Jump to content

För LÅGT blodsocker på LCHF?


Sigurdur
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har inte diabetes eller andra hälsoproblem. Jag väger 69 kg till 171 cm. Har vägt 5 kg mer strax före LCHF. Jag har varit överviktig sedan 5 års ålder, är 30 nu. Jag har tidigare tränat hårt och ätit fettsnålt = inget resultat på vikten. Har anledning att tro att jag har ett relativt högt insulinpåslag/kass insulinkänslighet då jag har lätt för att gå upp/svårt för att gå ner, även med måttligt intag av kolhydrater (alltså skippa godis etc., men ändå inte LCHF). Trivs bra med LCHF i övrigt och har inga planer på att sluta. Här är mitt problem:

 

Sedan jag började med LCHF för ett år sedan så har jag upplevt vid flera tillfällen att jag blivit starkt illamående. Första gången, ca 6 månader sedan: Jag styrketränade på kvällen (för första gången på flera månader), åt inte mycket därefter (lite äggröra, hade inte mycket aptit den gången). Morgonen därpå stekte jag bacon och ägg i vanlig ordning. Jag hade varit vaken i ca 20 minuter när jag snabbt börja känna mig skakig, kallsvettig och starkt illamående, nästan svimfärdig, samt hjärtklappning. Så här har diabetiker beskrivit sitt mående vid för lågt blodsocker, så jag sög i mig lite majonnäs direkt ur tuben (enda sockret hemma) och tuggade i mig (med stor möda) 1-2 finn crisps. Jag var inte alls hungrig, egentligen, och hade inte lust att äta just då (hade tänkt ha med maten till jobbet). Mådde den gången bättre efter ca 15 minuter.

 

Sedan dess har jag upplevt ett starkt illamående vid flera tillfällen, kanske 1 gång/månad, i synnerhet när jag kört superstrikt LCHF (kött, fisk, fågel, smör, kål, ägg, kokosfett). Oftast på morgonen. Då har jag försökt äta mer (mer mat, mer kolhydrater, t ex ett knäckebröd) än vad jag egentligen vill. Ca en eller en halvtimme senare (ibland mer) har illamåendet gått över. Jag har inte känt mig sådär svimfärdig flera gånger, men jag har inte mått bra när det blivit så här. Jag har aldrig haft det här problemet före LCHF. Till vardags äter jag normalt (när jag är hungrig, tills jag är mätt) och motionerar normalt (1-2 timmes promenad, situps, inget hårdare än så). Jag har fortfarande ganska mycket fett på buken och vill för det mesta äta strikt LCHF för att försöka få bukt med detta, men är orolig för att mitt blodsocker blir FÖR LÅGT på strikt LCHF (=ät när du är hungrig, inte annars).

 

Jag har aldrig sett att detta diskuterats någonstans. Vad kan detta bero på? Har fler upplevt detta? Hur ska man undvika detta? Kan det vara att BLODTRYCKET blir för lågt på LCHF? (kollade detta i vintras, helt perfekt). Mitt blodsocker kan ligga på 4.0 klockan 17 då jag inte ätit sedan klockan 10. Då äter jag middag och mår hur bra som helst. En timme därefter ligger sockret på 4.2. Äter kanske inget mer den dagen, mår jättebra. På sådan livsstil kan jag efter 10 dagar bli sådär illamående igen. Vad är det som händer när jag mår så här? Jag tycker att jag sover bra och äter bra och lever bra i övrigt, fuskar dock med godis någon gång ibland och har varierat under året mellan strikt och liberal LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara blodtrycket.. lägre blodtryck är en vanlig biverkning av LCHF.. förutom viktnedgång!

 

Testa en tesked salt i vatten nästa gång du mår så.

 

Kroppen behöver salt för att hålla uppe blodtrycket.. och vi har en tendens att kissa mer på en ketogen kost, varvid vi förlorar mer salt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att du ska göra som Zepp säger, testa med extra salt och drick även mer vatten. Jag inbillar mig också att lite fysisk aktivitet när detta händer kan hjälpa till att bryta detta tillstånd, när även aktivitet höjer blodtrycket lite :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska prova detta om det blir såhär för mig igen.

 

Apropå detta; finns det någon möjlighet att äta för lite kolhydrater, så att man får för lågt blodsocker p.g.a. för lågt kolhydratintag? Alltså om man äter strikt LCHF, när man är hungrig, tills man blir mätt, så att man mår bra - och är frisk i övrigt (icke-diabetiker).

 

Om inte, hur kommer det sig egentligen att blodsockret inte totaldippar och blir för lågt för alla som äter strikt LCHF (zero carb)? Vad kan sockret ligga på som lägst på strikt LCHF? 4.0 eller vad? Jag vet att det är individuellt så jag hoppas ni förstår min fråga.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan avslöja att det första jag gör på morgonen, sittande på sängkanten är att hälla i mig 4 dl vatten (jag har ett glas stående under natten) ett ölglas faktiskt ((vatten är det enda dom duger till nuförtiden). Det har nog hindrat mig från allt för lågt blodtryck många morgnar :) Lite senare äter jag lite extra salt.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska prova detta om det blir såhär för mig igen.

 

Apropå detta; finns det någon möjlighet att äta för lite kolhydrater, så att man får för lågt blodsocker p.g.a. för lågt kolhydratintag? Alltså om man äter strikt LCHF, när man är hungrig, tills man blir mätt, så att man mår bra - och är frisk i övrigt (icke-diabetiker).

 

Om inte, hur kommer det sig egentligen att blodsockret inte totaldippar och blir för lågt för alla som äter strikt LCHF (zero carb)? Vad kan sockret ligga på som lägst på strikt LCHF? 4.0 eller vad? Jag vet att det är individuellt så jag hoppas ni förstår min fråga.

Inte om du är frisk för övrigt.. kan säkert finnas någon på alla mäniskor på hela jorden som har en icke fungerande glukonoegenes och ketos.

 

När du inte äter några kolhydrater alls så gör kroppen glukos i levern samt ketonkroppar som ersätter stora delar av glukosbehovet.

 

Och levern kan göra uppemot 200 gram glukos om dagen, samt att en del fett ombildas till ketonkroppar.. som sänker behovet av glukos.

 

Man har samma blodsocker som innan, det ligger konstant.. det skall ligga rätt så konstant!

 

Det vore väldigt olämpligt och ett hot mot vår art om våra förfäder skulle ha varit beroende av att ständigt ha tillgång till kolhydrater för att överleva och fortplanta sig.

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra, då kan jag köra strikt utan att oroa mig för allt för lågt socker. Hur är det med glukoneogenesen - avstannar den helt när man äter kolhydratrik mat, eller när blodsockret når en viss nivå - vilken är mekanismen där? Jag vill gärna veta detta då vissa diabetiker i min omgivning avfärdar glukoneogenesens varande med att "då skulle alla ha skyhögt socker jämt"!

 

Edit: Jag vill gärna kunna ge ett bra korrekt svar på detta när det kommer på tal.

Link to comment
Share on other sites

 

 skakig, kallsvettig och starkt illamående, nästan svimfärdig, samt hjärtklappning. 

 

 

Det kan hända att du behöver mer magnesium och kalcium. Om jag var du skulle jag testa att äta en dl mandlar om dagen ett tag och se om du mår bättre. Gärna rostade och saltade. (Då finns det mindre 'anti-ämnen' kvar i mandlarna plus att du får i dig salt).

 

Ja, det finns en del kolhydrater i mandlarna men en dl ger dig ca 13 gram kolhydrater så det är ju bara att minska något annat om du är strikt. :-)

 

Är du helt emot kolhydrater finns det magnesium-tillskott istället, men tänk på att många av dessa är undermåliga. Sök efter rätt sort...

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra/comment-page-2

Link to comment
Share on other sites

Jag har råkat ut för sådant illamående och yrsel en gång. Jag var i Stockholm och hade tagit mig runt Tjejmilen; rask promenad. Förmodligen hade jag ätit lite på väg dit; var i alla fall inte hungrig efteråt. Men när jag satt på Centralen och väntade på tåget, kände jag mig yr och illamående. Jag stoppade i mig den mat jag hade med mig; kokta ägg och ölkorv vill jag minnas, och det gick över.

Jag har ingen teori. Lågt blodsocker? Mätte det inte; mäter aldrig. Lågt blodtryck? Har högt, men med medicin är det normalt. Salt? Inte orimligt; det funderade jag aldrig över på den tiden. Men att det hade med motionen och icke-ätande att göra är jag övertygad om.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hända att du behöver mer magnesium och kalcium. Om jag var du skulle jag testa att äta en dl mandlar om dagen ett tag och se om du mår bättre. Gärna rostade och saltade. (Då finns det mindre 'anti-ämnen' kvar i mandlarna plus att du får i dig salt).

 

Ja, det finns en del kolhydrater i mandlarna men en dl ger dig ca 13 gram kolhydrater så det är ju bara att minska något annat om du är strikt. :-)

 

Är du helt emot kolhydrater finns det magnesium-tillskott istället, men tänk på att många av dessa är undermåliga. Sök efter rätt sort...

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra/comment-page-2

Jo visst MEN rostar man nötter så försvinner magnesiumet, bättre att äta dem råa!

Link to comment
Share on other sites

Det kan hända att du behöver mer magnesium och kalcium.

 

Hurså? Är det känt att avsaknad av dessa ämnen gör att man mår så dåligt, och i så fall - varför?

Jag har hört tidigare att man kan få brist på just magnesium om äter LCHF - varför? Är det bröd eller något annat (HC) som är extra magnesiumrikt?

 

 

Jag vill ogärna ta tillskott. Kalcium kan jag nog få tillräckligt av i mjölkprodukter (använder ost, grädde och CF i matlagning ibland, äter ost som mellanmål ibland). Var finns magnesium mer än i mandlar? Jag föredrar valnötter eller paranötter, men äter inte nötter öht speciellt ofta eftersom jag tenderar att sätta i mig hela påsen på en gång (glufs).

Link to comment
Share on other sites

Hurså? Är det känt att avsaknad av dessa ämnen gör att man mår så dåligt

 

Kan vara så... tipsar om att läsa igenom följande två sidor till att börja med:

Low Carb Diet Side Effects

Reactive Hypoglycemia

 

Här är tips på andra födoämnen som innehåller mycket magnesium eftersom du inte var så laddad på mandlar.  :)

Top 10 Foods Highest in Magnesium

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra, då kan jag köra strikt utan att oroa mig för allt för lågt socker. Hur är det med glukoneogenesen - avstannar den helt när man äter kolhydratrik mat, eller när blodsockret når en viss nivå - vilken är mekanismen där? Jag vill gärna veta detta då vissa diabetiker i min omgivning avfärdar glukoneogenesens varande med att "då skulle alla ha skyhögt socker jämt"!

 

Edit: Jag vill gärna kunna ge ett bra korrekt svar på detta när det kommer på tal.

Ja altså glukoneogenesen regleras främst av glukagon.. som regleras av blodsockerhalten och därmed insulin.

 

Dvs när blodsockret sjunker, så minskar även insulin, varvid glukagon ökar, det är som kommunicerande kärl.

 

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktatglycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).

Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst icitronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och vissa aminosyror som bryts ner i olika delar av kroppen."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Link to comment
Share on other sites

Hurså? Är det känt att avsaknad av dessa ämnen gör att man mår så dåligt, och i så fall - varför?

Jag har hört tidigare att man kan få brist på just magnesium om äter LCHF - varför? Är det bröd eller något annat (HC) som är extra magnesiumrikt?

 

 

Jag vill ogärna ta tillskott. Kalcium kan jag nog få tillräckligt av i mjölkprodukter (använder ost, grädde och CF i matlagning ibland, äter ost som mellanmål ibland). Var finns magnesium mer än i mandlar? Jag föredrar valnötter eller paranötter, men äter inte nötter öht speciellt ofta eftersom jag tenderar att sätta i mig hela påsen på en gång (glufs).

För att de allra flesta har magnesiumbrist.. och man kissar mer på den här dieten och njuren släpper mer salter, varav ett är magnesiumsalt.. sen så.. det kan ju även tänkas att när du lade om kosten så tog du bort någon/några källor till magnesium så att intaget sjönk?

 

Egentligen finns allt magnesium du behöver i kött, men rätt mycket försvinner när du diskar stekpannan.. därav rekomenderas att dricka hemmagjord buljong och/eller mycket gröna bladgrönsaker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en familjemedlem som är 60 år, arbetar hårt (fysiskt), äter mycket (icke-lchf, mackor, godis, kakor, etc.). Ibland får han blodsockerdipp (vi har kollat ibland, det närmar sig 3!) så till den grad att han blir rejält skakig, en gång så skakig att vi inte kunde sticka för att ta ett prov. Han blir dock inte illamående eller yr eller så, bara skakig. Hur kommer detta sig? Varför kan inte levern hjälpa upp hans socker så att han slipper bli skakig? Han är fullt frisk för övrigt, inga problem med blodtryck eller något sådant. Jag förstår att sockret kan sjunka när man arbetar hårt fysiskt, men så mycket? Kommentar?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ligga på 3 i blodsocker utan att känna något särskildt.. det är inom normalintervallet, för en frisk person.

 

Men.. vad är det då man känner.. jo antigen känner man själva blodsockerfallet, eller så känner man akutåtgärdena av att höja blodsockret och det sköts av sk stesshormoner, Adrenalin, Kortisol, andra glukokortoider!

 

Dvs om blodsockret sjunker snabbt så ökas främst glykogenolysen.. dvs nedbytningen av glykogen, för att frisätta glukos i blodet.

 

Glukagon sköter den långsiktiga tillverkningen (Glukoneogenes) och även glykogenolys, men stresshormonerna sköter det på kort sikt.. och snabbt, för att möta det akuta behovet, lite olika hormoner vid olika situationer!

 

Som regel så ökar Glukagon av fysisk ansträning.. som ett adekvat svar på energibehovet.. du tror inte det handlade om salt eller vattenbrist?

Link to comment
Share on other sites

 

Som regel så ökar Glukagon av fysisk ansträning.. som ett adekvat svar på energibehovet.. du tror inte det handlade om salt eller vattenbrist?

 

 

Jag vet inte, knappast vattenbrist, han dricker vatten när han arbetar. Saltbrist är väl inte helt omöjligt. Vad jag har hört ska sockret ligga på 4-7 normalt, och eftersom det ibland har legat mellan 3,0 och 3,3 för honom när han blivit skakig så har jag trott att det berott på för lågt socker.

Link to comment
Share on other sites

4-7 är helt normalt, vid stillasittande och det högre värdet är efter intagen måltid med kolhydrater!

 

Ner till 3 är sällan något ovanligt.. därunder kan säkert bli kämpigt!

 

Dricker man vatten måste man tillföra salt.. det är inte för inte som det heter "eldaresjukan", dvs vid högt vattenintag så späds elektrolyterna ut.. det är främst salter!

 

Flera dör varje år av detta ofta vid marathontävlingar där de dricker kopiösa mängder vatten utan att ersätta saltförlusterna.

 

Och det är inte för inte som de gamla sportdryckerna bestod av rätt mycket salt men även glukos.. numera är det mest sockerdricka.. för övrigt så smakade de skit, men de hade bättre samansättning.

Link to comment
Share on other sites

4-7 är helt normalt, vid stillasittande och det högre värdet är efter intagen måltid med kolhydrater!

 

Ner till 3 är sällan något ovanligt.. därunder kan säkert bli kämpigt!

 

Dricker man vatten måste man tillföra salt.. det är inte för inte som det heter "eldaresjukan", dvs vid högt vattenintag så späds elektrolyterna ut.. det är främst salter!

 

Flera dör varje år av detta ofta vid marathontävlingar där de dricker kopiösa mängder vatten utan att ersätta saltförlusterna.

 

Och det är inte för inte som de gamla sportdryckerna bestod av rätt mycket salt men även glukos.. numera är det mest sockerdricka.. för övrigt så smakade de skit, men de hade bättre samansättning.

 

Vilket sorts salt bör man använda? Rent NaCl eller Mineralsalt med 30% NaCl och 70% Kalium? Det senare känns som riskfyllt eftersom man kan riskera för för mycket kalium och det är allt annat än ofarligt, även om njurarna säkerligen är bra på att även slussa vidare överflöd av det med (?)

 

Inte riktigt säker än, men det känn som att 1-2 krm mineralsalt (med jod) gör mig bättre än 1-2 krm NaCl (med jod) per 0.5 liter vatten. Kan vara en illusion just nu, måste verkligen testa det ordentligt i så fall vilket inte är lätt eller helt från risk.

Link to comment
Share on other sites

Först o främst.. Seltin säker inga blodtryck, tanken är snarare att minska natrium och tillföra andra mineralsalter.. ofta magnesiumsalt.. iomed att magnesium ofta är något vi har brist på.

 

Om du tror på saltbrist, testa med vanligt bordssalt.

Link to comment
Share on other sites

Först o främst.. Seltin säker inga blodtryck, tanken är snarare att minska natrium och tillföra andra mineralsalter.. ofta magnesiumsalt.. iomed att magnesium ofta är något vi har brist på.

 

Om du tror på saltbrist, testa med vanligt bordssalt.

Jag förstod tyvärr inte ditt svar alls - vad är det för vits med att minska på natriumet annat än att sänka blodtrycket?

Och - om nu INTE Seltin sänker blodtrycket, då kvittar det väl om man använder Seltin eller annat "bordssalt", om man som jag misstänker tillfälligt lågt blodtryck?

Link to comment
Share on other sites

Ja altså har man skadade njurar eller lider av hypernatremi så är det fines med att sänka natriumhalten!

 

Men.. och här kommer poängen, vid lågt blodtryck kan man ha för LITE natrium.. och det är bra mycket vanligare än för högt!

 

Men som sagt vad är man frisk så har vi en alldeles utmärkt förmåga att utsöndra natrium, det är altså tillomed som så att vi har en ovanligt hög passiv förmåga.. varvid salt blir essentiellt för oss, då det är en viktig elektrolyt samt är en del i kroppens reglering av blodvolymen/trycket.

 

Altså.. finessen med mineralsalt är fortfarande de andra salterna, som vi ofta har brist på.. det där andra det är sk reklam!

 

Hur som helst, det är mest Natriumklorid även i mineralsalt och har du inget annat hemma så får det duga.. och som bonus får du i dig lite andra mineraler på köpet.

 

Du skall altså testa om du har saltbrist.. det är vanligt, saltutsöndringen ökar på en ketogen diet, det är ett vanligt problem främst i början.

Link to comment
Share on other sites

Fler här som upplever illamående?

Efter ett rejält avsteg förra veckan och strikt LCHF den här veckan så kommer besvären som vanligt: Jag har legat i soffan och läst halva dagen och varje gång jag reser mig en gång i timmen (för att gå på toa, ja, så ofta brukar det vara i 2-3 dagar eller så) så kommer yrseln, vilken avtar efter 5 sekunder. Den stör mig inte så mycket men under dagen har jag känt illamåendet komma krypande mer och mer och när jag legat och slappat nu sista timmen så börjar jag nästan känna mig kräkfärdig (något överdrivet kanske). Jag tog i bruk råden ovan: Joggade upp och nerför trappan 2 minuter = rejäl pulsstegring och viss andfåddhet, drack ett stort glas vatten (gjort flera gånger idag, + te (med saltat smör) för att jag frös), samt slickade i mig rejält med salt (Seltin) från en fuktad hand à la Tequila-metoden (fixar inte att dricka det i vatten, sköljer hellre ner det sedan). Tro fasiken, illamåendet gick över, efter några minuter.

 

Är ni flera som känner så här; illamående "första veckan" (efter avsteg) och med något bra snabbverkande knep som ni kör med?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...