Jump to content

Utgifter

Syster
 Share

Recommended Posts

Min frukost tillagar och äter jag i "slit- och slängkläder" och så byter jag sedan till gåbortkläder. Då slipper jag både spill och baconlukt i kläderna! Ja, faktiskt så byter jag nästan alltid om till dessa kläder när jag kommer hem. Rätt praktiskt!

Men jag kommer snart att behöva investera i lite nya kläder. Dottern, som inte sett mig på några månader sa att jag blivit "liten", och det märks ffa på byxorna! Man kan iofs få dem att stanna uppe genom att dra åt svångremmen, men det ser inte särskilt snyggt ut.

• Like 2

Jag kan helt ärligt säga att mina matkostnader har ökat.. Men det är mest för att nu vill jag bara köpa ekologiskt eller biodynamiskt och även gräsbetat och vilt vilket är mycket dyrare. Dock får man ju tillbaka det i bra hälsa och riktigt bra och god mat. Prioriterar maten högst.. :)

• Like 5

Jag kan helt ärligt säga att mina matkostnader har ökat.. Men det är mest för att nu vill jag bara köpa ekologiskt eller biodynamiskt och även gräsbetat och vilt vilket är mycket dyrare. Dock får man ju tillbaka det i bra hälsa och riktigt bra och god mat. Prioriterar maten högst.. :)

Samtidigt har kanske dina totala kostnader minskat?

Jag köper visserligen svenskt kött men inte ekologiskt eller liknande men jag kan säga att min totala kostnad per månad ÄR mindre eftersom jag nu inte köper en massa annat som t ex bröd (det gick massor tidigare), godis, chips, läsk, etc och inte äter ute i alla dessa kiosker som finns överallt.

• Like 1

Håller med Melliz, mina kostnader har ökat. Dels därför att jag äter mycket kravodlat (gräsbetat kött, krav lax, krav kyckling, grönsaker: DYRT) dels för att jag experimenterar mycket med nya rätter och då måste man ofta köpta "nya" (för mitt hushåll) ingredienser.

Samtidigt har kanske dina totala kostnader minskat?

Jag köper visserligen svenskt kött men inte ekologiskt eller liknande men jag kan säga att min totala kostnad per månad ÄR mindre eftersom jag nu inte köper en massa annat som t ex bröd (det gick massor tidigare), godis, chips, läsk, etc och inte äter ute i alla dessa kiosker som finns överallt.

hehe nje de kan jag inte säga att den har... har aldrig ätit eller köpt godis, chips, läsk innan heller eller ätit så mkt ute... så.... förutom nötter haha vilket jag köper nu också... så... nej mina kostnader har bara ökat. Alltid brytt mig om vad jag äter men innan så köpte jag inte gräsbetat osv... och inte allt eko.. Vilket jag gör nu och kostnaderna har ökat rejält hehe :) Det är en stor skillnad i pris på gräsbetat kött vs foderkött... även om det är svenskt eller inte.. samt ekologiskt och icke ekologiskt... men men.

Håller med Melliz, mina kostnader har ökat. Dels därför att jag äter mycket kravodlat (gräsbetat kött, krav lax, krav kyckling, grönsaker: DYRT) dels för att jag experimenterar mycket med nya rätter och då måste man ofta köpta "nya" (för mitt hushåll) ingredienser.

och som du säger så vill jag testa på nya rätter samt baka eget bröd på kokosmjöl och allt och de är dyra ingredienser! Hehe... Fick jag välja skulle jag vilja ha allt biodynamiskt och endast gräsbetat och vilt men man är ju inte rik.... ÄN haha. Man känner stora skillnader på gräsbetat/vilt/frigående höns än om man tex äter foderkött.. Helt olika smaker!

• Like 1

Jag har definitivt minskat mina matkostnader. Förut kunde jag äta lunch ute rätt ofta, vilket i sig är dyrt, men nu äter jag nästan bara hemlagat. Dessutom äter jag mindre nu än tidigare, så billigare är det!

Även om matkostnader ökat så kanske man tjänar/sparar på det ändå med mindre sjukfrånvaro, färre sjukhusbesök, längre livslängd (med mer pension totalt) osv.

Mina matkostnader är ungefär detsamma som innan (dock dyrare än när jag åt student mat). Jag skulle dock vilja tjäna lite mer pengar så jag kan öka kostnaden och lägga det på gräsbetat/ekologiskt.

• Like 1