Jump to content

Magbakterier och LCHF

Tuva

Recommended Posts

Det här är mycket intressant:

http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/

Som de påpekar är det här en fingervisning, inga bevis på varken det ena eller det andra men det är tankeväckande. 

"So to my low carb brothers and sisters out there, try and eat a little more fibrous material if you can – diversity matters –  and help your gut bugs help you. It’s what evolution intended." Jag undrar om det inte är skillnad på lowcarbers och lowcarbers. Min erfarenhet från det här forumet i alla fall är att de flesta käkar sina grönsaker ordentligt och den här fingervisningen verkar peka på att det är en bra sak. :-)

• Like 1

Ursäkta, men jag orkar bara inte försöka förstå såna texter på engelska! Kan du inte sammanfatta vad de vill ha sagt?

Kortfattat :

American Gut är ett skitspännande (pun inteded) projekt där de vill kolla tarmbakteriernas påverkan på vår hälsa. Vi har i vår steriliserade västvärld en ynklig och ofta mycket sned tarmflora om man jämför med dem som lever närmare ursprunget s.a.s. De har samlat in bajsprover från en massa folk, de har bett lowcarbers, veganer, vegetarianer, paleo, de som äter "vanlig mat", periodisk fastare o.s.v. att skicka in prover.

Så har de börjat matcha alla möjliga parametrar mot tarmflora. 

Det de ser i det underlag de har i dag pekar på att lowcarbers allmänt verkar ha för lite av en del goda bakterier, främst de som bildas av fibrer och att det kan leda till "läckande tarm" och annat kul som vi ju vet att t.ex. vete ställer till med. En läckande tarm orsaker t.ex. låggradig inflammation i kroppen och det vill vi ju inte.

De säger själva att de inte kan dra några långt gående slutsatsen men att det är en fingervisning om att kanske vara lite extra noga med sina fiberrika gröna grönsaker (hej älskade vitkål) för att uppnå balans. Jag tycker det är ett jättespännande projekt.  :)

• Like 4

Ja jag har ju undrat hur dom som inte äter något från växtriket alls eller väldigt lite får tarmen att fungera över huvud taget men dom verkar ju inte ha några stora problem konstigt nog.

Växtfibrer är ju mat åt dom goda bakterierna plus att dom ger en bra konsistens. Jag tror att dom skyddar mot cancer i tarmen också.

Är inte grönsaker ganska viktigt för vissa vitaminer och mineraler också? Speciellt om man inte äter benbuljong, ägg eller inälvsmat?

Sen vet jag inte om det spelar roll om de är amerikanska low-carbers, dom äter väl mycket mindre fett?

Är inte grönsaker ganska viktigt för vissa vitaminer och mineraler också? Speciellt om man inte äter benbuljong, ägg eller inälvsmat?

Sen vet jag inte om det spelar roll om de är amerikanska low-carbers, dom äter väl mycket mindre fett?

Ja, jag funderade i samma riktning. Jag ska försöka få in en rutin att äta lever en gång i veckan, då lär man få i sig allt man behöver.

Ja, jag funderade i samma riktning. Jag ska försöka få in en rutin att äta lever en gång i veckan, då lär man få i sig allt man behöver.

Inutierna som ju är ett bevis på att det går att klara sig utan grönt åt/äter t.ex. sällever men då rå för att få i sig c-vitamin, det förstörs visst vid tillagning. (Nu är det ju inte mång kvar som lever mer traditionellt.) Jag äter hellre vitkål, jag, haha.  ;)

Inutierna som ju är ett bevis på att det går att klara sig utan grönt åt/äter t.ex. sällever men då rå för att få i sig c-vitamin, det förstörs visst vid tillagning. (Nu är det ju inte mång kvar som lever mer traditionellt.) Jag äter hellre vitkål, jag, haha.  ;)

Jo men dom åt väl inälvsmat? Det var just det jag menade, att många köttätare idag inte äter som förr med tex långkok på ben eller inälvsmat och då kan det vara viktigt att äta grönsaker för att få i sig alla vitaminer och mineraler. Det finns ju massor med grönsaker som har lågt kolhydratinnehåll om man vill hålla sitt blodsocker nere. Det skulle vara intressant att undersöka magbakterierna på en "fakirare" som äter mycket inälvsmat och benbuljong (ägg äter väl de flesta).

Jo men dom åt väl inälvsmat? Det var just det jag menade, att många köttätare idag inte äter som förr med tex långkok på ben eller inälvsmat och då kan det vara viktigt att äta grönsaker för att få i sig alla vitaminer och mineraler. Det finns ju massor med grönsaker som har lågt kolhydratinnehåll om man vill hålla sitt blodsocker nere. Det skulle vara intressant att undersöka magbakterierna på en "fakirare" som äter mycket inälvsmat och benbuljong (ägg äter väl de flesta).

Precis. Jag känner att folk gärna förenklar (det ligger ju i vår natur, hehe) och eftersom inuiterna kunde leva på fett, fisk och kött så kan de det och översätter det till smör, lax och fläskfilé. Riktigt så enkelt är det ju inte, det finns en hel del som de åt som vi aldrig skulle vilja äta, som t.ex. rå sällever. 

Precis. Jag känner att folk gärna förenklar (det ligger ju i vår natur, hehe) och eftersom inuiterna kunde leva på fett, fisk och kött så kan de det och översätter det till smör, lax och fläskfilé. Riktigt så enkelt är det ju inte, det finns en hel del som de åt som vi aldrig skulle vilja äta, som t.ex. rå sällever. 

Jag undrar om det spelar roll, bakteriemässigt, om man äter typ fermenterad mat? Är lite osäker hur inuiterna åt... vad jag funderar på är att det nog fanns många konserveringsmetoder förr som vi nu inte behöver använda, kan det spela roll för bakterierna? Är det bara fibrer som är viktiga eller är mikronutrienter viktiga?

Jag undrar om det spelar roll, bakteriemässigt, om man äter typ fermenterad mat? Är lite osäker hur inuiterna åt... vad jag funderar på är att det nog fanns många konserveringsmetoder förr som vi nu inte behöver använda, kan det spela roll för bakterierna? Är det bara fibrer som är viktiga eller är mikronutrienter viktiga?

Det är lite intressant det här med fermenterad mat. Det finns teorier om att varför vi i Sverige har så stor andel allergiska, eventuellt kan bero på att vi äter för lite fermenterad och syrad mat. Om man jämför med öststatsländerna som har så pass stora luftföroreningar men mindre allergier. Och en av de stora skillnaderna är just intaget av syrad/fermenterad mat.

• Like 2

Det är lite intressant det här med fermenterad mat. Det finns teorier om att varför vi i Sverige har så stor andel allergiska, eventuellt kan bero på att vi äter för lite fermenterad och syrad mat. Om man jämför med öststatsländerna som har så pass stora luftföroreningar men mindre allergier. Och en av de stora skillnaderna är just intaget av syrad/fermenterad mat.

Och att de kanske inte hunnit bli så ofantligt renliga. Lite skit rensar magen, sa alltid min mormor. Jag har länge lurat på om inte det också, tillsammans med en massa annat, påverkar. Att immunförsvaret helt enkelt får träna upp "musklerna" för lite?