Jump to content

Recommended Posts

Hej,

jag har läst BOKEN och hängt på forumet ett tag och tagit till mig

en hel del om LCHF och lågkalorikost. Nu under sommaren så har jag

dragit in på en hel del kolhydrater och ätit litet annorlunda - mycket grönsaker,

bönor av alla de sorter. Är en gammal uv på 54 år och tycker om mat men även

motion. Är inte så fet men mycket sitter på magen. Är 175 cm och väger nu 75 kg.

Cyklar några pass i veckan, simmar ibland. Tar långa promenader. Tyvärr så kan

jag inte springa än då jag har dragits med hälseneinflammtion sedan februari.

Jag blir lite bättre allteftersom, sjukgymnastik mm. Vet inte varför jag fått hälseneinflamm-

ation då jag inte gjort något speciellt.

Jag äter fortfarande lite bröd till frukost, gillar öl och vin - så jag är inte renlärig men jag

tror jag är på rätt väg med att skippa det mesta i kolhydratväg.

Så idag kom jag på idén att skriva ned vad jag äter måndag -söndag.

Jag gjorde det och trots ett tufft cykelpass å min tävlingscykel

Så här är dagens skörd - det blev mycket. Jag kommer väl att gå upp rejält i vikt

om jag äter så här mycket. Läst om ketos - vet inte hur mycket kolhydrater jag satt i mig

idag men det är nog ganska mycket med alla grönsaker.

Frukost: 1 kopp kaffe, 2 smörgåsar med messmör och mjuk vitlöksost.

tallrik med naturell yoghurt med hallon, jordgubbar och blåbär

1 liten bit brieost och 2 löskokta ägg

Lunch:   1 stor grillad kycklingklubba 3 cocktailtomater 1 stor bit gurka

7 svarta oliver jättemycket ruccollasallad pressad citron över allt

Cykeltur - körde 57 km, var ute i flera timmar. Drack bara vatten.

Middag:  1 burk makrill i tomatsås 1 avokado med salt och citron 1 bit gurka

lite gräddfil hackad vitkål 5 rädisor ruccollasallad igen stekt zucchini

med rödlök gräslöksmjukost 1 stort glas mjölk.

Övrigt:    vatten grönt te lite läsk(Champis) inte så bra bigaråer 1 öl(33cl)

Nu blev jag hungrig:-) Jag borde väl klara mig på ca 2500 kjcal men det jag ätit

under måndagen borde bli betydligt mer.

Synpunkter mottages tacksamt.

Välkommen hit :).

Det är inte i grönsaker (ovan jord) det finns mycket kolhydrater i, utan brödet, messmöret, läsken och ölen som är i princip inget annat.

En del kolhydrater i filen, mjölken och gräddfilen med. Fett mängden verkar minimal så det är inte konstigt om du behöver äta ofta och mycket.

Testa baka egen LCHF bröd, och ersätt neutral fil med rysk yoghurt, och gräddfil med crème fraiche. Drick vatten och inte annat.

Tänk på att Lowcarb i mängd pga ingen HighFat leder till HighCarb.

När du kör riktigt LCHF brukar inflammationer i kroppen minska.

• Like 5

Jag skulle vilja föreslå att du lösgör dig helt från sedvanornas bojor som t.ex bröd och yoghurt. Hitta ersättare bland naturlig mat istället. Att folk inkl. LCHF-are i regel har problem beror helt enkelt om att man äter enligt någon normn... samhällsnormen. Ät det du gillar som är kolhydratfattigt och när andan faller på och tills du blir ohungrig. Svårare är det inte eftersom du behöver inte fundera på vikten.

Mitt råd är att du kör "fakir" (dvs minimalt med kolhydrater och maximalt med nyttigt fett) en ganska lång tid (ett par månader) så att kroppen ställer om till fettdift. Under denna tid kommer du sannolikt att få övergångsbesvär och det kommer vara jobbigt träna.

SEN... när besvären avtagit och du känner att din kropp stabiliserat sig på fettdrift, kan du börja "fuska", dvs introducera lite av de kolhydrater du inte gärna är helt utan och vara uppmärksam på hur du mår.

Vitsen med detta är att du då får en referens och kan lättare hitta den typ av kost som funkar bäst för dig. Risken med att inte vara strikt i början är att kroppen inte ställer om sig till fettdrift ordentligt och då kommer du inte att känna nån större skillnad.

Edit: Pröva att hoppa över frukost, eller i alla fall brödet och messmöret. Min erfarenhet är att det är extra bra att hoppa över kolhydraterna på morgonen eftersom kroppen är i ketos sen nattfastan, annars bryter man denna och blir hungrig vid lunch.

• Like 1

Tack för inkommna svar. Jag vet inte om jag är ute och cyklar? men en hel del av det

jag år i går innehåller en hel del nyttigt fett. Som ost, avokado, oliver, makrill och gräddfil.

Men det kanske var för lite fett? Ägg och grönsaker är bra mat. Att steka zucchini och rödlök

i rapsolja och bregott måste väl i varje fall vara ganska rikt på nyttigt fett. Trodde jag var lite

smart när jag la till gräddfil men det är kanske som mjölk, filmjölk att det innehåller för mycket

mjölksocker. Messmör brukar jag inte äta alltför ofta - läste idag att det innehåller 48%? kolhydrater.

Jag har testat turkisk yoghurt i stället för fil. Det var gott men kändes lite onyttigt med så mycket fett.

Fast det är väl vitsen med LCHF.

Tack för inkommna svar. Jag vet inte om jag är ute och cyklar? men en hel del av det

jag år i går innehåller en hel del nyttigt fett. Som ost, avokado, oliver, makrill och gräddfil.

Men det kanske var för lite fett? Ägg och grönsaker är bra mat. Att steka zucchini och rödlök

i rapsolja och bregott måste väl i varje fall vara ganska rikt på nyttigt fett. Trodde jag var lite

smart när jag la till gräddfil men det är kanske som mjölk, filmjölk att det innehåller för mycket

mjölksocker. Messmör brukar jag inte äta alltför ofta - läste idag att det innehåller 48%? kolhydrater.

Jag har testat turkisk yoghurt i stället för fil. Det var gott men kändes lite onyttigt med så mycket fett.

Fast det är väl vitsen med LCHF.

Ja, fett är inte onyttigt, tvärtom! Och ett livsmedel som innehåller 48% kolhydrater ska du definitivt undvika helt! Att man äter visa livsmedel som innehåller en del bra fett hjälper inte om man samtidigt äter andra som innehåller mycket kolhydrater.

Som en god vän till mig sa en gång: "Det där med LCHF låter bra, bara man fick äta socker också!" Men det kan man ju inte! Skär ner på kolhydratkällorna och kompensera med fett. Sluta att äta vanligt bröd, om du absolut vill äta mackor, leta upp recept på LCHF-bröd. Det finns ett antal olika varianter som är OK. Personligen har jag tänkt bort bröd som koncept helt och hållet ur min kost. Trodde att jag skulle sakna mackorna, men det var lättare än jag trodde!

• Like 6

• 2 weeks later...

Jag var till Biblioteket häromdagen och lånade 2 böcker av Skaldeman.

Intressant läsning. Jag tror att jag äter så mycket ofta och ibland fel då mycket

handlar om tankar och belöningssystem. Så dag provade jag något nytt.

Frukost: 1 kopp kaffe makrill i tomatsås 2 ägg

Lunch/middag: Inlagd sill (vet socker) några tomater gräddfil rysk fet yoghurt

rädisor ägg 1 glas mjölk 1 avocado

Cykeltur 38 km, snabb cykling vatten

Kvällsmål 1/2 banan vatten

Jag stod mig riktigt bra på frukosten, men jag saknade mjölkprodukter och bröd.

Lunchen var god med fet fisk i sockerlag! tomater är ok ingen potatis fett

1/2 banan är bara ca 11 gr kolhydrater.

Det viktiga positiva för mig i dag är att jag känner mig ganska smal och fit.

Kroppen(magen) är inte svullen och spänd som den brukar va. Så jag kanske inte

behöver tokcykla så hårda pass framöver utan mer koncentrera mig på ett lägre intag

av kolhydrater.

Ja, nu blev det betydligt bättre. Men för lite fett! Frukosten är ju bra och stadig men du borde lägga till en eller två matskedar hemgjord majjonäs, då kan du kanske ta bort ett ägg.

Lunchen, du måste få i dig lite mer fett. I början av din tråd tyckte jag du åt lite väl mycket, nu är det lite åt svältkosthållet.

Middag, det där är väl inget för en cyklande karl!

Speciellt i början finns det ingen anledning att ligga lite i underkant, ät rejält och så du blir mätt och står dig. Att svälta och hungra suger, det är därför andra metoder nte fungerar i längden.

Att äta mycket fett och samtidigt äta kolhydrater fungerar jättebra, om man vill gå upp i vikt!

Skriver in dagens mat:

Frukost: 1 kopp kaffe naturell yoghurt 3% med värmda hallon och rostade solrosfrön.

Gick ned till Eriksdalsbadet och simmade. Har simmat 10 ggr nu och det går ganska bra, blev drygt 500m och lite plaskande.

Lunch: Grillad kyckling kokt skinka i skivor tomater creme fraiche citronmajonäs rysk yoghurt 10% machesallad 1 glas mjölk.

Cyklade 45 km både asfalt och i skogen framåt kvällen, slitigt kände nog av dagens simning.

Kvällsmat: Minerva sardiner i olivolja med chili(rekommenderas) 1 avocado tomater machesalld gräddfil rysk youghurt 10%

1 skiva fullkornsbröd(35 kal/100gr) 2 små aprikoser 1 kopp svart te med honung mjölk vatten och ett glas Xavier grenache rödvin.

Ganska trött nu efter en lång dag. I morgon bitti skall jag till Södersjukhuset, Hematologen. Efter många blodanalyser

fick jag beskedet förra sommaren att jag drabbats av en ovalig blodcancersjukdom vid namn Essentiell Trombocytos.

Ingen medicinering hittills men jag misstänker att jag får ett sådant besked i morgon. Jag har frågat om det

spelar någon roll vad jag äter och om jag idrottar men det gör det tydligen inte.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stressad av att inte kunna sova i natt. Läkarbesöket på SÖS gick bra trots min oro. Jag får fortsätta att lämna blod och är under övervakning - inte dags för

medicinering ännu med undantag för Trombyl som jag redan tar. Det blev lite si

och så med maten idag. Jag sov bara mellan 06:30-08:45 och var helt slut. Hemma efter SÖS blev det lite kyckling mm. Trots obefintlig sömn körde jag ett snabbt

cykelpass på 33 km. Väl hemma så slocknade jag på sängen 4-5 timmar.

• 2 weeks later...

Dagens rapport.

Vaknade alldeles för tidigt men kunde inte riktigt somna om. Så till slut gav jag upp? och klev upp.

Åt en stadig frukost: kaffe, fil med 1/2 banan och en burk makrill i tomatsås. Tittade på klockan och

ojade mig. Normalt sett så cyklar jag på eftermiddagen eller kvällen - men kroppen lär sig och nu hade

jag chansen att chocka kroppen. Klockan 07:32 rullar jag iväg på min tävlingscykel. Det blev prick 50 km

och en hel del motvind så jag var ganska slut när jag kom hem. Var tvungen att vila ca 2 timmar på sängen.

Lunch: köttbullar och ruccolla stekt i rapsolja med crenmefraichestuvad spenat, rädisor och en rå morot.

Middag: jättegryta med blandfärs, röd/gul/vitlök, krossade tomater, skivade tomater, bönor, ärter, en massa

kryddor, svarta oliver och 5 STORA skedar turkisk yoghurt. Lång dag nu och väldigt trött - men jag är nöjd

med vad jag gjort idag.

• 1 month later...

Jag cyklar nu 4-7 mil/dag då det fortfarande är högsommar.

Försöker att låta bli bröd (tom till frukost) och äter ganska rätt tror jag.

Idag tex kaffe och 1 kokt ägg till frukost.

Lunch/middag blev isterband, rädisor, tomater, stuvad spenat i creme fraiche mm.

Under kvällen en liten banan och flera stora glas vatten med stora citronbitar i.

Men nu blev jag tokhungrig och värmde tinade hallon och jordgubbar serverat med

lite honung och creme fraiche. Väldigt gott men är det ok, nyttigt??

Kanske dum fråga men lite respons skadar inte.

Hihi, honung är väl inte precis rätt :-)

Banan är också nåt som går bort för mej helt! Har inte ätit nån på åtskilliga år. En vacker dag ska jag göra flygande jacob och då ska jag äta banan men inte förr.

Jag hade också brödabstinens i början och hade svårt att hitta alernativ. LCHF-butiken har en mix som heter Bakerix som ger ett ganska bra alternativ till frukostfralla. Se bara till att vispa äggen minst 4minuter. Med ett gott pålägg på funkar de absolut.

Min favvefrulle just nu är 2kokta ägg mosade med smör och salt. Så gott och jag står mej halva dan på det!

• 3 weeks later...

Jag har gjort ett litet experiment.

Jag har ätit den mat jag åt innan jag prövade LCHF. En hel del bröd och mycket mjölkprodukter

och resultatet(inte vägt mig) är att jag svullnat upp och ser lite småfet ut. Dessutom så är jag konstant

ganska hungrig och går till kylen lite då och då. Trots att jag motionscyklar nästan varje dag så fungerar

tydligen inte min kropp speciellt bra för traditionell kost. Så from nu på måndag går jag tillbaka till LCHF.

.

• Like 3

• 1 year later...

Hej,

blev nyfiken på blodsjukdomen du har då du är man och det vanligtvis drabbar kvinnor.

Hur har det gått för dig? Min man har fått samma diagnos. Reagerar på att även du verkar träna mycket och gå på "diet". Funderar på om man kan göra ngt med kosten. Om det har ngt med blodgruppering att göra i kombinartion med kosten. Har du hittat ngn information kring forskning på denna sjukdom som man kan läsa?

/orolig fru

Hej,

blev nyfiken på blodsjukdomen du har då du är man och det vanligtvis drabbar kvinnor.

Hur har det gått för dig? Min man har fått samma diagnos. Reagerar på att även du verkar träna mycket och gå på "diet". Funderar på om man kan göra ngt med kosten. Om det har ngt med blodgruppering att göra i kombinartion med kosten. Har du hittat ngn information kring forskning på denna sjukdom som man kan läsa?

/orolig fru

Jag fick min diagnos för något år sedan. Lämnar blod för analys regelbundet och mina resultat ligger på samma nivå hela tiden.

Har fått en ny överläkare på SÖS Hematologi som jag träffade ganska nyligen. Frågade igen om det spelar någon roll vad jag

äter - fick till svar att maten spelar ingen roll för mig, påverkar inte mina blodvärden. Essentiell trombocytos innebär att det produceras för mycket blodplättar och mina värden har konstant legat på nivån TPK 650-750. 

Det råder väl bred konsensus kring att socker "göder" cancer? Och utgår man ifrån det så är det vettigt att ha fett som primär energikälla då det sägs ge ett lagom lågt och jämnare blodsocker. Så jag fattar inte alls hur dina läkare kan påstå att kosten inte påverkar. Sedan är det säkert viktigt att undvika sådant som belastar immunförsvaret i onödan. Visar sig t ex magen må bättre utan vete så är det ett viktigt tecken som man ska respektera. Och fasta kan säkert också vara bra för att systemet ska få vila och återhämta sig.