Jump to content

Efter operationer och att ha varit en tjockis i alla mina 16 år så är det dags!

ArgTjockis

Recommended Posts

Prolog: Jag är en 16-årig kille som nästan alltid har varit överviktig, jag kommer ihåg att jag var extremt spinkig som många unga barn men sedan så började jag sitta still, spela TV-spel och överäta. 

Jag har alltid undrat varför jag är tjock, åt "enligt tallriksmodellen" med sallad, flera typer av kötter och fisk men jag tog alltid stora och för många portioner, alltid med pasta och sås, ät mackor flera gånger om dagen och tillslut så blev jag en tjockis. (Undrar varför inte samma sak hände mina kompisar men vill inte grubbla på det).

2 år sedan så gick jag igenom 3 operationer för min höftdysplasi, jag tänkte då uppenbarligen om jag inte kan träna riktigt på flera år hur fan ska jag gå ner i vikt? Internet visade mig till kostdoktorn och nu är jag här. :)

Startvikt & längd: 73 kg 174 cm.

Iallafall, har försökt att börja på LCHF och har kört på det i några dagar, tänkte att jag bör skriva ner en mat och vanlig dagbok, skulle vara underbart att höra lite kritik här av er som har lyckats med LCHF!

Dag 4: Jag har extremt mycket energi, känner mig mycket mer bekväm med min hunger som jag alltid har varit rädd för, förut om jag fick ett litet pirr i magen av hunger eller bara en psykisk hunger utav att äta något gott så lyssnade jag alltid på den, kolhydrater och socker blev det ganska mycket av, många mackor med o'boy etc.

Matdagbok -

Frukost: 2 ägg med kaffe, laktosfri mjölk och sötin

Middag: Tonfiskburgare med isbergssallad till. (Recept för er nyfikna, 2 burkar tonfisk, 1 ägg, 2 msk passerade tomater, 5 msk veteströbröd (tror det kan ersättas med havregryn för mer nyttighet) sedan lite kryddor) 

Mellanmål: Kopp te med sötin, laktosfri mjölk och 2 finncrisp med ost.

Beräknade kalorier, proteiner och kolhydrater:  80~ g protein - runt 15g kolhydrater, runt 1200 kcal

Skall uppdatera med kroppsbilder imorgon.

• Like 2

Hej ArgTjockis och grattis till ditt beslut! Jag är imponerad över att du redan nu tänker på din hälsa och tar tag i det!

Mina råd är att du fortsätter med LCHF (glöm inte grönsaker). Sov ordentligt. Ät när du är hungrig. Vill du äta mindre, testa om du kan hoppa över eller äta en lättare frukost. Jag har aldrig brytt mig om kaloriräkning och det har fungerat för mig.

Var beredd på att du kan ha en del övergångsbesvär nu i början. Det är mycket som händer när kroppen ställer om till fettdrift. 

Smör och grädde är goda och nyttiga källor till fett. Ser att du använder laktosfri mjölk. Många laktoskänsliga tål den lilla mängd laktos som finns i smör och grädde.

Försök att skippa sötningsmedel. Pröva tex med att ha grädde i kaffet istället för mjölk och sötin.

Läs på mer om LCHF/Paleo och prova dig fram till vilken kost som fungerar för dig!

• Like 1

Lycka till! Det gäller att stå ut de första 3 veckorna då man kan ha en del övergångsbesvär. Gillar du kaffe med mjölk så rekommenderar jag att du provar kaffe med ägg och kokosfett, smakar ungefär som en latte (mixa ett rått ägg med 1-2 msk kokosfett samt kanel och kardemumma, häll i kaffe och fortsätt mixa). Då slipper du både laktos och mjölksockret. Ett annat tips är att använda fröknäcke istället för finn-crisp. (Recept fröknäcke: http://www.ceciliafolkesson.se/2012/08/21/froknacke-i-ny-tappning-2/).

• Like 2

Hej ArgTjockis och grattis till ditt beslut! Jag är imponerad över att du redan nu tänker på din hälsa och tar tag i det!

Mina råd är att du fortsätter med LCHF (glöm inte grönsaker). Sov ordentligt. Ät när du är hungrig. Vill du äta mindre, testa om du kan hoppa över eller äta en lättare frukost. Jag har aldrig brytt mig om kaloriräkning och det har fungerat för mig.

Var beredd på att du kan ha en del övergångsbesvär nu i början. Det är mycket som händer när kroppen ställer om till fettdrift. 

Jag är väl beredd på övergångsbesvär, just därför jag börjar genom att köra väldigt hårt och kickstarta min diet då jag har sommarlov, vilket innebär att om jag inte mår så jättebra så kan jag bar ta det lugnt hemma.

Hur gör du med träning och motion?

Då jag gick igenom 2 misslyckade höftoperationer förra året så gör det att jag inte kan träna rejält på mycket länge. Det var väldigt svårt för mig att höra detta och min motivation gick helt ner i golvet. Det är just därför jag försöker ligga på ett rejält kaloriunderskott.  Jag har försökt att gå ner i vikt flera gånger, men har aldrig gått "hela vägen". Det är just därför jag vill skriva en dagbok så att jag kan se tillbaks och se vad jag gjorde fel om det inte funkar, så som det ser ut nu verkar min plan vara relativt vattentät.

Jag kan röra på mig men begränsat, jag försöker att cykla varje dag och öva med hantlar emellanåt för överkroppen. 

• Like 1

Jag är väl beredd på övergångsbesvär, just därför jag börjar genom att köra väldigt hårt och kickstarta min diet då jag har sommarlov, vilket innebär att om jag inte mår så jättebra så kan jag bar ta det lugnt hemma.

Då jag gick igenom 2 misslyckade höftoperationer förra året så gör det att jag inte kan träna rejält på mycket länge. Det var väldigt svårt för mig att höra detta och min motivation gick helt ner i golvet. Det är just därför jag försöker ligga på ett rejält kaloriunderskott.  Jag har försökt att gå ner i vikt flera gånger, men har aldrig gått "hela vägen". Det är just därför jag vill skriva en dagbok så att jag kan se tillbaks och se vad jag gjorde fel om det inte funkar, så som det ser ut nu verkar min plan vara relativt vattentät.

Jag kan röra på mig men begränsat, jag försöker att cykla varje dag och öva med hantlar emellanåt för överkroppen. 

Det var ju trist med höftoperationerna. Hoppas du blir helt bra framöver. Cykla är i alla fall bra och jag har själv börjat cykla mer igen istället för att springa. Vi försöker cykla en timme varje dag men idag regnar det så mycket så inte ens sniglarna vill gå ut.

Det fina i kråksången är att att du behöver inte träna för att tappa vikt, så du kan vara lung på den punkten och höften gör sig inte påmint heller. Det räcker att äta LCHF och vikten går ner eller håller sig inom ramen. Att man behöver träna, är en lika mycket itutat sanning som att man behöver äta kolhydrater. Träna gör man av andra orsaker.

När du komponerar dina rätter, glöm inte extra fettet.. det är lätt glömma bort det och tro att man äter rätt. Alltså, du ska ersätta kolhydraterna med fett... extra fett. Fett får du i dig från feta såser, kryddsmör, majonäs m.fl. källor. Bröd, pasta och potatis skippar du så klart helt.Detär fettet som ger mättnaden och plockar bort olika sug. 

• Like 5

Det fina i kråksången är att att du behöver inte träna för att tappa vikt, så du kan vara lung på den punkten och höften gör sig inte påmint heller. Det räcker att äta LCHF och vikten går ner eller håller sig inom ramen. Att man behöver träna, är en lika mycket itutat sanning som att man behöver äta kolhydrater. Träna gör man av andra orsaker.

När du komponerar dina rätter, glöm inte extra fettet.. det är lätt glömma bort det och tro att man äter rätt. Alltså, du ska ersätta kolhydraterna med fett... extra fett. Fett får du i dig från feta såser, kryddsmör, majonäs m.fl. källor. Bröd, pasta och potatis skippar du så klart helt.Detär fettet som ger mättnaden och plockar bort olika sug. 

Underbart, jag som ÄLSKAR grädde och majonäs. :D

Har du några mer bra fetter som du skulle rekommendera att inkludera? Så som der ser ut nu så underäter jag fett.

Jag undrar om du inte äter för lite? Du ska absolut inte vara hungrig, det är ingen "svältkur". Ät riktig mat dvs kött, fisk, ägg, ost och rejält med grönsaker. Och inte att förglömma: smör och kokosfett!

Istället för knäckebrödet har du provat äta en tjock skiva ost med smör på? Gott och mättande.

Du blir inte fet av fett, glöm inte det och ÄT dig Mätt!

Lycka till!

• Like 2

Jag undrar om du inte äter för lite? Du ska absolut inte vara hungrig, det är ingen "svältkur". Ät riktig mat dvs kött, fisk, ägg, ost och rejält med grönsaker. Och inte att förglömma: smör och kokosfett!

Istället för knäckebrödet har du provat äta en tjock skiva ost med smör på? Gott och mättande.

Lycka till!

Var hungrig de första dagarna, bara för att jag ännu inte hade skärt ut kolhydraterna helt.

Idag hade jag nästan svårt att få i mig hela middagen! Älskar hur jag mår av detta. Tänker inte konstant på pizza, godis och läsk.

Skippa det där med stort energiunderskott.. ät riktig mat och låt kroppen sköta kalorierna.. först skall du ta dig igenom omställningen, räkna med att må tjuvtjockt under tre veckor.. och då skall du inte spä på det hela med energirestriktion!

Om det går som bäst så sjunker din aptit av sig självt.. men det gör det inte fören din kropp uppreglerat sin förmåga att leva av fettdepåerna!

I början kan man omväxlande bli antingen vrålhungrig eller helt tappa aptiten.. vad vi vet så finns det bara ett sätt att angripa bägge problemen och det är att äta på av LCHF-maten!

Sen så.. det handlar om högt fettintag av ditt energibehov, och det är sällan någon god ide att äta mer än sitt behov.. fast de första tre veckorna kan det bli lite si och så med det ioförsej!

Och det är hur som helst ingen kul ide att äta smör och majonäs med sked.. utan du får lära dig var fettet gömmer sig.. och det är i vanlig mat.. fullfet mat.. tex ägg, 66E%. bacon, 85 E%, blandfärs, 60-70 E%!

Sen på det så använder man smör/cocosfett vid tillagning och kanske fullfet grädde i såsen!

• Like 2

Underbart, jag som ÄLSKAR grädde och majonäs. :D

Har du några mer bra fetter som du skulle rekommendera att inkludera? Så som der ser ut nu så underäter jag fett.

Jodå... det finns det ! Nämligen kokosfett... ren direkt energi både för hjärna och kropp utan omvägar. Rekommenderas starkt ! Stek i det..blanda i kaffe och te eller improvisera hur inta.

• Like 2

Dagens inlägg!

Frukost: 2 kokta ägg med majonäs, kaffe med grädde och lite kokosfett.

Middag: 2 stekta ägg i kokosfett med bacon.

Snacks: Te med mjölk, ett finn crisp med ost.

Mår ganska bra, har ett extremt socker/kolhydratsug tills jag äter. Blir helt chockerad av hur lite jag äter samtidigt som jag är så mätt!

Dagens inlägg!

Frukost: 2 kokta ägg med majonäs, kaffe med grädde och lite kokosfett.

Middag: 2 stekta ägg i kokosfett med bacon.

Snacks: Te med mjölk, ett finn crisp med ost.

Mår ganska bra, har ett extremt socker/kolhydratsug tills jag äter. Blir helt chockerad av hur lite jag äter samtidigt som jag är så mätt!

Det ser ut som ganska lite mat. :P Inga grönsker? Annars tycker jag att fett hjälper mot sockersug

• Like 1

Du är väl inte överviktig?

Det var min första tanke också men så vet man inte hur han är byggd. Min son väger lite mindre (!) och är 20 cm längre. Han skulle vara för tung om han hade samma BMI eftersom han har en uttalat ektomorf kroppsbyggnad. Han har alltid legat på eller lite under undre gränsen utan att vara för smal (fast skolan har varit bekymrade förstås, han ser ju inte ut som om han äter ordentligt men det göra han, äter ordentligt och tränar mycket).

Själv har jag en helt annan kroppsbyggnad; om jag ligger under övre gränsen till BMI för normalvikt börjar jag se tanig ut och om jag ligger i mitten syns revbenen.

:)

Kokosfett är bra. Men steka kan du göra i smör, det är gott och nyttigt (även om kokosfett också funkar bra)!

Problemet när man steker är att man inte får med något fett med maten. Ett bra sätt som jag gör är att steka tex bacon i lite smör, då rinner också en del fett ut från baconet. Sedan blandar man ihop 2-3 ägg och skickar ner i pannan. Så får man en god omelett och får med sig allt nyttigt fett.

Jag är inte överviktig och försöker inte gå ner i vikt, men jag har slutat äta frukost för att testa hur kroppen reagerar. Äter senast kl 20 på kvällen och tidigast 11 dagen efter, så det blir ett uppehåll (fasta) på minst 15 timmar. Det enda jag märkt är jag på kvällen inte kan äta lika mycket som tidigare. Till lunch är det inga problem, för då är jag ofta hungrig, men på kvällen får jag i mig kanske 2/3 jämfört med tidigare. Det har gått en månad nu och jag mår hur bra som helst. En positiv bieffekt är ju att det märks i plånboken :)

Jag har också slutat styrketräna (brist på motivation och tid) och fokuserar istället stabilitet för bål/höft/bäcken, samt några kompletterande övningar som jag alla gör hemma på en pilatesboll. Det känns väldigt skonsamt mot kroppen och tar bara 15-20 minuter om dagen.

Cykla är fantastiskt bra träning, men du kanske kan testa att simma om det är skonsammare? Sen när du mår bättre köper du en fin mountainbike och cyklar alla skogstigar du kan hitta! :)

Vad gäller mat, så är fisk och kokosmjölk en förvånansvärt god och nyttig kombination. I med lite grönsaker och sambal oelek, så blir det ännu bättre! Jag har svårt att låta bli bröd, så jag gör eget på malda frön, kesella, ägg och brödkryddor. Blir mycket godare än det låter.

Hoppas du hittar ditt recept för välmående!

Jag är inte överviktig och försöker inte gå ner i vikt, men jag har slutat äta frukost för att testa hur kroppen reagerar. Äter senast kl 20 på kvällen och tidigast 11 dagen efter, så det blir ett uppehåll (fasta) på minst 15 timmar. Det enda jag märkt är jag på kvällen inte kan äta lika mycket som tidigare. Till lunch är det inga problem, för då är jag ofta hungrig, men på kvällen får jag i mig kanske 2/3 jämfört med tidigare. Det har gått en månad nu och jag mår hur bra som helst. En positiv bieffekt är ju att det märks i plånboken :)

Jag har också slutat styrketräna (brist på motivation och tid) och fokuserar istället stabilitet för bål/höft/bäcken, samt några kompletterande övningar som jag alla gör hemma på en pilatesboll. Det känns väldigt skonsamt mot kroppen och tar bara 15-20 minuter om dagen.

Cykla är fantastiskt bra träning, men du kanske kan testa att simma om det är skonsammare? Sen när du mår bättre köper du en fin mountainbike och cyklar alla skogstigar du kan hitta! :)

Vad gäller mat, så är fisk och kokosmjölk en förvånansvärt god och nyttig kombination. I med lite grönsaker och sambal oelek, så blir det ännu bättre! Jag har svårt att låta bli bröd, så jag gör eget på malda frön, kesella, ägg och brödkryddor. Blir mycket godare än det låter.

Hoppas du hittar ditt recept för välmående!

Tack så mycket för dina tipps! Då jag har sommarlov just nu så blir det oftast att jag fastar i runt 15 timmar. När jag skriver frukost så är det oftast vid 3 tiden, middagen är vid 5-6 och kvällsmaten vid 10. Sedan somnar jag vid 2-4 på natten och sover alltid runt 8 timmar. Verkar gå mycket bra, att jag får äta fett gör så att jag kan stå emot kolhydrat och sötsuget, jag blir sugen ofta men kosten som jag får gör så att jag kan äta den istället, vilket är långt ifrån ät mindre spring mer dieterna där jag satt med en liten sallad och skulle sedan ut och träna vilket min kropp verkligen inte hade ork med. Kroppen har inte mycket ork till att träna, jag gör däremot simpla styrkeövningar hemma varje dag och jag försöker cykla så ofta som jag kan. Ork till att tänka har jag däremot, läser mycket och pluggar även på lovet vilket jag vet att jag måste; det känns härligt. Har börjat äta omega 3 och multivitamin för att se till att min inte så varierade kost inte gör någon skada.  

Tack så mycket för att ni skriver i min tråd, skapar otroligt mycket motivation för mig!

• Like 2

Det var min första tanke också men så vet man inte hur han är byggd. Min son väger lite mindre (!) och är 20 cm längre. Han skulle vara för tung om han hade samma BMI eftersom han har en uttalat ektomorf kroppsbyggnad. Han har alltid legat på eller lite under undre gränsen utan att vara för smal (fast skolan har varit bekymrade förstås, han ser ju inte ut som om han äter ordentligt men det göra han, äter ordentligt och tränar mycket).

Själv har jag en helt annan kroppsbyggnad; om jag ligger under övre gränsen till BMI för normalvikt börjar jag se tanig ut och om jag ligger i mitten syns revbenen.

:)

Sedan min andra operation så var jag rent ut fet, började äta LCHF-likt i ett tag, bara betydligt mindre fett och mer kolhydrater. Jag har gått ner sen dess, nu vill jag göra riktig LCHF och gå ner till 65 kg eller så. Glöm inte heller att jag har VÄLDIGT låg muskelmassa då jag inte har kunnat träna eller gå riktigt på nästan 2 år.

Några månader sedan                                                                         Idag, tror 4kg ner, om inte mer

3qj7T.jpg3qj90.jpg

Tack så mycket för dina tipps! Då jag har sommarlov just nu så blir det oftast att jag fastar i runt 15 timmar. När jag skriver frukost så är det oftast vid 3 tiden, middagen är vid 5-6 och kvällsmaten vid 10. Sedan somnar jag vid 2-4 på natten och sover alltid runt 8 timmar. Verkar gå mycket bra, att jag får äta fett gör så att jag kan stå emot kolhydrat och sötsuget, jag blir sugen ofta men kosten som jag får gör så att jag kan äta den istället, vilket är långt ifrån ät mindre spring mer dieterna där jag satt med en liten sallad och skulle sedan ut och träna vilket min kropp verkligen inte hade ork med. Kroppen har inte mycket ork till att träna, jag gör däremot simpla styrkeövningar hemma varje dag och jag försöker cykla så ofta som jag kan. Ork till att tänka har jag däremot, läser mycket och pluggar även på lovet vilket jag vet att jag måste; det känns härligt. Har börjat äta omega 3 och multivitamin för att se till att min inte så varierade kost inte gör någon skada.  

Tack så mycket för att ni skriver i min tråd, skapar otroligt mycket motivation för mig!

Spel är ju motion oxå ! Jag har  märkt att  min reaktionsförmåga ökat  med  lite striktare LCHF !  Skulle tro att  det  är ökad hjärnkapacitet ! Plugga  måste ju  gå bättre  också eller  ? Men veteströ ... för mig ( är nu 40 + ) är gluten  no no !! Fick IBS liknande .. dålig mage  av vetet !! Ja , nu  känner  du nog inget av det , men många med mig vet efter 30 + år på vetekost ! 

Motion är bra , men inte direkt för viktnedgående , vilket många här har sagt ! Men beror ju  på intresse förstås ! 

Men som några här säger... du  är väl inte överviktig , men du kanske har märkt att  vikten stiger ?  Jag är som du 174 cm , och vägde när jag började med LCHF 73 kg, och nu runt 66 , vilket verkar vara min idealvikt för jag går varken upp eller ned nu hur mycket jag än äter ! Snarare ned lite när det blir mycket  fettratio ! 

Men det är ju  hur DU känner som är  viktigt ! Jag äter max 3 ggr  / dag , oftast bara 2 ggr med fettkaffe och ägg som " frukost "  och senare kanske en  lunch , beror på hur jag  jobbar , och en  middag  på det med  grönsaker ! När du äter så får du ju fasta  som du skriver ! :) 

Spel är ju motion oxå ! Jag har  märkt att  min reaktionsförmåga ökat  med  lite striktare LCHF !  Skulle tro att  det  är ökad hjärnkapacitet ! Plugga  måste ju  gå bättre  också eller  ? Men veteströ ... för mig ( är nu 40 + ) är gluten  no no !! Fick IBS liknande .. dålig mage  av vetet !! Ja , nu  känner  du nog inget av det , men många med mig vet efter 30 + år på vetekost ! 

Motion är bra , men inte direkt för viktnedgående , vilket många här har sagt ! Men beror ju  på intresse förstås ! 

Men som några här säger... du  är väl inte överviktig , men du kanske har märkt att  vikten stiger ?  Jag är som du 174 cm , och vägde när jag började med LCHF 73 kg, och nu runt 66 , vilket verkar vara min idealvikt för jag går varken upp eller ned nu hur mycket jag än äter ! Snarare ned lite när det blir mycket  fettratio ! 

Men det är ju  hur DU känner som är  viktigt ! Jag äter max 3 ggr  / dag , oftast bara 2 ggr med fettkaffe och ägg som " frukost "  och senare kanske en  lunch , beror på hur jag  jobbar , och en  middag  på det med  grönsaker ! När du äter så får du ju fasta  som du skriver ! :)

Ja, jag läste kostdoktorn och ät dig mätt verkade vara det man ska gå efter, och av någon anledning så blir jag mätt av väldigt lite, så jag klagar inte. :) runt 65kg är också min idealvikt, iallafall med den muskelmassan som jag har nu, men den får jag bygga upp senare.

Ja.. eller det kan sägas på olika sätt.. så jag säger det så de flesta förstår.. man äter sig ohungrig!

Dvs, så att man står sig mellan måltiderna som man planerat.. och då skall man helst vara lagom hungrig strax före nästa planerade måltid!,

• Like 1

Ja.. eller det kan sägas på olika sätt.. så jag säger det så de flesta förstår.. man äter sig ohungrig!

Dvs, så att man står sig mellan måltiderna som man planerat.. och då skall man helst vara lagom hungrig strax före nästa planerade måltid!,

Ja, det är en ganska lång tid mellan mina måltider och är alltid mycket hungrig är jag ska äta,, och är alltid skönt mätt efteråt vilket nog är det bästa med LCHF för mig!

Du är ung så det räcker långt att bara äta nyttig mat och inte äta skräp. Du är ung men ser redan ganska vuxen ut men du kommer att förändras mycket de kommande fem åren. Då försvinner det som man i dalarna för unga kvinnor kallar "ungflicksfläsket". Du kommer naturligt att få mindre fett och mer muskler och bli en stenhård ung man. Ha, inte så bråttom , naturen har sin gång och du är på rätt väg! Ät aldrig för lite!

Jag beundrar dig för din starka vilja, ditt förståndiga handlande, ditt medvetna ansvar över din kropp och ditt mod att ta tag i hela den situation som du har hamnat i efter höftoperationerna. Jag låter väl som en gammal tant, men det är inte alltid lätt i din ålder att veta vad man ska göra för sin egen hälsa. Jag önskar dig alla lycka till, och fortsätt skriva och fråga så att vi får veta allt eftersom hur det går för dig :)

• Like 2

Jag beundrar dig för din starka vilja, ditt förståndiga handlande, ditt medvetna ansvar över din kropp och ditt mod att ta tag i hela den situation som du har hamnat i efter höftoperationerna. Jag låter väl som en gammal tant, men det är inte alltid lätt i din ålder att veta vad man ska göra för sin egen hälsa. Jag önskar dig alla lycka till, och fortsätt skriva och fråga så att vi får veta allt eftersom hur det går för dig :)

Jag gör inte alltid rätt, men jag försöker så gott som jag kan. Tack för dem fina orden. :)

Och.. dagens inlägg

Jag sov över hos en kompis så jag fuskade, fast motvilligt, åt lite för mycket kolhydrater men ska fortsätta som vanligt. 

Idag åt jag 2 fläskotletter med sallad, sedan åt jag keso. Åt precis 2 finn crisp med mjukost. Känner mig fortfarande mätt hela tiden, känns som att jag måste göra något fel? Det är så lätt!

• Like 1

Jag gör inte alltid rätt, men jag försöker så gott som jag kan. Tack för dem fina orden. :)

Och.. dagens inlägg

Jag sov över hos en kompis så jag fuskade, fast motvilligt, åt lite för mycket kolhydrater men ska fortsätta som vanligt. 

Idag åt jag 2 fläskotletter med sallad, sedan åt jag keso. Åt precis 2 finn crisp med mjukost. Känner mig fortfarande mätt hela tiden, känns som att jag måste göra något fel? Det är så lätt!

Det som förvånade mig mycket i början är just hur mättande fett är. Det är som att din värsta fiende i själva verket visar sig vara din vän, och man blir lite konfunderad.

• Like 2

Känner mig fortfarande mätt hela tiden, känns som att jag måste göra något fel? Det är så lätt!

Det är detta som jag oxå kände när jag började med LCHF... Var det verkligen så här lätt?!? Jag gick ner i vikt och kände att min kropp (jag blir 50 nästa år) blev liksom starkare trots kronisk smärta i nacken, och att jag kunde stå mej så pass länge på ändå ganska liten mängd mat, så jag blev oxå att undra om det verkligen är rätt detta  :P

Men efter att ha läst på hos Kostdoktorn bland annat, så är det så här det är och ska vara, så det är kanske inte så konstigt att många blir lite heta i diskussioner om mat och viktnedgång?!

När man själv känner hur bra man blev att må på så pass kort tid och hur lätt det i själva verket var, så blir man ju samtidigt förbannad på alla då dumma råd man fått genom åren när man sökt för kanske en irriterande tarm och ond mage med katarr. Idag vet jag ju att det var vetemjölet som gjorde min mage illa  :o Vetemjölet inflammerar igen kroppen dessutom, så har man värk och dylikt så är det en desto större anledning att helt avstå det tycker jag  ;)

• Like 4

Det är detta som jag oxå kände när jag började med LCHF... Var det verkligen så här lätt?!? Jag gick ner i vikt och kände att min kropp (jag blir 50 nästa år) blev liksom starkare trots kronisk smärta i nacken, och att jag kunde stå mej så pass länge på ändå ganska liten mängd mat, så jag blev oxå att undra om det verkligen är rätt detta  :P

Men efter att ha läst på hos Kostdoktorn bland annat, så är det så här det är och ska vara, så det är kanske inte så konstigt att många blir lite heta i diskussioner om mat och viktnedgång?!

När man själv känner hur bra man blev att må på så pass kort tid och hur lätt det i själva verket var, så blir man ju samtidigt förbannad på alla då dumma råd man fått genom åren när man sökt för kanske en irriterande tarm och ond mage med katarr. Idag vet jag ju att det var vetemjölet som gjorde min mage illa  :o Vetemjölet inflammerar igen kroppen dessutom, så har man värk och dylikt så är det en desto större anledning att helt avstå det tycker jag  ;)

Ja, dem ända problemen med kolhydrater jag har haft har absolut inte bara handlat om vikten. Jag har ADD vilket gör att saker som socker gör det svårare för mig att koncentrera, var nästan konstant dålig i magen av bröd, pasta etc.

• Like 2

Ja, dem ända problemen med kolhydrater jag har haft har absolut inte bara handlat om vikten. Jag har ADD vilket gör att saker som socker gör det svårare för mig att koncentrera, var nästan konstant dålig i magen av bröd, pasta etc.

Då tror jag att du är rätt ute med kosten, många har upplevt, både med ADD och ADHD förbättringar i förmågan att koncentrera sig då man slipper blodsockesvängningar med LCHF. Natriumglutamat, konstiga tillsatser och färgämnen verkar också kunna ställa till det för alla med dessa besvär, så kör på :)

• Like 1

Jag har ADHD och fick diagnosen för ett par år sen, i samma veva började jag med LCHF och kände en märkbar skillnad ganska omgående på mitt hjärnsurr och hyperaktivitet  :rolleyes:

Så summa summarum om du frågar mej, så har du allt att vinna på att dra ner kraftigt på kolhydrater och öka på dom naturliga fetterna  :)

• Like 2

• 2 weeks later...

Jag har inte skrivit några inlägg, jag har nästan gått på LCHF en månad! Känns som att jag är ny fortfarande. Däremot så har lärt mig väldigt mycket, slutat helt med sötningsmedel och alla typer av stärkelse.

Ska börja mäta midjemått och fortsätta ta bilder. Det blir svårt ibland och jag vill fuska, blir väldigt lätt då jag ser till att aldrig ha någonting hemma som jag kan fuska på så jag hinner fånga mit förnuft. :D

Mitt midjemått är 78 cm just nu, skriver upp det för att följa upp nästa månad. :)

• Like 2

Jag har inte skrivit några inlägg, jag har nästan gått på LCHF en månad! Känns som att jag är ny fortfarande. Däremot så har lärt mig väldigt mycket, slutat helt med sötningsmedel och alla typer av stärkelse.

Hur tycker du att det går?

Lycka till!

Nu vet jag inte hur det är för Argtjockis, men det går att överäta LCHF.

Det är ingen svältkur, men om målet ät att tappa i vikt ser menyn bra ut, om ham precis som du skriver tillför 500 kcl från fett. (slopa ströbrodet i Tonfisken och ersätt med Mayo :))

Efter att ja läst hela tråden var denna kommentar överflödig :)

Bra jobbat och kör hårt ArgTjokis :)

Edited by TcH