KiaraVarNamnet

Nybörjare som har svårt att börja!

Ny så vet inte vad detta är...  

7 medlemmar har röstat

1. 1. Formulerade jag mig så att du förstod?

• Ja
      3
    • Nej
      3
    • Vet inte
      1
  2. 2. Är bantning något bra?

• Ja, man mår bättre fysiskt och psykiskt!
      0
    • Man måste ju vara snygg så!
      0
    • Nej, inte alls.
      5
    • Vet inte.
      2

Recommended Posts

Hallå alla kämpare där ute!

Jag har svårt att komma igång med min viktförminskning.

Såhär är det. Jag tappade något kilo för ett litet tag sedan, och bara det lilla gjorde mig jätteglad! Men det är så lätt att bryta mönstren man vill ha för att leva sundare! Som t.ex maten. Men istället för att tänka mig för vad jag stoppar i mig så tar hungern över och jag proppar i mig för mycket.
Jag vill ut och röra på mig! Egentligen finns det flera tillfällen på dygnet för det och det hade varit så bra för både hälsan och viktförminskningen! Men istället struntar jag i det och tänker att det kommer inte förändra ett dugg. (Jag väger just nu mellan 56-58kg och är 172cm lång. Målet är 50-53kg.)

Man måste ju börja någonstans, inte sant? 
Men hur ska jag börja tror ni?

Jag såg en reklam för ett tag sedan som handlade om kvinnor som gett upp hoppet om att gå ner i vikt men när dem använde en produkt så gick dem ner i vikt fort. Vilket skulle ge hopp och en bra början för att gå ner i vikt ungefär. Jag minns inte vad produkten hette dock. Är det bantningsprodukter något ni rekommenderar?

Kanske att jag ska börja med ett mål i taget? Små mål.

• Som att börja med en bestämd sovtid istället för att vara vaken till halv två varje natt. Bara det kan ge lite mer energi.
  • Försöka äta måttligt. Kanske hjälper att välja en mindre storlek på tallriken? 
  • Och när man ändå funderar på att ut och promenera, att man inte skiter i det utan att man sätter på bra musik i lurarna och bara drar ut istället för att tänka!

Hur började ni med att gå ner i vikt?

Använder ni er utav appar i mobilen?

Har ni någon favorit bland mat eller något slags snacks som inte är onyttigt?

Har ni några råd för hur man kan börja?

Vet ni någon effektiv bantningsmetod?

Kan ni några trick för att hålla det sunda mönstret?

Finns det något jag bör tänka på?

Blir hur glad som helst bara jag får svar på en enstaka fråga!
Tack så jättemycket på förhand!
Må så gott :) /Kiara 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i allt vad bantningsprodukter heter. Jag har varit sponsrad inom kosttillskottsindustrin ett länger tag och kan säga med handen på hjärtat att det mesta är skit. Fettförbrännare och kolhydratsblockerare fungerar inte. du slösar bara dina pengar.

Ha som tumregel att promeneera minst 30 min om dagen, det är lagom att börja med och mindre tycker jag inte att någon borde röra sig.

Portionsstorlekarna är A och O så börja där. fyll upp halva tallriken med grönsaker, gärna grövre varianter som broccoli osv som ger bra mättnad. Håll dig borta från allt vitt bröd, pasta potatis och ris och om du nu hittar en diet - följ den!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen hit!

Man förbränner mer av att röra på sig mer, men man blir oxå hungrigare.
Ska man gå ner i vikt gäller det att äta så man är mätt länge - mycket fettmängd. Det är när man får i sig så lite kolhydrater att kroppen måste börja skapa ketoener för att driva hjärnan som den stora fettförbränningen kommer igång. Dock om man redan är smal innan LCHF är det svårt att gå ner mer i vikt för att muskler och inre organ som innan varit lite i svält återgår till normal storlek (vilket väger mer - och blir snyggare).

Det där med portionsstorlek är mer när man struntar i HF - HighFat delen. Tar man HF behöver man oftast inte tänka på storlek. Man äter till man blir mätt och sen äter man inte fram tills man blir hungrig igen (gäller att skapa nya tidrutiner för mat).
Det bästa med LCHF är att man tappar större delen av suget och klarar av att hålla kostsättet lättare än andra dieter/bantningsmetoder. Tänk på att det inte bara är något temporärt sätt att äta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att fråga om hur man tar seg ner till undervikt i detta forum värkar löljigt... :angry:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att sova mer tycker jag låter som en bra idé.

Om du verkligen är tjock trots vikten, tycker jag att du ska äta riktig mat, nyttig mat, utan begränsningar tills du är mätt, och träna lite. Förmodligen kommer du att gå upp i vikt av det, men få en snyggare kropp - och vilket är viktigast? Och att må bra, inte att förglömma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skit i allt vad bantningsprodukter heter. Jag har varit sponsrad inom kosttillskottsindustrin ett länger tag och kan säga med handen på hjärtat att det mesta är skit. Fettförbrännare och kolhydratsblockerare fungerar inte. du slösar bara dina pengar.

Ha som tumregel att promeneera minst 30 min om dagen, det är lagom att börja med och mindre tycker jag inte att någon borde röra sig.

Portionsstorlekarna är A och O så börja där. fyll upp halva tallriken med grönsaker, gärna grövre varianter som broccoli osv som ger bra mättnad. Håll dig borta från allt vitt bröd, pasta potatis och ris och om du nu hittar en diet - följ den!

Tack så mycket för din åsikt! Att börja med 30 min låter bra och jag ska slänga bort tanken på bantningsprodukter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen hit!

Man förbränner mer av att röra på sig mer, men man blir oxå hungrigare.

Ska man gå ner i vikt gäller det att äta så man är mätt länge - mycket fettmängd. Det är när man får i sig så lite kolhydrater att kroppen måste börja skapa ketoener för att driva hjärnan som den stora fettförbränningen kommer igång. Dock om man redan är smal innan LCHF är det svårt att gå ner mer i vikt för att muskler och inre organ som innan varit lite i svält återgår till normal storlek (vilket väger mer - och blir snyggare).

Det där med portionsstorlek är mer när man struntar i HF - HighFat delen. Tar man HF behöver man oftast inte tänka på storlek. Man äter till man blir mätt och sen äter man inte fram tills man blir hungrig igen (gäller att skapa nya tidrutiner för mat).

Det bästa med LCHF är att man tappar större delen av suget och klarar av att hålla kostsättet lättare än andra dieter/bantningsmetoder. Tänk på att det inte bara är något temporärt sätt att äta.

Tack så mycket!

Väldigt bra fakta, ska ta med mig det här!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vikt på 50 kg till din längd ger ett BMI på strax under 17. Känns inte så hälsosamt...

Det är många som säger det. Men alla har olika kroppar och jag försöker hitta det som jag tror skulle kunna vara hälsosammast för mig!

Tack för din åsikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att sova mer tycker jag låter som en bra idé.

Om du verkligen är tjock trots vikten, tycker jag att du ska äta riktig mat, nyttig mat, utan begränsningar tills du är mätt, och träna lite. Förmodligen kommer du att gå upp i vikt av det, men få en snyggare kropp - och vilket är viktigast? Och att må bra, inte att förglömma.

Jag håller med dig till fullo. Det är ju viktigast att man mår bra och hittar en sund livsstil som passar en själv. 

Jag vet inte vart alla får "snyggare kropp" ifrån? Är det från omröstningen? För jag vet inte hur den fungerar!

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggare kropp - ja, det är en del lchf-are som berättat att de inte går ner i vikt, men får smalare midja och i allmänhet stramare (vilket ord är det jag söker? slankare? mindre plufsig?) kropp. Det kallar nog jag snyggare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggare kropp - ja, det är en del lchf-are som berättat att de inte går ner i vikt, men får smalare midja och i allmänhet stramare (vilket ord är det jag söker? slankare? mindre plufsig?) kropp. Det kallar nog jag snyggare.

Jaha! Ja då förstår jag vad du menade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med föregående talare om att viktmålet låter lite onödigt tanigt. Nu vet jag ju inte alls hur din kroppsbyggnad men med det viktmålet hoppas jag att du är uttalat ektomorf. Själv är jag bredaxlad och bredrövad och bara en ynka centimeter längre och ser ut som ett benrangel om jag väger under 70 kg. Alla är vi olika.  :)

LCHF är ingen bantningsmetod. Din kropp kommer gå upp om du är, enligt kroppen, underviktig. Du kommer gå ner om du väger för mycket och stå still om du redan väger lagom. Som någon påpekade här ovan kan däremot kroppen omformas på ett mycket trevligt vis. Koncentrera dig på att vara frisk och stark. Lycka till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med föregående talare om att viktmålet låter lite onödigt tanigt. Nu vet jag ju inte alls hur din kroppsbyggnad men med det viktmålet hoppas jag att du är uttalat ektomorf. Själv är jag bredaxlad och bredrövad och bara en ynka centimeter längre och ser ut som ett benrangel om jag väger under 70 kg. Alla är vi olika.  :)

LCHF är ingen bantningsmetod. Din kropp kommer gå upp om du är, enligt kroppen, underviktig. Du kommer gå ner om du väger för mycket och stå still om du redan väger lagom. Som någon påpekade här ovan kan däremot kroppen omformas på ett mycket trevligt vis. Koncentrera dig på att vara frisk och stark. Lycka till.

Hej! Jag vet inte vad uttalat ektomorf är och skulle bli hur tacksam som helst för en förklaring!

Kanske jag bör tänka om angående min vikt? Jag kanske bara ska fokusera på att röra på mig mer och minska sötsakerna. Och inte ha fokus på att tappa vikt!

Jag har nämligen stannat mellan 55 och 57kg just nu, jag går varken upp eller ner så det kanske betyder att jag ska vara där?

När jag ser på min kropp så är det nog träning som saknas och ett nyttigare liv!

Tack Tuva för det trevliga inlägget! Ha det bra!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag vet inte vad uttalat ektomorf är och skulle bli hur tacksam som helst för en förklaring!

Kanske jag bör tänka om angående min vikt? Jag kanske bara ska fokusera på att röra på mig mer och minska sötsakerna. Och inte ha fokus på att tappa vikt!

Jag har nämligen stannat mellan 55 och 57kg just nu, jag går varken upp eller ner så det kanske betyder att jag ska vara där?

När jag ser på min kropp så är det nog träning som saknas och ett nyttigare liv!

Tack Tuva för det trevliga inlägget! Ha det bra!

Min son är t.ex. uttalat ektomorf. Tränar kampsport och är stark och frisk men ser ut som om han skulle gå av på mitten. Kom för första gången på många år precis över gränsen för undervikt för ett par månader sen trots en kroppsfetts% på 3% eller nåt i den stilen. :)  Alla andra i hans längd med den ynkliga vikten skulle klassas som undernärda och magra men han är precis som han ska vara, vad BMI än säger. Han äter samma mat som vi fast med pasta, ris och bröd, d.v.s inte rädd för fett. Min dotter är 20 cm kortare än sin bror och väger mer utan att för den delen vara tjock, hon är byggd som jag med stora muskler. 

Vad jag vill säga är att vågen är bara ett verktyg och ett ganska trubbigt verktyg för att kolla sina hälsomarkörer. Jättesmal är inte nödvändigtvis ett tecken på hälsa men behöver inte heller vara ett tecken på ätstörning. Det är bara en siffra. Koncentrera dig på att vara frisk och stark. Det kan väl tänkas att du går upp av att träna, i muskelvikt, och då är du ju inte tjockare än innan fast vågen visar en högre siffra.  Bättre lär du i alla fall må av det. Lycka till. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå alla kämpare där ute!

Jag har svårt att komma igång med min viktförminskning.

Såhär är det. Jag tappade något kilo för ett litet tag sedan, och bara det lilla gjorde mig jätteglad! Men det är så lätt att bryta mönstren man vill ha för att leva sundare! Som t.ex maten. Men istället för att tänka mig för vad jag stoppar i mig så tar hungern över och jag proppar i mig för mycket.

Jag vill ut och röra på mig! Egentligen finns det flera tillfällen på dygnet för det och det hade varit så bra för både hälsan och viktförminskningen! Men istället struntar jag i det och tänker att det kommer inte förändra ett dugg. (Jag väger just nu mellan 56-58kg och är 172cm lång. Målet är 50-53kg.)

Man måste ju börja någonstans, inte sant? 

Men hur ska jag börja tror ni?

Jag såg en reklam för ett tag sedan som handlade om kvinnor som gett upp hoppet om att gå ner i vikt men när dem använde en produkt så gick dem ner i vikt fort. Vilket skulle ge hopp och en bra början för att gå ner i vikt ungefär. Jag minns inte vad produkten hette dock. Är det bantningsprodukter något ni rekommenderar?

Kanske att jag ska börja med ett mål i taget? Små mål.

• Som att börja med en bestämd sovtid istället för att vara vaken till halv två varje natt. Bara det kan ge lite mer energi.
  • Försöka äta måttligt. Kanske hjälper att välja en mindre storlek på tallriken? 
  • Och när man ändå funderar på att ut och promenera, att man inte skiter i det utan att man sätter på bra musik i lurarna och bara drar ut istället för att tänka!

Hur började ni med att gå ner i vikt?

Använder ni er utav appar i mobilen?

Har ni någon favorit bland mat eller något slags snacks som inte är onyttigt?

Har ni några råd för hur man kan börja?

Vet ni någon effektiv bantningsmetod?

Kan ni några trick för att hålla det sunda mönstret?

Finns det något jag bör tänka på?

Blir hur glad som helst bara jag får svar på en enstaka fråga!

Tack så jättemycket på förhand!

Må så gott :) /Kiara 

Lyssna nu: 

Du HAR en bra vikt, det är inget som helst fel på din vikt och du behöver inte gå ner ett enda gram till. Är du missnöjd med din form behöver du träna styrketräning på en hög nivå och då kommer du att behöva äta mer för att orka prestera. Av den anledningen bör du kontakta en seriös personlig tränare som även har stor kunskap kring näringsfysiologi. 

Kanske behöver du även någon typ av psykoterapi då det är tydligt att du liter av ätstörning/skev självbild. 

Du ska inte gå ner mer i vikt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med uulrikaa. Någon viktminskning behövs inte.

I min ungdom vägde jag 59kg och var mager. Är 175 cm lång. Att väga mindre än så måste vara direkt ohälsosamt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna nu: 

Du HAR en bra vikt, det är inget som helst fel på din vikt och du behöver inte gå ner ett enda gram till. Är du missnöjd med din form behöver du träna styrketräning på en hög nivå och då kommer du att behöva äta mer för att orka prestera. Av den anledningen bör du kontakta en seriös personlig tränare som även har stor kunskap kring näringsfysiologi. 

Kanske behöver du även någon typ av psykoterapi då det är tydligt att du liter av ätstörning/skev självbild. 

Du ska inte gå ner mer i vikt. 

Hej uUlrika!

Jag har gått i terapi i två år nu för min anorexi. Jag kanske tog mig vatten över huvudet när jag blev medlem här. 

Det är som du säger. Jag är inte nöjd över min kropp men det är inte för att jag är stor utan för att jag behöver träna mer.

Jag vet det innerst inne men det är svårt att lita på dem orden. 

Jag ska försöka få tag i en seriös personlig tränare.

Ska ge det en chans! 

Tack för ditt svar. Det väckte mig inombords.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej uUlrika!

Jag har gått i terapi i två år nu för min anorexi. Jag kanske tog mig vatten över huvudet när jag blev medlem här. 

Det är som du säger. Jag är inte nöjd över min kropp men det är inte för att jag är stor utan för att jag behöver träna mer.

Jag vet det innerst inne men det är svårt att lita på dem orden. 

Jag ska försöka få tag i en seriös personlig tränare.

Ska ge det en chans! 

Tack för ditt svar. Det väckte mig inombords.

Det låter bra Kiara, lycka till! Tycker absolut att du kan vara här för att söks stöd. I just ditt fall är det inte nödvändigt att gå ner i vikt, men lchf kan kanske vara ett bra sätt att lära sig äta på, och oavsett om man är tjock eller smal så kan man ju äta fel och behöva lära om.

Lycka till med maten och träningen, och tveka inte att be om hjälp om du behöver! Kram!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte tagit vatten över huvudet, Klara. LCHF kommer hjälpa dig att äta rätt, liksom att inte behöva vara rädd för den hälsosamma maten. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 173 cm och väger 56 kg så det är ju ungefär som du. Jag försöker gå upp i vikt istället. Inte i fettvikt utan i muskelmassa. Träning och en kost utan raffinerade kolhydrater och skräpmat tror jag skulle vara bäst för dig men att gå så långt som till LCHF tror jag inte du tjänar på. Det finns andra smala tjejer som tränar och som inte mått bra av LCHF.

En kombination av styrketräning och konditionsträning är bra. Det finns mängder med böcker och info på nätet om hälsosam kost och träning.

Både när det gäller kost och träning så gäller det att lyssna på kroppen. Känner du dig pigg, glad och positiv så har du antagligen gjort det som var bäst för dig.

Jag vägde tidigare 70 kg och hade betydligt mindre muskelmassa. Jag har blivit av med ca 20 kg i fettvikt. Ät riktig mat med mycket grönsaker istället för mjölmat och sötsaker så kommer du långt. Glöm inte proteinet till frukost och kvällsmat om du tränar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra Kiara, lycka till! Tycker absolut att du kan vara här för att söks stöd. I just ditt fall är det inte nödvändigt att gå ner i vikt, men lchf kan kanske vara ett bra sätt att lära sig äta på, och oavsett om man är tjock eller smal så kan man ju äta fel och behöva lära om.

Lycka till med maten och träningen, och tveka inte att be om hjälp om du behöver! Kram!

Ja, jag hoppas att kunna hitta inspiration här för träning och mat.

Tack så hjärtligt mycket Ulrika! Kramar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte tagit vatten över huvudet, Klara. LCHF kommer hjälpa dig att äta rätt, liksom att inte behöva vara rädd för den hälsosamma maten. 

Tack så mycket, jag ska verkligen gå in för det här! Men på rätt sätt som blir bäst för mig =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg