Gå till innehåll

"No 'poo" och liknande

Recommended Posts

Hej!

Detta har naturligtvis inget med kosten att göra, men jag tycker att det är rätt närliggande ändå. För den som inte vet, är "No 'poo" en förkortning för "no schampoo" och innebär alltså att man inte ska ha en massa kemikalier i håret. Själv har jag inte använt schampoo på rätt många månader, och efter den initiala perioden har mitt hår blivit fint och glänsande med bara varmt vatten och ibland ägg och honung.

Teorin (som jag anser verkar stämma) är att schampoo tar bort den talg som hårbotten producerar för att skydda håret, och sedan måste man alltså använda sig av balsam för att tillsätta skydd och glans för att ersätta det man tog bort med schampoot. Eftersom det egenproducerade talget tas bort, producerar kroppen mer för att kompensera (trots att vi tillsatt balsam för att kompensera redan) vilket leder till "fett" och stripigt hår. En ond cirkel, lite påminnandes om den som sker vid kostråd till diabetiker följt av medicin för att kompensera dessa kostråd.

Vad tror ni om detta, och alla uttorkande tvålar och duschcremer med kompensatoriska återfuktande cremer? (ska nämnas att jo, jag använder tvål och sånt, så ni inte tror jag är värsta snuskpellen, men jag har funderat över effekten. :P)

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har rensat rejält bland mina hygienprodukter. I stället för t ex tvål och duchcreme går det utmärkt att använda honung, vegetabiliska oljor, rasullera med mera.

Har du märkt av någon skillnad, åt ena eller andra hållet?

(som en parentes kan nämnas att jag köpte en burk honung c:a 1 vecka innan jag började med LCHF, känns bra att använda det till nånting!)

Länk till inlägg

Ja, huden är inte alls lika torr och känslig. Vintertid kunde det klia över hela kroppen tidigare. Sen bidrar förstås maten med mycket fett - huden smörjs inifrån. Men det finns ingen som helst anledning att använda produkter med en massa kemikalier - man blir ren och doftar gott ändå.

Länk till inlägg

Jag trodde tråden hamnade om förstoppning innan jag kom in... :)

Hur som haver, jag kommer att tänka på tandhygién. Att borsta tänderna är ju ett relativt nytt fenomen för människan och det finns ju en hel del antropologiska studier som tyder på att människor ändå haft god tandhygién (om kosten varit bra). Exempelvis vet jag att polarforskaren Stefansson nämnde en utgrävning på en kyrkogård på Island. De begravda hade om jag inte minns fel varit fiskare som levt på ön för några århundraden sedan och bland dessas kvarlevor konstaterades inte ett enda (!) fall av karies. Trots brist på både Colgate och tandborste.

Det finns nog en massa saker vi idag ser som absolut nödvändiga som egentligen har sitt ursprung i att vi lever/äter fel och har en hemsk massa människor omkring oss som gör vad som helst för att tömma våra plånböcker hellre än stärker oss.

Länk till inlägg

alexandra_ekh; intressant. Kanske ska ta och testa ett tag, i alla fall på de hudpartier som inte är särskilt utsatta för bakterier och virus.

Tiny Tom; jo, det är ett lite olyckligt namn tycker jag. :D Tandborstning är definitivt en sån där grej som jag tvivlar på att evolutionen haft del i att ta fram. Jag tycker i och för sig att det är rätt fräscht med tandkrämsandedräkt och att slippa ha spenat (eller bacon :blink: ) mellan tänderna. Kanske ska testa att köra på tandtråd eller tandborstning utan tandkräm för att få bort matrester, och sedan något hyfsat nyttigt med mintsmak för andedräkten.

Länk till inlägg

Det finns en intressant tråd på kostdoktorns blogg, sök på tandkräm, en del använder tex. inte tandkräm alls, värt en koll om man är intresserad  :)

Jo, jag har sett/läst det där tidigare. Däremot framgår det inte om de t.ex. tuggar på pinnar för att få bort matrester, eller något liknande som inte är tandborste och tandkräm. :) Men intressant är det definitivt. Ett av de tydligaste bevisen för vad den moderna kosten gör. Tycker även det är väldigt intressant att se hur ansiktsbenen växer annorlunda beroende på kosthållning, något som Weston Price beskriver i sin avhandling.

Länk till inlägg
Jo, jag har sett/läst det där tidigare. Däremot framgår det inte om de t.ex. tuggar på pinnar för att få bort matrester, eller något liknande som inte är tandborste och tandkräm. :) Men intressant är det definitivt. Ett av de tydligaste bevisen för vad den moderna kosten gör. Tycker även det är väldigt intressant att se hur ansiktsbenen växer annorlunda beroende på kosthållning, något som Weston Price beskriver i sin avhandling.

Intressant! Hur vàxer ansiktbenen annorunda? Kan detta ses pà ansiktet? Kan benen sas àndra sig àven hos vuxna?

Ang schampo: Vad tror ni om att bòrja med sulfatfritt schampo+balsam, samt tvàtta hàret lite mer sàllan och sen "ràdda det" med torrschampo sista dagarna? Har blivit min strategi pà sistone. 

Länk till inlägg

Jag har använt torrschampo ganska flitigt i 1-2 år, men efter att ha läst Katarina Johanssons Badskumt, måste jag kolla igenom vad det är de innehåller egentligen. Misstänker att det inte är så nyttiga saker egentligen. 

För alla som månar om ett liv med mindre gifter och skumma kemikalier i sitt liv vill jag verkligen rekommendera Badskumt. Man behöver ju inte ändra sina vanor om man inte vill, men jag tycker att det närmast är en skyldighet att informera sig om vad man utsätter sig själv, sina barn och naturen för. Den är balanserat skriven och ger inga enkla svar, men man blir helt klart mer medveten om prylarna omkring sig. Bland annat nämns no 'poo - både den kompromisslösa varianten där man mest sköljer med vatten, och "light"-varanten där man använder bara balsam. 

http://www.ordfront.se/www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/Badskumt.aspx

Finns numera som pocket. Jag råkade köpa ett gäng och ge bort i julklapp. ;-)

Katarina Johansson har också skrivit boken Den onda badankan, som verkar handla mycket om plaster och kemikalier, framför allt sådant som man använder till barn. Den har jag inte läst, men tror att det finns mycket matnyttigt att hämta även där för den som är mån om ett hälsosammare och miljövänligare liv. 

http://www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/Den_onda_badankan.aspx

Länk till inlägg
Intressant! Hur vàxer ansiktbenen annorunda? Kan detta ses pà ansiktet? Kan benen sas àndra sig àven hos vuxna?
Jag har för mig att avhandlingen som Weston Price skrev, Nutrition and Physical Degeneration, numera tillhör "Public Domain", i alla fall i vissa länder, alltså att copyrighten gått ut så att den går att få tag på lagligt på internet. Nu var det ett tag sedan jag läste den, men det handlar om att de som ätit "naturlig" kost med mycket protein och fett och inga raffinerade/snabba kolhydrater fått ett mer komplett skelett, bland annat yttrade det sig i att ansikten blev bredare och underkäken fick plats med visdomständerna. Näsan bredare (tydligen fanns uttrycket "mouth-breather" vilket kännetecknade de vilkas skelett var allt för underutvecklade, så att de inte kunde andas genom näsan) och överhuvudtaget mer bastant och välutvecklat skelett. Man kan se det på bilder i den avhandlingen, utöver tänderna. Jag tror inte att benen "växer ikapp" hos vuxna som börjar äta en mer naturlig föda, har i alla fall inte läst den "bieffekten" av LCHF/Paleo någonstans.
Jag har använt torrschampo ganska flitigt i 1-2 år, men efter att ha läst Katarina Johanssons Badskumt, måste jag kolla igenom vad det är de innehåller egentligen. Misstänker att det inte är så nyttiga saker egentligen.

För alla som månar om ett liv med mindre gifter och skumma kemikalier i sitt liv vill jag verkligen rekommendera Badskumt. Man behöver ju inte ändra sina vanor om man inte vill, men jag tycker att det närmast är en skyldighet att informera sig om vad man utsätter sig själv, sina barn och naturen för. Den är balanserat skriven och ger inga enkla svar, men man blir helt klart mer medveten om prylarna omkring sig. Bland annat nämns no 'poo - både den kompromisslösa varianten där man mest sköljer med vatten, och "light"-varanten där man använder bara balsam.

Jag ska kolla in. :) Har inte alls särskilt bra koll på torrschampoo eller liknande produkter då jag inte använder sånt.
Länk till inlägg

Ekologiska hårvårdande serier finns bla. på eleven.se jag har provat lite olika men tycker att det är svårt att hitta framförallt ett balsam som utreder mitt långa hår ordentligt. Men jag tror oxå att det tar lång tid för kroppen att få balans i kemin både inuti och utanpå och att hårbotten o håret måste få tid att vänja sig, till dess är det nog bra att klippa sig ofta. Jag tror även att håret i sig mår bättre på LCHF så att för att få optimalt hår så skulle man nog raka av sig håret :o och det nya hårstråna som kommer är gjorda av ren och fräsch LCHF.  :)

Länk till inlägg
här finns massor av nopoo tips http://nopoo.se/
Hrm. Mycket vettigt finns där, men det här gillar jag inte:
Helt slutna blir fjällen dock inte förrän håret är torrt, så du bör inte hålla på att greja med håret medan det torkar (helst lufttorkar).
På grund av hur lockigt hår jag har får jag absolut inte borsta igenom håret när det är torrt utan det måste borstas först, och lufttorka sedan. Får väl köra lite inpackning som de föreslår! :)
Länk till inlägg

Efter ett halvår med lchf läste jag oxå Badskumt. Efter att ha läst den rensade jag rejält här hemma i skåp och lådor. Jag kör visserligen balsammetoden, använder Willys och Hemköps "så klart balsam" som är svanenmärkt och klimatmärkt. Ibland tar jag ägg och honung. Har självlockigt hår och har märkt en avsevärd skillnad till det bättre sedan jag slutade med schampo. Bara detta med allt parfym som finns i alla produkter. T ex varför är diskmedel parfymerat? T o m maskindiskmedel finns med parfym, till vilken nytta?

På något sätt tror jag att när man börjar med lchf och blir van att läsa på allt man ska handla vad det är för innehåll intresserad man efter en tid att ta reda på vad som finns i annat man använder i sin vardag och hur det påverkar ens kropp och liv.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Hrm. Mycket vettigt finns där, men det här gillar jag inte:På grund av hur lockigt hår jag har får jag absolut inte borsta igenom håret när det är torrt utan det måste borstas först, och lufttorka sedan. Får väl köra lite inpackning som de föreslår! :)

Har du kollat in sidan lockig.se ? No poo för oss lockiga. Vet inte om det skiljer sig så mycket men kändes intressant :-)

Länk till inlägg

Har ni inte provat Wen? Jag fick en Klick av min kompis för att prova, så jag tvättade håret en gång med det, och Oj vilken skillnad bara det lilla.

På lockigt hår är detta perfekt, ska vara iaf, och är det för min kompis som har lockigt hår som lätt blir frissigt..

Länk till inlägg

Jag började ungefär samtidigt med LCHF och balsammetoden (tänkte att om jag inte ska stoppa skitmat i mig så ska jag väl inte tvätta mig med skadliga gifter heller).

Kan rekommendera http://lockig.se - där finns jättemycket info om vad det innebär. Namnet till trots så är det inte bara för människor med lockigt hår utan för alla som vill ha starkare och friskare hår samt en hårbotten som inte kliar. Sajten har även lite husmorstips om allt möjligt.

Även nopoo.se (som tidigare nämnts) är bra.

Länk till inlägg

Någon som provat schampot Wen? http://www.wenhaircare.se/hur_fungerar_wen.aspx

En vän til mej har lockigt och tjockt hår som tenderar att bli frissigt och hon kommer nog aldrig att använda nåt annat schampo än Wen...

Jag provade att tvätta mitt hår (som är rakt och tunt) en gång och OJ, vilken omedelbar skillnad  :)

Länk till inlägg

Nu testade jag balsammetoden för första gången. Det var då väldans vad definierade lockarna blir! Nu ska jag bara lära mig att få dem att ligga snyggt också, det blev lite hipp som happ med benan.

Länk till inlägg

Jag har provat bara att köra vatten och tvättat noga, men själv så lyckades jag inte få håret rent.. så jag kör med schampo igen dock utan mineraloljor och silikoner, däremot innehåller det ju Sodium Laureth Sulfate... jag använder schampot Rapsodine, har däremot trappat ut hårtvättandet och tvättar håret endast var fjärdedag, det fungerar utmärkt! Många gör också misstaget att löddra in hårbotten fast det är håret som ska tvättas! så jag var noga med att se till att hårbotten får så minimalt med lödder som möjligt, det är inte den som ska tvättas!

Resultatet med att trappa ut tvättarna och låta bli hårbotten är finare hår och att håret håller sig tvättat längre + en frisk hårbotten.

Länk till inlägg

Började med LCHF för ett år sedan ungefär och för ett halvår sedan började jag med Balsammetoden. Jag började för att jag ville ha lockigare hår, inte på grund av att schampo egentligen inte är bra för håret. Har på senare tid börjat läsa mer och mer om alla olika ämnen som anges i nästan alla produkter vi köper hem som man aldrig bryr sig om att sätta sig in i. Är nu på gång med att bara tvätta håret med vatten. På en vecka har jag heller inte tvättat min kropp med annat än vatten. Efter två duschar blev min hud helt annorlunda, känns som om kroppens naturliga fettlager är kvar och huden känns otroligt återfuktad! Har även slutat med tandkräm och tycker det funkat bra!

Ska tilläggas att sambon tycker att jag ska köra det under en testperiod, han är lite rädd för att jag ska börja stinka! :)

Länk till inlägg
Teorin (som jag anser verkar stämma) är att schampoo tar bort den talg som hårbotten producerar för att skydda håret, och sedan måste man alltså använda sig av balsam för att tillsätta skydd och glans för att ersätta det man tog bort med schampoot. Eftersom det egenproducerade talget tas bort, producerar kroppen mer för att kompensera (trots att vi tillsatt balsam för att kompensera redan) vilket leder till "fett" och stripigt hår. En ond cirkel, lite påminnandes om den som sker vid kostråd till diabetiker följt av medicin för att kompensera dessa kostråd.

Vad tror ni om detta, och alla uttorkande tvålar och duschcremer med kompensatoriska återfuktande cremer? (ska nämnas att jo, jag använder tvål och sånt, så ni inte tror jag är värsta snuskpellen, men jag har funderat över effekten. :P)

Tror absolut att din teori stämmer, märker själv när jag schamponerar ofta, att jag behöver schamponera ännu oftare...

Använder schampoo, men väldigt lite tvål...

Länk till inlägg

Har också helt och hållet skippat schampoo, deo och tvål (förutom när jag varit på skithuset :P).

Håret är aningen mer "flottigt" nu (dock inte så det ser flottigt ut), men jag gillade ändå aldrig mitt hår när det var nytvättat. Iom att håret har kvar lite "flott" så blir det mer formbart och mer volyminöst. Det tog lite drygt en månad för håret/skalpen att återfinna sin naturliga balans.

Rekommenderas starkt!

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 months later...

Hur har det gått här inne? Ni som började, har ni fortsatt? Jag slog till och testade också och har kört balsammetoden i 2 månader nu. Planerar att fortsätta. När jag ändå var i farten slog jag till och bytte bort all hudvård och smink mot naturligt också. Jag svarar gärna på frågor om produkter, märken och inköpsställen om någon är intresserad. 

Länk till inlägg

Jag har kört med balsammetoden väldigt länge, gissningsvis i cirka 5 år. Tvättar inte håret mer än två gånger i veckan, och det är enbart när håret är fullt med balsam som jag kammar igenom det. Mitt hår har gått från ganska risigt till glansigt och lockigt (särskilt om jag ploppar, men det blir inte alltid av). Efter så här lång tid märks det verkligen på kvaliteten på håret. Senast jag klippte mig hade det gått 17 månader mellan gångerna, och då klippte jag mig inte för att det hade blivit slitet utan för att det var för långt, håret fastnade i byxorna när jag klädde på mig. Det enda som inte är bra med detta är att jag har väldigt svårt att få färgen att fastna om jag försöker färga håret.

Det var ännu längre bak i tiden som jag slutade använda mineraloljor på huden, i den mån det går. Jag har till och från eksem, så kortisonsalvor kommer jag aldrig helt ifrån, men som mjukgörande brukar jag använda aloe gelé och en blandning av olivolja och rapsolja. Jag har lärt mig att inte diskutera det med hudläkare, det de inte kan skriva ut på recept måste tydligen vara farligt att använda. Att jag inte alls är lika torr i huden som andra eksempatienter tycks inte spela någon roll.

Länk till inlägg

Jag har kört med balsammetoden väldigt länge, gissningsvis i cirka 5 år. Tvättar inte håret mer än två gånger i veckan, och det är enbart när håret är fullt med balsam som jag kammar igenom det. Mitt hår har gått från ganska risigt till glansigt och lockigt (särskilt om jag ploppar, men det blir inte alltid av). Efter så här lång tid märks det verkligen på kvaliteten på håret. Senast jag klippte mig hade det gått 17 månader mellan gångerna, och då klippte jag mig inte för att det hade blivit slitet utan för att det var för långt, håret fastnade i byxorna när jag klädde på mig. Det enda som inte är bra med detta är att jag har väldigt svårt att få färgen att fastna om jag försöker färga håret.

Det var ännu längre bak i tiden som jag slutade använda mineraloljor på huden, i den mån det går. Jag har till och från eksem, så kortisonsalvor kommer jag aldrig helt ifrån, men som mjukgörande brukar jag använda aloe gelé och en blandning av olivolja och rapsolja. Jag har lärt mig att inte diskutera det med hudläkare, det de inte kan skriva ut på recept måste tydligen vara farligt att använda. Att jag inte alls är lika torr i huden som andra eksempatienter tycks inte spela någon roll.

Jag undrar hur man gör om man svettas varje dag? Jag tränar i princip varje dag och alltid så att jag behöver duscha och tvätta håret. Därför blir det ju tyvärr inte färre hårtvättar för mig trots allt.

Länk till inlägg

Jag slutade tvätta mitt hår med schampo den sista mars förra året. Sista tvätten var med ett schampo utan SLS. Mitt hår känns numera hur fräsch som helst, och jag kommer endast att tvätta med bikarbonat, följt av äppelcidervinäger, om håret blir extra smutsigt (bikarbonat är basiskt, oh ÄCV balanserar upp pH-värdet i hårbotten). Jag kör med W.O (water only) och rengör hårbotten mekaniskt med fingertopparna då och då.

När det gäller tandkräm, så kan man även där ersätta med bikarbonat. Blanda i lite fint havssalt och några droppar pepparmintsolja, så har du din egen tandkräm utan konstiga tillsatser. Inte finns det väl någon som fortfarande tror att fluor behövs för munhälsan?

Många produkter som vi använder, innehåller massor av onyttiga tillsatser, och kan ersättas av naturliga alternativ. Många bra recept finns bl a på http://www.shenet.se/

Länk till inlägg

Oj så intressant läsning. Ska läsa mer sen i länkarna som finns här.

Jag har hår ner till midjan men det är spikrakt. Jag har vant det vid att tvättas ca 2 ggr/v men använder mig av Rosenseriens proteinschampo som är utan massa onödiga tillsatser och skit. Det blev en mycket stor förändring för mitt hår, behöver inget balsam och jag tappar inte alls lika mycket hår längre så det har blivit tjockare. Frisörer brukar vara förundrad över kvaliteten på håret. Klipper mig ca 2 gånger/år. Men jag ska köpa nått av de som nämndes här ovan som godkända balsam och testa.

Dusch/handtvål har jag aldrig varit speciellt noga med, köpt 10 kr-varianten på billiga butiker men däremot rengöringsprodukter i ansiktet har jag varit noga med, liksom att alla varianter av hudcreme till ansikte, kropp och händer ska vara fria från mineraloljor. Mycket olika resultat beroende på vad jag använder, billigvarianten av lotion gör att jag blir torrare än jag var innan jag smörjde redan efter ett par timmar.

Deo använder jag från Aloe Forever, ett stick som räcker hur länge som helst och som gör att jag svettas mindre och luktar mindre. Det är ungefär som om de "vanliga" varianterna gör som den billiga lotion, ger en ond cirkel med mer svett och illaluktande och större behov av mer deo. Det här sticket fungerar jättebra, men använder jag inget alls så luktar jag efter bara en halv dag. Men det kanske är en omställning som behövs och sen blir det bra.

Ska läsa på och testa!

Länk till inlägg

Nu blev det en så intressant tråd här att jag loggar in och skriver för första gången...

Jag har försökt med balsammetoden men av någon anledning lade jag av, jag vet inte varför, kanske tog balsamet slut, men nu fick jag inspiration till att pröva på det igen. :)

Senaste tiden har jag använt schampo varje dag och om jag inte regelbundet byter typ/sort av schampo så får jag hemsk klåda, då har det funkat med Head & Sholders. Det senaste balsamet som jag råkade på var Vo5 men jag misstänker att det är silikon i det eftersom mitt hår blev tillslut som om jag fått tuggummi i det, så svårt att reda ut! Nu ska jag ta och testa det där från Willys... var det väl?

Deo har jag slutat använda men svettas som en gris gör jag och det luktar tyvärr också, det som räddar mig och mina tröjor är vanlig handsprit, men jag vet inte om det kan vara så bra, det hjälper för stunden. Jag tänker som så att det tar bort ev bakterier, men de goda stryker väl med?

Numera använder jag inte heller ansiktskräm, jag tar kallpressad, ekologisk sesamolja och smöjer in mig med, det funkar bra, kostar inte mycket heller, fast lite lukt blir det i början men man vänjer sig.

Nu ska iväg å köpa balsam! :)

Länk till inlägg

Nu blev det en så intressant tråd här att jag loggar in och skriver för första gången...

Jag har försökt med balsammetoden men av någon anledning lade jag av, jag vet inte varför, kanske tog balsamet slut, men nu fick jag inspiration till att pröva på det igen. :)

Senaste tiden har jag använt schampo varje dag och om jag inte regelbundet byter typ/sort av schampo så får jag hemsk klåda, då har det funkat med Head & Sholders. Det senaste balsamet som jag råkade på var Vo5 men jag misstänker att det är silikon i det eftersom mitt hår blev tillslut som om jag fått tuggummi i det, så svårt att reda ut! Nu ska jag ta och testa det där från Willys... var det väl?

Deo har jag slutat använda men svettas som en gris gör jag och det luktar tyvärr också, det som räddar mig och mina tröjor är vanlig handsprit, men jag vet inte om det kan vara så bra, det hjälper för stunden. Jag tänker som så att det tar bort ev bakterier, men de goda stryker väl med?

Numera använder jag inte heller ansiktskräm, jag tar kallpressad, ekologisk sesamolja och smöjer in mig med, det funkar bra, kostar inte mycket heller, fast lite lukt blir det i början men man vänjer sig.

Nu ska iväg å köpa balsam! :)

Testa igen absolut!!! Men kör en sista tvätt med godkänt schampo innan du börjar. Du har ju använt produkter med silikon och de måste du få bort.

Deo är svårt tycker jag. Använder en kristalldeodorant först och sedan har jag en aluminiumfri variant från dessert essence för luktens skull. 

Olja till ansiktet är ju jättebra, både till tvätt och som smörjmedel. Jag kompletterar dock med kräm ovanpå och använder oljan mer som ett serum. Kan rekommendera arganolja till huden om du vill testa något nytt. Sätt i någon droppe eterisk olja om du ogillar lukten.

Lycka till!!!

Länk till inlägg

Tänk på att eteriska oljor gör mycket mer än att lukta gott. Till exempel citrusoljor gör huden extra känslig för solljus.

Jag gör som fler här har gjort innan, rekommenderar att ni läser på www.shenet.se innan. Den sidan har varit min bibel i flera år.

Länk till inlägg

Började med balsammetoden för några år sen och för mig var det en jättelustig upplevelse! Jag upptäckte nämligen att jag hade anlag för lockar vilket jag inte viste innan!

Har dessutom en treåring som är uppväxt med att sls-fri rengöring, att smörja in sig med kokosfett (vad kan man INTE använda denna unerbara produkt till!) och flour-fri tandkräm.

Kör även OCM i omgångar (oil cleansing method) och tycker om att testa olika oljor både på hud och i hår.

Länk till inlägg

Även produkter som anges som ekologiska eller Svanenmärkta innehåller ofta onyttigheter. Om man väljer att köra No ´poo, så rengör man hårbotten mekaniskt, dvs gnuggar hårbotten med fingertopparna under rinnande vatten i ca 2 minuter. Detta kan göras 1-2 gånger i veckan, eller oftare om man vistas i smutsiga miljöer. Den sista mars (om en vecka drygt) så "firar" jag ett år med No ´poo, och mitt hår känns så fräscht, rent och det glänser ikapp med vårsolen.

Munhygienen kan tas om hand med egentillverkad tandkräm. Blanda bikarbonat, fint havssalt, lite vatten och några droppar pepparmintolja till en pasta, och du har en egen tandkräm. Bikarbonaten har förutom en renande effekt, även förmågan att neutralisera dålig lukt och tar bort fläckar av kaffe och te.

Många av de som går över till LCHF, får ett bredare hälsotänk, och då får även hygienen sin del av det sunda. Det är inte bara viktigt vad man stoppar i sig, utan oxå vad man väljer att utsätta sin mun och hud med. Att välja bort kemikalier så mycket som möjligt är ett sunt val...

Länk till inlägg

Jag har fortsatt med balsammetoden, men använder balsamet rätt sällan. För det mesta räcker det med vatten för mig, balsam blir det när håret är svårt att reda ut. Största aha-upplevelsen var nog att man ska göra sista sköljningen med kallvatten. Det tycks göra hela skillnaden för mig, balsam eller inte balsam.

Länk till inlägg

Jag har fortsatt med balsammetoden, men använder balsamet rätt sällan. För det mesta räcker det med vatten för mig, balsam blir det när håret är svårt att reda ut. Största aha-upplevelsen var nog att man ska göra sista sköljningen med kallvatten. Det tycks göra hela skillnaden för mig, balsam eller inte balsam.

"Ploppar" du håret? Jag kan för mitt liv inte få det bra utan det blir bara ett stort friss av det hela, jag använder dock balsam väldigt sällan så det kanske är det som blir galet? 

Tips mottages gärna för att få kontroll över ett lockigt hår som gärna lever sitt eget liv =D 

Länk till inlägg

"Ploppar" du håret? Jag kan för mitt liv inte få det bra utan det blir bara ett stort friss av det hela, jag använder dock balsam väldigt sällan så det kanske är det som blir galet? 

Tips mottages gärna för att få kontroll över ett lockigt hår som gärna lever sitt eget liv =D

Jo, det händer att jag gör. Det går inte riktigt att kontrollera hur lockarna lägger sig när man ploppar, så det blir lite av en chansning. Jag brukar börja med att borsta håret med huvudet upp och ner medan håret fortfarande är blött. Sedan ned på en t-shirt och knyter den runt huvudet. Sen har jag t-shirten kvar medan jag tar mig till jobbet, det brukar vara c:a 40 minuter. Väl där tar jag av den och fluffar lite i håret i bakhuvudet, som annars tenderar att se jättekonstigt ut då ploppningen drar upp det håret väldigt högt.

Sedan tar det ytterligare c:a två timmar för resten att torka. Under den tiden låter jag bli att röra vid håret, men när det är torrt så kramar jag igenom och fluffar till lite grann. För det mesta blir det bra resultat.

Länk till inlägg