Jerker Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 När jag surfar runt och söker information om att röka sitt eget bacon så stöter jag på uppgiften att rökt mat - iaf i större mängder - kan vara giftig eftersom röken ju innehåller hälsovådliga ämnen. Och det är ju ett rimligt resonemang! Det finns tydligen tre sätt att få röksmak på kött och fisk: 1. Äkta rökning 2. Tillsätta rökarom 3. Röka med "återskapad" rök. Jag läste på Livsmedelsverkets hemsida, och tydligen är även rökarom faktiskt framställd av riktig rök. Denna kondenseras och sedan processas den. Det viktigaste då är att man skiljer den i 3 fraktioner: ett vattenbaserat primärt rökkondensat en icke vattenlöslig tjärfas en icke vattenlöslig oljefas Det är de två första man återanvänder. I den tredje finns det mesta av det som är skadligt, PAH (polycykliska aromatiska kolväten) och tungmetaller. Så långt låter allt bra. Sen är det tydligen så att de flesta tillverkare "förädlar" rökaromen genom att blanda upp den med tillsatser, aromer och lösningsmedel. Om man - som jag - äter bacon varje morgon, så är ju frågan vilket som är värst, äkta rökt bacon, bacon med tillsatt rökarom eller bacon som är "rökt" med återskapad rök? Det lutar ju åt det tredje alternativet. Frågan är var man hittar sån bacon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 (edited) Det här företaget ska tydligen sälja ganska okey varor. Tyvärr hittar jag inga innehållsförteckningar på nätet. Men man kan ju ringa och fråga, och även om man kan beställa och få det hemskickat.Jag har ätit deras produkter någon gång och jag har för mig att dom inte använder aromer utan allt är så naturligt som möjligt http://trångsvikenschark.com/ Nu fick jag in länken också Edited June 29, 2013 by Syster 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Det här företaget ska tydligen sälja ganska okey varor. Tyvärr hittar jag inga innehållsförteckningar på nätet. Men man kan ju ringa och fråga, och även om man kan beställa och få det hemskickat. Jag har ätit deras produkter någon gång och jag har för mig att dom inte använder aromer utan allt är så naturligt som möjligt http://trångsvikenschark.com/ Nu fick jag in länken också Jo, låter intressant och trevligt, men frågan är om "riktig" rökning är så nyttig? Kanske bättre att äta kött som är rökt med återskapad rökarom, trots allt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 När du skrev om hemrökning av bacon så funderade jag på om jag skulle skriva något om att rökt mat inte är så hälsosamt. Ett sätt att motverka dom negativa effekterna är att äta grönsaker till. Om det motverkar allt vet jag inte men antioxidanterna i grönsaker minskar den skadliga effekter av en del ämnen. Själv slutade jag äta bacon på 70-talet på grund av nitrosaminer och annat just nitrosaminerna kanske man slipper om man röker själv och slipper nitriten. Det finns nästan en hel sida om bacon på slv´s hemsida. Förr rökte jag egenfiskade abborrar men nu äter jag nästan ingen rökt mat alls. Ingen kassler t ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 När du skrev om hemrökning av bacon så funderade jag på om jag skulle skriva något om att rökt mat inte är så hälsosamt. Ett sätt att motverka dom negativa effekterna är att äta grönsaker till. Om det motverkar allt vet jag inte men antioxidanterna i grönsaker minskar den skadliga effekter av en del ämnen. Själv slutade jag äta bacon på 70-talet på grund av nitrosaminer och annat just nitrosaminerna kanske man slipper om man röker själv och slipper nitriten. Det finns nästan en hel sida om bacon på slv´s hemsida. Förr rökte jag egenfiskade abborrar men nu äter jag nästan ingen rökt mat alls. Ingen kassler t ex. Ja, det är inte nån lätt fråga. Det är lite som gungorna och karusellerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Det har kanske kan vara ett alternativ? http://gittosmat.taffel.se/2013/01/18/lufttorkat-sidflask-till-omattlighetens-forsvar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Det bildas faktiskt mängder av antioxidanter i rökt mat också Det är nog som alltid både bra och dåligt med alla typer av matlagning Skulle jag gradera så tror jag att rökning är nyttigare än både stekning och grillning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Nu har jag kapitulerat inför det fantastiskt goda, riktiga och naturligt rökta baconet! Köpte en laddning på Stigtomta slakteri idag! Det lär nog räcka ett tag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts