Jump to content

Otydligt ursprungsmärkning

MKJ

Recommended Posts

Jag har länge irriterat mig på att det ibland står vilket land en vara är packad i men inte var den odlats eller producerats. Nu har tydligen ICA varit ännu mer otydlig genom att skriva att deras frysta jordgubbar är producerade i Belgien när dom bara är infrysta där men odlade i Marocko.

(Om uppgiften i tidningen stämmer angående att det står "prouderade i Belgien" vet jag inte men det är illa nog om dom anger förpackningsland istället för landet där de odlats.)

Jag struntar väl i var dom packat grönsakerna, bären eller frukten. Det är var dom odlats som är intressant.

Jag har hört tidigare att köttfärs märkts som svensk när den malts i Sverige av utländskt kött men vet inte om det är sant.

Står det packat i så borde man ringa ica och klaga.

Citat

– Det stämmer att de odlas i Marocko. På förpackningen anges förpackningsland, det finns inget lagkrav om att märka ursprungsland, säger Sara Hjelm, pressekreterare på Ica.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17001488.ab

• Like 1

Kött med "Ursprung Sverige" ska vara fött, uppvuxen och slaktad i Sverige. Sylt får kallas svensk om bären plockats utomlands men kokats i Sverige. Fisk ska märkas med ursprungsland eller fångstzon, om den är odlad eller viltfångad och vilken sorts fisk det är. Detta gäller dock inte om man handlar av en lokal fiskare.

Tror jag... Inte lätt att hänga med i regeländringarna till producenternas fördel... <_<

Blev konfunderad när jag skulle köpa fläsk. Det står uppfött och slaktat i Sverige men på klisterlappen med streckkoden står det Polen - är det styckat och paketerat där då? Jag vill ha hela kedjan i Sverige för att gynna svenska uppfödare.

Köpte frysta blåbär idag - stod svenska bär på förpackningen. Bra, tänkte jag, efter larm med bevattning med kloakvatten m.m utomlands. Läste lite närmare på paketet när jag kom hem och då står det förpackat i Polen, jag blir så trött. :angry: Man blir lurad hela tiden.

• Like 1

Men om det är förpackat i ett annat land, så kan varan ändå vara svensk. Så jag förstår inte hur de lurar om det står "svenska bär förpackade i Polen".

De kan ju knappast ha bevattnat bären med kloakvatten om de endast är packeterade där.

Blev konfunderad när jag skulle köpa fläsk. Det står uppfött och slaktat i Sverige men på klisterlappen med streckkoden står det Polen - är det styckat och paketerat där då? Jag vill ha hela kedjan i Sverige för att gynna svenska uppfödare.

Ring företaget och ställ frågor. Ju mer vi kunder frågar och ställer krav ju större chans är det att vi får de varor vi vill ha.

• Like 1

Testa appen Bonde på köpet  http://www.bondepakopet.se/

Skanna varan och få besked om varan är gjord på svenska rävaror.

Finns såklart inte allt än men den kan vara till viss hjälp. 

Visst är det svårt med dagens märkning att veta vad man får.

Ett exempel till:

Skånemejeriers smör. Märkt med Dk eftersom smöret tillverkas på Bornholm men är gjort på svensk råvara.

• Like 2

• 3 years later...

Se foto nedan, lurigt värre. Tyska köttet är märkt SE. Och man kunde tro att SE+EG åtminstone signalerar europeiskt kött, men i detta fallet är det Brasilianskt!

Tar gärna emot tips på pedagogisk läsning kring detta, så att man undviker att bli lurad.

Har sett nån dålig bortförklaring till den förvillande/felaktiga stämpelmärkningen. Att stämpeln inte innehåller uppfödningsland då det är dyrt att kolla. Allt är väl dyrt att kolla! Luktar industri- och EU-lobbyism.

Ett säkrare sätt än stämpeln är att gå efter blågula märkningen "Kött från SVERIGE": "Märket betyder att djuret är fött, uppfött och slaktat i Sverige och att varan är både förädlad och förpackad här."

http://www.svensktkott.se/om-kott/kott-fran-sverige/

32710265451_f415a23e45_z.jpg

• Like 1

Skulle gissa att det är skivat och packat i sverige. Information finnes i EG 1169/2011 eu lagen som hanterar märkning av förpackade livsmedel. Finns en handbok av livsmedelsföretagen http://www.livsmedelsforetagen.se/wp-content/uploads/2013/07/M%C3%A4rkningshandbokmaj2014.pdf?26ed63 och en vägledning från  SLV https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/vagledningar_och_kontrollhandbocker/vagledningar/.

Kött måste ursprungsmärkas och det är där man kan läsa informationen om varifrån köttet kommer. Uppfött och slaktat brukar det stå annars. Det ovala kontrollmärket säger inte allt, tyvärr....

• Like 2