Jerker

Känslan efter att ha ätit sill och potatis, jordgubbar och grädde...

Recommended Posts

Så har jag intagit min sedan decennier traditionella midsommarlunch. Det enda som egentligen avvek från LCHF var ju färskpotatisen och jordgubbarna. Jag har alltid förr sockrat mycket på jordgubbarna, men det ville jag verkligen inte göra i år.

 

Potatisen, med smör och gräslök, var verkligen god! Och jordgubbarna också, även om de blev lite sura utan socker.

 

Men känslan i magen är inte så trevlig! Jag är mätt, men inte som jag brukar känna mig, utan nu är det som att det är ett hål i magen trots att jag inte skulle kunna äta mer.

 

Det är rätt skönt, ändå, att det känns så här, för nu vet jag att det inte är värt att äta på det här viset mer än i undantagsfall!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sura? Haha jordgubbar är ju jättesöta, nästan för mycket! :P (har aldrig i hela mitt liv sockrat något)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart skillnad på mätt och mätt.

 

Förr var man mätt när magen var full. Och ändå fanns det alltid plats för en glass eller lite godis efteråt. Underligt nog. Inte helt ovanligt att man åt så man mådde illa efteråt och paltkoma var en konstant följeslagare efter lunch och kvällsmat. 

 

Nu har jag inte överätit mer än två gånger på 2,5 år och det var ett medvetet val för maten var så sinnessjukt god. Hur ofta får man hjort som tillagats på låg värme i ett dygn, liksom? Mättnad har inte längre något att göra med hur full magsäcken är. Mätt är jag när jag inte är hungrig längre, när jag är NÖJD. Och det kan jag bli på en klick kokosfett i kaffet likaväl som en köttbit med sallad.  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sura? Haha jordgubbar är ju jättesöta, nästan för mycket! :P (har aldrig i hela mitt liv sockrat något)

 

Jag har alltid haft en väldigt hög tolerans för sött och låg tolerans för beskt. Kanske även låg tolerans för surt. I mitt gamla liv sockrade jag på det mesta och mer än alla andra. Däremot har jag aldrig kunnat dricka kaffe eller starkt te, gillat inte öl, vin, mörk choklad osv.

 

Jordgubbar utan socker är definitivt sura! :rolleyes:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart skillnad på mätt och mätt.

 

Förr var man mätt när magen var full. Och ändå fanns det alltid plats för en glass eller lite godis efteråt. Underligt nog. Inte helt ovanligt att man åt så man mådde illa efteråt och paltkoma var en konstant följeslagare efter lunch och kvällsmat. 

 

Nu har jag inte överätit mer än två gånger på 2,5 år och det var ett medvetet val för maten var så sinnessjukt god. Hur ofta får man hjort som tillagats på låg värme i ett dygn, liksom? Mättnad har inte längre något att göra med hur full magsäcken är. Mätt är jag när jag inte är hungrig längre, när jag är NÖJD. Och det kan jag bli på en klick kokosfett i kaffet likaväl som en köttbit med sallad.  :P

 

Ja, det är verkligen en stor skillnad på mättnadskänsla, och jag är så glad över att jag har lärt om och vill ha rätt sorts mättnadskänsla nu!

 

Paltkoma råkade jag i också, för första gången sen jag började äta strikt LCHF...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Vispa lite grädde med mycket socker,

ta två skedar och du kan fortsätta att äta.

 

Även jag tycker numera att jordgubbar är 

söta utan socker.

Lindts 90%-choklad är söt.

 

Och då är jag uppvuxen på socker,åt

flera sockerbitar om dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vispa lite grädde med mycket socker,

ta två skedar och du kan fortsätta att äta.

 

Förstår inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Men känslan i magen är inte så trevlig! Jag är mätt, men inte som jag brukar känna mig, utan nu är det som att det är ett hål i magen trots att jag inte skulle kunna äta mer

 

Förstår inte?

Vispa lite grädde med mycket socker,

ta två skedar och du kan fortsätta att äta

 

När du åt förut och var mätt så fanns det alltid plats för lite glass.

Grädde går alltid att få i sig,+ socker så kan du fortsätta 

att äta. Sockret tar bort mättnadskänslan.

 

Hoppas du förstår vad jag menar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men känslan i magen är inte så trevlig! Jag är mätt, men inte som jag brukar känna mig, utan nu är det som att det är ett hål i magen trots att jag inte skulle kunna äta mer

 

Vispa lite grädde med mycket socker,

ta två skedar och du kan fortsätta att äta

 

När du åt förut och var mätt så fanns det alltid plats för lite glass.

Grädde går alltid att få i sig,+ socker så kan du fortsätta 

att äta. Sockret tar bort mättnadskänslan.

 

Hoppas du förstår vad jag menar

 

Aha! Men jag vill ju inte äta mer! Jag förstår att det är fel slags mättnadskänsla. Jag bara beskrev hur det kändes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Aha! Men jag vill ju inte äta mer! Jag förstår att det är fel slags mättnadskänsla. Jag bara beskrev hur det kändes.

Jag vet att du förstår skillnaden i mättnadskänsla,

men det är många andra förvirrade läsare som

behöver veta skillnaden.

Kolhydrater gör att du väldigt lätt överäter.

 

Trevlig midsommar på dig Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du förstår skillnaden i mättnadskänsla,

men det är många andra förvirrade läsare som

behöver veta skillnaden.

Kolhydrater gör att du väldigt lätt överäter.

 

Trevlig midsommar på dig Jerker

Du talar om raffinerade kolhydrater - inte kolhydrater - och uppriktigt sagt undrar jag om någon, förvirrad eller inte förstår vad du pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag intagit min sedan decennier traditionella midsommarlunch. Det enda som egentligen avvek från LCHF var ju färskpotatisen och jordgubbarna. Jag har alltid förr sockrat mycket på jordgubbarna, men det ville jag verkligen inte göra i år.

 

Potatisen, med smör och gräslök, var verkligen god! Och jordgubbarna också, även om de blev lite sura utan socker.

 

Men känslan i magen är inte så trevlig! Jag är mätt, men inte som jag brukar känna mig, utan nu är det som att det är ett hål i magen trots att jag inte skulle kunna äta mer.

 

Det är rätt skönt, ändå, att det känns så här, för nu vet jag att det inte är värt att äta på det här viset mer än i undantagsfall!

Kan du förklara vad som gör att du mår dåligt av att äta jordgubbar och potatis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Jag vet att du förstår skillnaden i mättnadskänsla,

men det är många andra förvirrade läsare som

behöver veta skillnaden.

Kolhydrater gör att du väldigt lätt överäter.

 

Trevlig midsommar på dig Jerker

ALLA kolhydrater blir till socker så fort de kommer i din och min och ALLA andras

munnar.

Du må tro vad du vill.

Bara för att man är förvirrad innebär inte per automatik att man

inte förstår.

Förvirringen kan bero på att du och flera andra inte har klart för er vad

kolhydrater innebär, och därför ger budskap som skapar förvirring.

 

Om du känner dig förvirrad så har du inte förstått,har du inte förstått så

har jag gjort vad jag förmått.

 

Återigen Trevlig midsommar Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLA kolhydrater blir till socker så fort de kommer i din och min och ALLA andras

munnar.

Du må tro vad du vill.

Bara för att man är förvirrad innebär inte per automatik att man

inte förstår.

Förvirringen kan bero på att du och flera andra inte har klart för er vad

kolhydrater innebär, och därför ger budskap som skapar förvirring.

 

Om du känner dig förvirrad så har du inte förstått,har du inte förstått så

har jag gjort vad jag förmått.

 

Återigen Trevlig midsommar Jerker

 

Nu var det nog nån annan än mig du svarade på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har full klart för mig vad kolhydrater gör med kroppen och mättnadskänslan. Men anledningen till att jag skrev det här inlägget var att jag nu ätit strikt LCHF (>5g Kh/dag) sedan i påskas, så jag ville bara dela med mig av hur min kropp kände sig efter att ha intagit ett mål mat med relativt mycket kolhydrater. Potatis äter jag i stort sett aldrig sedan 3 år tillbaka. Rent socker eller socker i livsmedel har jag inte alls ätit sen i påskas.

 

Min poäng var att mättnadskänslan var så totalt annorlunda efter att bara ha tillsatt en portion potatis och ätit jordgubbar till efterrätt. Det var slående hur stor skillnaden var och den var inte till det bättre.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerker: jag förstår precis vad du menar med hur det känns när du äter t ex potatis och jordgubbar :)

 

Jordgubbarna (i lagom mängd) reagerar inte direkt jag på men däremot potatisen! Speciellt nypotatis känner jag av, och så gjorde jag även innan jag gick över till lchf.

Jag klarar lite grann men det ska inte många till förrän jag får lite magknip och kan känna en speciell uppsvälld känsla i magen.

 

Jag reagerar mer på nypotatis än på "gammal" - kanske har med stärkelsen att göra?


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag sitter här nu mätt och nöjd och lagom "glad" efter halva mängden mat och halva mängden alkohol jämfört med förra midsommar när jag ännu inte hade börjat med LCHF :-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara vad som gör att du mår dåligt av att äta jordgubbar och potatis?

 

Tja, kanske för att de innehåller mycket mer kolhydrater än jag van vid att äta nuförtiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ätit en hyfsat traditionell midsommar middag idag.
Jag tog två små potatisar till sillen (som var standardsill på burk), kompenserade lite genom att ta rätt mycket sill och ösa på med gräddfilen.
Efter det var det grillat, fläskfilé och egengjord coleslaw, följt av efterrätt som bestod av ett gäng jordgubbar och rejält med vispgrädde.
Avrundade med två små Poly Lakrits och två koppar kaffe med grädde så klart.

Rejält lchf-mätt var känslan efteråt, och t.om. efter ett rejält toabesök så är jag fortfarande inte sugen på något utan fortsatt mätt och belåten.
Nu skall jag ta ett halvt glas vin som avslutning på dagen och sen är det godnatt. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLA kolhydrater blir till socker så fort de kommer i din och min och ALLA andras

munnar.

Du må tro vad du vill.

Bara för att man är förvirrad innebär inte per automatik att man

inte förstår.

Förvirringen kan bero på att du och flera andra inte har klart för er vad

kolhydrater innebär, och därför ger budskap som skapar förvirring.

 

Om du känner dig förvirrad så har du inte förstått,har du inte förstått så

har jag gjort vad jag förmått.

 

Återigen Trevlig midsommar Jerker

Icke raffinerade (fullkorns) kolhydrater släpper långsamt ifrån sig sitt energi innehåll medan raffinerade kolhydrater släpper allt genast. Det är det som är fel (om man är frisk) eftersom det triggar processer som får kroppen ur balans. Fullkorn gör däremot att man står sig bättre och bevarar mättnaden. Dessutom underlättar de magens arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, kanske för att de innehåller mycket mer kolhydrater än jag van vid att äta nuförtiden.

Jag frågar därför att jag inte heller mådde bra av jordgubbar, tills jag slutade bälga i mig mjölk (i kaffet) då släppte problemen jag haft med allt fler frukter. Nu kan jag äta jordgubbar utan några som helst problem.

 

Laktosen i komjölksprodukter kan göra att man får problem av annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke raffinerade (fullkorns) kolhydrater släpper långsamt ifrån sig sitt energi innehåll medan raffinerade kolhydrater släpper allt genast. Det är det som är fel (om man är frisk) eftersom det triggar processer som får kroppen ur balans. Fullkorn gör däremot att man står sig bättre och bevarar mättnaden. Dessutom underlättar de magens arbete.

Enligt Harvard Medical School har vetebröd på vitt mjöl och fullkorn samma glykemiska index, se http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm

I fullkorn får man dessutom fler antinutrienter än i vitt bröd. Båda sorternas föda är främmande vår biologiska art och bör undvikas helt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke raffinerade (fullkorns) kolhydrater släpper långsamt ifrån sig sitt energi innehåll medan raffinerade kolhydrater släpper allt genast. Det är det som är fel (om man är frisk) eftersom det triggar processer som får kroppen ur balans. Fullkorn gör däremot att man står sig bättre och bevarar mättnaden. Dessutom underlättar de magens arbete.

Jag har upprepade gaanger testat paa mig själv med min frukost. Jag har vissa dagar ätit 120 gr Brötchen (av finmalet vetemjöl) och andra dagar 120 gr fullkornsbröd, övrigt lika. I baada fallen faar jag cirka 14 i blodsocker 1 tim efter. Om det är naagon skillnad saa är den saa liten att min blodsockermätare inte kan upptäcka den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullkorn har aldrig fungerat mer mättande på mig. Kolhydrater oavsett form triggar. Ska kanske säga triggade. Rejäla utsvävningar i går med sill, potatis, rågknäcke, jordgubbar, fulglass, chips, vit + 70 % choklad, men idag har jag inte känt något särskilt mer än lite vätskepålägg. Så länge jag är strikt f.ö. så påverkas jag inte av de enstaka avsteg jag väljer att göra. Kanske den tunga träningen gör sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullkorn har aldrig fungerat mer mättande på mig. Kolhydrater oavsett form triggar. Ska kanske säga triggade. Rejäla utsvävningar i går med sill, potatis, rågknäcke, jordgubbar, fulglass, chips, vit + 70 % choklad, men idag har jag inte känt något särskilt mer än lite vätskepålägg. Så länge jag är strikt f.ö. så påverkas jag inte av de enstaka avsteg jag väljer att göra. Kanske den tunga träningen gör sitt.

 

Jag åt bara några matskedar hemlagad glass som innehöll socker och fick kliande utslag och värk och stickningar i händerna på natten.  :( Tycker det är konstigt, jag har ju ätit 80% choklad förut utan problem och den har väl socker i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Icke raffinerade (fullkorns) kolhydrater släpper långsamt ifrån sig sitt energi innehåll medan raffinerade kolhydrater släpper allt genast. Det är det som är fel (om man är frisk) eftersom det triggar processer som får kroppen ur balans. Fullkorn gör däremot att man står sig bättre och bevarar mättnaden. Dessutom underlättar de magens arbete.

Så du trodde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upprepade gaanger testat paa mig själv med min frukost. Jag har vissa dagar ätit 120 gr Brötchen (av finmalet vetemjöl) och andra dagar 120 gr fullkornsbröd, övrigt lika. I baada fallen faar jag cirka 14 i blodsocker 1 tim efter. Om det är naagon skillnad saa är den saa liten att min blodsockermätare inte kan upptäcka den.

Är det skillnad om man är diabetiker eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Jag tycks ha problem att svara.

 

Minou skrev " Fullkorn gör däremot att man står sig bättre och bevarar mättnaden. Dessutom underlättar de magens arbete."

 

Så du trodde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Tada!

Det finns två sidor. Jag undrade vart mina svar tog vägen.

 

Så nu är jag lite klokare än vad jag var tidigare.

 

Man tycks aldrig bli för gammal för att lära.

 

Minou,kanske du lär dig något oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfostran från min barndom kan få mig att känna mig "syndig" när jag bara plockar godbitarna från karotterna och struntar i utfyllnad i form av potatis och bröd, dvs. sånt som håller hushållsbudgeten låg. Jag misstänker att det kan ses med oblida ögon av omgivningen att man gör så på kalas, men å andra sidan blir vi LCHF:are mätta på samma mängd "sovel" som andra tar vid sidan av potatisen och brödet, så vi äter nog ingen ur huset ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åt bara några matskedar hemlagad glass som innehöll socker och fick kliande utslag och värk och stickningar i händerna på natten.  :( Tycker det är konstigt, jag har ju ätit 80% choklad förut utan problem och den har väl socker i sig?

Det kanske inte var sockret, utan något annat i glassen som ställde till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte var sockret, utan något annat i glassen som ställde till det?

 

Ja, men det var bara kakao, kokosgrädde och äggula?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som jag inte tål jordgubbar så bra :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.