Candydarling Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Goddagens! Är grymt nyfiken på 5:2 dieten och har sett den omtalade dokumentären som vetenskapens värld visade nyligen, samt sökt runt en hel del på nätet. Äter själv periodisk fasta sedan några veckor tillbaka vilket fungerar fint för mig. Är dock jättenyfiken på om någon här inne kör 5:2 och kanske till och med gjort det ett tag?hur mår ni? hur äter ni? Äter ni strikt lchf även under fastan trots att det förespråkas frukt och grönt? Tell me! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Jag började med 5:2 för en dryg månad sedan, för att se hur det skulle funka för mig. 1) Att äta 500 kcal under snåldagarna fungerade inte. Jag blev hysteriskt hungrig och sugen, även de andra dagarna. Jag övergick till att inte äta alls under de dagarna; det går. Började med det för snart två veckor sedan. 2) Jag är hungrig under de dagarna, men inte värre än att jag står ut. 3) Jag äter mer än innan under de dagar jag äter. Är hungrigare. 4) Vikten? Vet inte säkert ännu. Första veckan minus ca 2 kg, sedan dess har det mest gått lite ner och lite upp kring den vikten. Men det är ju inte särskilt länge jag hållit på. Och jag äter LCHF, och gjorde det även när jag försökte med 500 kcal/dag. För jag förmodar att det var det frågan avsåg - när jag inte äter alls kan jag ju kalla det vad jag vill.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Den här tjejen kör mycket PF. Kolla in hennes sida... http://malinreinholdsson.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Här finns den gamla tråden till samma tema: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2001-lchf-och-52-dieten/ (kanske mod. kan sammanfoga?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Jag är inne på fjärde fastedagen och tycker att det funkar bra. Det som gör att det funkar för mig tror jag är att jag vet att jag får äta imorgon så det är ok att vara hungrig idag . På fastedagarna fördelar jag de 500 kcal (ca) på 2-3 mål, jag vill äta så att det passar i familjens rytm + att jag inte vill att barnen ska undra över varför jag inte äter. Jag äter LCHF så gott det går, fett är ju "dyrt" så det blir ju inte så mycket sånt men förövrigt så. De andra dagarna äter jag LCHF som vanligt. Jag och maken har bestämt oss för att testa nu under sommaren för att se om viktminskningen kan få en skjuts, på "bara" LCHF står vi still vilket är helt ok iofs men lite fåfänga är vi trots allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Goddagens! Är grymt nyfiken på 5:2 dieten och har sett den omtalade dokumentären som vetenskapens värld visade nyligen, samt sökt runt en hel del på nätet. Äter själv periodisk fasta sedan några veckor tillbaka vilket fungerar fint för mig. Är dock jättenyfiken på om någon här inne kör 5:2 och kanske till och med gjort det ett tag? hur mår ni? hur äter ni? Äter ni strikt lchf även under fastan trots att det förespråkas frukt och grönt? Tell me! hello jeg går i gang med 5:2 dieten om et par uger - måler ketoner og har været i optimal ketose i 3 mdr i træk -så nu må det være. Jeg er lidt angst for at være sulten, så det bliver spændende :0) Glæder mig til at forsøge ! Ved at bloggeren sockertjocken er i gang med at eksperimentere!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Men ni som nu äter enligt 5:2, hur äter ni på de fria dagarna? Äter ni allt möjligt? hur mycket ni vill? Tänker ni överhuvud taget? eller försöker ni även där tänka er för så att det inte blir för mycket kcal, för mycket carbs osv osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 På de andra dagarna äter jag LCHF som vanligt, d.v.s tänker inte på kalorier men på kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Jag äter lchf, alltså räknar jag inte kalorier på fastedagarna! Det handlar om att äta lite en dag utan att kroppen går ner i svältläge, dessutom får kroppen tid för reparation. Antingen äter jag ingenting eller så dricker jag lite buljong och/eller en kopp MBC. Vitsen är inte att man måste äta kolhydrater eller ett visst antal kcal! Forskarna upptäckte att hälsoparametrarna förbättrades vid fasta. De har tyvärr inte kunskap om lågkolhydratkost också.... Jag går ner i vikt och eftersom jag går på fettdrift så är jag inte särskilt hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Blir det inte lätt efter fastedagarna att man liksom...överdriver på de andra 5 dagarna? eller är tanken att man SKA äta mer? Kanske inte överdriva men att man ändå kan äta med gott samvete även när man är sugen och nte bara hungrig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag tycker inte att jag överäter de andra dagarna utan äter som innan jag började med 5:2, men det är klart jag har inte dåligt samvete över grädden i kaffet heller . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 så när du äter "som vanligt" är det liberal lchf? strikt? Fakir? Unnar du dig annat än lchf ibland? Blir du inte döhungrig? jag har först nu, efter två veckor på periodisk fasta övervunnit morgon-hungern som varit nästan olidligt! varit så hungrig att jag verkligen mått illa. hu sjuttan ska man då klara en hel dag?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hmm, vet inte riktigt var på lchf-skalan jag befinner mig... Inte fakir i alla fall för jag äter grönsaker och grädde och dricker vin, vet inte om det diskvalificerar mig som strikt också. Jag mäter och väger aldrig det jag äter, men håller mig till matvaror under 5 % kolhydrater, äter inget med gluten eller socker i. Aktar mig för onödiga tillsatser. Lagar maten själv, är inte rädd för vare sig fett eller grönsaker. Jag är inte döhungrig, vare sig på vanliga dagar eller fastedagar. Jo, på kvällen på fastedagen är jag riktigt hungrig, men det går i vågor och det blir inte så illa att jag får ont i magen (hände ofta på normalkost om jag ätit för lite). Det går ju också att stå ut eftersom jag vet att jag kan äta en brakfrukost dagen efter om jag vill . Däremot hör jag inte till dom som är supermätta jämt och bara äter en gång om dagen. Jag äter tre gånger per dag när jag jobbar och oftast två gånger när jag är ledig (då blir ju frukosten senare på dagen). Jag dricker inte fettkaffe, men har som sagt grädde i. Att fasta 16:8 är inget för mig, jag älskar frukost - fast å andra sidan har jag inte provat . 5:2 är lätt tycker jag, men det gäller att hålla sig sysselsatt så att inte tankarna ramlar iväg åt mathållet . Det jag "unnar" mig är vin. Rotfrukter ibland. Så här års även färska bär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts