Jump to content

Obotligt sötsug vid "tjejveckan"

Recommended Posts

GAAAAH! Blir totaltokig! För första gången på två månader har jag hamnat i sötsuget ifrån helvetet - hela dagen! Är mitt i "tjejveckan" och det verkar som att ingen god lchf mat i världen kan stoppa mitt sug, och hur stabilt mitt blodsocker än ligger så kan jag inte sluta tänka på sött.

Äter enligt pf 16/8, vilket fungerat sjukt bra hitills. Jag håller mig mätt och nöjd, äter mitt sista mål kl 20 och brukar äta 2-3 mål om dagen. Idag har det blivit två stora och två mindre - jag är fortfarande inte nöjd.

Vad gör jag?

• Like 2

Jag brukar få halsbränna av en sked fett så där men nu blev jag nyfiken! Jag brukar knapra halvsöta grönsaker, tom rotfrukter när det är som värst. Har hittat kokosflingor och lakrits hos LCHF-butiken jag gillar men överätning blir det helt klart...

Blanda smör, kokosflingor, kakao och hackade nötter. 

Rulla små chokladbollar och rulla i kokos, eller, ät direkt ur skålen (vem orkar rulla?). :D

Så gör jag under tjejveckan.

Ibland strör jag ner lite lakritspulver från markatta, det är lite sött.

Jag får känslan av (med dina tidigare inlägg) att du inte äter så stor fettmängd - alltså har du mer sug automagiskt.

Det kanske är så att vi bör äta lite extra fett i tjejveckan? Jag får också sötsug under denna tid jag inte får annars och det blir lätt lite för mycket nötter och sånt (för mig ialla fall).

Det kanske är så att vi bör äta lite extra fett i tjejveckan? Jag får också sötsug under denna tid jag inte får annars och det blir lätt lite för mycket nötter och sånt (för mig ialla fall).

Absolut, så upplever jag det, det är ganska ofta jag gör chokladbollar för att moffa i mig fett och få bort sötsug under tjejveckan (guuuud, kärt barn har många namn!!!) för att undvika att antingen falla dit totalt eller att äta för mycket nötter t ex.

• Like 1

Absolut, så upplever jag det, det är ganska ofta jag gör chokladbollar för att moffa i mig fett och få bort sötsug under tjejveckan (guuuud, kärt barn har många namn!!!) för att undvika att antingen falla dit totalt eller att äta för mycket nötter t ex.

Jag äter också för mycket nötter och sen mår min magen blaha. Mitt knep har lattekaffe med ägg och kokosfett.

Det är knepigt det där med sug efter choklad för tjejer (för mig ett par dagar innan lingonveckan bryter ut). Nu när jag opererat bort min livmoder och inte har någon mens längre finns suget fortfarande kvar under ett par dagar i månaden då jag måste vara extra noga med min kost.

De dagarna går jag lätt upp några hekto trots strikt men ingen fakir LCHF kost.

Allt måste vara hormonellt styrt då äggstockarna är kvar. Tyvärr står jag still sedan operationen och förstår inte varför. Viktnedgången borde inte vara styrd av min livmoder.

Men till saken och det jag tror att trådskaparen frågade om. Hur lindrar man sötsuget dessa dagar i månaden?

Mer fett fungerar inte på mig tex. Jag kan vara mätt och glad men ändå inte nöjd utan min hjärna vill att jag tar fram choklad eller tar en tur till affären med förevändning att köpa smör och ägg...

• Like 1

Är det kokosfett/smält choklad-typen du menar (ischoklad)? För med nötter och kokosflingor blir det ju mer kolhydrater i... Har inte testat ischoklad på länge, kanske ska göra det när suget sätter in... Fast jag kan inte göra i ordning innan för då finns det inga kvar sen... Testade Anna Hallén "Bounty" och DET var gott! Men... jag försöker undvika moffandet och bara en hjälper ju inte... :huh:

• 2 weeks later...

Så antingen riktigt socker (choklad med hög kakaohalt) eller en massa artificiella kemiska medel (waldens choclate syrup). 

Nej tack, för mig.

Vad är det för fel på naturlig Stevia, då kan man göra riktig 100% choklad: Äggmjölkchoklad, chokladglass tex. o sötheten bestämmer man ju själv.

Sedan tycker jag att det är synd att flera som skrivit inlägg här verkar tycka att det är fel när de stoppar i sig för mycket av dittan och dattan, ok om man mår fysisk dåligt av det MEN när det är bra (LCHF) mat så spelar det väl ingen roll någon dag här och var! Sluta med de negativa tankarna!

• Like 1

Fick svaret häromdagen vad det är som vållar det där världsberömda chokladsuget vid mens: järn. Hallå, det hade man väl egentligen kunnat räkna ut själv. Men så är det. Kroppen ber om mera järn.

Sen dess har jag kört med Floradix Floravital, bara innan och under mensen, (kan inte äta vanliga järntabletter, magen kapsejsar totalt och jag skiter lakrits i flera dagar efteråt, haha). Det har gjort att mitt "GE MIG CHOKLAD NU ELLER DÖÖÖ"sug är betydligt mindre. 

Går säkert lika bra att öka intaget av lever och kött istället men jag har så himla svårt att öka mitt intag av protein, blir äckelmätt på t.ex. en 75 gr hamburgare.  :unsure:

• Like 1

bluetsaft är bra oxå om man vill få i sig järn utan att magen blir järnhård :) men choklad är ju godare förståss :P

Ja, Blutsaft är riktigt bra faktiskt. Innehåller lite kohydrater ca 20g/100g, men man tar ju inte så stora mängder :)  så det bör ju funka om man inte är väldigt känslig för kohydrater. Innehåller också B-vitamin.

Fick svaret häromdagen vad det är som vållar det där världsberömda chokladsuget vid mens: järn. Hallå, det hade man väl egentligen kunnat räkna ut själv. Men så är det. Kroppen ber om mera järn.

Sen dess har jag kört med Floradix Floravital, bara innan och under mensen, (kan inte äta vanliga järntabletter, magen kapsejsar totalt och jag skiter lakrits i flera dagar efteråt, haha). Det har gjort att mitt "GE MIG CHOKLAD NU ELLER DÖÖÖ"sug är betydligt mindre. 

Går säkert lika bra att öka intaget av lever och kött istället men jag har så himla svårt att öka mitt intag av protein, blir äckelmätt på t.ex. en 75 gr hamburgare.  :unsure:

Jag har ätit hemmagjord leverpastej den senaste veckan, gjord på kycklinglever. Kanske därför jag inte haft något sug denna gången när jag fick mens ca 2 dagar sedan? Tyckte det var lite underligt... 

• Like 1

Jag kör lite ökad dos Blutsaft i samband med att jag lämnar blod för jag klarar inte heller järntabletterna. Många sorters tabletter är dessutom fyllda av järn kroppen inte kan tillgodogöra sig (kan det vara av ekonomiska skäl tro..?). Nu måste jag testa att ta Blutsaft innan mens också, det låter ganska sannolikt.