lillamy Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Har ätit lchf flera omgångar. Första gången 2009 då jag gick ner nio kg på tre månader, jag var då 54 år och vägde 75 innan jag började med lchf. Efter det har jag hållit på då och då utan ngn viktminskning och har även känt fettskräck och slutat efter ett tag med resultat att jag gick upp i vikt igen. Nu känner jag mig påläst när det gäller fett så jag är inte fettskrämd längre. Har ätit lchf igen sedan januari i år med undantag bara ett par gånger (kalas). Vikten var det samma fram till början på maj då jag hade gått ner 1kg. Började röra på mig i april, meningen var att jag skulle börja springa för att få upp flåset inte för viktens skull, köpte kanonbra skor osv. Början orkade jag inte jogga mer än typ 100m men jag gav mig inte utan fortsatte varje dag, tyvärr vick jag ont i knät så jag fick gå istället ett par veckor. Började jogga igen , varvar nu med jogga och gå raskt ca 5-6 gr ( går mest) i veckan och nu klarar jag av att jogga 4-5 km men känner ofta att knät inte känns ok. Nu till min fundering , har nämnliken läst ngnstans att man bränner fett och bygger muskler bara när man styrketränar , inte om man joggar /går. Vägde mig häromdagen(brukar inte göra det) för jag kände att jag tappar mina byxor och till min förvåning hade jag gått ner 4 kg i vikt sedan början på maj. Jag har inte ändrat kosten, det enda jag har ändrat är att jag inte tar D vitamin och jag använder inte så mycket smör när jag steker utan använder kokosolja istället men det kan inte vara av betydelse. Kan det vara så att jag bränner fett och bygger muskler iaf med min jogging/promenader? Kan mina stackars lårmuskler bidra till så mycket, man använder knappt några andra muskler när man går raskt. Grejen är att jag joggar inte så fort, man kan gå raskt bredvid mig men jag blir mycket mer andfådd när jag joggar. Ser att det finns många duktiga här som tränar. Kan ngn kunnig förklara för mig hur allt hänger ihop. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 För ditt knäs skulle tycker jag du borde kolla in barfotastil:http://forum.kostdoktorn.se/topic/1985-barfotal%C3%B6pning/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Varför skulle du inte bygga muskler vid jogging/promenad? Allt är relativt (styrketräning/jogging) men skinkorna jobbar också vid gång och det är stora muskler. Jag är övertygad om att din ihärdighet, kokosfettet och muskelanvändning hjälpt dig på traven. Väl kämpat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Bra resultat så här långt! Personligen tror jag att det är mer fördelaktigt att gå, då du kan spänna rumpmusklerna under tiden. Optimal gångstil för att slippa krämpor är att tårna pekar rakt fram, latinogung i höfterna och rumpmusklerna ska (kan) kännas som "studsande" tennisbollar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Varför skulle du inte bygga muskler vid jogging/promenad? Allt är relativt (styrketräning/jogging) men skinkorna jobbar också vid gång och det är stora muskler. Jag är övertygad om att din ihärdighet, kokosfettet och muskelanvändning hjälpt dig på traven. Väl kämpat! Ska man bygga nya muskler "måste" man utsätta (stimulera) de man redan har för en sådan situation att det kräver en respons eller anpassning. Genom att utsätta musklerna för detta talar man om för kroppen att den muskulatur man redan har inte räcker till, och att kroppen därför behöver bygga upp mer muskelmassa så man klarar samma ansträngning bättre nästa gång. För att få en sådan respons behöver stimulansen vara rejäl. Om jogging/promenad är tillräckligt för att skapa en sådan respons låter jag vara osagt. Det är såklart individuellt vad som krävs för just den personen. Jag skulle rekommendera styrketräning om det är just styrka man vill ha. Riktigt tung styrketräning kommer dessutom att involvera det kardiovaskulära systemet (vilket verkar vara anledningen till varför många väljer att jogga), det behöver man inte jogga (cykla, simma, osv) för att åstadkomma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Om alternativet till jogging/promenad är ingen träning alls så är det klart att man får resultat även på lättare träning. Utan att ha sett några studier i ämnet (läser inte sådana) är jag helt övertygad av ren erfarenhet att det inte behövs så mycket för att börja bygga muskler. Vill man sedan ha stora muskler eller punktforma så är förstås styrketräning bäst (åtminstone på min kropp). Likaså om man vill fortsätta förbi en viss punkt så tror jag ditt (Magnus77) resonemang stämmer väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Styrketräning är den enda träningsformen som stärker skelettet vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag hoppas, MariaF, att du inte förväxlar ökad styrka och möjligen ork med att man byggt mer muskler. Är man nybörjare med att träna är förbättringen man upplever i början inte nödvändigtvis nya muskler, utan en effektivare signalering från hjärnan ut till musklerna. Det är däri förbättringen ligger om man precis börjat träna. Stora muskler får man om man har de genetiska förutsättningarna för det, och tränar såklart. Vi har alla olika förutsättningar för att bygga en atletisk kropp. Däremot kan alla förbättra sin träningsstatus oavsett hur förutsättningarna ser ut. Dock kommer en del aldrig bli muskelknuttar typ Arnold, hur mycket de än tränar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Har ätit lchf flera omgångar. Första gången 2009 då jag gick ner nio kg på tre månader, jag var då 54 år och vägde 75 innan jag började med lchf. Efter det har jag hållit på då och då utan ngn viktminskning och har även känt fettskräck och slutat efter ett tag med resultat att jag gick upp i vikt igen. Nu känner jag mig påläst när det gäller fett så jag är inte fettskrämd längre. Har ätit lchf igen sedan januari i år med undantag bara ett par gånger (kalas). Vikten var det samma fram till början på maj då jag hade gått ner 1kg. Började röra på mig i april, meningen var att jag skulle börja springa för att få upp flåset inte för viktens skull, köpte kanonbra skor osv. Början orkade jag inte jogga mer än typ 100m men jag gav mig inte utan fortsatte varje dag, tyvärr vick jag ont i knät så jag fick gå istället ett par veckor. Började jogga igen , varvar nu med jogga och gå raskt ca 5-6 gr ( går mest) i veckan och nu klarar jag av att jogga 4-5 km men känner ofta att knät inte känns ok. Nu till min fundering , har nämnliken läst ngnstans att man bränner fett och bygger muskler bara när man styrketränar , inte om man joggar /går. Vägde mig häromdagen(brukar inte göra det) för jag kände att jag tappar mina byxor och till min förvåning hade jag gått ner 4 kg i vikt sedan början på maj. Jag har inte ändrat kosten, det enda jag har ändrat är att jag inte tar D vitamin och jag använder inte så mycket smör när jag steker utan använder kokosolja istället men det kan inte vara av betydelse. Kan det vara så att jag bränner fett och bygger muskler iaf med min jogging/promenader? Kan mina stackars lårmuskler bidra till så mycket, man använder knappt några andra muskler när man går raskt. Grejen är att jag joggar inte så fort, man kan gå raskt bredvid mig men jag blir mycket mer andfådd när jag joggar. Ser att det finns många duktiga här som tränar. Kan ngn kunnig förklara för mig hur allt hänger ihop. Tack på förhand. Självklart förbränner du mer om du springer och promenerar än om du inte gör det. När det gäller frågan om du bränner fett eller inte så faller ju den när du äter LCHF. Du går ju redan på fettdrift och kroppen har inget annat att förbränna. Pulshöjande träning gör dock att du ökar din energiförbrukning även i vila plus det du förbrukar extra när du motionerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Tack för alla kommentarer och svaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts