Jump to content

Käk utomlands samt solbränna.

Calle90
 Share

Recommended Posts

Har betalt för en resa och kommer dra iväg i mitten av Juli.

Undrar nu vad man ska undvika att äta när man är utomlands, så man slipper att bli sjuk. Har fixat allt med vaccin redan.

Undrar även hur man kan få en optimal solbränna. Målet är att bli brun och kunna vara ute i solen mycket. Hur undviker man att bli röd som en kräfta eller börja flagna?

Kan det vara en klok idé att skaffa sig en förbränna dem dagar i sverige som vi har sol? Jag drar till ställen som Mauritius, Seychellerna, en natt i Doha (Qatar) samt Hong Kong, så klimatet är rätt varmt på alla ställen. Varmast i Doha. Speciellt under sommaren.

Vad jag vet är att solskyddsfaktorn inte representerar temperaturer utan snarare den tid som ens hud klarar av att vara i solen i just den temperaturen gånger solskyddsfaktorn. Så troligtvis är en solskyddsfaktor 50 det man ska gå efter.

Vad har ni för tips angående det här med en solbränna?

Välj att äta mat som är ordentligt tillagat, och undvik sallader oavsett om du äter på restaurang eller köper på gatan. Det är alltid bra att vänja in sig med sol på hemmaplan, så att du minskar risken för att bränna dig senare utomlands. Det är ingen hit att bränna sig och sedan inte kunna sova p g a solsveda.

Jag åker till Alicante om ett par veckor, och har börjat sola så att jag har en grundbränna. De flesta varianter av solskydd innehåller onyttigheter som letar sig in i huden, så om jag vore dig så skulle jag välja att undvika solen när den är som starkast, både i Sverige och sedan på plats i varmare klimat.

Parasoller, kepsar, solhattar och kläder skyddar dig bättre än solskyddsmedel som behöver strykas på i tjocka lager för att  verkligen fungera. Dessutom behöver man stryka på nytt lager efter varje dopp. Så vänj in kroppen med sol redan nu, och du kommer att få en snygg bränna senare på plats.

Synd att det var molnigt idag....

Hur är det med rå mat som ägg och typ lax? Kan man äta sånt utomlands? Hur är det mejeri produkter?

Råa ägg skulle jag definitivt undvika. Har hört att många spanjorer undviker det pga salmonellarisk. Nu var det ju inte Spanien du skulle till men iaf ;)

Har lite dålig koll, men äter man så mkt mejerier i de länder du ska till?

Trevlig resa!

• Like 1

Undvik all rå mat, speciellt råa ägg. Jag var ute och reste i vintras och fick salmonella av rå äggula. Det var inte kul... Ät bara tillagad mat!

Jag försöka undvika solskyddskräm, jag "solar" i skuggan i början och övergår till mer och mer tid i direkt solsken när jag har fått lagom färg. Om du är ute och reser länge så behöver du inte stressa med solandet i början.

Är man mjölkdrickare, så är det oftast så kallad "Long life milk" som gäller, och då tror jag att den innehåller lite mer kolhydrater än våran mjölk här hemma. Det är nog lite olika men jag tror att den innehåller runt 5g kolhydrater/100g. Den smakar lite mera sött än den mjölk vi är van med.

Ett råd är att bara äta tillagad, riktigt uppvärmd mat, skippa råa sallader, glass och bakverk. Äter du frukt så skala och skölj väl.

Har haft salmonella en gång som jag fick i afrika, det var en upplevelse som jag kunde ha varit utan, så mitt råd är, ät bara väl tillagad mat, men njut av att få träffa på nya smaker och matkulturer.

Njut av resan, och ha det så bra, man lär sig otroligt av att resa, både om mat och andra kulturer :)

• Like 1

Tack för alla tipsen, men ni glömde en sak. Vatten på flaska.

Någon frågade om vad dem serverade för mat där. I Mauritius och Seychellerna tror jag att dem har lite allt möjligt, alltså internationell inriktad mat. Sen har dem också något lokalt intressant som heter Creole. Dock vet jag inte vad det innehåller. Ska kolla vidare på det.

I Doha och Hong Kong har dem säkert allt möjligt. Storstäder. Funderar på att testa på något som heter Dim Sum i Hong Kong. Vet dock inte om det är namnet på en restaurang eller att själva maten heter så. Dem på tripadvisor rekommenderade det iaf.

Tack för alla tipsen, men ni glömde en sak. Vatten på flaska.

Någon frågade om vad dem serverade för mat där. I Mauritius och Seychellerna tror jag att dem har lite allt möjligt, alltså internationell inriktad mat. Sen har dem också något lokalt intressant som heter Creole. Dock vet jag inte vad det innehåller. Ska kolla vidare på det.

I Doha och Hong Kong har dem säkert allt möjligt. Storstäder. Funderar på att testa på något som heter Dim Sum i Hong Kong. Vet dock inte om det är namnet på en restaurang eller att själva maten heter så. Dem på tripadvisor rekommenderade det iaf.

Ha Ha, där fick du oss angående vattnet :)

Dim Sum är, tror jag, oftast många olika små rätter som är inneslutna i degknyten, som man sen ska doppa i olika såser. Inte LCHF med andra ord, men väl tillagade är dom nog :)