Jump to content

Proppmätt?

uulrikaa
 Share

Recommended Posts

Har kört low carb i omgångar och känt att jag mått bra av det - magen blir bra, känner mig pigg osv. Då har jag kört mer low carb (men lite carbs ändå, men av bättre sort som quinnoa, fullkornsbröd osv) low fat, har dock alltid fallt för frestelsen och rasat ner i ett om än inte överätande så i ett dåligtätande och jag går extremt lätt upp i vikt och bortsett från det så mår jag inte bra i magen av att äta carbs, har ont i kroppen och sånt skräp. 

Så, nu äter jag mer strikt lchf, och därmed betydligt mer fett än jag gjort tidigare, och jag är nöjd med att klara mig hela dagen på klart mindre mat, känner mig inte lika tung i kroppen som när jag går på carbs, men jag känner mig "proppmätt" mest hela tiden och då äter jag inte jättemycket. Är t ex inte van att vakna på morgonen och känna mig som att jag ätit en jättemiddag nån timme tidigare när det i själva verket gått 15 h sen jag åt sist. Känner även av lite illamående och undrar om det har med fett-kaffet att göra? Har svårt att peta i mig massor av fett ihop med mat så jag kör några kaffekoppar med kokosolja i på förmiddagen (till frukost, har ingen aptit alls att äta mat på morgonen nu när jag får i mig mer fett).

Någon som känner igen sig? Äter som det ser ut nu när jag mest går runt och känner mig proppmätt hela tiden 2, max 3 ggr/dag och ett av dessa mål är små, små som i en liten trekant brie och en kaffe eller ett glas vatten. 

Äh, såhär äter jag på ett ungefär: 

När jag kliver upp: Kaffe med kokosolja. 

Ett par h senare: Ett kokt ägg med lite  (ett par tsk) majo eller en liten bit brie och ett par skivor skinka/salami av bättre sort. Kaffe med kokosolja (en tsk) igen. 

"Lunch" (många timmar senare, detta är snarare tidig middag): Ca 150g grillat eller stekt kött/köttfärsröra, fet sås (egen bea t ex), sallad el. lite grillade grönsaker typ squash, lite lök, paprika. 

Sen är det rött stopp på kvällen. Går med denna proppmättskänsla nästan hela dagen och då är man ju inte sugen på att äta igen, vilket jag antar att jag inte ska göra när jag känner så? Men, jag är inte van att äta så "lite" och känna mig så jävla mätt hela tiden att jag i princip tappat aptiten? 

Jag går ner i vikt så jag är inte missnöjd med den biten, känner mig lite "konstig" bara. Skönt att slippa hunger och sug, men denna överdrivna mättnadskänsla känns inte helt behaglig den heller. 

Just frånvaron av cravings är helt underbar! :D Tycker dock inte att den här mättnadskänslan är helt bekväm, den är rent av obehaglig på morgonen/förmiddagen när jag inte har ätit på väldigt många timmar. Mådde bättre i kroppen när jag inte åt så mycket fett som jag gör nu, då hade jag dock cravings ofta och det är ju verkligen skönt att slippa. 

Ä det kroppen som håller på att vänja sig vid fettet eller vad? De fetter jag äter är bra kokosolja, smör, olivolja i vissa fall men främst använder jag smör och bra kokosolja. Gör dressingar och bea och liknande såser själv med bra fetter som bas. Försöker undvika mjölk, grädde, cf och liknande. Äter ost men inga jättemängder.

Du misstänker ju att det är fettet i kaffet, kanske idé att skippa det ett tag och se om det blir någon skillnad :). Frukost behöver man inte äta om man inte är hungrig (vilket jag har svårt att fatta, jag är alltid hungrig på morgonen :) ), så drick en kopp kaffe - utan fett - och ät mat senare när du blir hungrig.

Tror du inte att det räcker om du lagar mat med fett, behöver du lägga till extra? Äggröra med smör eller grädde? Färsbiffar med grädde i smeten? Tonfiskröra med hackat ägg, majonnäs, cf och fransk senap. Stekt lax? Ägg, brie och salami som du skrev att du åt borde vara tillräckligt fett, eller? Prova och se vad som händer. Att vara sugen sitter ju i huvudet så det är "bara" att stålsätta sig och komma över det ;). Jag läste någonstans att skillanden mellan sug och hunger är att hunger kan botas av ett ägg, det gör sällan suget...

Det finns ju inte ETT sätt att äta och alla pallar inte att hälla i sig fettkaffe (ex. jag gör det inte) så du får hitta din egen väg som passar dig :).

Struntade i oljan i kaffet i morse, tog en liten skvätt grädde istället men det gjorde å andra sidan kaffet äckligt och under dagen har jag om än inte känt hunger så väl en massa sug och det vil jag inte ha. Har dock känt mig mindre äckligt mätt och inget lätt illamående som med oljan så det är väl tydligt att det är fettbombandet (jämfört med mitt tidigare intag) som gör mig smådålig. 

Däremot så uppskattar jag verkligen frånvaron av sug vilket jag definitivt slapp med kokosfettet. Klarar inte av att få i mig tillräckligt mycket fett tillsammans med mat  :(

Tror du inte att det räcker om du lagar mat med fett, behöver du lägga till extra? Äggröra med smör eller grädde? Färsbiffar med grädde i smeten? Tonfiskröra med hackat ägg, majonnäs, cf och fransk senap. Stekt lax? Ägg, brie och salami som du skrev att du åt borde vara tillräckligt fett, eller? Prova och se vad som händer. Att vara sugen sitter ju i huvudet så det är "bara" att stålsätta sig och komma över det ;). Jag läste någonstans att skillanden mellan sug och hunger är att hunger kan botas av ett ägg, det gör sällan suget...

Det finns ju inte ETT sätt att äta och alla pallar inte att hälla i sig fettkaffe (ex. jag gör det inte) så du får hitta din egen väg som passar dig :).

Fördrar "renare" mat så är det, kan absolut ha lite majonnäs till äggen på förmiddagen och ett par msk bea om jag äter kött, men så mycket mer än så får jag inte i mig. Äter nån liten ostbit per dag och ibland salami (kanske någon gång/vecka), steker i smör el olja. Kände stor skillnad med suget när jag tog lite fett i kaffet. 

Äggröra och bacon kan jag få i mig nån gång i månaden, jag har svårt för den typen av mat, äter som sagt helst cleanare mat och är inget stort fan av gräddiga såser osv, särskilt inte på sommaren. LAx äter jag gärna gravad eller ugnsbakad, gillar inte stekt fisk (kräsen jag vet).

Kan man tänka sig att kroppen vänjer sig vid ett högre fettintag och att det blir bättre med tiden? Är som sagt inte missnöjd med viktnedgången, går ner bättre med fett än då jag kört low carb low fat, skillnaden är att jag har svårt att hålla kvar den typen av mathållning i längden. 

Jag tror att kroppen kan vänja sig vid det mesta. Om det är värt det är en annan femma :). Du kanske behöver sakta ner på tempot, låta kroppen - och munnen - vänja sig i lugnare takt? Gravad eller ugnsbakad lax är väl utmärkt! Stekt nämnde jag bara för att det är det jag gillar bäst :). Det låter som om du väljer mellan pest eller kolera. Illamående eller sug. Inget kul val...

Jag har själv lättare att äta fettet om det är "gömt" i maten, majonnäs på äggen är vidrigt, men om jag gör en röra och även använder lite cf då funkar det bättre. Knasigt, men vem sa att man skulle vara logisk :).

Jag får experimentera mig fram, om jag skippar fettet i kaffet på morgonen så får jag ersätta det med vanlig mjölk för det var inte gott med grädde i kaffet! Den får jag testa mig fram med vad som är lämpligast i matväg när det gått några timmar. Har normalt ingen aptit på morgonen oavsett vilken diet jag följer  så jag äter aldrig tidigare än 9:30 på morgonen. 

Eller så halverar du fettet i kaffet.. och gör så tills du mår bra!

Eller så skippar du frukosten helt och hållet om du inte är hungrig.. jag äter ingen frukost.. iallafall inte fören 11-12, så då blir det lunch i stället, för den infaller som regel vid samma tid!

Kör lite periodisk fasta. 16/8 varianten till exempel.

Det vill säga ät det du vill äta (överät inte) mellan kl. 12-20 och ingenting däremellan. (Eller de klockslag som passar dig bäst).

Kan vara idé att testa i alla fall.  :)

Kanske skulle testa det, nu när jag har semester blir det lite så av sig självt, i och med att jag går upp lite senare och inte har aptit direkt så är det ungefär under det tidsspannet jag äter. Dock så har det blivit något glas vin efter 20 några kvällar så det var väl en sanning med modifikation ;-)

Ska ge det ett försök den här kommande veckan, har lite middagsträffar inplanerade och jag hoppas att det inte ska innebära problem för mig! 

Tack för alla tips! 

• Like 1

Tror du inte din hjärna spelar dig lite spratt?

Vi kvinnor har ofta svårt att anamma en fett-och köttrik mat.

Vi är så inkörda på fräscha sallader och "lätt" mat att det omedvetet blir svårt att klara övergången till fettrik och färglös mat!

Tycker du ska öka på mängden fett successivt i stället.

Mixar du ditt fettkaffe? Annars kan du köpa en liten smoothiemixer på Ellos eller Rusta för under 150 kr. Pröva med både osaltat smör och kokosolja, de flesta föredrar smaken med smör.

Skynda långsamt, i din egna takt. Positivt tänkande om hur gott det är och vad frisk du blir kanske underlättar, ;)

Tror du inte din hjärna spelar dig lite spratt?

Vi kvinnor har ofta svårt att anamma en fett-och köttrik mat.

Vi är så inkörda på fräscha sallader och "lätt" mat att det omedvetet blir svårt att klara övergången till fettrik och färglös mat!

Tycker du ska öka på mängden fett successivt i stället.

Mixar du ditt fettkaffe? Annars kan du köpa en liten smoothiemixer på Ellos eller Rusta för under 150 kr. Pröva med både osaltat smör och kokosolja, de flesta föredrar smaken med smör.

Skynda långsamt, i din egna takt. Positivt tänkande om hur gott det är och vad frisk du blir kanske underlättar, ;)

Jo, jag mixar kaffet med stavmixer, inte så fräscht med en oljepöl ovanpå kaffet ;-) Har egentligen aldrig varit så mycket för fettrika och gräddkrämiga rätter, äter rejäl mat och älskar kött och har inga problem med att få i mig mycket protein ändå men föredrar tomatsås, salsa, vinägrett framför gräddsås feta dressingar osv så jag tror nog inte att det har med inställningen att göra, snarare att kroppen inte är van. 

Idag testade jag att göra "äggmjölk" och ha i kaffet och det funkade faktiskt mycket bättre, sen mådde jag inte lika småtjyvigt när jag vaknade som jag gjort tidigare så det kan väl ha lite med saken att göra det också.

• Like 3