Majabella Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Jag brukar köpa valnötsolja och hasselnötsolja i Frankrike, hemma är de för dyra, använder dem gärna kalla som dressing. Hur är det med nyttighet och omega i dessa? Använder mest rapsolja annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Valnötsoljan har bättre kvot omega-3 / omega-6. Linfröolja ännu bättre, men smaklös. Allra bäst är olivolja för där är så mycket enkelomättat fett som inte har lätt för att oxidera. Smakar ju gott också. Men tycker du valnötsoljan är god i smaken så använd den, men jag menar den ska stå mörkt, svalt och tättslutande för att minska oxidering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Hur är det med jordnötsolja. Nyttigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Låter som ett bra tips till dressing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Hur är det med jordnötsolja. Nyttigt? Jag skulle hålla mig ifrån det. Dels är där rätt mycket omega-6, dels är ju jordnöten en baljväxt (legym) och oljan kan innehålla rester av antinutrienter såsom lektiner. Såvida inte du tycker det är ruskigt gott och bara ibland äter lite grann bara... EDIT: Kvoten omega 6/3 är 28:1. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Har fått för mig att om man måste ha en olja, så är olivolja den minst olämpliga... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Macadamiaolja är fantastisk, men det är inget lågbudgetalternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 FInns det någonstans i Sverige där man kan köpa dessa oljor (ej jordnöten men de andra)? Och hur dyra är de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Macadamiaolja är fantastisk, men det är inget lågbudgetalternativ. Den har jag aldrig smakat, men om den är god är den ett bra alternativ, för den innehåller nästan 80% enkelomättat fett. Smakar den nötigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag har precis fått hem en halv liter ekologisk macadamiaolja. Tänkte göra egen sololja, blanda den och lite andra oljor....jojoba, kokos och avocado kanske. Men det blir ju mycket olja över. Några tips på vad man kan ha den till? Den smakar gott, så jag kan tänka mig att ringla den över en sallad. Men mer då? Hemmagjord majonnäs kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag har precis fått hem en halv liter ekologisk macadamiaolja. Tänkte göra egen sololja, blanda den och lite andra oljor....jojoba, kokos och avocado kanske. Men det blir ju mycket olja över. Några tips på vad man kan ha den till? Den smakar gott, så jag kan tänka mig att ringla den över en sallad. Men mer då? Hemmagjord majonnäs kanske? Både över sallad och till majonnäs låter jättegott! Var köpte du macadamiaoljan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag beställde den från iherb.com http://www.iherb.com/Life-Flo-Health-Pure-Macadamia-Oil-16-fl-oz-473-ml/44209 Kostar en tredjedel mot här i Sverige. Om du är förstagångskund, så kan du använda koden ZIC 689. Då får du $5 i rabatt. Frakten är bara $4. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Tack för tipset Ett tips som jag fick, är att inte beställa för mycket åt gången. Håller man sig på runt 300 kr eller mindre så slipper man tullavgift. Så har jag gjort och det har funkat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Jag köpte makadamia olja från LCHF butiken men den var säkert dyrare än på iherb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Testade att göra majonnäs, men det blev inte så gott. Den nötiga smaken går igenom för mycket. Tur jag inte gjorde så mycket! Så jag tänkte tillsätta dill och mer citron och ha det till mandelfisken senare idag. Tror det passar bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Testade att göra majonnäs, men det blev inte så gott. Den nötiga smaken går igenom för mycket. Tur jag inte gjorde så mycket! Så jag tänkte tillsätta dill och mer citron och ha det till mandelfisken senare idag. Tror det passar bättre. Kanske nötsmakande majonnäs kan vara gott till mandelfisken? Ska till LCHF-butiken i Malmö imorgon och köpa macadamiaolja för att testa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Kanske nötsmakande majonnäs kan vara gott till mandelfisken? Ska till LCHF-butiken i Malmö imorgon och köpa macadamiaolja för att testa! Kommer du på nåt gott recept med oljan, så skriv.Kanske man ska gå in på nån Australiensisk matsida o kolla... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Här kommer ett tips på hemmagjord sololja: 1 del macadamiaolja 1del kokosolja 1del avocadoolja 1 del jojobaolja + en liten skvätt aprikoskärnolja (hade inte mer hemma) Märkte att oljan funkar bra, eftersom där jag inte har nått att smörja in mig, där har jag bränt mig. T ex ryggen närmast ryggraden. Jag har inte pressat utan solat 1 till 2 timmar åt gången. Mitt på dagen, så det har tagit bra ändå. Jag har ljus hy som först blir röd, för att sedan övergå till brun. Bränner lätt vissa delar av kroppen, mest ansiktet. Men har klarat mig från det hittills. Men ryggen blev bränd igår, känner att det stramar idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Kokosoljan ska ju ha en solskyddsfaktor 15 naturligt, har använt den i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Kokosoljan ska ju ha en solskyddsfaktor 15 naturligt, har använt den i sommar.Det är delade meningar om kokosolja har nån solskyddfaktor.På vissa bloggar står det att den har 15, medan shenet.se skriver att den inte har nån alls. Men att den påskyndar pigmentering. Vet inte riktigt vad man ska tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts