Jump to content

Problem med mejerifritt

Syrran

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF sedan i mars och jag har mått jättebra av det. Jag har ca tio kg jag behöver bli av med, väger 75 kg och är 170 cm lång och är kvinna. Men jag har inte gått ner någonting och heller inte gått upp i vikt.

Så jag tänkte att jag skulle utesluta mejeriprodukter för att se om något hände. Jag stod ut i två veckor. Sedan orkade jag inte längre. Jag hade konstant diarré. VARJE gång jag åt så dröjde det en liten stund tills jag fick springa på toan. Jag vågade inte åka någonstans för att jag fick springa på toa hela tiden. Jag har ju hört att folk fått diarré av mjölkprodukter, men inte när de uteslutit dem.

Någon här som har någon erfarenhet av samma sak och kom på något fantastiskt sätt att slippa diarré? Jag började gå ner lite i vikt, men jag orkade ju tyvärr inte fortsätta. Det kan ju vara så att jag gick ner i vikt på grund av att allt bara rann rakt igenom också...

(Ja, det trodde jag ju aldrig för ett år sedan att jag skulle sitta här och prata om diarré på ett forum på nätet ;).)

Ha en trevlig dag!

Ja, det var något nytt! Men för att kunna klara ut det behöver du skriva mer om vad du åt innan och vad du åt när du var mejerifri. Om du exempelvis börjar äta/dricka mycket kokosmjölk så kan ju det vara något att misstänka (innehåller mycket fibrer).

Att du inte "orkar" fortsätta ger intryck av att du skulle gjort det om du var lite tuffare... , men ihållande diarré är ett tecken på att något är fel och inget man ska stå ut med. 

Ja, det är nog en bra idé om du skriver ner vad du äter/åt tidigare. Många erfarna veteraner kan nog ge synpunkter på ditt matintag. En sak som det snackas mycket om är att ett (för) stort intag av fett kan ge lös mage, och också då att ett ökat intag av fett kan hjälpa en trög mage. Magproblem är inget du ska behöva stå ut med, ät så att du mår bra! Prova att föra matdagbok och se om det finns ett mönster. Började du t.ex. äta något annat för att kompensera minskat intag av mjölkprodukter? Det finns också information på nätet om mat som skall verka stoppande för magen.

SJälv har jag fått ett snarast motsatt problem efter ca ett halvår med strikt LCHF: plötsligt tål jag inte längre mejeriprodukter. Jag trodde att jag blivit laktosintolerant och testade att ta en Laktras innan jag åt en måltid med ost, yoghurt e. d., men jag fick kraftig diarré ändå. När jag nu har uteslutit alla mejeriprodukter är magen normal igen, så jag antar att det är mjölkprotein jag blivit överkänslig mot. Är detta en känd reaktion på LCHF-kost?

Blev magen bra direkt när du återgick till att äta mejeriprodukter?

Kanske du kunde sålla lite och äta t ex yoghurt, men hoppa över ost och grädde. om du vill gå ner i vikt. Eller bara ost, om det passar dig bättre.

Ja, det var något nytt! Men för att kunna klara ut det behöver du skriva mer om vad du åt innan och vad du åt när du var mejerifri. Om du exempelvis börjar äta/dricka mycket kokosmjölk så kan ju det vara något att misstänka (innehåller mycket fibrer).

Att du inte "orkar" fortsätta ger intryck av att du skulle gjort det om du var lite tuffare... , men ihållande diarré är ett tecken på att något är fel och inget man ska stå ut med. 

Jag har inga allergier och kan äta allt. Så jag äter fisk, kött, fågel, ägg, grädde, ost, creme fraiche, bearnaise, majonnäs, någon mandel ibland och lite ovanjordgrönsaker. När jag ville testa utan mejeriprodukter så uteslöt jag allt utom smör och gjorde äggmjölk till mitt te, fast bara på ägg och vatten, jag tycker inte det är gott med smör i teet. Kokosmjölk använde jag inte alls vid det här testet.

Frukost: ägg på något vis med bacon. En vanlig middag kunde se ut så här: stekt eller kokt lax med spenat  blandat med smör.

Har funderat på om det var något med äggmjölken som magen inte pallade, för jag har inte använt det förut. Men ägg äter jag ju varje dag. Fast då är de ju tillagade på något sätt förstås.

Ja, det är nog en bra idé om du skriver ner vad du äter/åt tidigare. Många erfarna veteraner kan nog ge synpunkter på ditt matintag. En sak som det snackas mycket om är att ett (för) stort intag av fett kan ge lös mage, och också då att ett ökat intag av fett kan hjälpa en trög mage. Magproblem är inget du ska behöva stå ut med, ät så att du mår bra! Prova att föra matdagbok och se om det finns ett mönster. Började du t.ex. äta något annat för att kompensera minskat intag av mjölkprodukter? Det finns också information på nätet om mat som skall verka stoppande för magen.

Jag håller med om att man ska äta så att man mår bra! Lös i magen ute på stan är ju ingen höjdare... Matintaget har jag beskrivit i svaret till Omnivoren.

Blev magen bra direkt när du återgick till att äta mejeriprodukter?

Kanske du kunde sålla lite och äta t ex yoghurt, men hoppa över ost och grädde. om du vill gå ner i vikt. Eller bara ost, om det passar dig bättre.

Japp, magen blev bra direkt! Jag har hört någonstans att hårdost kan vara lite stoppande. Funderar på om jag ska prova igen och äta lite ost, jag vill ju gärna gå ner några kg iallfall. Fast inte till vilket pris som helst!

Synd om dig som inte kan äta mejerier längre. Har tyvärr ingen aning om det är vanligt att det blir så när man går över till LCHF.

Låter fortfarande som ett mysterium! Men äggmjölken kan nog ändå misstänkas utifrån de uppgifter du givit. Rå äggvita är inte att rekommendera. Vet inte hur tillagat det blir när man gör äggmjölk. Prova utan äggmjölk är mitt förslag. Jag tycker att det låter långsökt att man skulle kunna bli lös i magen av att inte äta ost. Sedan är det ju det här med tarmfloran förstås om jag ska spekulera vidare. Svårt att förstå sig på, men som jag förstått det kan det behövas en omställningstid vid kostomläggningar för att allt ska fungera bra.

Mjölk är listat som en möjlig bov till förstoppning (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Forstoppning/). Uteslutandet av detsamma borde ju innebära att avföringen blir lösare än tidigare.

Jo, men att det skulle gå från "normalt" till diarré av att utesluta ost verkar underligt. I så fall kan man nog se det som att ostätandet maskerat ett underliggande problem med någon form av överkänslighet mot någon mat. 

Jo, men att det skulle gå från "normalt" till diarré av att utesluta ost verkar underligt. I så fall kan man nog se det som att ostätandet maskerat ett underliggande problem med någon form av överkänslighet mot någon mat. 

Jag har inga allergier och kan äta allt. Så jag äter fisk, kött, fågel, ägg,   grädde  ,  ost , creme fraiche, bea rnaise, majonnäs, någon mandel ibland och lite ovanjordgrönsake r. När jag ville testa utan mejeriprodukter så uteslöt jag allt utom smör och gjorde äggmjölk till mitt te, fast bara på ägg och vatten, jag tycker inte det är gott med smör i teet. Kokosmjölk använde jag inte alls vid det här testet.

Som jag förstod det så rörde det sig inte bara om uteslutande av ost, utan flera mejerier. Att äta ost, men inte andra mejerier, var väl något som trådstartaren spekulerade i att testa.

Japp, magen blev bra direkt! Jag har hört någonstans att hårdost kan vara lite stoppande. Funderar på om jag ska prova igen och äta lite ost, jag vill ju gärna gå ner några kg iallfall. Fast inte till vilket pris som helst!

Synd om dig som inte kan äta mejerier längre. Har tyvärr ingen aning om det är vanligt att det blir så när man går över till LCHF.

Tack för medkänslan, men det var falskt alarm, som väl var. När jag blivit OK i magen prövade jag lite ost- hård och dessertost- och det gick bra. Grädde gick också bra, liksom smör. Men när jag åt lite av det som var kvar i plastburken med grekisk youghurt var det klippt igen. Jag misstänker att det är något fel på yoghurten i just den burken. Men jag avvaktar ändå med att äta yoghurt ett tag...

• 8 years later...

Grekisk yoghurt är av dålig kvalité när det gäller bakteriekultur. Både S. Thermofilus och Bulcaricus är histaminfrisättande och äter man på det massa ost och sånt som innehåller mer histamin så rinner bägaren till slut över å då får man diarré , förstoppning, astma, biogena aminer motsvarar som allergier. 

Läs på mer om histaminintolerans

Bäst bakterier är 

Bifidobacterium longum

Lactobacillus Rhamanous GG

Lactobacillus Acidophilus 

Bifidobacterium sp.

Uteslut

Lactobacillus casei

Bulgaricus 

Fast fortsätter du äta grekisk yoghurt kvarstår dina magproblem och det är tack vare dom histaminfrisättande bakterierna du inte tål.

Du kanske saknar enzymet DAO som bryter ner histamin i maten. Diaminoxidas. 

Du borde testa dig om du lider av histaminintolerans.