Jump to content

Cancer

Babsan

Recommended Posts

Har engagerat mig i frågan om hur socker göder cancerceller.  Men om man äter LCHF strikt kan man inte få cancer? Det finns ju ämnen, andra än mat, som orsakar cancer.  Vilar dessa cancerceller då om man inte ger dem socker att växa med? Det kanske inte finns tillräcklig forskning i detta än.  Inte lätt heller när ämnet motarbetas via stora och kända läkermedels och mat företag. 

• Like 1

Har engagerat mig i frågan om hur socker göder cancerceller.  Men om man äter LCHF strikt kan man inte få cancer? Det finns ju ämnen, andra än mat, som orsakar cancer.  Vilar dessa cancerceller då om man inte ger dem socker att växa med? Det kanske inte finns tillräcklig forskning i detta än.  Inte lätt heller när ämnet motarbetas via stora och kända läkermedels och mat företag. 

Rent teoretiskt funkar det att "svälta" cancerceller, eftersom de såvitt jag vet inte kan använda annat än glukos som bränsle. I praktiken är det en annan sak, kanske främst för att vi alltid har en viss nivå glukos i blodet.

• Like 1

Det finns många teorier om hur man kan bota/sakta ned cancer, med tillhörande anekdotiska bevis och säkert även (i viss mån) vetenskapliga belägg för dessa. Förutom detta att man kan svälta cancercellerna genom att äta kolhydratsnålt har jag tidigare även hört att ph-värdet spelar in, och vid ett annat tillfälle att kolloidalt silver ska kunna ta kål på cancern. Jag vet inte, men eftersom det i alla fall finns belägg för att de flesta cancerformer inte kan tillgodogöra sig ketoner (enligt Ann Fernholms bok "Ett sötare blod"; jag har själv inte läst forskningen), känns en ketogen kost som en bra plats att börja på för den som får cancer. Tror att det fanns några cancerformer som var undantagna, det var något särskilt med prostatacancer nämnt vill jag minnas men lade inte detaljerna på minnet eftersom det för egen del tycks tämligen osannolikt att det drabbar mig.

• Like 3

Håller nog med Ann Fernholm om att det är förvånande att inte även kosten mer involverats i cancerbehandlingar i vårt land. Sjukdomen är allvarlig och alla till buds stående medel borde väl användas. Läste någonstans i DM att en onkolog tyckte att kostbehandlng var för vekt. Månne han hade testat detta eller så bara trodde han.

Nåväl, enligt fernholm så börjar nu även kostråd vid cancer ingå i behandlingen vid något amerikanskt universitetssjukhus och det är bra, förstås!

• Like 1

Håller nog med Ann Fernholm om att det är förvånande att inte även kosten mer involverats i cancerbehandlingar i vårt land. Sjukdomen är allvarlig och alla till buds stående medel borde väl användas. Läste någonstans i DM att en onkolog tyckte att kostbehandlng var för vekt. Månne han hade testat detta eller så bara trodde han.

Nåväl, enligt fernholm så börjar nu även kostråd vid cancer ingå i behandlingen vid något amerikanskt universitetssjukhus och det är bra, förstås!

Onkologen kanske uttalade sig ur perspektivet aggressiva typer av cancer som redan konstaterats och är långt gångna? Är osäker på hur pass regressivt det är med LCHF-kost men ur ett förebyggande perspektiv så är det ju sannolikt prima.

• Like 1

Diskussionen tangerar även den som ibland förs inom kroppsbyggarkretsar. Det finns en och annan elitkroppsbyggare som drabbats av cancer och då tenderar man hamna i skyttegravskrig där man bråkar om det ymniga hormonbruket direkt orsakade cancern eller om de bara påskyndade latenta cancercellers tillväxt. IFBB-proffset Dennis Newman, som drabbades av leukemi då han var som bäst, hör till de mer kända fallen:

• Like 1

Celler som inte får tag på energi dör. Likaså; celler som INTE kan dela på sig dör också. Cancer celler är högst ostabila och kräver flera gånger mer tillgång till energi än friska. Detta för att de är enbart inställda på att syssla med hysterisk celldelning.

Men det är inte allt. Cancerceller har en defekt som gör att de bara kan använda glukos som bränsle. Friska celler kan använda både glukos, ketoner och vissa andra ämnen som testosteron.

Det innebär att äter man väldigt lite kolhydrater eller inga alls och är i kontrollerad ketos, svälter cancercellerna ordentligt. För att cancercellerna från början ska kunna etablera sig och orsaka diagnosen cancer så måste de alltså ha förutsättningar att nå det stadiet. Såvida inte det finns stora mängder energi de kan överleva på, ser i alla fall jag en drastiskt försämrad förutsättning för att cancer ska kunna etablera sig under strikt LCHF eller rentav ännu mer extremt som nästintill NCHF (No Carb High Fat). Man måste emellertid ta hänsyn till att glukos kan skapas i viss mån av proteiner och högt protein intag med mera. Bäst hålla proteinerna på 20% med andra ord.

Det man bör vara medveten om är att vi alla har cancerceller i kroppen hela tiden från och till. Men eftersom de är så ostabila hinner de i ofta inte etablera sig och dela på sig. Cancer får man när de uppnår ett visst antal i ansamling och det blir konsekvens att den etablerar sig och sprider sig. Som sagt ovan, kan de inte göra detta, utplånas härden till cancer som vi definierar det enligt diagnos.

Detta teoretiskt i alla fall, men en mer och mer antydan att det verkligen ligger något i det hela. Har läst och hört om att cancerpatienter som äter lågt med kolhydrater tydligen har högre överlevnadschans än de som inte gör det och att det är en rekommendation också (?) även här i Sverige efter att de såg vad isotopsmittad glukos tog vägen och lös upp mycket koncentrerat i områdena där cancern befann sig.

• Like 2

All form av cancer har en sak gemensamt, okontrollerad celldelning.

Den tyske botanisten Otto warburg fick nobelpriset i medicin redan 1931 för att ha bevisat att cancerceller bara kan gödas utav socker. Cancerceller kan inte förbränna fett. Han fick även nobelpriset en andra gång (minns inte vilket år) för att ha bevisat att cancerceller behöver en lågsyrehaltig miljö för att överleva.

Normala celler behöver syre, cancerceller föraktar syre. Otto warburg fick alltså nobelpriset två gånger i medicin för dessa fantastiska upptäcker!

Senare forskning har även visat att höga insulinnivåer kan stimulera celldelningen, insulin är gödning för cancer. Här är en artikel med urologen Jan Hammarsten om prostata cancer http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074 som har forskat i 20 år på området.

Men det som är mest häpnadsväckande är väl ändå att man inte tillämpar Otto Warburgs makalösa upptäcker inom vården i behandling mot cancer! det var ju faktiskt ett spännande reportage på Andreas eenfeldts sida häromdagen om en farbror som ätit bort sin cancer på strikt LCHF.  Så här hette klippet Starving Cancer: Ketogenic Diet a key to Recovery - CBN.com, klippet finns på kostdoktorn.se under äldre inlägg (sida 2) för den som inte har sett det hela.

Själv känner jag en chock... när de serverar kolhydrater även snabba sådana inom vården åt dem som har cancer, när det är redan bevisat 1931 av en nobelpristagare vad cancerceller lever utav! men jag tror att kosten är både A och O för att förebygga cancer men även för att döda den. Det som vi levererar till kroppen 3 eller mer gånger per dag, bör vara det väsentliga för hur vår hälsa blir, men även annat som motion och sociala förhållanden.

Det finns säkert andra faktorer (strålning), men detta är jag övertygad om är det viktigaste att anamma!

• Like 6

Den tyske botanisten Otto warburg fick nobelpriset i medicin redan 1931 för att ha bevisat att cancerceller bara kan gödas utav socker. Cancerceller kan inte förbränna fett. Han fick även nobelpriset en andra gång (minns inte vilket år) för att ha bevisat att cancerceller behöver en lågsyrehaltig miljö för att överleva.

Normala celler behöver syre, cancerceller föraktar syre. Otto warburg fick alltså nobelpriset två gånger i medicin för dessa fantastiska upptäcker!

Senare forskning har även visat att höga insulinnivåer kan stimulera celldelningen, insulin är gödning för cancer. Här är en artikel med urologen Jan Hammarsten om prostata cancer http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074 som har forskat i 20 år på området.

Men det som är mest häpnadsväckande är väl ändå att man inte tillämpar Otto Warburgs makalösa upptäcker inom vården i behandling mot cancer! det var ju faktiskt ett spännande reportage på Andreas eenfeldts sida häromdagen om en farbror som ätit bort sin cancer på strikt LCHF.  Så här hette klippet Starving Cancer: Ketogenic Diet a key to Recovery - CBN.com, klippet finns på kostdoktorn.se under äldre inlägg (sida 2) för den som inte har sett det hela.

Själv känner jag en chock... när de serverar kolhydrater även snabba sådana inom vården åt dem som har cancer, när det är redan bevisat 1931 av en nobelpristagare vad cancerceller lever utav! men jag tror att kosten är både A och O för att förebygga cancer men även för att döda den. Det som vi levererar till kroppen 3 eller mer gånger per dag, bör vara det väsentliga för hur vår hälsa blir, men även annat som motion och sociala förhållanden.

Det finns säkert andra faktorer (strålning), men detta är jag övertygad om är det viktigaste att anamma!

Dessutom har en Israelisk forskare kopplat ihop insulin med att levern tillverkar ett hormon vid namn IGF-1 (Insulin-like Growth factor 1 - http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1 ). Detta hormon säger åt celler att accelerera celldelning bland annat och gör att vi växer på längden likaså. Man kan troligen misstänka att celler som hela tiden får instruktioner om att jobba på celldelningen på grund av att insulinet åker berg och dalbana också riskerar att orsaka defekta celler då det ofta blir fel på kopior när "kopiatorn" är "överarbetad". Samma forskare noterade att de som hade defekten ( http://en.wikipedia.org/wiki/Laron_syndrome ) inte hantera IGF-1 av stammen och andelen  i världen med detta hade obefintligt med utveckling av just cancer.

The IGF signaling pathway has a pathogenic role in cancer. Studies have shown that increased levels of IGF lead to increased growth of existing cancer cells.[21] People with Laron syndrome have also recently been shown to be of much less risk to develop cancer.[22]

Återigen är vi där igen vid insulinet och effekterna av kolhydrater och för högt blodsocker. Att det finns de som inte tar till sig dessa tydliga signaler och menar på att det bara är att knapra på kolhydrater som vanligt och vara rädda för fett är   sorgligt..

• Like 5

Jag tycker detta är en mycket intressant frågeställning. Har varit diabetiker (typ 1) sedan 1997 och ätit ketogen kost, mer eller mindre strikt sedan 2000. Dock är jag även drabbad av akut leukemi 2010 så en ketogen kost är uppenbarligen inte ett 100% skydd mot cancer. Dock kan jag inte svara på om mina kostvanor har haft någonting att göra med att jag tillfrisknade eller inte.

Skulle vara intressant att se mer på vad forskningen säger om detta i framtiden.     

Dessutom har en Israelisk forskare kopplat ihop insulin med att levern tillverkar ett hormon vid namn IGF-1 (Insulin-like Growth factor 1 - http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1 ). Detta hormon säger åt celler att accelerera celldelning bland annat och gör att vi växer på längden likaså. Man kan troligen misstänka att celler som hela tiden får instruktioner om att jobba på celldelningen på grund av att insulinet åker berg och dalbana också riskerar att orsaka defekta celler då det ofta blir fel på kopior när "kopiatorn" är "överarbetad". Samma forskare noterade att de som hade defekten ( http://en.wikipedia.org/wiki/Laron_syndrome ) inte hantera IGF-1 av stammen och andelen  i världen med detta hade obefintligt med utveckling av just cancer.

Återigen är vi där igen vid insulinet och effekterna av kolhydrater och för högt blodsocker. Att det finns de som inte tar till sig dessa tydliga signaler och menar på att det bara är att knapra på kolhydrater som vanligt och vara rädda för fett är   sorgligt..

Intressant! :) bra skrivet!

• Like 1

Det kanske är lite off topic men jag passar ändå på då ämnet är cancer.

Känner ni till veganpropagandafilmen "Forks over Knives"? Den har rönt viss uppmärksamhet sedan den släpptes och har - givetvis - nyttjats ymnigt av veganrörelsen som ett bevis för hur fantastisk allt blir när man äter tallkottar och maskrosblad.

I filmen kommer ett par av de stora galjonsfigurerna för veganism inom forskarvärlden till tals. En av dem, Colin Campbell är exempelvis känd för sin The China Study. Nåvål, denne Campbell berättar om hur han såg ljuset i samband med att han var i Indonesien och ägnade sig åt att hantera undernärda människor. Han kom därför in på proteinforskning och levercancer (som visst var vanligt där). Han refererar i filmen till en indisk studie som handlade om just levercancer i relation till protein. Detta blev nyckeln tilll hans vidare förkovring och frälsning. I studien hade man utsatt råttor för höga doser aflatoxin (även förekommande i jordnötter...men i mycket lägre doser så klart). Det man sedan gjorde var att ge en grupp råttor proteinreducerad kost och - hör och häpna - den gruppen hade mindre cancerincidens än gruppen som fick mer protein. Och så levde alla lyckliga i alla sina dagar...

Problemet är ju bara det jag såg när jag pausade filmen och kollade på det abstract man märkligt nog inte hade retuscherat bort. För i detta stod nämligen också att efter 1.5 år så var det flest råttor som överlevt från proteingruppen! Läser man lite mer av studien så noterar man att det som i själva verket hänt var att frånvaron av proteiner i princip dödat inte bara cancerceller hos veganråttorna utan även själva levern! Minns jag inte fel så nämns ordagrant "hepatocyte necrosis", dvs kort och gott celldöd i levern. Och det är på den här nivån som väldigt mycket veganpropaganda brukar vara. Notera även att Campbell inte är vem-som-helst utan har en viss status mycket tack vare The China Study.

Men i varje fall, för att återknyta till ämnet, proteiner har ju en uppbyggande funktion så det är inte orimligt att utgå från att högre proteinintag kan gynna cancerutveckling. För den sakens skull är inte nödvändigtvis rätt slutsats att utesluta (rött) kött i dieten som ofta brukar rekommenderas. Viktigare att lägga fokus på varför cancer över huvud taget uppstår.

• Like 2

Menar du denna?

Tycker det riktigt tråkiga i sammanhanget är att den etablerade Skolmedicinen verkar bromsa alla ev. andra rön på hur cancer nu kan behandlas.

Dom tom. motarbetas

Skolmedicinens arsenal är kirurgi, strålning och cellgifter punkt slut!... och detta trots det nu exvis Antonius skriver om vetenskap och kunskap vad gäller cancer!  För dom finns det bara en sanning å så kan det väl inte vara..... Känner flera som har vådliga besvär i sina kroppar efter all strålning och cellgift!

Nåväl, detsamma är det ju för andra sjukvårdsgrupper som diabetes, övervikt osv.

Känner ni till veganpropagandafilmen "Forks over Knives"? Den har rönt viss uppmärksamhet sedan den släpptes och har - givetvis - nyttjats ymnigt av veganrörelsen som ett bevis för hur fantastisk allt blir när man äter tallkottar och maskrosblad.

I filmen kommer ett par av de stora galjonsfigurerna för veganism inom forskarvärlden till tals. En av dem, Colin Campbell är exempelvis känd för sin The China Study. Nåvål, denne Campbell berättar om hur han såg ljuset i samband med att han var i Indonesien och ägnade sig åt att hantera undernärda människor. Han kom därför in på proteinforskning och levercancer (som visst var vanligt där). Han refererar i filmen till en indisk studie som handlade om just levercancer i relation till protein. Detta blev nyckeln tilll hans vidare förkovring och frälsning. I studien hade man utsatt råttor för höga doser aflatoxin (även förekommande i jordnötter...men i mycket lägre doser så klart). Det man sedan gjorde var att ge en grupp råttor proteinreducerad kost och - hör och häpna - den gruppen hade mindre cancerincidens än gruppen som fick mer protein. Och så levde alla lyckliga i alla sina dagar...

Problemet är ju bara det jag såg när jag pausade filmen och kollade på det abstract man märkligt nog inte hade retuscherat bort. För i detta stod nämligen också att efter 1.5 år så var det flest råttor som överlevt från proteingruppen! Läser man lite mer av studien så noterar man att det som i själva verket hänt var att frånvaron av proteiner i princip dödat inte bara cancerceller hos veganråttorna utan även själva levern! Minns jag inte fel så nämns ordagrant "hepatocyte necrosis", dvs kort och gott celldöd i levern. Och det är på den här nivån som väldigt mycket veganpropaganda brukar vara. Notera även att Campbell inte är vem-som-helst utan har en viss status mycket tack vare The China Study.

Men i varje fall, för att återknyta till ämnet, proteiner har ju en uppbyggande funktion så det är inte orimligt att utgå från att högre proteinintag kan gynna cancerutveckling. För den sakens skull är inte nödvändigtvis rätt slutsats att utesluta (rött) kött i dieten som ofta brukar rekommenderas. Viktigare att lägga fokus på varför cancer över huvud taget uppstår.

Men är det köttet i sig som är problemet eller som andra har skrivit att för mkt kött kan ombildas till glukos (?) och ev. skadogöra kroppen?

Men är det köttet i sig som är problemet eller som andra har skrivit att för mkt kött kan ombildas till glukos (?) och ev. skadogöra kroppen?

I de studier där rött kött fått sig en känga har de blandat ihop charkuterier, som ofta är processat och innehåller nitrit (heter det så?), med vanligt kött. Nitrit (om det nu är så det heter) ska visst vara cancerframkallande.

• Like 1

I de studier där rött kött fått sig en känga har de blandat ihop charkuterier, som ofta är processat och innehåller nitrit (heter det så?), med vanligt kött. Nitrit (om det nu är så det heter) ska visst vara cancerframkallande.

that makes sense...

...Senare forskning har även visat att höga insulinnivåer kan stimulera celldelningen, insulin är gödning för cancer. Här är en artikel med urologen Jan Hammarsten om prostata cancer http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074 som har forskat i 20 år på området...

Du får gärna dela med dig av denna forskning. Dessutom handlar det väl snarare om kroniskt förhöjda insulinnivåer och inte akut förhöjda?

Nitrit i stora mängder är cancerogent till följd av bildningen av nitrosaminer. Dock är vårt största intag av nitrat från grönsaker. Nitrit bildas dessutom naturligt i vårat saliv. Nitrat/nitrit har ju även visats ha en positiv effekt på muskelstyrkan då det ökar kväveoxidhalten i blodet.

Är inte så säker på att nitrit är i närheten så cancerogent som vissa påstår. Är det så att kroppen själv tillverkar det i saliven lär det förmodligen inte vara mer farligt i de oerhört små mängderna i kött heller. Har sett flera skriva om detta här och var, bland annat här:

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/nitrit_i_bacon

Frågan är vad personer som ätit mycket kött i övrigt och råkat ut för cancer ätit - mycket kolhydrater kanske i form av potatis, ris, öl, läsk och sockrade marinader kolhydratfrisk soja?

Har noterat en annan sak i min omgivning. Gäller en hundägare vars hund fick avlivas på grund av cancer i urinblåsan. Blev tydligt plågsamt plötsligt för hunden en kall vinter här om året när denne rastades och kissade.

Vad är det som var att notera i det? Jo, hundägaren beskrev för mig innan hur den gosiga hunden var överdrivet förtjust i smörgåsar med prickig korv hela tiden... Sammanträffande? Risken finns att det även gavs andra godsaker till den hunden.

Dessutom led dennes man av hjärt och kärlsjukdom efter hjärtattack och högt kolesterol.. vilket denne beskrev som att han varit för glad i mycket fet mat och feta såser...

Säger inte att det är så, men misstänkta gemensamma nämnaren hos både hunden och husse är kolhydraterna. I hundens fall uttrycker urologer, i alla fall hos människor som också är däggdjur, att kolhydraterna är en mycket misstänkt faktor vad gäller cancer och problem med kissblåsa och prostata...

Detta är spekulation givetvis, men jag ser det ändå som värt att berätta.

Intressant är att ketogen diet rekommenderas som del i cancerbehandling vid vissa kliniker i Tyskland, dvs man tar till vara kunskapen från Warburgs upptäckt. 

• Like 1

Glöm inte bort att kroppet tillverkar glykos även om vi inte är äter kh - alltså kan cancer gödas ändå, men inte alls lika mycket dock.

Det finns även många olika sätt cancer kommer till. Vissa hämmas bättre med LCHF och andra sämre.

Det vore konstigt om det var som så att viss cancer hämmas sämre med LCHF eftersom alla celler har samma grundförutsättningar och kriterier vad gäller faktumet att de kan eller inte kan använda annat än glukos som bränsle. Alla cancerceller har defekten att bara kunna använda glukos som bränsle, oavsett vilken typ av cancer i kroppen. Detta vore dock intressant med att ta del av vad institut som behandlar cancer kan visa genom att låta patienter gå på extrem LCHF samtidigt.

The China Studys tolkning/de slutsatser som Campbell drar av denna plockas mycket detaljerat ned av Denise Minger på hennes blogg. Se/lyssna gärna på hennes föredrag från low-carb cruise 

Jag skulle vilja fortsätta på cancertemat. Min mor har lymfom som har spridit sig till hjärnan. Det är inte så mycket att göra åt det har jag förstått av behandlande läkare.

Nu ska hon vårdas i hemmet och jag ser en chans att ge henne ketogen kost vilken hon vill pröva. Jag förstår att ingen här kan ge mig de svar jag söker men kanske någon insatt kan svara på följande; Hon får nu maxdos kortison vilket gör att kroppens celler blir insulinresistenta (blodsockret stiger) och hon får insulin för att sänka det och så att hon kan tillgodogöra sig glukoset.

Nu till själva frågan. Jag har läst mig till att diabetiker med typ 1 diabetes kan hamna i ketoacidos om de äter ketogen kost, vilket är mycket farligt.

Är hennes tillstånd med maxdos kortison och det därav höga blodsockret och insulinbehovet jämförbart med typ 1 diabetes?

Jag tänker att om jag nu ger henne ketogen kost och hon reagerar med ketoacidos så har jag med min goda avsikt stjälpt henne.

Någon som har ett svar, Doc? Jag är kanske helt ute och cyklar och det kanske är så att jag bara skall lämna åt vården att göra enligt beprövad praxis, men då klara hon sig inte.

Jag skulle vilja fortsätta på cancertemat. Min mor har lymfom som har spridit sig till hjärnan. Det är inte så mycket att göra åt det har jag förstått av behandlande läkare.

Nu ska hon vårdas i hemmet och jag ser en chans att ge henne ketogen kost vilken hon vill pröva. Jag förstår att ingen här kan ge mig de svar jag söker men kanske någon insatt kan svara på följande; Hon får nu maxdos kortison vilket gör att kroppens celler blir insulinresistenta (blodsockret stiger) och hon får insulin för att sänka det och så att hon kan tillgodogöra sig glukoset.

Nu till själva frågan. Jag har läst mig till att diabetiker med typ 1 diabetes kan hamna i ketoacidos om de äter ketogen kost, vilket är mycket farligt.

Är hennes tillstånd med maxdos kortison och det därav höga blodsockret och insulinbehovet jämförbart med typ 1 diabetes?

Jag tänker att om jag nu ger henne ketogen kost och hon reagerar med ketoacidos så har jag med min goda avsikt stjälpt henne.

Någon som har ett svar, Doc? Jag är kanske helt ute och cyklar och det kanske är så att jag bara skall lämna åt vården att göra enligt beprövad praxis, men då klara hon sig inte.

Kan tyvärr inte svara på detta, men det verkar ju som om det går att kombinera diabetes typ 1 med LCHF. Du kan kanske hitta mer info här: http://www.kostdoktorn.se/nytt-liv-med-typ-1-diabetes-och-lchf/