Gå till innehåll

Lite liberalare LCHF -svårt att hitta bra tillbehör.

Mr smooth

Recommended Posts

Som titeln antyder så tränar jag och känner att jag vill följa Jonas Bergqvists förslag om träningsliberal LCHF. Ofta upplever jag trötthet i samband med intervallöpning och hård styrketräning, och tror därför att jag behöver lite mer kolhydrat än vad som är strikt eller normal LCHF.

Nu vill jag få era tips på bra livsmedel för att öka kolhydratintaget. (Som inte är bröd eller banan)

-vilka bönor/linser är bra?

-grönsaker med lite högre KH-innehåll?

-soltorkade tomater /ajvar relish?

Tacksam för tips.

//Mr Smooth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, rotfrukter är en sak som jag funderar över, men även där finns många olika rotfrukter, och med olika påverkan på blodsockret kan jag tänka mig.

Du kan göra grönsaker i ugn och använda olika rotfrukter som morot, persiljerot, fänkål, palsternacka och sötpotatis.

Länk till kommentar

Baljväxter är väl aldrig bra, dessutom inte alls gott ;) Jag skulle satsa på rotfrukter, mejerier, bär, nötter, nötsmör, bakverk på nötmjöl och massor av goda grönsaker av alla sorter. Kanske en frukt någon gång. Kanske till och med slå mig lös med lite quinoa...

• Gilla 1
Länk till kommentar

Som titeln antyder så tränar jag och känner att jag vill följa Jonas Bergqvists förslag om träningsliberal LCHF. Ofta upplever jag trötthet i samband med intervallöpning och hård styrketräning, och tror därför att jag behöver lite mer kolhydrat än vad som är strikt eller normal LCHF.

Nu vill jag få era tips på bra livsmedel för att öka kolhydratintaget. (Som inte är bröd eller banan)

-vilka bönor/linser är bra?

-grönsaker med lite högre KH-innehåll?

-soltorkade tomater /ajvar relish?

Tacksam för tips.

//Mr Smooth

Min favvo "kolhydratsladdning" är turkish youghurt, vispgrädde, rostade nötter och bär (typ 100g åtminstone). 

Länk till kommentar

Jag kanske skall tillägga att jag har det pikära problemet att jag tycker att jag har gått ner för mycket i vikt. Jag har inget problem att äta mycket fett, ca 170-190g / dag. Jag blir mätt av maten, alltså tycker inte att jag behöver äta mer, för det är en känsla som skapar viss ångest i min kropp (har tidigare ätit ohämmat av kolhydratrik kost) vad anser ni här om ett paleoupplägg eller LCHQ, där man är lite liberalare, då med mejeri och smörtillskott då det inte finns belägg för att detta är farligt.

Min oro ligger inatt min kropp inte mår riktigt väl, och jag vet inte varför. Vad händer om man låter kroppen bestämma helt? Just nu är jag fast i kostregistrering för att se att jag äter tillräckligt mycket. Vill vara vältränad och hälsosam, inte BMI på undernärd :-(

Nått måste göras, då min sambo säger att jag bara pratar mat och att äta tillräckligt med fett :-( inte bra....

Tacksam för era tankar och förslag på livsmedel/tillbehör till maten.

//Mr smooth

Länk till kommentar

Ja altså hela grejen med kostregistrering är ju att man skall skaffa sig nya ögonmått!

Om du tränar så kan du öka både protein och kolhydrater.

Altså fettet är bara normalt, man undviker fettfritt, steker i smör. slår grädde i såsen.

Länk till kommentar

jo jag vet det, att registrering är till för det, men det blir lätt att man fokuserar och anpassar maten efter registreringen.

exempel. min samba hade lagat en god köttfärsgryta med nra ingredienser och råvaror. dock "bara" 2 dl grädde på 800g köttfärs. skulle ni då äta denna gryta med tillbehör, eller som jag gjorde, slå på en dl extra grädde i min portion. förstår ni problematiken, det finns redan bra fett i maten, och det känns som man skall slå på extra fett bara för att.

Jag har svårt att äta minder ett mål, då känns det som att jag måste "äta igen" vid nästa mål. kanske är så det fungerar.

ibland känner man sig knäpp när man går på resturang och beställer oxfilé och bara bearnaise, som man dränker köttet i.

Jag måste finna en balans i kosten.

//Mr Smooth

Länk till kommentar

jo jag vet det, att registrering är till för det, men det blir lätt att man fokuserar och anpassar maten efter registreringen.

exempel. min samba hade lagat en god köttfärsgryta med nra ingredienser och råvaror. dock "bara" 2 dl grädde på 800g köttfärs. skulle ni då äta denna gryta med tillbehör, eller som jag gjorde, slå på en dl extra grädde i min portion. förstår ni problematiken, det finns redan bra fett i maten, och det känns som man skall slå på extra fett bara för att.

Jag har svårt att äta minder ett mål, då känns det som att jag måste "äta igen" vid nästa mål. kanske är så det fungerar.

ibland känner man sig knäpp när man går på resturang och beställer oxfilé och bara bearnaise, som man dränker köttet i.

Jag måste finna en balans i kosten.

//Mr Smooth

Känns ju som du håller på och jobbar på att få en ätstörning!

Altså.. kostregistrering handlar mer om att lära känna sin egen kropp, dess signaler, sitt energibehov, osv!

Först så äter man mat, sen registrerar man den så gott det går, sen drar man slutsatser från det.. inte tvärt om.

Och fettet har en tendens att sköta sig själv, för får man för lite så blir man hungrig igen fortare än vad som var planerat.. får man för mycket så hinner man inte bli hungrig när nästa måltid serveras.

Såå då blir det till att öva på ögonmåttet, bara äta vad som serveras och känna efter hur det känns!

Du kan hur som helst inte hålla på och mäta o väga hela livet.. blir ju en fix ide till slut och sen så blir frugan antagligen trött på dig.. så sluta med det.. ta kontakt med din inbyggda kalorimätare, låt den bestämma, lär dig dess signaler!

Vad är det för fel på oxfile med bea och en rejäl grönsallad?

Länk till kommentar

Inget fel med oxfilé och beasås, supergott. känns bara konstigt att äta det i stora mängder bara + att det är lite för lite kolhydrater om man skall öka intaget av det alltså.

jo....registreringen är inte alltid positiv, det inser till och med jag. problemet är att jag blir mätt av den nu förståss uppmätta maten, och min hungerkänsla säger att det är bra, men då hamnar jag på kanske 2000 kcal/dag och då går jag ner i vikt. har som sagt snart ett BMI på 19! har aldrig vägt så lite sen högstadiet trots ett högt näringsintag nu (äter mycket ändå, alltså fett och inte KH).

mycket att jobba med. men det är svårt att hitta sin egen väg och sitt perspektiv, särskilt om man läser mycket forum och bloggar där många är extrema/fakirer och klarar av det, det sätter liksom normen av vad som är hälsosamt och det bästa.

är det någon som kör paleo eller LCHQ som kan dela med sig av erfarenheter?

men åter till tillbehör. vad äter ni i en grönsallad då. för mycket sallad/gurka/tomat är mest vatten...

Länk till kommentar

Jag äter väl åt paleo hållet men jag håller fortfarande ned sockret (undivker honung, sirap, frukt och för mycket nötter) pga av inflammatoriska orsaker. Men det låter kanske som det vore något för dig? Man äter ju inte mejeriprodukter inom paleo, vet inte hur du känner angående dom?

Jag är ganska noga med grönsakerna. Favoriter är broccoli, vitkål, rödkål, lök, svamp, sparris, squash, babyspenat (massor!), avokado, morötter, rödbetor. Äter gärna lite hallon. Jag följer Tierry Wahls (läkare som fick MS, började med paleo kost) tänkt när det gäller grönsaker. Hon delar in grönsakerna i tre grupper och jag äter minst 1 dl från varje grupp vid mina måltider (för mig blir det lunch och middag). De tre grupperna är:

GRÖNA BLADGRÖNSAKER: Spenat, mangold, grönkål mm.
SVAVELRIKA GRÖNSAKER: Vitkål, broccoli, sparris, lök, svamp mm.
FÄRGGLADA GRÖNSAKERRödbetor, rödkål, rödlök, morot, hallon, blåbär, körsbär, mm.

Vanliga paleo grönsaker förutom dessa är sötpotatis och diverse rotfrukter. 

Följande bloggar har mycket paleo recept

http://undervarttak.blogspot.se/

http://www.primallife.se/

http://www.proudlypaleo.se/

Vad gäller fett så tänker jag inte så mycket på mängden. Jag har alltid oliv/raps olja i mina sallader, gör jag broccolimos så snålar jag inte med smör eller kokosgrädde, steker all mat i ordentligt med fett. Sparris äts med smör, svampen smörsteks etc. Jag använder avokado, kokosgrädde, majonnäs och aioli som "såser" när jag tycker att maten blir för torr utan, tex till stekta laxbitar. Jag märker om jag äter för lite fett på hur hungrig eller sugen jag blir, resultatet blir att jag äter för mycket nötter vilket min mage mår dåligt av.

(Jag använder egentligen ghee istället för smör men principen är densamma)

Länk till kommentar

Jag äter väl åt paleo hållet men jag håller fortfarande ned sockret (undivker honung, sirap, frukt och för mycket nötter) pga av inflammatoriska orsaker. Men det låter kanske som det vore något för dig? Man äter ju inte mejeriprodukter inom paleo, vet inte hur du känner angående dom?

Jag är ganska noga med grönsakerna. Favoriter är broccoli, vitkål, rödkål, lök, svamp, sparris, squash, babyspenat (massor!), avokado, morötter, rödbetor. Äter gärna lite hallon. Jag följer Tierry Wahls (läkare som fick MS, började med paleo kost) tänkt när det gäller grönsaker. Hon delar in grönsakerna i tre grupper och jag äter minst 1 dl från varje grupp vid mina måltider (för mig blir det lunch och middag). De tre grupperna är:

GRÖNA BLADGRÖNSAKER: [/size]Spenat, mangold, grönkål mm.[/size]SVAVELRIKA GRÖNSAKER: [/size]Vitkål, broccoli, sparris, lök, svamp mm.[/size]FÄRGGLADA GRÖNSAKER[/size][/size]Rödbetor, rödkål, rödlök, morot, hallon, [/size]blåbär, körsbär, mm.[/size]

Vanliga paleo grönsaker förutom dessa är sötpotatis och diverse rotfrukter. [/size]

Följande bloggar har mycket paleo recept[/size]

http://undervarttak.blogspot.se/

http://www.primallife.se/

http://www.proudlypaleo.se/

Vad gäller fett så tänker jag inte så mycket på mängden. Jag har alltid oliv/raps olja i mina sallader, gör jag broccolimos så snålar jag inte med smör eller kokosgrädde, steker all mat i ordentligt med fett. Sparris äts med smör, svampen smörsteks etc. Jag använder avokado, kokosgrädde, majonnäs och aioli som "såser" när jag tycker att maten blir för torr utan, tex till stekta laxbitar. Jag märker om jag äter för lite fett på hur hungrig eller sugen jag blir, resultatet blir att jag äter för mycket nötter vilket min mage mår dåligt av.

(Jag använder egentligen ghee istället för smör men principen är densamma)

Jo nog äter jag mejeri alltid, det är för gott för att avstå :-)

Tack för ett intressant inlägg, jag ska åka och handla idag, sååå blir det att utöka beståndet av grönsaker hemma.

//Mr smooth

Länk till kommentar