Jump to content

Metformin- Förgiftning!

Eva_L

Recommended Posts

Varför blir man inte informerad om följande av vården......??????

http://www.dn.se/nyheter/sverige/diabetiker-riskerar-att-forgiftas-av-sin-medicin/

Detta är ju DÅLIGT!... tycker jag.

Ja, det är både dåligt och konstigt. Man brukar nämligen ibland säga att det är ett "rävgift". Men som sagt, det finns inga alternativ som är riktigt accepterade än...men det kommer... :)

Ja, det är både dåligt och konstigt. Man brukar nämligen ibland säga att det är ett "rävgift". Men som sagt, det finns inga alternativ som är riktigt accepterade än...men det kommer... :)

Bör man inte propagera för bättre kost istället för läkemedel? Jag har slutat med metformin och gått över till LCHF istället. Det är ju många fler som gjort. Mitt blodsocker efter måltid är 8 till 8,5. Med metformin (högsta tillåtna dos) före LCHF var det 14-15. Mitt fasteblodsocker är lite högt, runt 6. Med metformin och före LCHF var det på morgonen ofta kring 14. Jag har försökt få ned fasteblodsockret från 6 med metformin sedan jag börjat med LCHF, men metformin gör ingen skillnad. Varför inte göra rent hus med dessa läkemedel? För de som inte får ner sitt blodsocker tillräckligt med LCHF är det väl bättre med kompletterande insulininjektioner?

Bör man inte propagera för bättre kost istället för läkemedel? Jag har slutat med metformin och gått över till LCHF istället. Det är ju många fler som gjort. Mitt blodsocker efter måltid är 8 till 8,5. Med metformin (högsta tillåtna dos) före LCHF var det 14-15. Mitt fasteblodsocker är lite högt, runt 6. Med metformin och före LCHF var det på morgonen ofta kring 14. Jag har försökt få ned fasteblodsockret från 6 med metformin sedan jag börjat med LCHF, men metformin gör ingen skillnad. Varför inte göra rent hus med dessa läkemedel? För de som inte får ner sitt blodsocker tillräckligt med LCHF är det väl bättre med kompletterande insulininjektioner?

Fick du information av din läkare om vad Metformin har för funktion innan du fick det utskrivet?

Fick du information om hur du skulle kunna uppnå samma sak utan läkemedel?

Man bör absolut propagera för bättre kost istället för läkemedel. Jag var nog lite otydlig då jag skrev att det kommer...

Det var en acceptans för LCHF inom vården som jag då menade kommer att komma  :)

Angående att använda insulin istället för Metformin, kan jag inte svara på om det skulle vara bättre, insulin är ju inte heller fritt från biverkningar, med tanke på att det ska ställas in rätt och så vidare med alla komplikationer som det kan innebära. Kanske någon kan svara bättre här, på den frågan?

Fick du information av din läkare om vad Metformin har för funktion innan du fick det utskrivet?

Fick du information om hur du skulle kunna uppnå samma sak utan läkemedel?

Svar på båda frågorna: nej. Den kunskap jag har om metformin har jag själv läst mig till.

Man bör absolut propagera för bättre kost istället för läkemedel. Jag var nog lite otydlig då jag skrev att det kommer...

Det var en acceptans för LCHF inom vården som jag då menade kommer att komma  :)

Angående att använda insulin istället för Metformin, kan jag inte svara på om det skulle vara bättre, insulin är ju inte heller fritt från biverkningar, med tanke på att det ska ställas in rätt och så vidare med alla komplikationer som det kan innebära. Kanske någon kan svara bättre här, på den frågan?

Det finns ju numera utmärkta långtidsverkande insulinsorter, t.ex. Lantus, som kanske kunde användas hellre än Metformin, alltså om det inte räcker med LCHF för att få ner.

Det finns ju numera utmärkta långtidsverkande insulinsorter, t.ex. Lantus, som kanske kunde användas hellre än Metformin, alltså om det inte räcker med LCHF för att få ner.

Du har helt rätt, det finns idag jättebra insuliner som är långtidsverkande, och den erfarenhet jag har är att om man inte kommer ner på rimliga nivåer i blodsocker med tabletter så överväger man behandling med insulin.

Jag ska tillägga att jag absolut inte är någon expert på diabetes och att det är en patientgrupp som det var länge sedan jag arbetade med.

Jag kan tänka mig att man har vägt riskerna med insulin mot fördelarna. När Metforminet kom så var det ganska revolutionerande, då man tidigare hade använt tabletter som heller inte var så snälla, jag vill minnas att deras effekt var att dra det absolut sista av insulinproduktionen ur bukspottskörteln, jag tror att den hette Daonil.

Man har ju alltid varit av den åsikten att man väntar med insulinbehandling så länge det går. Man har tidigare börjat med kostbehandling (det fanns faktiskt på 80-talet, med klart reducerat kolhydratintag) :) när inte det hjälpte så var det tabletter, och i sista hand insulin.

Den fördel som Metforminet verkar ha är att dom minskar bukfetma, medan insulinet ibland ökar den. Det är ju ett pyssel med insulin också, och jag tror att det ibland kan vara svårt att ställa in rätt dos då man som typ-2 har en viss produktion kvar. Risken för lågt blodsocker kanske skrämmer, vilket kan ha större förödande konsekvenser på kort sikt än ett högt blodsocker.

Sen ska man kanske inte glömma kostnadsfrågan heller, som förmodligen blir större med insulin.

Bifogar en länk om Lantus

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000609000061

• Like 1

Svar på båda frågorna: nej. Den kunskap jag har om metformin har jag själv läst mig till.

Det är verkligen ett svek mot patienterna att inte informera om vad man kan göra själv innan dom skriver ut läkemedel.

• Like 1

Mnjae.. altså biverkningarna.. (laktatacidos) av Metformin är väl kända, men det är trots allt rätt ovanliga.. och då handlar det om vissa patienter.. inte flertalet.

Tycker det var en något överdriven artikel.

Och Metformin är helt klart att föredra före insulin.. som har värre biverkningar!

Man kan inte jämföra insulin som utsöndras pulsativt av bukspottkörtel och sådant man tar via spruta/pump.

Metformin verkar genom att minska glukoneogenesen och upptaget av glukos i tarmen.. altså behövs det mindre insulin, det är något bra.. såvida man inte har anlag för laktatacidos.

Finns inga verksamma medeciner som inte har biverkningar, och vanliga receptfria huvudvärkstabletter orsakar fler dödsfall än Metformin!

Frågan är om du blir upplyst på Apoteket om att det är livsfarligt att ta Alvedon?

• Like 4

Mnjae.. altså biverkningarna.. (laktatacidos) av Metformin är väl kända, men det är trots allt rätt ovanliga.. och då handlar det om vissa patienter.. inte flertalet.

Tycker det var en något överdriven artikel.

Och Metformin är helt klart att föredra före insulin.. som har värre biverkningar!

Man kan inte jämföra insulin som utsöndras pulsativt av bukspottkörtel och sådant man tar via spruta/pump.

Metformin verkar genom att minska glukoneogenesen och upptaget av glukos i tarmen.. altså behövs det mindre insulin, det är något bra.. såvida man inte har anlag för laktatacidos.

Finns inga verksamma medeciner som inte har biverkningar, och vanliga receptfria huvudvärkstabletter orsakar fler dödsfall än Metformin!

Frågan är om du blir upplyst på Apoteket om att det är livsfarligt att ta Alvedon?

I förhållande till hur många som äter Metformin är det säkert en liten andel som får acidos men det finns ju andra biverkningar också. Det som är anmärkningsvärt är att människor inte får reda på att man kan uppnå bättre effekter av motion och bra kost än av metformin.

Har man dessutom en hyfsad insulinproduktion kvar så kanske man kan bli helt frisk dvs klara av att äta kolhydrater.

• Like 1