Jump to content

7 omställningsbesvär som jag vill ha kommentarer till


Amigo
 Share

Recommended Posts

Jag har testat LCHF 2 gånger förut. Första gången 8 dagar och andra gången 14 dagar. 

 

Dessa besvär var särskilt jobbiga och jag vill gärna ha lite kommentarer från er om dessa.

 

  1. Lukten från kroppen och andedräkten. Är detta verkligen övergående eller kan det vara så att en del får dras med det i alla fall?
  2. Jag blev tillslut nedstämd och tyckte att jag fick försaka mycket av mitt sociala liv. Det är svårt att gå in på ett kafé eller restaurang och njuta utan att det blir onödigt krångligt. Tanken och känslan "ska det vara så här resten av livet" gjorde mig nedstämd.
  3. Orken. Kommer jag verkligen få orken tillbaks.
  4. Gick hungrig ofta. Även om ni säger att man skall äta när man är hungrig så upplevde jag det som att jag blev hungrig igen redan efter 30 minuter. Då åt jag igen och så va det samma sak igen. Detta kunde upprepa sig flera gånger i veckan.
  5. Det kändes som jag hade ett hål i magen. Det spelade oftast ingen roll om jag åt eller inte. Nästan som magsår skulle jag tro. (Jag vet faktiskt inte hur det känns att ha magsår men det är en bild jag får upp och ett sätt att försöka beskriva det). Okej ibland kunde det lindras i 20-30 om jag åt men sedan kom det tillbaks igen.
  6. Jag blev mycket lättirriterad.
  7. Jag hade svårt att koncentrera och fokusera mig.

Hur lång tid tog det för er innan de flesta av dessa omställningsbesvär började försvinna?
 

Link to comment
Share on other sites

Det är omställningsbesvär. Det är inte så resten av livet. Du byter primärbränsle helt enkelt. Abstinens från socker spelar in en viss roll i detta.

 

Känner igen mig själv i detta då jag började men ha tålamod och fortsätt med LCHF. LCHF kör man hela livet (om man är seriös), medans omställningsbesvären bara är temporära.

 

Har för mig att vissa personer trappar ner på kolhydratintaget i små steg istället för ett stort kliv på en gång. Inte helt säker men har hört att det ska bli som en enklare övergång till fett som din primära energikälla. Själv tog jag inga små kliv utan gick på ett stort kliv på en gång och hade tålamod. Tog bara en vecka eller två tills energin började komma tillbaks. Detta är dock helt indviduellt.

 

Det är alltså inte en fråga om hur lång tid det tar, utan snarare en fråga om individens tålamod och disciplin.

 

// Calle

Link to comment
Share on other sites

För mig tog omställningen ca 2-3 veckor... Jobbigt - ja, men värt det absolut! Hälsovinsterna kom som ett brev på posten!

Hungrig har jag dock aldrig varit - äter du tillräckligt (fett?) ska du inte behöva vara hungrig.

 

När det gäller sociala livet - kafé och restaurangbesök så njuter jag fortfarande av att gå ut, fika, träffa vänner och umgås. Skillnaden numera är bara att jag tar kaffe, och inget bakelse eller annat till, eftersom jag faktiskt inte är sugen på det!

 

De restaurangbesök jag gjort under sista halvåret har varit mycket trevliga och njutbara. Personalen har engagerat sig när jag bett om, exempelvis extra kryddsmör, någon sallad, och gärna sparris till min köttbit istället för potatis, och vid ett tillfälle kom kocken själv ut och försäkrade sig om att allt var bra. Jag har inte upplevt några som helst problem de gånger jag varit ute och ätit - snarare ett intresse och en vilja att jag ska bli nöjd!

Jag har själv provat lågkolhydratkost vid två tillfällen tidigare, men orkade aldrig vänta ut övergångsbesvären. Vi är alla olika, men jag önskar dig lycka till, och hoppas det ska fungera för dig också!

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte så mycket om din bakgrund eller vad du äter, men här följer lite funderingar kring dina besvär:

 

Lukten från kroppen och andedräkten. Är detta verkligen övergående eller kan det vara så att en del får dras med det i alla fall?

 

Du får se det som ett positiv tecken, då du har kommit i ketos, men får helt enkelt ha tandborsten lite närmare. Har du inte bråttom med att gå ner i vikt, kan du överväga att äta något mer kolhydrater och på så sätt lindra det. Hur som helst går det dock över av sig själv.

 

Jag blev tillslut nedstämd och tyckte att jag fick försaka mycket av mitt sociala liv. Det är svårt att gå in på ett kafé eller restaurang och njuta utan att det blir onödigt krångligt. Tanken och känslan "ska det vara så här resten av livet" gjorde mig nedstämd.

 

Som det skrivits tidigare så får man hålla sig till kaffe när man ska fika. Ibland finns det nötter eller småbitar mörk choklad som man kan köpa till. Nötter och 10g mörk choklad har jag typ alltid i väskan och jag har inget problem att plocka fram de i ett café efter jag har köpt min kaffe ;) 

 

På restaurang brukar det sällanst vara nåt problem. Man lär sig rätt fort dolda fällor (som mjöl i såsen) som man ska undvika. Jag beställer oftast xy-rätt, dock utan potatis. De flesta är så pigga att de direkt frågar om jag vill ha sallad istället. Resultatet är nästan alltid att min mat uppfattas från alla andra som fräschare än deras... Jag tror ju oftare det händer att folk vill ha grönt istället för gult (pasta, potatis, ris), desto snabbare kommer restaurangerna lära sig att erbjuda ett sådant alternativet från början.

 

Orken. Kommer jag verkligen få orken tillbaks.

Jag hade svårt att koncentrera och fokusera mig.

Jag blev mycket lättirriterad.

 

Det gäller att hålla ut, känner dig hungrig då?

 

Gick hungrig ofta. Även om ni säger att man skall äta när man är hungrig så upplevde jag det som att jag blev hungrig igen redan efter 30 minuter. Då åt jag igen och så va det samma sak igen. Detta kunde upprepa sig flera gånger i veckan.

 

Speciellt i början så tycker jag man ska lasta på med fett (förutsatt såklart att man är extremt snålt med kolhydraterna - det gäller att vara påläst var de finns, många nybörjare eller "vanliga" människor är helt ovetande om att grönsaker och mejerier också innehåller en viss -om än mindre- mängd kh).

 

Det viktiga i början är ju att lära sig hur det känns att vara mätt och nöjd, man behöver fatta rent psykologiskt att man inte behöver äta jämnt, fast alla andra gör det. Och då är fett utmärkt. Smör i kaffet eller på ägget är väl det bästa. Ät så ofta du vill, så länge det är så fett som möjligt, kroppen kommer lära sig!

 

Har man svårt med just upplevd hunger (är det hunger eller sug?) tycker jag man ska vara väldigt strikt, då även kh från bär och choklad kan trigga suget hos vissa. De flesta klarar dock av det i ett senare skede.

 

----

 

Till slut, så får man ha en gammal titelmelodi som mantra: Är början svårt, blir resten lätt och du blir nummer ett!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har testat LCHF 2 gånger förut. Första gången 8 dagar och andra gången 14 dagar. 

 

Dessa besvär var särskilt jobbiga och jag vill gärna ha lite kommentarer från er om dessa.

  • Lukten från kroppen och andedräkten. Är detta verkligen övergående eller kan det vara så att en del får dras med det i alla fall?
  • Jag blev tillslut nedstämd och tyckte att jag fick försaka mycket av mitt sociala liv. Det är svårt att gå in på ett kafé eller restaurang och njuta utan att det blir onödigt krångligt. Tanken och känslan "ska det vara så här resten av livet" gjorde mig nedstämd.
  • Orken. Kommer jag verkligen få orken tillbaks.
  • Gick hungrig ofta. Även om ni säger att man skall äta när man är hungrig så upplevde jag det som att jag blev hungrig igen redan efter 30 minuter. Då åt jag igen och så va det samma sak igen. Detta kunde upprepa sig flera gånger i veckan.
  • Det kändes som jag hade ett hål i magen. Det spelade oftast ingen roll om jag åt eller inte. Nästan som magsår skulle jag tro. (Jag vet faktiskt inte hur det känns att ha magsår men det är en bild jag får upp och ett sätt att försöka beskriva det). Okej ibland kunde det lindras i 20-30 om jag åt men sedan kom det tillbaks igen.
  • Jag blev mycket lättirriterad.
  • Jag hade svårt att koncentrera och fokusera mig.
Hur lång tid tog det för er innan de flesta av dessa omställningsbesvär började försvinna?

 

En bra kost ger inga "omställnigsbesvär". När jag dumpade snabba kolhydrater i maj förra året kände jag mig genast bättre i kroppen. Nu när jag reducerade ner animaliskt fett till frukosten kände jag mig också bra i kroppen. En bra diet skall få dig att må bra bums! Annars är det inte en bra diet!

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte så mycket om din bakgrund eller vad du äter, men här följer lite funderingar kring dina besvär:

 

 

Du får se det som ett positiv tecken, då du har kommit i ketos, men får helt enkelt ha tandborsten lite närmare. Har du inte bråttom med att gå ner i vikt, kan du överväga att äta något mer kolhydrater och på så sätt lindra det. Hur som helst går det dock över av sig själv.

 

 

Som det skrivits tidigare så får man hålla sig till kaffe när man ska fika. Ibland finns det nötter eller småbitar mörk choklad som man kan köpa till. Nötter och 10g mörk choklad har jag typ alltid i väskan och jag har inget problem att plocka fram de i ett café efter jag har köpt min kaffe ;) 

 

På restaurang brukar det sällanst vara nåt problem. Man lär sig rätt fort dolda fällor (som mjöl i såsen) som man ska undvika. Jag beställer oftast xy-rätt, dock utan potatis. De flesta är så pigga att de direkt frågar om jag vill ha sallad istället. Resultatet är nästan alltid att min mat uppfattas från alla andra som fräschare än deras... Jag tror ju oftare det händer att folk vill ha grönt istället för gult (pasta, potatis, ris), desto snabbare kommer restaurangerna lära sig att erbjuda ett sådant alternativet från början.

 

 

Det gäller att hålla ut, känner dig hungrig då?

 

 

Speciellt i början så tycker jag man ska lasta på med fett (förutsatt såklart att man är extremt snålt med kolhydraterna - det gäller att vara påläst var de finns, många nybörjare eller "vanliga" människor är helt ovetande om att grönsaker och mejerier också innehåller en viss -om än mindre- mängd kh).

 

Det viktiga i början är ju att lära sig hur det känns att vara mätt och nöjd, man behöver fatta rent psykologiskt att man inte behöver äta jämnt, fast alla andra gör det. Och då är fett utmärkt. Smör i kaffet eller på ägget är väl det bästa. Ät så ofta du vill, så länge det är så fett som möjligt, kroppen kommer lära sig!

 

Har man svårt med just upplevd hunger (är det hunger eller sug?) tycker jag man ska vara väldigt strikt, då även kh från bär och choklad kan trigga suget hos vissa. De flesta klarar dock av det i ett senare skede.

 

----

 

Till slut, så får man ha en gammal titelmelodi som mantra: Är början svårt, blir resten lätt och du blir nummer ett!

För din upplysning finns det fett även i grönsaker.

 

"Kolhydraten den nye satan!" Crazy eller va?

Link to comment
Share on other sites

För din upplysning finns det fett även i grönsaker.

 

"Kolhydraten den nye satan!" Crazy eller va?

 

Nu påstod jag ju aldrig något om huruvida det finns fett i grönsaker eller inte, men tack för upplysningen :)

Vilka mängder pratar vi om, och vilka grönsaker?

 

Edit: jag har inget emot grönsaker alls, tvärtom!

 

En bra kost ger inga "omställnigsbesvär". När jag dumpade snabba kolhydrater i maj förra året kände jag mig genast bättre i kroppen. Nu när jag reducerade ner animaliskt fett till frukosten kände jag mig också bra i kroppen. En bra diet skall få dig att må bra bums! Annars är det inte en bra diet!

 

Äh, nej. Det tror jag inte alls på. Har man ätit mycket sockerrik innan så är det klart att kroppen protesterar.

 

I övrigt protesterar kroppen mot alla stora omställningar, oberoende av om de leder till bra resultat eller inte. Kroppen är så bra att den vänjer sig mot allt och efter ett tag är det normaltillstånd (oberoende om det är sockerdrift, fettdrift eller mycket alkohol). Ändrar man plötsligt på det, så protesterar den. Ju större skillnaden, desto större protester och omställningsbesvär. Inget konstigt.

Link to comment
Share on other sites

En bra kost ger inga "omställnigsbesvär". När jag dumpade snabba kolhydrater i maj förra året kände jag mig genast bättre i kroppen. Nu när jag reducerade ner animaliskt fett till frukosten kände jag mig också bra i kroppen. En bra diet skall få dig att må bra bums! Annars är det inte en bra diet!

 

Låt dig inte luras av dopaminutsöndringen som sker i hjärnan när man trycker i sig en massa kolhydrater. Klart att man njuter när man sitter och trycker i sig ett pringles rör alldeles själv eller andra typer av snacks eller mat för den delen som innehåller en massa kolhydrater. Bara för att det känns bra för stunden betyder inte att det har bra effekter på kroppen.

 

Ditt påstående kan enkelt översättas till att en diet som innehåller öl, läsk, tårta, snacks och chips är en bra diet för att det känns bra att äta och dricka sånt. Nope, tänk om tänk rätt.

 

Vill samtidigt förtydliga att vi är inte anti kolhydrater här på forumet. Själv ser jag att kolhydrater kan komma till användning under träning när man kommer till sin platå för att intensiteten blev för hög och/eller att man kan använda det som återhämtning (när det behövs), men man behöver inte trycka i sig berg av kolhydrater. Vi snackar minskning inte elimination av kolhydrater.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En bra diet skall få dig att må bra bums! Annars är det inte en bra diet!

Säger du samma till rökare/snusare som försöker sluta? Att de borde ge upp för om de mår dåligt så är de ämnade för tobaken? Hur är det med alkoholister då? De mår rätt dåligt när de slutar dricka.

 

 

 

 

Amigo:

1) All avgiftning brukar ge jobbiga besvär. Accetonlukten försvinner när du stabiliserar kolhydratmängden, och har hållit på länge med LCHF.

2) Varför ska det vara så jobbigt att vara lite annorlunda än mängden? Vill du alltid vara som alla andra och falla för all sorts grupptryck. Vem är det förresten som tycker mindre om dig för att du inte tar exakt samma saker som dem? Måste man tex dricka kaffe för alla andra gör det? Går inte alternativ bra. Varför ska du då skämmas för du inte tar samma sorts tillbehör? Vad har du för vänner då som inte kan tillåta du inte vill ha sött fikabröd? Hur många tycker att allergiker borde äta det farliga för de andra gör de? De borde ställa upp för gruppen?

3) Man får mer energi än innan LCHF efter ett tag. Håll ut. Ja om du tränar mycket så kan det ta upp till 3-4 månader innan du blivit effektiv. Men i vardagen borde det räcka med 3 veckor för cellerna att bli effektiva. Vad är 3 veckor, eller ens 3 månader mot resten av ditt hälsosammare liv?

4) Är du säker du äter LCHF och inte bara LC. Ja äter du bara LC (lågkolhydratkost) behöver du äta ännu oftare än innan du gick över. Alltså LC blir faktiskt då HC. Nej öka intaget av fett.

5) Se nr 4, eller kolla om du är allergisk mot något?

6) Ja ibörjan är inte kroppen effektiv på förbränna fett, och då får man mindre energi till övers och blir lättare irriterad. Tänk på att kroppen haft många år med att bli effektiv på förbränna närapå enbart kolhydrater. Kan man då kräva den ska bli jätte effektiv så fort man ändrat om så fullständigt?

7) Ja i början får inte hjärnan tillräckligt med energi i form av ketoner. Det blir bättre efter ett par veckor. JA det kan vara svårt att ha denna svacka om man måste vara på topp hela tiden.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Se det som abstinens och avgiftning. Symptomen är övergående, men mängden och periodens längd har att göra med "missbrukets" djup. Det gäller att härda ut ! Välmåendet och "euforin" inträffar alltid förr eller senare förutsatt att man äter rätt. Jag har kommit över till den andra sidan och numera känns nästan skulderna som tillgångar  ;) Positivismen och välmåendet vill jag aldrig någonsin bli av med. Det finns inget i mitt gamla liv som lockar mig längre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...