna avart jag har riktat mig mot. Och att döma av svaren är det just ni som nappat. Med detta har jag sagt mitt och tackar för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Fleromättat fett = inflammation Fullkorn = lektiner och fytinsyra = not a good idea För mycket proteiner = högproduktion av IGF-1 = för tidigt åldrande När det gäller ketos mår jag oerhört bra i det tillståndet Inga fibrer, förstoppning och risk för magcancer ;-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Väl talat ! Dom som inte varit i ketos vet inte vad dom snackar om ! Sån skillnad från glukoskomat man var i ! låter anorektiskt i mina öron, de blir också lyckliga av att kroppen går i ketos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Fleromättat fett = inflammation Fullkorn = lektiner och fytinsyra = not a good idea För mycket proteiner = högproduktion av IGF-1 = för tidigt åldrande När det gäller ketos mår jag oerhört bra i det tillståndet Det är lchf som har en hög konsumtion av kött, det och fett är ju det enda som är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Äh! Minou har ju helt fel. Är faktiskt riktigt ute och cyklar. Förmodligen vet han/hon mycket väl att han/hon har fel, men sitter nu framför datorn och riktigt myser av att ha fått igång en reaktion från oss "religiösa". Den okunskap och provokationsvilja Minou visar upp är det bäst att ignorera bort, tror jag. Om okunskap är att se hur kroppen mår, värden är bra och ätandet är i balans så är jag väldigt, väldigt, väldigt gärna totalt okunnig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Det är intressant att nästan alla som kommer in här på forumet med avsikten att "ifrågasätta" börjar snacka om religion när deras argumentation inte håller för en sakkunnig granskning. Det är ju ett klassiskt härskarknep att avfärda en meningsmotståndares argumentation som troslära. Kom med nåt bättre! Kanske det vore smartare att fråga sig vilken relation man har till sin diet och till maten. De reaktioner jag har fått är lika dana som de man får om man pratar religion med fundamentalister. Tro mig jag har gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Ni som hävt ur er en massa ilska verkar representera en rätt vriden form av lchf där det verkar ingå att frossa i kött o animaliskt fett samt hata grönsaker. Fast du ska inte dra alla över en kam. Själv äter jag massor av grönsaker och endast lite frukt, nötter, ägg, kött och fisk. Dessutom äter jag lite kokosfett och honung dagligen. Det är inte en homogen grupp du talar till. De som besöker detta forum är lika mycket individualister som människor i allmänhet. Däremot har de flesta på detta forum upptäckt vad som får de att må bra och vill därmed uppmuntra andra att testa denna livsstil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Vem hävdar att ketos är något onaturligt.. och att tröskavfall har något med mänsklig hälsa att göra? Ketos är snarare ett tillstånd av ypperlig balans.. man skall inte tro att man kan tvinga kroppen att bete sig på ett särskildt sätt genom att undvika ketos, våra kroppar är konstruerade för ketos! Du uttrycker dig mycket korkat om det som varit och är människans basföda. Mycket få människor har vare sig lust eller råd att livnära sig på fett och kött som vissa extrema lchf. Vilket är bra för det är inte nyttigt för en person som inte är diabetiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Vem hävdar att ketos är något onaturligt.. och att tröskavfall har något med mänsklig hälsa att göra? Ketos är snarare ett tillstånd av ypperlig balans.. man skall inte tro att man kan tvinga kroppen att bete sig på ett särskildt sätt genom att undvika ketos, våra kroppar är konstruerade för ketos! Jag säger bara anorexi, eller i det här fallet fett-anorexi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Inga fibrer, förstoppning och risk för magcancer ;-( Trust me... lite kokosfett varje dag och det är ingen risk för förstoppning. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Det är lchf som har en hög konsumtion av kött, det och fett är ju det enda som är ok. Då behöver du läsa på mer. LCHF innebär inte en större konsumtion av kött. Det innebär att man äter mindre kolhydrater och mer fett. LCHF = Low Carb, High Fat. Ingenstans påstås det att man ska trycka i sig mer kött än tidigare. Själv äter jag mer grönsaker och mindre kött än tidigare. Däremot steker jag helst mitt kött i smör eller kokosfett och gör sås med fullfet grädde som bas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Du uttrycker dig mycket korkat om det som varit och är människans basföda. Mycket få människor har vare sig lust eller råd att livnära sig på fett och kött som vissa extrema lchf. Vilket är bra för det är inte nyttigt för en person som inte är diabetiker. Du vet inte vad du talar om.. i LCHF ingår lika mycket kött som vad SLV, FDA, WHO.. what ever rekomenderar.. så du får nog skriva på Livsmedelsverkets sida och klaga på att de rekomenderar för mycket kött.. passa på att skriv till FN oxå, dvs WHO.. säg till dem att de skall sluta rekomedera så mycket kött/fisk/fågel som de gör.. eller lägg bara ner för du snackar i nattmössan! I LCHF ingår det för de allra flesta ansenliga mängder grönsaker.. ofta mer än normalkosten, då de flesta drar ner på rotfrukter, bröd socker mjöl! Sen så om man nu inte vill äta smör eller feta köttbitar så går det lika bra med olivolja och andra enkelomättade fetter, däremot så skall man inte äta mer än 4-5E% fleromättat fett, då det då ökar oxidationen och inflamationer i kroppen.. och då skall hälften bestå utav EPA och DHA! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Jag ser likheter mellan denna tråden och den med vegetarianungen. Minou tycker säkert att det är roligt att bara hålla på o fjanta runt här. Det är tydligt att inga resonemang eller argument räcker till här, ingen idé att lägga ned någon större energi på för min del, men bra av er som gjort det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Kanske det vore smartare att fråga sig vilken relation man har till sin diet och till maten. De reaktioner jag har fått är lika dana som de man får om man pratar religion med fundamentalister. Tro mig jag har gjort det. Men iom att du börjar kalla oss fundamentalister så har du erkänt slaget förlorat. Det är bara till din egen nackdel. Det är "surt sa räven om rönnbären"-retorik. Sen vill jag bara säga att jag äter mindre kött och mer grönsaker nu än jag gjorde tidigare. Förstoppning har jag inte sett röken av. Initialt kan många få förstoppning, men det är bara omställningsbesvär, på samma sätt som jag förr fick en bubblig mage med massa gaser när jag nån dag ätit massor av grönsaker. Men magen ställer om sin tarmflora och snart är man på banan igen. Har aldrig haft en så väl fungerande mage som nu! Angående ketoner så kan det betraktas som kroppens raketbränsle. I boken "Stoppa Alzheimer nu!" sammanfattar författaren Bruce Five ketoners positiva effekt på kroppen och speciellt hjärnan så här: (Det har visat sig att epilepsi med stor framgång kan behandlas med en ketogen kost, vilket man inleder med att referera till:) "Vid behandlingen av epilepsi lade forskarna märke till att förutom att anfallen kom mindre tätt och blev lindrigare för patienter som följde den ketogena kosten, förbättrades även deras kognitiva förmåga, energi, uppmärksamhet och sociala interagerande. Hjärnans funktion förbättras av allt att döma inom en rad områden. Ketoner har kraftigt nervskyddande egenskaper som kan lindra inflammationer, oxidativ stress, störd glukosmetabolism och excitotoxicitet, vilka samtliga är vanliga kännetecken vid många neurologiska sjukdomar. Forskarna har resonerat på det sättet att om ketoner skyddar mot kramper och förbättrar den mentala förmågan kan de också skydda mot andra neurologiska sjukdomar. Denna ketogena diet har i många fall visat sig ha positiva effekter vid behandling av narkolepsi, cancer, autism, depression, migrän och störd glukosmetabolism som exempelvis diabetes typ 2, polycystiskt ovariesyndrom och vissa sällsynta metabola rubbningar. Det finns också djurstudier som som tyder på att ketonkroppar kan vara till hjälp vid behandling av vissa kardiovaskulära sjukdomar och manlig sterilitet. Ketoner har också visat sig ha cancerhämmande effekter. En anledning är att cancer inte kan leva i en syresatt miljö och ketoner förbättrar transporten av syre till kroppens alla celler. En annan anledning är att cancerceller inte kan använda ketoner för att producera energi. Cancerceller förbränner glukos och när ketoner ersätter glukos i blodet medför det att cancercellerna svälter. Alltså är det svårt för cancerceller att överleva i en miljö som domineras av ketoner. Studier av djur visar att ketoner minskar tumörernas storlek och reducerar den cancerrelaterade förlusten av muskelmassa. Liknande resultat har rapporterats i samband med cancerpatienter. Ketonernas cancerhämmande effekt är emellertid mest uttalad i hjärnan. När det inte finns nån glukos tillgänglig kan cancercellerna livnära sig på fettsyrorna som frigörs under en fasta eller när kaloriintaget är begränsat. Men en icke förestrade fettsyror kan inte ta sig igenom blod-hjärnbarriären. Hos en person som äter en kolhydratsnål eller ketogen kost är det i huvudsak ketonerna som förser hjärnan med den energi som den behöver. Följaktligen får hjärnan mycket lite glukos vilket betyder att cancercellerna svälter och dör. Det här är exakt vad man har sett i studier med djur och i åtminstone en studie med människor." Jag har ur det här citatet utelämnat ett dussintal källhänvisningar, kan jag påpeka. Det som skrivs här är alltså inte taget ur luften, utan det finns studier som stödjer varje mening. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Ketoner har kraftigt nervskyddande egenskaper som kan lindra inflammationer, oxidativ stress, störd glukosmetabolism och excitotoxicitet, vilka samtliga är vanliga kännetecken vid många neurologiska sjukdomar. Forskarna har resonerat på det sättet att om ketoner skyddar mot kramper och förbättrar den mentala förmågan kan de också skydda mot andra neurologiska sjukdomar. Det här var intressant, ska läsa boken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Det här var intressant, ska läsa boken.. Gör det! Den är oerhört intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Ketoner har samma effekts som statiner, dvs de nedreglerar HMG coa reduktas, dvs det är Betahydoxybutyrat en av ketonkropparna som är den som har den effekten! Samma receptor används när man ger Niacin, och verkansmekanismen är att mevalonsyntesen nedregleras och mindre kroppseget kolesterol produceras.. vavid färre VLDL produceras, men de blir större, vilket oftast är en bra sak. Fördelen med ketogen diet vid epilepsi.. verkar vara mindre oxidativ stress i hjärnan, varvid olika inflamatoriska ämnen minskar.. dvs kroppen/hjärnan producerar färre av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Fördelen med ketogen diet vid epilepsi.. verkar vara mindre oxidativ stress i hjärnan, varvid olika inflamatoriska ämnen minskar.. dvs kroppen/hjärnan producerar färre av. Det är väl många sjukdommar som borde bli bättre av färre inflammatoriska ämnen i kroppen (tänker lite på mig själv bland annat)? Vad är ett inflammatoriskt ämne förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 The ketogenic diet increases mitochondrial glutathione levels. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18466343 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Keton lukten som nämns försvinner oftast när kroppen vant sig och blivit effektiv på denna drift. Det luktar mer när man skiftar mycket i kolhydratmängd under kort tid. Man brukar väl inte säga ketoner är raketbränsle som Jerker sa, utan mer standardbränslet (default) och glukosen är raktet/nitro bränslet som ger extra skjuts men tär på kroppen (bilen/skeppet).Minou: Vilken reaktion skulle vi kunna göra för att du inte ska tolka oss som sektmedlemmar och fundamentalister? Att vi skulle ha ignorerat dig helt? Eller att vi skulle hållit med om allt du sa? Eller vad? Bara för att du tror vissa saker om "oss" gör det ju inte att det blir rätt. Jag äter inte heller mer kött, utan mindre pasta och mer fett. Grönsaker blir det mycket av. Men visst finns det en del LCHF:are som äter mer kött när de gått över. Dock gör de ju inte att vi alla andra måste göra så heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Keton lukten som nämns försvinner oftast när kroppen vant sig och blivit effektiv på denna drift. Det luktar mer när man skiftar mycket i kolhydratmängd under kort tid. Man brukar väl inte säga ketoner är raketbränsle som Jerker sa, utan mer standardbränslet (default) och glukosen är raktet/nitro bränslet som ger extra skjuts men tär på kroppen (bilen/skeppet). Minou: Vilken reaktion skulle vi kunna göra för att du inte ska tolka oss som sektmedlemmar och fundamentalister? Att vi skulle ha ignorerat dig helt? Eller att vi skulle hållit med om allt du sa? Eller vad? Bara för att du tror vissa saker om "oss" gör det ju inte att det blir rätt. Jag äter inte heller mer kött, utan mindre pasta och mer fett. Grönsaker blir det mycket av. Men visst finns det en del LCHF:are som äter mer kött när de gått över. Dock gör de ju inte att vi alla andra måste göra så heller. I boken jag nu läser, "Stoppa Alzheimer nu!" så säger författaren flera gånger att ketoner är kroppens raketbränsle. Detta eftersom ketoner är mycket mer energirika än glukosen. Men jag förstår ditt resonemang, att glukosen är mer lättillgänglig osv. Men låt oss inte förlora oss i en semantiskt diskussion här! :-) Jag har bett min fru att kolla min andedräkt, och trots att jag har ätit under 5 g kh/dygn i 2½ månad nu så har hon aldrig känt nån acetondoft eller annan konstig doft från min andedräkt. (Igårkväll, när jag läste vidare i boken, så kom jag till en lista på alla goda saker ketoner gör med vår kropp, och så fort jag hinner ska jag citera den här!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Ketoner har samma effekts som statiner, dvs de nedreglerar HMG coa reduktas, dvs det är Betahydoxybutyrat en av ketonkropparna som är den som har den effekten! Samma receptor används när man ger Niacin, och verkansmekanismen är att mevalonsyntesen nedregleras och mindre kroppseget kolesterol produceras.. vavid färre VLDL produceras, men de blir större, vilket oftast är en bra sak. Fördelen med ketogen diet vid epilepsi.. verkar vara mindre oxidativ stress i hjärnan, varvid olika inflamatoriska ämnen minskar.. dvs kroppen/hjärnan producerar färre av. Värt att veta om statiner är att de gör dig dum, en nedsatt förmåga att tänka, är sammankopplad med svält - vilket är det som utlöser ketonerna. I min mening är allt snack om "nivana" ketonism rena rama "ana snacket". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Keton lukten som nämns försvinner oftast när kroppen vant sig och blivit effektiv på denna drift. Det luktar mer när man skiftar mycket i kolhydratmängd under kort tid. Man brukar väl inte säga ketoner är raketbränsle som Jerker sa, utan mer standardbränslet (default) och glukosen är raktet/nitro bränslet som ger extra skjuts men tär på kroppen (bilen/skeppet). Minou: Vilken reaktion skulle vi kunna göra för att du inte ska tolka oss som sektmedlemmar och fundamentalister? Att vi skulle ha ignorerat dig helt? Eller att vi skulle hållit med om allt du sa? Eller vad? Bara för att du tror vissa saker om "oss" gör det ju inte att det blir rätt. Jag äter inte heller mer kött, utan mindre pasta och mer fett. Grönsaker blir det mycket av. Men visst finns det en del LCHF:are som äter mer kött när de gått över. Dock gör de ju inte att vi alla andra måste göra så heller. Den som påstår at ketoner är bränsle är så fullkomligt ute och cyklar att det är rent tragiskt, vilket jag sanningen att säga tycker att det här forumet är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Den som påstår at ketoner är bränsle är så fullkomligt ute och cyklar att det är rent tragiskt, vilket jag sanningen att säga tycker att det här forumet är. Om ketoner inte kunde användas som bränsle skulle jag inte kunna sitta här och skriva. Den här kroppen har inte fått många kolhydrater i sig på sistone. För att inte tala som såna som SSS som levt i ständig ketos i c:a 10 år. Om inte ketoner var ett bränsle så är det ett rent mirakel att han fortfarande är vid liv! Mirakler... just det ja! Religion, var det ju: Vi tror på den store Ketonguden, och han håller oss vid liv utan näring! Det hela är en stor bluff, och när Ketonguden har omvänt oss alla och hela mänskligheten är i hans våld så dör vi alla och våra kroppar och själar är förlorade till den allsmäktige, onde KetonGuden! Nu börjar din argumentation bli lite väl infantil och jag tror inte längre att den är värd att bemöta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts