Bitteusa

Raffinerat salt farligt?

Recommended Posts

Första inlägget, hoppas jag gör rätt! Läste just en artikel av en holistisk amerikans läkare, Dr. Brownstein, om salt. Han varnade för raffinerat salt och rådde oss att äta oraffinerat salt vilket jag förstod som sea salt. Han betonade också vikten av jod, vilket ju inte finns i sea salt. Blev inte riktigt klok på vad han menade. Någon som vet hur det hänger ihop? Kanske bör man äta sea salt och ta jodtabletter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man måste ta jodtillskott så är det märkligt att mänskligheten överlevt under alla dessa år, långt innan tillskott fanns?

Själv äter jag havssalt/flingsalt och än så länge mår jag bra. Som jag förstått det så är det speciellt mat från havet som är rika på jod.

Fisk, skaldjur, alger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan vara uppmärksam på E-ämnet ferrocyanider som tillsätts i nästan all malen salt som ska förhindra att det klumpar ihop sig. Vissa påstår det kanske inte är så nyttigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna produkt består av jodberikat havssalt. Sedan finns även jodberikat mineralsalt. 

Ang Jod:

"Nu för tiden är det vanligt att saltet vi köper i affären har jod tillsatt. Jod är ett grundämne som påverkar sköldkörtelhormoner som styr ämnesomsättningen. Innan man började tillsätta jod till saltet var sjukdomen struma mycket mer utbrett än det är idag. Struma innebär att sköldkörteln blivit förstorad. Det behöver inte vara farligt, men i vissa fall medför det att utsöndringen av hormonet påverkas. Om man får för mycket sköldkörtelhormon går kroppen på högvarv. Man drabbas av oro, darrningar, hjärtklappning och sömnsvårigheter. För lite sköldkörtelhormon ger besvär som trötthet, svullnad i ansiktet, frusenhet, håravfall och grov fårad hy. Det enda man kan göra för att förebygga struma är att äta mat med salt som innehåller jod. Valet av salt som jodbärare är idealiskt eftersom vår dagliga saltkonsumtion är relativt konstant. Om man av någon anledning inte ska få i sig jod, till exempel om man har jodallergi, finns även jodfritt salt."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man kan vara uppmärksam på E-ämnet ferrocyanider som tillsätts i nästan all malen salt som ska förhindra att det klumpar ihop sig. Vissa påstår det kanske inte är så nyttigt.

"E-nummer: 

E 535

Vedertaget namn:

Natriumferrocyanid 

Framställning:

Natriumferrocyanid kan enbart framställas på konstgjord väg. 

Funktion:

Tillsatsen fungerar som klumpförebyggande medel i salt. 

Användningsområde:

Natriumferrocyanid får endast användas som klumpförebyggande medel i salt (hushållssalt). 

Hälsoeffekter: 

Cyanid i ren form är väldigt giftiga. Men i detta fall är järnet (ferro-) bundet så starkt till cyaniden att ämnet är ofarligt i de mängder som det används i. Natriumferrocyanidens ADI är 0,025 mg/kg kroppsvikt. Det innebär att man kan äta 0,025mg/kg multiplicerat med sin kroppsvikt av Natriumferrocyanid varje dag utan att drabbas av hälsomässiga effekter.  Detta motsvarar drygt 75 gram Natriumferrocyanidinnehållande salt varje dag. Sådana mängder är mycket ovanligt att man får i sig. "

Ännu en sak som är dosrelaterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar jodtillskott varje dag, och en ganska rejäl dos också på 12,5mg. Det är ungefär så mycket man får i sig av jod i länder som t.ex. Japan tack vare att man äter mycket havsmat, och framförallt alger. Jodbrist ska tydligen vara ganska allvarligt, och orsakar en massa elände i kroppen. Det är tydligen inte heller farligt att ta höga doser, som man tidigare har trott.

Kolla på den här föreläsningen av Dr. Michael Rothman, där han tar upp allvaret med jodbrist (och även brist på D-vitamin och magnesium);

Dela detta inlägg

Länk till inlägg