Jump to content

Tappar hår

lusardimarie
 Share

Recommended Posts

Jag har gått ner 10 kilo under våren. Kört pf vilket har betytt mindre mängd mat, mindre mängd kalorier. Ätit fett av bra mängd, kött, och massor av grönsaker av olika sorter. Och ägg varje dag. Men jag tappar mängder med hår, har nästan blivit tunnhårig, jag som alltid haft så tjockt hår.

Vad tror ni det beror på?

Själv har jag alltid tappat mycket hår (men kanske mindre på lchf). Men jag har läst många många inlägg på nätet om detta. Många som rapporterar att de tappat hår, men att det kommer tillbaka, mer och finare än förut, många som meddelar att kroppen reagerar så på stress (t.ex. viktnedgång eller kanske kostförändring)...

• Like 1

Jag har gått ner 10 kilo under våren. Kört pf vilket har betytt mindre mängd mat, mindre mängd kalorier. Ätit fett av bra mängd, kött, och massor av grönsaker av olika sorter. Och ägg varje dag. Men jag tappar mängder med hår, har nästan blivit tunnhårig, jag som alltid haft så tjockt hår.

Vad tror ni det beror på?

Det finns lite olika orsaker till håravfall. Det kan var stress, sköldkörtelproblem, hormonförändringar i kroppen. Det verkar inte vara helt ovanligt hos de som börjar med LCHF, både min son och jag tappade ganska stora mängder i början, utan någon stor viktnedgång.

Det har tidigare skrivits några trådar här om detta tråkiga men i de flesta fall återgående problem.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2049-hjälp-fått-en-kal-fläck-på-huvudet/?hl=%2Bh%C3%A5ravfall#entry24976

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2134-tappar-mitt-hår/?hl=%2Bh%C3%A5ravfall#entry25949

Är i samma sits och har bara 1/3 av hårmanen kvar. Har börjat med Silica och hoppas att det stoppar mitt håravfall. Ska nog klippa av mitt långa hår och satsa på en kort frisyr. Det kommer bli med sorg i hjärtat.

Jag äter ca 20 kh /dag och varierat med mycket grönsaker och inte mer protein än innan kostomläggningen för 8 månader sedan då jag var 15 kg tyngre.

För ett par månader sedan genomgick jag en Hysterektomi, kroppen har väl reagerat på all stress.

Järnbrist är tveksamt i mitt fall. I hela mitt liv har jag haft ett Hb på max 106 (kvinna) tills för 6 år sedan. Då satte jag in en hormonspiral och vips slapp jag stora blödningar, blev piggare (gick upp 10 kg) och fick ett Hb på 135. Precis före operationen i vår var det uppe i 145.

Det måste vara något annat problem. Det konstiga är att jag har aldrig ätit så varierat inom grönsaksvärlden som nu. Kanske mindre mängd eftersom jag försöker hålla mig under 20kh.

Järnbrist är tveksamt i mitt fall. I hela mitt liv har jag haft ett Hb på max 106 (kvinna) tills för 6 år sedan. Då satte jag in en hormonspiral och vips slapp jag stora blödningar, blev piggare (gick upp 10 kg) och fick ett Hb på 135. Precis före operationen i vår var det uppe i 145.

Det måste vara något annat problem. Det konstiga är att jag har aldrig ätit så varierat inom grönsaksvärlden som nu. Kanske mindre mängd eftersom jag försöker hålla mig under 20kh.

Jag tror det är vanligt att man tappar hår när man gör en så stor kostomläggning. Jag har tappat massor med hår sen i januari då jag började äta paleo/LCHF och det är definitivt inte mineral/vitaminbrist.

Biotinbrist är förekommer vid stor konsumtion av ägg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Biotin#Deficiency

Det finns väldigt lite forskning på biotin för friska, men koncensus bland folk som testat själva verkar vara att ett tillskott av Biotin gör att naglar växer fortare och blir tjockare samt att hår växer fortare och blir tjockare. 

Biotinbrist är förekommer vid stor konsumtion av ägg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Biotin#Deficiency

Biotinbrist är ovanlig och förekommer vid långvarig konsumtion av rå äggvita...läste jag i din länk, som hastigast, så jag kan ha missat något. Alltså inte bara äggkonsumtion i sig. Om sedan tillskott av biotin gör nytta ändå har jag ingen uppfattning om.

Jag tror det är vanligt att man tappar hår när man gör en så stor kostomläggning

Jag är själv inte så säker att det är speciellt vanligt. Ja... en del har gjort det, men undra om de inte tillhör minoriteten. Jag känner iofs inte så många LCHF:are, men mig veterligen har ingen tappat hår. Frågan är också om det vanligare företetelse bland kvinnor än män ?

hårfällning kommer tre månader efter att någonting hänt, tex en förlossning, stress, sjukdom etc. Jag tappade stora tuffsar efter förlossningen, såg ut som nån hade slaktat en afghanhund i badrummet. Men det började växa ut igen efter några månader :)

Jag är själv inte så säker att det är speciellt vanligt. Ja... en del har gjort det, men undra om de inte tillhör minoriteten. Jag känner iofs inte så många LCHF:are, men mig veterligen har ingen tappat hår. Frågan är också om det vanligare företetelse bland kvinnor än män ?

Jag har läst om många, framförallt kvinnor, som har tappat hår, Själv har jag tappat rejält med hår båda gångerna jag har gått över till LCHF, men även när jag åt levande föda.

Tack för alla svar. Jag oroar mig inte speciellt för detta, jag avvaktar och ser vad som händer. Jag har ju tjockt hår från början som tur är.

Du får skatta dig lycklig som har lite att ta av :) jag skulle tro att det kommer tillbaka alltihop, och kanske mer därtill, det brukar det kunna göra efter stora omvälvande förändringar som sker i kroppen, som resulterar i håravfall.

Jag har en bekant som innan första graviditeten hade ruskigt tunt hår, några månader efter förlossningen så växte det fram fantastiskt tjockt hår, och det har hon kvar än idag, 30 år efter.