KiaraVarNamnet

Nybörjare som har svårt att börja!

Ny så vet inte vad detta är...  

7 medlemmar har röstat

1. 1. Formulerade jag mig så att du förstod?

• Ja
      3
    • Nej
      3
    • Vet inte
      1
  2. 2. Är bantning något bra?

• Ja, man mår bättre fysiskt och psykiskt!
      0
    • Man måste ju vara snygg så!
      0
    • Nej, inte alls.
      5
    • Vet inte.
      2

Recommended Posts

Jag är 173 cm och väger 56 kg så det är ju ungefär som du. Jag försöker gå upp i vikt istället. Inte i fettvikt utan i muskelmassa. Träning och en kost utan raffinerade kolhydrater och skräpmat tror jag skulle vara bäst för dig men att gå så långt som till LCHF tror jag inte du tjänar på. Det finns andra smala tjejer som tränar och som inte mått bra av LCHF.

En kombination av styrketräning och konditionsträning är bra. Det finns mängder med böcker och info på nätet om hälsosam kost och träning.

Både när det gäller kost och träning så gäller det att lyssna på kroppen. Känner du dig pigg, glad och positiv så har du antagligen gjort det som var bäst för dig.

Jag vägde tidigare 70 kg och hade betydligt mindre muskelmassa. Jag har blivit av med ca 20 kg i fettvikt. Ät riktig mat med mycket grönsaker istället för mjölmat och sötsaker så kommer du långt. Glöm inte proteinet till frukost och kvällsmat om du tränar.

Det låg mycket intressant i det du skrev. Väldigt mycket bra saker!

Jag ska kolla lite närmare på saker och ting på nätet när det gäller kost och träning och absolut se till att det är rätt fakta för mig!

Jag tror att om jag bara har i tanke att välja sundare mat varje dag och att röra på mig mer, träna mer.. Så tror jag att det kan bli en bra början.

Sen att man fortsätter att jobba upp sig och att inte glömma bort maten med proteinet i!

Tack för din åsikt, det fanns mycket bra som jag ska ta med mig på färden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, även om jag inte alls håller med om ditt viktmål i första inlägget. Tycker du borde gå upp i vikt snarare än ner, precis som många andra här har tyckt.

Hur som helst undrar jag hur det gått på senaste tiden? Gjort några framsteg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd, även om jag inte alls håller med om ditt viktmål i första inlägget. Tycker du borde gå upp i vikt snarare än ner, precis som många andra här har tyckt.

Hur som helst undrar jag hur det gått på senaste tiden? Gjort några framsteg?

Ja, jag har det här med vikt i tankarna hela tiden!

Många säger "Gör det som blir bäst för dig" och då blir det strul för mig eftersom jag tror att det som är bäst för mig är att bli smalare vilket kan vara farligt  :( 

- Vad som hänt på senaste är att jag väljer det nyttiga framför den onyttiga maten!

Små dumma undantag ibland men kommer på mig själv fort!

Dock har jag svårt att hitta mig något nyttigt när jag är hungrig och struntar i att äta istället.

Jag har ringt till ett träningscentrum och pratat med en pt (som jag tidigare i tråden fått råd om) och det går positivt framåt!

Är ute mer. Jag går långa promenader med hunden min och peppar mig till att hitta på saker för att hålla igång dagen!

Tack för att du frågar Calle!

P.s! Har du några tips på rätter som är ganska enkla att göra? Tack på förhand!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet du gör är att du tror att en viss vikt är det samma som en snygg kropp, det är det inte!!

Du verkar vara en ung tjej, som är på väg att utvecklas till kvinna, låt den göra det dvs låt kroppen utveckla sina kvinnliga former.. det är de som är snyggast på unga kvinnor!

Här har du ett exempel på en tjej, med några års mellanrum!

420698-640277952653024-1005421825-n.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet du gör är att du tror att en viss vikt är det samma som en snygg kropp, det är det inte!!

Du verkar vara en ung tjej, som är på väg att utvecklas till kvinna, låt den göra det dvs låt kroppen utveckla sina kvinnliga former.. det är de som är snyggast på unga kvinnor!

Här har du ett exempel på en tjej, med några års mellanrum!

420698-640277952653024-1005421825-n.jpg

Ja jo, men vad säger att den bilden är 100% sann?

Jag förstår att man måste träna hårt för att få den kroppen, och att det inte handlar om maten egentligen.

Muskler väger också!

Man får en oattraktiv kropp och man blir ohälsosam om man svälter sig.

Allting handlar om hårdträning och stora mängder med hälsosam mat.

Vad ska man träna och hur ska man träna för att se "smal" ut efter kanske ett år?

Jag kan/vill inte betala hela 5000kr för 10ggr hos en personlig tränare heller.

Skulle bli så tacksam om du skulle kunna ge mig något litet råd!

Tack så mycket på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt snack när man känner sig småhungrig är t.ex. att hyvla ost. Rätt gott tycker jag. Enkelt också.

Angående att skaffa en PT tycker jag låter onödigt då det helt klart finns andra sätt att uppnå samma resultat men till betydligt billigare pris. Här är några saker man kan göra istället.

1. Du har detta forum där du kan ställa väldigt många frågor om allt inom kost, sömn och träning.

2. Sen kan man skaffa gymkort för runt 199 kr/ månaden. Beroende på gym.

3. Sen kan man själv ändra på sin inställning och bli mer ambitiös, ställa fler frågor när man undrar över något, göra research osv osv.

4. Denna går lite hand i hand med nummer 3, men man kan investera i t.ex. böcker. LCHF och träning av Jonas Bergqvist var en bra bok.

Angående din terapi som du har gått på nu i två år om din anorexia, så har jag en fråga. Har det hjälpt? Gjort några framsteg genom din terapi? Rätta mig om jag har fel nu, men min uppfattning är att det inte har hjälp tillräckligt. Detta med tanke på att du helt klart var övertygad över att du skulle gå ner i vikt istället för upp i vikt och även "byta" ut fett mot muskler. Fast det kan ju ha varit värre för två år sedan. Du får uppdatera mig om detta.

Vet inte heller om du har några andra vanor i ditt liv som får dig att känna dig osäker med din kropp, men om du har det kan det vara en idé att byta ut det mot något bättre som får dig att känna dig bättre. Väldigt mycket inom mainstream media och reklam förmedlar implicit (mellan raderna) ett budskap som säger att om du ska ha det här lite mer exklusivare livet så behöver du köpa vår produkt.

T.ex. för ett tag sen (tror det var clearasil) som gjorde en reklam om en pojke som fick en finne på kinden. Sen visade han upp den till sin kompis och till deras förskräckelse så sa dem "HOLY SHIT!!! Nu kan vi inte gå på festen!".

Alltså den här pojken kan ha en hur härligt personlighet som helst och massa andra egenskaper som flickorna finner attraktivt, men EN LITEN FINNE OCH DET ÄR KÖRT!!! Allt handlar bara om att göra folk obekväma med sig själva och sedan erbjuda en produkt som ska hjälpa deras problem. Konsumtion på rädsla handlar det om. Herregud tandkräms reklamer handlar inte om tankhygien utan snarare om att ens leende skulle bli bättre. Och nej, man är inte överviktig bara för att man inte är size noll. Finns så otroligt mycket skit i vårt samhälle och det är klart att folk får problem till slut.

Mycket bra att du går ut långa promenader med hunden och äter bättre mat. Fortsätt så. Ta tillfället i akt och läs artiklarna som finns på denna hemsida och kolla runt i forumet och ställ frågor om sånt du undrar över.

Kör hårt och lycka till. Håller tummarna för dig.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe.. allt handlar inte alls om hårdträning!

Det viktigaste för att din kropp skall utvecklas i sin fulla kvinnliga potential är att den får alla näring och byggstenar den behöver!

Sen så.. alla har inte gener för att bli fotomodeller.. men kan forma kroppen med lämplig träning.. och då är det bra med grundläggande råd av en kunnig PT!

Ofta handlar det om att byta fett mot muskler.. då är det bra om man tränar rätt och äter rätt.

Det man ofta gör när man svälter sig är att använda musklerna som energi, vid träning krävs lite extra protein, dels för att öka proteinsyntesen för ökad muskeltillväxt, dels för de proteiner man förbrukar vid träning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt snack när man känner sig småhungrig är t.ex. att hyvla ost. Rätt gott tycker jag. Enkelt också.

Angående att skaffa en PT tycker jag låter onödigt då det helt klart finns andra sätt att uppnå samma resultat men till betydligt billigare pris. Här är några saker man kan göra istället.

1. Du har detta forum där du kan ställa väldigt många frågor om allt inom kost, sömn och träning.

2. Sen kan man skaffa gymkort för runt 199 kr/ månaden. Beroende på gym.

3. Sen kan man själv ändra på sin inställning och bli mer ambitiös, ställa fler frågor när man undrar över något, göra research osv osv.

4. Denna går lite hand i hand med nummer 3, men man kan investera i t.ex. böcker. LCHF och träning av Jonas Bergqvist var en bra bok.

Angående din terapi som du har gått på nu i två år om din anorexia, så har jag en fråga. Har det hjälpt? Gjort några framsteg genom din terapi? Rätta mig om jag har fel nu, men min uppfattning är att det inte har hjälp tillräckligt. Detta med tanke på att du helt klart var övertygad över att du skulle gå ner i vikt istället för upp i vikt och även "byta" ut fett mot muskler. Fast det kan ju ha varit värre för två år sedan. Du får uppdatera mig om detta.

Vet inte heller om du har några andra vanor i ditt liv som får dig att känna dig osäker med din kropp, men om du har det kan det vara en idé att byta ut det mot något bättre som får dig att känna dig bättre. Väldigt mycket inom mainstream media och reklam förmedlar implicit (mellan raderna) ett budskap som säger att om du ska ha det här lite mer exklusivare livet så behöver du köpa vår produkt.

T.ex. för ett tag sen (tror det var clearasil) som gjorde en reklam om en pojke som fick en finne på kinden. Sen visade han upp den till sin kompis och till deras förskräckelse så sa dem "HOLY SHIT!!! Nu kan vi inte gå på festen!".

Alltså den här pojken kan ha en hur härligt personlighet som helst och massa andra egenskaper som flickorna finner attraktivt, men EN LITEN FINNE OCH DET ÄR KÖRT!!! Allt handlar bara om att göra folk obekväma med sig själva och sedan erbjuda en produkt som ska hjälpa deras problem. Konsumtion på rädsla handlar det om. Herregud tandkräms reklamer handlar inte om tankhygien utan snarare om att ens leende skulle bli bättre. Och nej, man är inte överviktig bara för att man inte är size noll. Finns så otroligt mycket skit i vårt samhälle och det är klart att folk får problem till slut.

Mycket bra att du går ut långa promenader med hunden och äter bättre mat. Fortsätt så. Ta tillfället i akt och läs artiklarna som finns på denna hemsida och kolla runt i forumet och ställ frågor om sånt du undrar över.

Kör hårt och lycka till. Håller tummarna för dig.

Ost! Perfekt!

Väldigt väldigt bra råd, tack! Ska fixa mig mer fakta om kroppen, träning och hälsa. 

Egentligen önskar jag bara att jag kunde göra det så enkelt som att träna en timme om dagen hemma. Magen en dag, armarna en dag osv.

Låter oseriöst med träning hemma men jag har fått jättebra råd på senaste!

Det är såhär:

Jag sökte till en terapeut för två år sen på grund av en annan sak som gjorde mig deprimerad. Många människor skulle titta på mig som ett missfoster nu, men det händer alla något dåligt ibland i livet som man inte kan ta sig igenom själv. Jag fick jättedåligt självförtroende och tappade så mycket glädje på så få tid. Det gjorde att jag sökte mig till människor som kunde känna samma som jag gjorde och som kunde förstå mig. Men dem här människorna var ledsna över många saker och det mesta handlade om utseende.

Det var då jag började titta på mig själv. Varenda liten cm av mig själv var.. fel.

Förlåt för all onödig text. Till ditt svar:

Nej, det hjälpte mig inte. Jag gick till min terapeut, pratade om min vikt, fick svar som bara höll med som ett nick eller ett "aa..", sen gick jag hem igen.

Men jag inser nu efter två år att det inte hjälpt mig något alls. Så för några månader sedan sökte jag upp en ny terapeut som öppnade upp en helt ny värld för mig.

Nu är det ju självklart jobbigt att tänka sig att det var två år fulla med väldigt många jobbiga perioder då jag varit på sjukhus ett flertal gånger. 

Om jag hade bytt tidigare hade det kanske aldrig hänt men det vet man ju inte, eller hur?

Jag ser mycket bilder i min vardag på tjejer som är perfekta. Som "tumblr.com" och "weheartit.com"

Men just då gör det mig ingenting för då tänker jag att jag är glad över hur jag ser ut och vem jag är.

Sen går det kanske en timma, och jag kan inte sova just för att jag börjar tycka att jag är så lat som inget gör något åt min kropp!

Jag tycker absolut du har rätt med det här vad dem säger och gör på reklamer.

Det är hemskt ibland, dock kollar jag bara tv sammanlagt 1 timma i veckan.

Jag har varit mer utseendefixerad än vad jag är nu och jag kan fortfarande inte vara med en kompis om jag inte plattat mitt hår

eftersom lockigt hår ser man tydligen tjock ut i och de flesta har ju plattat så man vill ju inte sticka ut.

Inombords vill jag vara den jag egentligen är men jag vet inte vem jag är än.. och om den personen kommer bli accepterad av samhället..

Kanske det är jag? Kanske kan en förändring få mig att må bra? Det är det jag vill ta reda på.

Tack för att du frågar och för att du vill lyssna/läsa. 

Det bildar en större glöd inom mig! 

Kanske mycket onödigt att veta också men jag tror det var något som jag själv behövde få berätta för någon.

Må så gott! /Kiara

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen fick jag en respons från dig. Det har jag längtat efter. Kanon!

Har inte så mycket att säga just nu för att det är sent och jag ska till jobbet imorn, så jag kommer slagga efter detta inlägg. Imorgon kväll däremot kommer jag lägga upp ett större svar.

Hur som helst tycker jag det är väldigt härligt att höra att du börjar komma igång. Tills vidare så får du ha det så bra och ta vara på tiden.

P.S. Appråpå det här med dina utseendefixerade problem.......ut med språket. Du behöver det. Lite synd att det inte finns någon del på forumet för mentala problem, men fan det borde man nog kunna hjälpa till med en ändå.

// Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok nu till svaret.

När du börjar träna så ska du nog inte dela upp kroppen i olika muskelgrupper. Istället tränar du så hela kroppen. Sen, däremot när du kommer till en nivå då det inte händer något på flera veckor så kan du börja tänka på att byta upplägg. Detta kallas "platå" i träningssammanhang. Vad som händer är för att du ens ska kunna lyckas bryta ner musklerna igen vid träning så måste du ta i med en högre och högre intesitet och just då råkar det vara så att du inte har tillräckligt med energi kvar att utföra det.

Det man kan göra för att ta sig förbi denna platå är t.ex:

Lägga till mer kolhydrater i kosten (dock inte berg av kolhydrater)

Dela upp kroppen i muskelgrupper som du nämde

Köra olika intensiteter vid olika träningspass

Använda sig utav kreatin vid behov

osv osv

Men det allra första du ska göra är att se till att du anpassat din kropp till ketos. Detta kan ta några veckor och du kan känna huvudvärk, trötthet och/eller lite depprimerad under denna övergång. Din kropp byter primärbränsle från socker till fett plus att du kommer känna av någon abstinens från socker också.

Sen kan man mäta sina resultat också. Det brukar vara uppmuntrande då man ser att allt slit faktiskt ger resultat. Exempel på saker man kan mäta är vikt, muskel/fett fördelning, mått, blodprov osv osv.

Angående bilden som Zepp skickade ska du hämta kunskapen att muskler väger mer än fett, men tar mindre plats. På bilden till höger ser man att hon väger mer men ser smalare ut.

Del 2 som handlar om det här med utseende tar vi imorgon. Det blev lite sent nu och jag har lite andra saker som också måste göras.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Juste när du tränar någon typ av muskel (oavsett vilken) så börjar du med lätta vikter och jobbar dig uppåt. Värm upp muskeln först och lägg på mer kilo allt eftersom. Antal reps som man brukar köra är väl egentligen olika om man ska vara petnoga, men ligg på 10 st. Sen ökar du på ett hack, 10 reps, öka på osv osv tills du inte orkar mer.

Glömde nämna protein. Viktigt! För att bygga muskler rekommenderas det att ligga runt 1,5-2 gram protein per kilogram per dag. Alltså om du väger 50 kilo så ska du trycka i dig 75-100 gram proteiner per dag. Förutsatt att du tränar rätt ofta (typ minst 3 gånger per vecka).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok dags för del 2. Jag är väl ingen expert på hela det här utseende grejen, men mina åsikter kan nog komma till nytta i alla fall.

Först och främst så har jag på senaste tid insett att när folk börjar känna sig trygga med varandra så uppstår det vissa scenarion då man driver med varandra. Bekantingar är man super trevliga med, medans sina nära kompisar driver man runt med. Jag vet inte om det stämmer in på er flickor, men på oss män gör de det. Detta är förstås en generalisering, det kan finnas undantag. Så när din kompis säger att man ser tjock ut i lockigt hår, så behöver det inte nödvändigtvis vara något taskigt menat, utan snarare att man tänjer lite på gränserna. Säger bara att det kan finnas en möjlighet att er vänskap har en säker grund så det blir ok att driva lite.

Ta reda på om hon beter sig på samma sätt mot sina bekantingar. Inte sina nära kompisar utan sina bekantingar. Om hon verkligen inte tyckte om dig skulle hon inte spendera tid med dig.

Nu ska vi se på film...........eller ja, en föreläsning.

https://www.youtube.com/watch?v=KM4Xe6Dlp0Y

En väldigt viktig punkt som tas upp är att kvinnorna på dessa omslag egentligen inte ser ut så där perfekta ut i verkliga livet. Det är inte dem som ser ut sådär utan det är bara konstruktioner utav dem. Det finns massvis med proffs som jobbar fullt upp för att bilderna ska se perfekta ut. Själv har man ju zappat förbi alla dessa Top Model program (då syrran hade fjärkan och jag ville se sport) och då fick man lära sig att dem tar väldigt många bilder och bara några få (dem bästa) tas ut. Så personen du ser på omslaget är inte samma person i verkliga livet.

En annan sak som du märkte är att hon är väldigt osäker på själv. Hon oroar sig för att folk ska skratta när hon tar på sig en tröja, hon är stressad i andningen och den här osäkerheten ändrar ju vår uppfattning om henne. Alltså denna extrema ribba som har lagts upp som ska representera vad skönhet egentligen är.........tänk vilken rädsla som finns i hennes huvud om hon inte lever upp till den. Herregud det är nästan som att man måste ha 112 på speed dial om hon råkar göra något ynka liten misstag.

Alltså det jag vill är att du ska göra framöver är att analysera situationerna mer istället för att anta att det värsta möjliga scenariot = verkligheten. Var rationell istället för överdrivet känslomässig.

Vi säger så här. Du träffar en helt underbar kille som du är lycklig med och ni har kul ihop etc etc. Han står ut ifrån mängden bland alla andra män. Han känns som den rätta enligt dig. Detta förhållande har hållt på ett tag och efter ett tag så är det dags för er att ha sex för första gången och det värsta händer........du visar upp din kropp naken och mannen som känns som den rätta.......får ingen erektion. Detta är såklart väldigt jobbigt när sånt händer skulle jag anta. Dels för mannen, men även för dig som börjar tänka i banorna.......att du inte är tillräckligt attraktiv för honom. Den här mannen som är så pass bra att han kan få vem som helst tycker nog inte om dig något mer nu när han fick se dig naken. Än en gång så handlar allt värde man har om sitt utseende. Tror du. Eller ja, folk som blivit påverkade av allt det här.

Sakta i backarna! Det behöver inte vara ditt fel i denna situation i överhuvudtaget. Så här kan det vara. Just nu kommer jag på tre anledningar till varför han inte fick en erektion.

1. Han kan ha dåliga blodvärden och kanske inte är i form eller har någon sjukdom.

2. Han har prestationsångest efter allt slit då man vill leva upp till alla dessa "standarder" som samhället har bestämt.

3. Han har kollat på för mycket porr som lett till för mycket stimulans för hans "jägare-samlare" hjärna som i sin tur leder till minskade dopaminutsöndringar som i sin tur leder till att han måste leta upp mer chockerande porr samt öka dosen för att han ska kunna känna samma stimulans som tidigare. Sen när han äntligen får ha sex med en riktig kvinna känns det mer som ett "meh". Verkligheten är inte lika upphetsande som porrens värld.

Punkt nummer tre kanske kommer som en chock för vissa. Hittade en video som förklarar detta fenomen mer utförligt. Long story short så är porren beroendeframkallande och när dosen blir för stor så leder det till dåliga effekter. Ännu mera film!.........jag menar föreläsningar. Vill också påpeka att detta inte är något reiigöst mumbo jumbo där det skulle vara en synd att runka till porr. Det handlar mer om hur hälsan påverkas utav det.

Så det behöver inte alls vara hos dig som problemet ligger hos. Så vad gör man i en sådan situation som jag nämde ovan? Avslutar man förhållandet och säger något nervärderande om sin partner för att skydda sitt ego? Nej, man gör två saker.

1. Man tar reda på vilka destruktiva vanor man har i livet som orsakar dessa effekter och gör allt man kan för att sluta upp med dem.

2. Man får varandra att känna sig komfortabla med sina kroppar.

Numera har ni underbart sex och både du och mannen vaknar upp lyckliga. Ni var vuxna och tog vara på läget. I detta fall är det personligheten som räddar situationen. Utseende har såklart betydelse, men låt det inte vara prio ett. Självklart får man bry sig om sitt utseende och försöka se vackra ut, men låt det inte gå överstyr. Om jag själv var en psykolog, så skulle jag nog inte lägga så mycket fokus på anti deppressiva och kognitiv beteende terapi, utan lagt mer fokus på att leta reda på vilka vanor folk har i livet som ger dåliga effekter i deras liv. Har själv gått i terapi för inte så länge sedan och jag fick inte ut mycket utav det.

Angående det här om att du bara vill vara dig själv. Vad betyder det egentligen? Gör så här istället fokusera på vad du gör och vad för egenskaper du har. Fokusera även på vad som triggar igång bra responser hos folk.

Herregud jag fattar inte varför jag inte fick jobbet som IT-support. Jag är ju viss service minded!

Edit: Varsågod!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå alla kämpare där ute!

Jag har svårt att komma igång med min viktförminskning.

Såhär är det. Jag tappade något kilo för ett litet tag sedan, och bara det lilla gjorde mig jätteglad! Men det är så lätt att bryta mönstren man vill ha för att leva sundare! Som t.ex maten. Men istället för att tänka mig för vad jag stoppar i mig så tar hungern över och jag proppar i mig för mycket.

Jag vill ut och röra på mig! Egentligen finns det flera tillfällen på dygnet för det och det hade varit så bra för både hälsan och viktförminskningen! Men istället struntar jag i det och tänker att det kommer inte förändra ett dugg. (Jag väger just nu mellan 56-58kg och är 172cm lång. Målet är 50-53kg.)

Man måste ju börja någonstans, inte sant? 

Men hur ska jag börja tror ni?

Jag såg en reklam för ett tag sedan som handlade om kvinnor som gett upp hoppet om att gå ner i vikt men när dem använde en produkt så gick dem ner i vikt fort. Vilket skulle ge hopp och en bra början för att gå ner i vikt ungefär. Jag minns inte vad produkten hette dock. Är det bantningsprodukter något ni rekommenderar?

Kanske att jag ska börja med ett mål i taget? Små mål.

• Som att börja med en bestämd sovtid istället för att vara vaken till halv två varje natt. Bara det kan ge lite mer energi.
  • Försöka äta måttligt. Kanske hjälper att välja en mindre storlek på tallriken? 
  • Och när man ändå funderar på att ut och promenera, att man inte skiter i det utan att man sätter på bra musik i lurarna och bara drar ut istället för att tänka!

Hur började ni med att gå ner i vikt?

Använder ni er utav appar i mobilen?

Har ni någon favorit bland mat eller något slags snacks som inte är onyttigt?

Har ni några råd för hur man kan börja?

Vet ni någon effektiv bantningsmetod?

Kan ni några trick för att hålla det sunda mönstret?

Finns det något jag bör tänka på?

Blir hur glad som helst bara jag får svar på en enstaka fråga!

Tack så jättemycket på förhand!

Må så gott :) /Kiara 

Du har ingen övervikt. Ta det lugnt, ät bra mat, det vill säga oprocessad, ekologisk och näringstät. Träna yoga och mindfulness, så att du kan vara den du är här och nu och älska dig själv för den du är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej uUlrika!

Jag har gått i terapi i två år nu för min anorexi. Jag kanske tog mig vatten över huvudet när jag blev medlem här. 

Det är som du säger. Jag är inte nöjd över min kropp men det är inte för att jag är stor utan för att jag behöver träna mer.

Jag vet det innerst inne men det är svårt att lita på dem orden. 

Jag ska försöka få tag i en seriös personlig tränare.

Ska ge det en chans! 

Tack för ditt svar. Det väckte mig inombords.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten tanke kring detta med att tycka om sig själv som man är, samtalsterapi och Calle90s inlägg del 2...;

För många år sedan blev jag dumpad 10 dagar innan vad jag trodde skulle bli min (vår) bröllopsdag. Kan väl konstatera att det inte direkt förbättrade självkänslan... Till råga på allt bodde mannen i fråga i ett annat land och jag hade sagt upp mig från jobbet och sålt det mesta av mitt bohag inför flytten. Efter att det mesta praktiska kring inkomst och boende löst sig kom jag på mig själv med att stirra in i väggen hela kvällarna. Jag sökte då samtalsterapi. Eftersom jag aldrig varit självmordsbenägen fick jag bekosta detta själv men lade av när jag insåg att det kostade mer än det smakade. Då hittade jag det som kallas kroppspsykoterapi - när man tillsammans med andra gör enkla, guidade övningar som väcker så himla mycket känslor till liv.

Samtalsterapeuter kan man lura, kroppsminnet kommer man inte undan! Och tack och lov för det! ^_^

Att jobba med sig själv är inte lätt. Tack för att du delar med dig, Kiaravarnamnet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg