Jerker Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Är det någon som har erfarenhet av att röka kött och fisk själv? Jag funderar starkt på att skaffa mig en egen rök och röka bacon. Jag vill komma ifrån det "industriella" baconet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Oh, det vill jag med!!! Du måste skriva och berätta när du fått till det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Är det någon som har erfarenhet av att röka kött och fisk själv? Jag funderar starkt på att skaffa mig en egen rök och röka bacon. Jag vill komma ifrån det "industriella" baconet. Himmlars, vilken bra tanke. Min granne har en rök som han brukar röka sik i, kanske jag kan få leasa in mig på den. Har aldrig tänkt på det. Tack Jerker för den superidèn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 Det finns en hel del info på nätet. Hittade en tråd på kolhydrater ifokus: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71595fb9cb46222106ae6e-roka-bacon-sjalv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Det finns en hel del info på nätet. Hittade en tråd på kolhydrater ifokus: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71595fb9cb46222106ae6e-roka-bacon-sjalv Men var hittar man bra griskött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 Här är en bra bloggpost från en testade själv:http://cramby.cafe.se/ar-det-vart-det-hemrokt-bacon/ http://cramby.cafe.se/ar-det-vart-det-hemrokt-bacon-2/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 Men var hittar man bra griskött? Det finns ju bönder som säljer kött från glada grisar. Men bara att köpa färskt sidfläsk är ju ett stort steg upp på kvalitetsstegen även om det inte är kravkött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Det finns en hel del info på nätet. Hittade en tråd på kolhydrater ifokus: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71595fb9cb46222106ae6e-roka-bacon-sjalv Ser frestande ut att försöka sig på. Jag funderar på om man varmröker det, istället för kallröka, och sen torkar baconet, så kanske det kan bli som baconchips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Världens godaste bacon (enligt mig iallafall), pancetta, är ju kallrökt men mindre rökt än vårt och torkat, skulle va' någt att pröva sig på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jag mailade till Fåddman, som tillverkar det bacon jag normalt köper, och de röker med återskapad rök. Det betyder alltså att man får alla fördelar från äkta rökning med slipper nackdelarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Det står rökarom som ingrediens + en massa Enummer? Låter inte så kul, föredrar Tulips som röker "på riktigt" och har färre kemikalier i. Tills ett bättre alt kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Det står rökarom som ingrediens + en massa Enummer? Låter inte så kul, föredrar Tulips som röker "på riktigt" och har färre kemikalier i. Tills ett bättre alt kommer! E-numren är salpeter och nitrit, inget uppseendeväckande. Tulps bacon innehåller detsamma. Och med tanke på vad jag har lärt mig om skillnaden mellan rökt "på riktigt" och rökt med återskapad rök så föredrar jag nog det senare eftersom det är hälsosammare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 E-numren är salpeter och nitrit, inget uppseendeväckande. Tulps bacon innehåller detsamma. Och med tanke på vad jag har lärt mig om skillnaden mellan rökt "på riktigt" och rökt med återskapad rök så föredrar jag nog det senare eftersom det är hälsosammare. "Vid tillverkning av rökaromer används de två första fraktionerna. De brukar benämnas som primärprodukter. Dessa fraktioner renas först genom mekaniska metoder. Därigenom avlägsnas de beståndsdelar som är mest skadliga för människors hälsa. I denna process avlägsnas bland annat huvuddelen av PAH (polycykliska aromatiska kolväten) och tungmetaller . Därefter processas ämnena vidare eller blandas med andra primärprodukter, tillsatser, aromer, lösningsmedel mm." Inte särskilt naturligt..... Ingredienser Varmrökt ben-, brosk- och svålfri sida av gris, vatten, salt, antioxidationsmedel(E331, E301), druvsocker, stabiliseringsmedel(E450, E451), konserveringsmedel(E250), rökarom Vikt 140g / 3x140g / 1100g / 1500g Tulips innehåller definitivt inte varken druvsocker eller stabiliseringsmedel eller antioxidationsmedel eller rökarom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 Från Tulips hemsida: Bacon, tjockare skivor, 1000 g, Tulip 1000 g Innehåll Sidfläsk, vatten, salt, antioxidationsmedel (E 301), konserveringsmedel (E 250). Rökt. Tulips bacon innehåller alltså visst antioxidationsmedel, men inget socker, det är sant. Men det lilla socker Fåddmans innehåller ger inte ens utslag på kolhydrater i näringsdeklarationen. Jag kollade också upp de tillsatser som Fåddmans använder i boken Den hemlige kocken. Dessa tillsatser har inga kända negativa effekter. Från Fåddman fick jag databladet på den rökarom de använder, och där står inget om att den har några tillsatser utan bara är kondenserad rök. Så jag föredrar nog att Fåddmans ändå. Då slipper jag att äta de polycykliska aromatiska kolväten som finns i äkta rökt bacon. Med tanke på att jag äter bacon varje dag så slipper jag hellre det än de tillsatser som finns i köttet. Kolvätena är helt klart mer hälsovådliga. Observera att Fåddmans bacon är rökt, men med återskapad rök. Röksmaken är inte injicerad, duschad på eller köttet är inte badat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Är det någon som har erfarenhet av att röka kött och fisk själv? Jag funderar starkt på att skaffa mig en egen rök och röka bacon. Jag vill komma ifrån det "industriella" baconet. Om du har en vanlig klotgrill med tillhörande lock så går det utmärkt att röka i den. M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Om du har en vanlig klotgrill med tillhörande lock så går det utmärkt att röka i den. M.v.h. OO Jo, jag såg det på nätet! Men jag har nog lagt ner det projektet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts