marcus.reiner Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Har ätit LCHF-kost i 14 månader nu och håller koll på mina blodvärden ca var sjätte månad. Har tyvärr inga värden från innan jag började äta LCHF-kost. Kollade för en vecka sen och har fått tillbaka mina värden. Reagerade på att mitt Apo A1 har minskat så att min Apo-kvot har ökat samt att mitt HDL är väldigt lågt. Det positiva är att mina triglycerider har minskat. Vad påverkar dessa värden? Vad bör jag ändra? Eftersom både mitt HDL och LDL minskat, tyder det på att jag äter för lite fett? Edit: Bifogat en bild med mina värden så som de var menade att visas. Blodvärden Sheet1.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Mere monoumættet fedt (macadamias, olivenolie, æg,paranødder osv. i kosten forhøjer HDL indholdet i blodet - samt fede fisk( laks/makrill) jeg spiser selv cod liver oil hver morgen 1 spk og masser af ovenstående og har HDL på 3,4 :0) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Men jösses.. du har ju knappt mätbara lipoproteiner! Antingen är du ung eller väldigt frisk.. vill du göra något åt problemet och bli som de flesta andra, så får du väl äta mer skräpmat, röka och/eller supa som en borstbindare! Med andra ord.. varför skall du överhuvudtaget göra något åt något problem som överhuvudtaget inte existerar? APO-b100 har minskat, det är det samma som LDL.. APO-A1 har oxå minskat.. det är HDL.. vilket behövs för att återföra triglycerider och kolesterol till levern.. men du har inget överskott.. varvid det inte behövs så mycket! Om du vill ha något att oroa dig för så får du nog mäta något annat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.reiner Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Men jösses.. du har ju knappt mätbara lipoproteiner! Antingen är du ung eller väldigt frisk.. vill du göra något åt problemet och bli som de flesta andra, så får du väl äta mer skräpmat, röka och/eller supa som en borstbindare! Med andra ord.. varför skall du överhuvudtaget göra något åt något problem som överhuvudtaget inte existerar? APO-b100 har minskat, det är det samma som LDL.. APO-A1 har oxå minskat.. det är HDL.. vilket behövs för att återföra triglycerider och kolesterol till levern.. men du har inget överskott.. varvid det inte behövs så mycket! Om du vill ha något att oroa dig för så får du nog mäta något annat! Jag är 25 år så jag räknas väl fortfarande som ganska ung Det är alltså inget fel på mina värden? Skönt om så är fallet för jag tycker att jag ätit strikt. Tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts