Jump to content

När kommer genombrottet bland läkare?

Jerker

Recommended Posts

Jag tror ju att allt fler läkare inser att de har varit felinformerade om fett och kolhydrater. De äldre har nog svårast att lära om, generellt sett. Kanske kommer en insikt med de nya som utbildar sig idag och det kommer naturligtvis att ta lång tid innan dessa är ute på fältet och att deras utövning kommer att få praktisk betydelse.

På bloggen "Fet hälsa" skriver Margareta Lundström i en kommentar detta:

"För en tid sedan var jag på en föreläsning där precis denna typ av åsikter som du ger uttryck för [fettskrämda] framfördes av en professor. Vi som är pålästa förstår ju att det ligger en annan agenda bakom, som inte har någonting med omsorg om vår hälsa att göra.

En äldre man reste sig upp och berättade om sin hälsoresa som i stort sett liknar den som Mats [frisk från diabetes 2] gjort. Han berättelse avfärdades som anekdotisk av föreläsaren och kunde således inte tas på allvar.
Efter föreläsningen kom en ung kvinna springande och hann upp mannen. Hon berättade hon var läkarkandidat och ville först gratulera honom till att blivit frisk från sin diabetes. Så ville hon berätta att hon och hennes kamrater inte trodde på föreläsarens budskap, men att de måste ligga lågt så länge de är studenter. Hon försäkrade att när hon och hennes studiekamrater är färdiga doktorer kommer det att bli annorlunda.
"

Det jag undrar, men en pirrande känsla i kroppen, är hur många läkarstuderande idag som inte rakt av accepterar kolesterolmyten och fettskrämselpropagandan? Kanske sjuder det under ytan och rätt vad det är så vänder det hela, kanske snabbare än vi tror?

Skulle vara roligt att höra läkar- och andra sjukvårdsstudenter uttala sig här och berätta om hur diskussionerna går på utbildningarna!

• Like 7

Sannolikt aldrig eftersom sekterism inte funkar i rationell läkarvård, tack och lov. Det räcker med att läkarkåren är infiltrerad av pillertrillarmaffian. Att de skulle infiltreras av Kolhydratshatarsekten också vore för mycket!

Sannolikt aldrig eftersom sekterism inte funkar i rationell läkarvård, tack och lov. Det räcker med att läkarkåren är infiltrerad av pillertrillarmaffian. Att de skulle infiltreras av Kolhydratshatarsekten också vore för mycket!

Men, är du kvar? :) Jag trodde att du hade lämnat oss!

Med detta har jag sagt mitt och tackar för mig.

Vi får bara hoppas och be att de nya läkarna som nu ska ut i arbetslivet vågar se de galna livsmedelsråd som idag råder, och ifrågasätta och gå emot sina handledare. Vi får hoppas att det sker inom en snar framtid, men det verkar lite långt borta i tiden, då jag idag såg en platsannons hos en företagshälsovård där man söker en friskvårdskonsulent med krav på detta...

"ställer krav på dig som konsulent att självständigt kunna utforma individuella upplägg inom träning och kunna ge kostråd inom Livsmedelsverkets riktlinjer"

Det förefaller lite retro nästan...

• Like 4

Det jag undrar, men en pirrande känsla i kroppen, är hur många läkarstuderande idag som inte rakt av accepterar kolesterolmyten och fettskrämselpropagandan? Kanske sjuder det under ytan och rätt vad det är så vänder det hela, kanske snabbare än vi tror?

Jag tror också att det "sjuder under ytan" så att säga, och med en ny generation unga läkare blir lchf mycket mera accepterat.

Tror tyvärr inte utbildningen har ändrats något än, men blir ju svårare och svårare att hålla för ögon och öron för de som ser sig om.

Undrar vem som låter som sekt av oss, med dina hatiska påståenden :).

• Like 2

När du växt upp och blivit vuxen så kanske du har lärt dig något

Intressanta tankar!

Den stora skillnaden nu mot förr är internet. Den äldre läkargenerationen använder inte internet för att fördjupa sig i ämnen och frågeställningar. De förlitar sig på läroböckerna och den konsensus som råder. Men det gör den yngre däremot och det tror jag gör all skillnad i världen. De kommer att hitta samma sanningar som vi funnit, testa teorierna på sig själva och inse att det stämmer.

Internet kan liksom inte ljuga. För om någon på nätet ljuger uppdagas det alltid av någon annan. I det avseendet är internet fantastiskt och kommer medföra att människans framsteg inom vetande accelerar.

Jag förutspår att om några år kommer den medicinska vetenskapen att hamna i en djup förtroendekris pga grund av det tillstånd som rått alla dessa år då läkemedels- och livsmedelsindustrin finansierat och korrumperat den medicinska forskningen.

• Like 7

Michael Rothman säger i en föreläsning att läkare tränas framför allt i att indentifiera symptom, ställa diagnoser och välja mediciner eller annan behandling. Det är något helt annat att söka orsakerna till patientens problem, t.ex. att diabetes 2 beror på kosten och därför bäst åtgärdas med ändring i just kosten, även om det ju går att kontrollera symptom och annat med olika mediciner. Det kanske är fel av oss att tro att just läkarkåren ska vända denna skutan. Jag tror att vi vanliga människor, med öppet sinne och vid syn genom att informera oss, läsa på, notera egna och andras erfarenheter så småningom kommer att "segra" - om vi har rätt alltså. Men det har vi  :) .

• Like 5

Jo, jag tror också att den yngre generationen har en helt annan syn kunskapsinhämtning. Dessutom har yngre generationer inte samma syn på auktoriteter eller sig själva som en auktoritet.

Men undrar vad läkemedelsbolagen kommer att komma med för motdrag? Tänk så mycket de har att förlora på att statin- och insulinförsäljningen minskar!

Jag tror att det verkligen skulle kunna hända nåt om landstingspolitikerna kom till insikt om hur mycket pengar det finns att spara på att slippa den medicineringen!

• Like 4

Michael Rothman säger i en föreläsning att läkare tränas framför allt i att indentifiera symptom, ställa diagnoser och välja mediciner eller annan behandling. Det är något helt annat att söka orsakerna till patientens problem, t.ex. att diabetes 2 beror på kosten och därför bäst åtgärdas med ändring i just kosten, även om det ju går att kontrollera symptom och annat med olika mediciner. Det kanske är fel av oss att tro att just läkarkåren ska vända denna skutan. Jag tror att vi vanliga människor, med öppet sinne och vid syn genom att informera oss, läsa på, notera egna och andras erfarenheter så småningom kommer att "segra" - om vi har rätt alltså. Men det har vi  :) .

Jag fick diagnosen diabetes 2 aar 1992. Daa var det kostomläggning som gällde och jag skulle klara mig utan läkemedel saa länge som möjligt. Problemet var bara att de kostraad man fick var felaktiga (fullkorn, minskning av fett, tallriksmodellen osv) och därför blev man sämre och sämre och maaste saa smaaningom faa läkemedel.

• Like 2

Men undrar vad läkemedelsbolagen kommer att komma med för motdrag? Tänk så mycket de har att förlora på att statin- och insulinförsäljningen minskar!

Jag tror att det verkligen skulle kunna hända nåt om landstingspolitikerna kom till insikt om hur mycket pengar det finns att spara på att slippa den medicineringen!

Jag tror att Rockefellerklanen och andra makthavare på "illuminatinivå" insett att katten nu hoppat ur lådan. Det dom försöker göra nu är att köpa sig tid att lägga om strategierna.

Vi står inför ett historiskt pardigmskifte inom medicinen och jag tror att det kommer att gå relativt fort tack vare internet. Ju fler som blir medvetna detso svårare blir det att vidmakthålla de etablerade dogmerna eftersom många av oss diskuterar och delar med oss av våra insikter på nätet vilket i sin tur gör att budskapet sprids och fler blir övertygade.

Och det här är såklart jävligt jobbigt för läkemedelsbolagen eftersom många av deras bästsäljande produkter kommer att sälja mycket sämre.

Och när misstankarna som väckts hos oss genom Uffe Ravnskov, Ralf Sundberg mfl att dom jävlarna visste hur sjuka människor blir men låtit det forsätta därför att bolagsvinsterna ökade. När dessa misstankar når ut till en bredare allmänhet och om det finns substans bakom, kommer det att bli ett sjuhelvetes eftermäle. Processerna mot tobaksbolagen kommer blekna i jämförelse.

Det kommer att bli en intressant tid framöver :-)

• Like 3

Jag har ändå hopp om läkarna. De läser inte så mycket näringslära och har ingen anledning att inte tänka i nya banor. De är ju oftast normalbegåvade och inställda på vetenskap och forskning. Värre då med andra yrkesgrupper, tex dietisterna, men de kommer väl nya yngre som inser att jorden inte är platt.

• Like 1

Jag fick diagnosen diabetes 2 aar 1992. Daa var det kostomläggning som gällde och jag skulle klara mig utan läkemedel saa länge som möjligt. Problemet var bara att de kostraad man fick var felaktiga (fullkorn, minskning av fett, tallriksmodellen osv) och därför blev man sämre och sämre och maaste saa smaaningom faa läkemedel.

Jo det känner jag igen. En mig närstående har diabetes 1 sedan många år, och fram till början av 2012 var det de gamla vanliga råden som gällde. Tills jag insåg att det finns för människor liksom alla andra organismer något som kallas artegen kost... När kom du LCHF på spåret? Det har hjälpt antar jag?

Jag har ändå hopp om läkarna. De läser inte så mycket näringslära och har ingen anledning att inte tänka i nya banor. De är ju oftast normalbegåvade och inställda på vetenskap och forskning. Värre då med andra yrkesgrupper, tex dietisterna, men de kommer väl nya yngre som inser att jorden inte är platt.

Det märkliga är att den grundläggande biokemin, mikrobiologin och näringsfysiologin när det gäller makronutrienter, hormoner, GI, fettinlagring, insulin- och leptinresistens och en massa annat inte är kontroversiella - men de kostråd som kommer ut är ändå på tvärs mot grunderna... Ibland när man läser texter t.ex. om näringsfysiologi så är det bara att byta ut ordet "fett" mot "socker" så blir de korrekta. Det är tydligen inte så lätt att se att kejsaren är naken!

• Like 3

Jag tror också att läkarna snart (hoppas jag) inser betydelsen av en kolhydratreducerad kost, men jag tror att det kommer i första hand att gälla de sjukdomar man kan "mäta", som vikt, blodsocker, blodtryck, möjligtvis kanske man uppmärksammar att inflammationsparametrar som sänka, snabbsänka och vita blodkroppar sjunker hos de som lider av inflammatoriska sjukdomar. Men de sjukdomstillstånd där man upplever en förbättring (kvalitativt) tar kanske längre tid för vetenskapen att ta till sig.

Jag har tidigare startat en tråd om detta

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2070-hälsovinster-som-inte-är-mätbara/

Det kan vara ett problem/svårighet att övertyga om förbättring när det inte går att mäta, och tyvärr så forskas det ju inte allt för överambitiöst på de grupper där man verkligen kan få en kvantitativ mätning, med siffror.

Det är nog som Kjell skriver här ovan, att det är vi vanliga människor som får läsa, notera och informera för att få skutan att vända, en liten vändning i alla fall, får vi hoppas på :)

• Like 3

Jo det känner jag igen. En mig närstående har diabetes 1 sedan många år, och fram till början av 2012 var det de gamla vanliga råden som gällde. Tills jag insåg att det finns för människor liksom alla andra organismer något som kallas artegen kost... När kom du LCHF på spåret? Det har hjälpt antar jag?

För två år sedan började mina blodsockervärden bli högre trots metformin. Jag insåg att jag måste göra något. Började läsa på och förstod att jag måste minska på kolhydrater. Minskade, men tog inte bort, pasta, ris, potatis och bröd. Efter något halvår stötte jag på Andreas blogg och kunde då lära mig mycket mer. Jag försöker hålla en diet på max 20 gr kolhydrater. Jag har slutat med metformin och efter måltid har jag normala sockervärden, men en aning förhöjda fastevärden.  Det går bra att äta LCHF när man lagar mat själv, men restaurangbesök blir krångliga. Jag skulle vilja resa mer (är ju pensionär) men tycker att dieten blir ett hinder.  

MagnusH:
Jag tycker LCHF är en stor fördel när man reser. Man behöver ju inte äta alls lika ofta, och maten man har med sig håller mycket längre generellt - samt behöver inte tillagas. Missar man tillfälle att äta så kan ju det lätt gå en hel dag utan man blir hungrig/mår dåligt (förutom några få korta vågor av hunger).

• Like 3

MagnusH:

Jag tycker LCHF är en stor fördel när man reser. Man behöver ju inte äta alls lika ofta, och maten man har med sig håller mycket längre generellt - samt behöver inte tillagas. Missar man tillfälle att äta så kan ju det lätt gå en hel dag utan man blir hungrig/mår dåligt (förutom några få korta vågor av hunger).

jo, kanske för korta resor, men att resa bort naagra veckor och vara hänvisad till restauranger kan bli svaart.

Om det finns 400 000 - 1 000 000 som är intresserade av LCHF i Sverige borde vi kunna få ihop en ofantligt stor namninsamling som politiker inte kan blunda för. Dock vad vill vi få igenom?

Gammal tråd om detta:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/249-hur-kan-vi-p%C3%A5verka-matlandet-sverige/

Först och främst kostraad till diabetiker. Det är viktigast.

• Like 1

Var i Spanien en vecka nyligen och maten där var helt underbar. Vad jag kan se använder dom fortfarande mycket fett och bra råvaror som fisk och grönsaker. Man fick så klart bröd till maten men undviker man bara det så gick det bra.

Var det inte ris eller potatis till maten?