Syster Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Munsår, herpes och blåsor i munnen är ju en vanlig och mycket irriterande åkomma som många människor periodvis lider av, speciellt vid infektioner, stress, hormonförändringar och vid för mycket sol. Hur är det med alla här, har det skett någon förändring till det bättre eller sämre? Drabbas ni mer eller mindre sällan av munsår och blåsor efter kostomläggningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Märta Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Innan LCHF hade jag alltid munsår på nyår och min sambos födelsedag, skojar inte... Förmodligen en gång till på våren men det är inget jag lagt på minnet. Efter jag började med LCHF för drygt 1,5 år har jag, vad jag kan minnas haft ett munsår som dessutom var väldigt litet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Munsår händer i princip inte längre, jag som förr nästan konstant hade minst ett par aftesår/blåsor i munnen. Häromveckan var jag dock "tvungen" att inta lite gluten för första gången på över ett halvår. Detta resulterade i att jag inom någon timme återfick alla sjukdomssymptom som jag kände av innan jag gick in stenhårt för LCHF (och som var anledningen till att jag striktare till det). jag upptäckte även en afteblåsa i munnen. Jag hade ingen aning om det, men denna reaktionen antyder ju onekligen att jag är överkänslig mot gluten... När jag läste lite om glutenintolerans så räknades just problem med afte upp som ett symptom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag har tidigare hela livet haft afte av och till, numera ytterst sällan. Dessutom sår/sprickor i mungipan vintertid, det har inte hänt mig på flera år nu. Bra att du tar upp detta, Syster, hade inte tänkt på den hälsovinsten förut. Lägger den till min lista över hälsoförbättringar jag upplever sedan jag började med LCHF! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Munblåsor - ja, det var ju inte jätteofta förr heller, men nu är det nog bara om jag gjort avsteg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hos mig har munsår förekommit periodvis innan jag började med LCHF. Och just då jag började var det rätt länge sen jag haft utslag. Men någon vecka efter kostomläggningen började det igen - det kom i flera skov, kom och gick i säkert en månad. Men sen därefter var det lugnt. Det är tre-fyra månader sen nu. Men jag märker också att lymfkörtlarna under käken har blivit mindre/mjukare. Förut kändes de alltid som små fasta knölar. Så tiden får väl utvisa om det är slut med det nu...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Vad roligt att höra att ni är några som har upplevt förbättring. Då kan vi nog som Lilla Anna säger lägga till det i hälsovinstlistan. Det kan vara många småsaker som blir bättre, utan att man tänker på det, till dess man råkar ut för det igen, eller hör om någon annan som blir drabbad av någon liten åkomma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag hade otroligt jobbiga Afteblåsor några gånger om året, tills att jag började borsta tänderna med Zendium. Har inte haft problem sen dess. Dock var detta ungefär i samma veva som jag började skära ner på kolhydraterna. Jag vågar inte sluta med Zendium, men kanske är det kosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Märta Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Zendium hjälpte mig med aften år innan jag började med LCHF så det är helt klart en bra tandkräm om man är känslig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts